Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Den här hingsten måste väl vara någon form av mutation eftersom både föräldrarna är bruna? Vad är det för färg, skimmel? Och vad kan avkommorna få för färg?
 
Sv: Färgtråd II

Jag undrar om du kanske vet något om en travare som gick på solvalla i mitten av 60talet och som var svartskäck ?
 
Sv: Färgtråd II

Här kommer 2 bilder på min "gulbruna" welshkorsning...

28039995.c89e15cb.640.jpg


28039993.e2e8bae9.640.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Hej alla färgkunniga!
Jag vill ta föl på mitt sto som är mörkbrun med vita tecken. Bebisen vill jag att den ska vara skimmel. Hur gör jag för att maximera chanserna att det blir en skimmel?
Mamma häst har fått två föl tidigare, ett mörkt brunt, nästan svart med en svart pappa och en skimmel med en skimmelpappa.

Vad ska jag tänka på och titta efter när jag letar hingst?
 
Sv: Färgtråd II

Om du hittar en sk homozygot skimmel så kommer du garanterat att få ett skimmelföl. Det är en med två skimmelanlag och den kommer då garanterad nedärva det. Skimmel är dominant och det syns därför alltid. Så det finns ingen chans att få en skimmel om inte en av föräldrarna är skimmel.
 
Sv: Färgtråd II

Aha, hur vet jag om hingsten är homozygot?
Jag funderar på Bravour, han föddes brun och har skimlat sen.
 
Sv: Färgtråd II

Finns en som verkar misstänkt homozygot men är för tidigt att säga säkert utan DNA då han har sin första årgång i år, dock ser alla föl jag sett efter honom ut att bli skimlar (även om några av dem blivit registrerade i sin födelsefärg). Och det är Corriendo Tau som har två skimmelföräldrar så kan mkt väl vara homozygot. Men som sagt utan DNA är det ju för tidigt att säga.
 
Sv: Färgtråd II

Han ger både skimlar och färgade. Tror som missF att det finns inte något hbl i Sverige som bara ger skimlar.

Varför vill du ha en skimmel? Jag väljer alltid bort skimlar om det finns en lika bra färgad och det beror bland annat på skimmelcancer.
 
Sv: Färgtråd II

Min första ponny var skimmel och jag har alltid dragits till skimlar. Lite fånigt kan tyckas, men så är det. ;-)
Till och med katten här hemma är skimmel. :-D
 
Betäcka dubbelgult...

Nyfiken i en strut!!

Vad är "riskerna" med att betäcka en hingst med dubbelgula gener, med ett sto med dubbelgula gener?
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Hur menar du??
Det är ju precis samma risker som alla andra betäckningar. Det enda är att avkomman garanterat blir dubbelgul själv.
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Tänkte på defekter o liknande, man har ju hört att man inte ska betäcka två silver eller två skimlar, så då tänkte jag vad det finns för defekta risker att betäcka två dubbelgula med varandra? Kan det har någon negativ inverkan på hästen?
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Tänkte på defekter o liknande, man har ju hört att man inte ska betäcka två silver eller två skimlar, så då tänkte jag vad det finns för defekta risker att betäcka två dubbelgula med varandra? Kan det har någon negativ inverkan på hästen?

vad skulle vara fel med att betäcka en skimmel med en skimmel, annat än att du är er eller mindre säker på att få en skimmel (dålig på färger och avel). ?
 
Sv: Betäcka dubbelgult...

Homozygota skimlar drabbas i större utsträckning av skimmelcancer, kanske kan vara det TS syftar på? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 689
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp