Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Fel av mig. Det står inget om att han kommer från Danmark men iallafall att han är knabstrupper.
:)
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Vad är detta för färg?
Skäck, bruna, lite åt det röda hållet, fläckar. Svart man och svans där det är mörkt, vit där den är vit. Lite ljusare under ögon och på nosen. Svart knä/has på de bruna benen. Svarta zebra-ränder på det bruna ovanför de svarta på benen. Öronen är bruna, men öronspetsarna, sista 5 cm. Är svarta. Tydlig ål på ryggen (på det bruna) som fortsätter ut i svansen.

Korsningsponny, okänd härstamning, reggad som brunskäck.

Finns det något som heter blackskäck? ;)
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Vad är detta för färg?
Skäck, bruna, lite åt det röda hållet, fläckar. Svart man och svans där det är mörkt, vit där den är vit. Lite ljusare under ögon och på nosen. Svart knä/has på de bruna benen. Svarta zebra-ränder på det bruna ovanför de svarta på benen. Öronen är bruna, men öronspetsarna, sista 5 cm. Är svarta. Tydlig ål på ryggen (på det bruna) som fortsätter ut i svansen.

Korsningsponny, okänd härstamning, reggad som brunskäck.

Finns det något som heter blackskäck? ;)


Jadå! Jag själv fick upplysning om att jag äger en brunblackskäck här ;)
Han har inte så mycket black över sig förutom ålen och att han under vintern är väldigt svart i ansiktet. En typisk mask då. Sedan så är han mer mes brun runt frambenen, typ isabellfärgad utan gult x) svårförklarat.

Kolla va fin ålen är;

1374343_10151884965238094_1180280148_n.jpg


1383851_10151896673563094_1812359216_n.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Då är den ju väldigt blekt, kul! :) Vad är det för korsning? Antar fjordning? vad mer? :D
 
Sv: Färgtråd II

Ingen aning, född i Danmark. Passet är från Tyskland, reggad i "european colored horse association". Ser inte ut att vara fjording i. Ganska lätt modell, långbent, ganska stort huvud dock och mycket man.
 
Sv: Färgtråd II

Exakt samma sak som min då, från Danmark tyskt pass, samma förrening. ;) Det är ofta fjording i dem då fjording ger 100% black avkommor. De är homozygota, men öm min är ju inte direkt lik fjording heller, men har du ingen bild? :D Kan ju vara korsning med lättare ras då? Och självklart behöver de absolut inte vara fjording i heller! x)
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Det är ju inte bara fjordingen som är black, det finns t.ex en polsk ponnyras som heter Konik som ofta (alltid?) är black.
 
Sv: Färgtråd II

Det är ju inte bara fjordingen som är black, det finns t.ex en polsk ponnyras som heter Konik som ofta (alltid?) är black.

Upprepar det som står i sista meningen i mitt tidigare inlägg; Och självklart behöver de absolut inte vara fjording i heller! x)


Jag har ingen aning om ifall Konik är Homozygot men vad jag vet alltid är black iaf. Sen om de är homozygota eller inte har jag som sagt ingen aning om :)
Islandshäst är ju även blacka, finns ju fler raser, men inte den vanligaste färgen kanske ^^
 
Sv: Färgtråd II

Om ni kollar på våra hästar på hemsidan får ni gärna gissa färg på ponnyn Brady också. Ser mörkbrun ut men som synes på bilden inget svart på öronen och man och lugg skiftar i brunt...? Reggad mörkbrun.
 
Sv: Färgtråd II

Om ni kollar på våra hästar på hemsidan får ni gärna gissa färg på ponnyn Brady också. Ser mörkbrun ut men som synes på bilden inget svart på öronen och man och lugg skiftar i brunt...? Reggad mörkbrun.

Spontant skulle jag säga att den är "leverfux", alltså väldigt mörk fux men svårt att säga utan att se hela kroppen.
 
Sv: Färgtråd II

Om ni kollar på våra hästar på hemsidan får ni gärna gissa färg på ponnyn Brady också. Ser mörkbrun ut men som synes på bilden inget svart på öronen och man och lugg skiftar i brunt...? Reggad mörkbrun.
spontant skulle jag säga att den är mörkfux
Spontant skulle jag säga att den är "leverfux", alltså väldigt mörk fux men svårt att säga utan att se hela kroppen.
Din tanke är nog rätt, men leverfux är ingen korrekt färgbenämning utan de benämningar man ska använda är fux, ljusfux eller mörkfux.
 
Sv: Färgtråd II

spontant skulle jag säga att den är mörkfux

Din tanke är nog rätt, men leverfux är ingen korrekt färgbenämning utan de benämningar man ska använda är fux, ljusfux eller mörkfux.

Det var därför det blev inom ". Var osäker på vad den korrekta benämningen var.
 
Sv: Färgtråd II

Det är det jag misstänkt... Den har vi ju stam på, irländsk connemara. Men vet ju inte vilka färger föräldrarna har.
 
Sv: Färgtråd II

Och om den är fux så kan ju föräldrarna i princip ha vilken färg som helst eftersom fuxanlaget är recessivt.
Snygg färg tycker iallafall jag
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 973
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 011
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp