Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Black får bara användas på fjording, islänning, konik och några till raser som räknas som ursprungsraser. ...
Alla andra ska heta gulbrun och liknande. ...

Undrar verkligen hur "utbildningen" till id-kontrollanter gjordes. ...
 
Sv: Färgtråd II

man inser ofta att vissa ID-kontrollanter måste ha sovit sig igenom utbildningen. Obegripligt hur de har kunnat godkännas, när de är så ointresserade av färg på hästar. Visst är det mänskligt att göra misstag, men vissa saker är ju rent korkade och det är inte förlåtligt.
 
Sv: Färgtråd II

JAG vet det, men tydligen inte många id-kontrollanter för det var vad en sådan sa till mej när jag skulle skaffa pass till min welshkorsning.....
 
Sv: Färgtråd II

Black får bara användas på fjording, islänning, konik och några till raser som räknas som ursprungsraser. ...
Alla andra ska heta gulbrun och liknande. ...

Undrar verkligen hur "utbildningen" till id-kontrollanter gjordes. ...

Japp precis så sade hen. Om man nu tycker att man ska beskriva utefter färgens utseende och inte genetisk bakgrund (vilket är enda anledningen till att kalla brunblack gulbrun) så borde ju blacktecken ritas in i konturdiagrammet eftersom de i så fall är vad som skiljer en brunblack från en gulbrun.

Undrar vad man kallar musblack? Skimmel?
Eller rödblack? Fux?

Eftersom Kiger inte är en ras i Sverige så är hon reggad som korsning och får väl inte kallas "black" då...:meh:
 
Sv: Färgtråd II

Undrar vad man kallar musblack? Skimmel?
Eller rödblack? Fux?:

Efter många år som rödblacksägare kan jag ge dig det korrekta svaret:

ISABELL!

En veterinär var så extremt enveten så jag gav upp. Tänkte att skit samma om det står fel i vaccinationsintyget, jag tävlar ju inte. Nästa fråga var:

- Vilken ras är han?
- Fjordhäst.
*jätteförvånad* - MEN DÅ KAN HAN JU INTE VARA ISABELL, DÅ MÅSTE HAN JU VARA BLACK!
*trött* - Jo, jag har sagt det. I en kvart...
- Då skriver vi gulblack...
 
Sv: Färgtråd II

Efter många år som rödblacksägare kan jag ge dig det korrekta svaret:

ISABELL!

En veterinär var så extremt enveten så jag gav upp. Tänkte att skit samma om det står fel i vaccinationsintyget, jag tävlar ju inte. Nästa fråga var:

- Vilken ras är han?
- Fjordhäst.
*jätteförvånad* - MEN DÅ KAN HAN JU INTE VARA ISABELL, DÅ MÅSTE HAN JU VARA BLACK!
*trött* - Jo, jag har sagt det. I en kvart...
- Då skriver vi gulblack...

Gulblack "finns" väl inte ens eller? Heter inte det något annat på fjordhästar?
Med tanke på var din profil säger att du bor så kanske det var samma vet. :cautious:
 
Sv: Färgtråd II

Nej gulblack är en benämning som inte ska användas.
Fjordingar brukar oftast vara ljusbrunblack, rödblack eller musblack. (om jag inte missminner mig så finns även gulanlaget också hos fjordingen - men jag kan minnas fel - det ger ju då t.ex isabellblack, vitblack eller gulmusblack, eller dess dubbelgula varianter...)
 
Sv: Färgtråd II

Du minns inte fel. Gulanlaget finns. Gissar dock att gulmusblackar och isabellblackar ofta registreras som musblack och rödblack eftersom de gula är svåra att skilja från de icke-gula. Vitblacken brukar däremot vara lätt att skilja från brunblack och den är annorlunda "maskad" än musblacken som, speciellt i vinterpäls, annars kan ha en vitgul kulör.
 
Sv: Färgtråd II

KL

Mitt sto Oktawia är dräktig med Dalhwinnie och förhoppningsvis pluppar det ut ett frisk föl i mitten av april. Självklart är jag nyfiken på det som finns i magen på Oktawia :D

Min sto är i polsk import och översättning av passet säger att färgen är "i det närmaste svart".

Här finns ett par bilder på henne:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/205218-oktawia

Oktawias mamma har samma färg som Oktawia. Oktawias pappa och farfar är svartskäckar.

Dalwhinnie är svart med liten stjärna. Min fråga till er som kan färger - hur stor risk/chans är det att det inte blir ett svart föl?

Oktawia själv har vita strån i man och svan, plus flankerna. Finns det risk för en skäck?

/Lizzie
 
Sv: Färgtråd II

förmodligen är det 75% chans på svart och 25% på fux

och nej ingen skäck så länge ingen förälder är skäck
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

förmodligen är det 75% chans på svart och 25% på fux

och nej ingen skäck så länge ingen förälder är skäck

Tack! Vill gärna ha ett svart föl, men jag älskar fuxar också :D, alltså blir det någon av mina favoritfärger på hästar :p

/Lizzie
 
Sv: Färgtråd II

Svarta hästar saknar augotianlag (som gör att svart blir brunt) hade de haft augotianlag så hade de varit bruna istället eftersom det räcker med ett sådant anlag för att bli brun.
 
Sv: Färgtråd II

AHAAAAAAA, det låter väldigt intressant, men jag blandar nog ihop de där så mkt med färgerna. Tack för ett svar iaf ^^
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 690
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 971
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp