Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Jag får inte riktigt ihop hur en chimera kan fungera. Det låter ju inte helt otroligt, oavsett om fläcken är mörkbrun eller svart så skulle det kunna förklara utseendet. Men hur sjutton fungerar det i praktiken? Dubbla genuppsättningar? Olika genuppsättningar i olika delar i kroppen?

OM han är en chimera vore det ju onekligen intressant att veta hur det fungerar med nedärvning. Han fick 5x8 p på visningen, så han kanske kommer fram som godkänd hingst vad det lider. ;)
Frågan är väl om man ska godkänna en chimera för avel? (jag har inget svar på frågan)
Den har, som sagt, två helt olika genuppsättningar och såvitt jag förstår kan den lämna vidare antingen den ena eller den andra - som om det vore två olika hingstar.
 
Sv: Färgtråd II

Fast det kan ju inte vara båda hingstarna som ger könscellerna. Det går Mao att dna-testa en sådan hingst. Det är i testiklarna sädescellerna bildas och de kan knappast innehålla ursprung från två embryon, det låter osannolikt att det skulle resultera i fungerande celler.
 
Sv: Färgtråd II

teoretiskt sett kanske ena testikeln är från ena embryot och andra testikeln från andra embryot.
Jag vet inte.. Jag tror inte att det är så att det är en salig blandning av celler från ena resp andra embryot utan att de ligger klumpvis. Men hur har jag ingen aning om.

Men jag kan se flera problem med att använda en chimera i avel. Dels något så basalt som härstamningskontroll. Och dels att man inte kan veta om "båda individerna" i hästen har samma goda egenskaper att nedärva.

Jag såg en dokumentär på TV om chimera hos människan för ett antal år sedan, men det är lite för länge sen för att minnas detaljerna.
 
Sv: Färgtråd II

Ja, chimera är ju egentligen en lyckad variant av siamesiska tvillingar. Att det fungerar är ju för att de smält ihop redan när de var ägg och inte bildat några organ.
Nej, ur avelssynpunkt verkar det tveksamt, för det är ju inte säkert att könscellerna nedärver vad kroppen uppvisar. Om det är bevisat att det är en chimera blir den nog avskriven för avel.
 
Sv: Färgtråd II

Jag får inte riktigt ihop hur en chimera kan fungera. Det låter ju inte helt otroligt, oavsett om fläcken är mörkbrun eller svart så skulle det kunna förklara utseendet. Men hur sjutton fungerar det i praktiken? Dubbla genuppsättningar? Olika genuppsättningar i olika delar i kroppen?

OM han är en chimera vore det ju onekligen intressant att veta hur det fungerar med nedärvning. Han fick 5x8 p på visningen, så han kanske kommer fram som godkänd hingst vad det lider. ;)

Chimera kan tydligen vara lite olika. Antingen kan det vara en fläck eller flera fläckar på/i kroppen med samma dna, eller så kan det vara en halva av varje. Det beror troligen på hur tidigt cellerna smält samman, gissar jag på. Det är inte heller säkert "fläckarna" syns, om chimeran är av två embryon med samma färg T.ex.
Fölet på bilden har ju likadana föräldrar, så därför är det kanske mer troligt att fläcken bara är en lokal mutation i färgen, och inte ett tecken på att det är en chimera.
Går fläcken runt hela kroppen, eller är den bara på en sida?
 
Sv: Färgtråd II

KL

Vad säger ni om detta?

foel_med_lustigt_tecken-1460.jpg


Nordsvenskt föl, båda föräldrarna är vanligt bruna. Jag har haft en fölunge som fick en liknande svart fläck, fast mycket mycket mindre. Är det en ren slump att det råkat bli så stor utbredning på den här?

Jag å min sida skulle vilja påstår att detta mycket väl kan vara en somatisk mutation. Inget farligt eller något som går att nedärva, utan något som helt enkelt finns i den enskilda individen.
Sen finns det väl en möjlighet att det kan röra sig och en chimera, men det finns ett stort antal hästar som inte är chimeror men ser ut ungefär så det här viset, där det rört sig om en som.mutation. Handlar om att en viss gen tillfälligt "stängts av" vid en sektion av kroppen. Borde gå att jämföra med "bloody shoulder" som man kan se på skimlar.
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

teoretiskt sett kanske ena testikeln är från ena embryot och andra testikeln från andra embryot.
Jag vet inte.. Jag tror inte att det är så att det är en salig blandning av celler från ena resp andra embryot utan att de ligger klumpvis. Men hur har jag ingen aning om.

Men jag kan se flera problem med att använda en chimera i avel. Dels något så basalt som härstamningskontroll. Och dels att man inte kan veta om "båda individerna" i hästen har samma goda egenskaper att nedärva.

Jag såg en dokumentär på TV om chimera hos människan för ett antal år sedan, men det är lite för länge sen för att minnas detaljerna.

Ja, det finns en mikroskopisk chans att en testiklarna är av varje, men eftersom chimeran bildas på -säg 4 eller 8-cellstadiet som exempel så är det rätt otroligt att just testiklarna hamnade på perfekt delningsarea. Men teoretiskt, visst!
Det går att kolla genom att suga ut spermier ur testiklarna med nål för att sedan dna-typa dem. Fast det gör man väl bara om det gäller Milton, typ... ;)

Nej, problemet är ju nedärvningen, som du säger. Fenotypen behöver inte vara samma som könscellernas genotyp.
 
Sv: Färgtråd II

Fölet på bilden har ju likadana föräldrar, så därför är det kanske mer troligt att fläcken bara är en lokal mutation i färgen, och inte ett tecken på att det är en chimera.
Går fläcken runt hela kroppen, eller är den bara på en sida?

Fläcken är tydligt avgränsad till vänster sida, på höger sida syns ingenting. Fölet i fråga har en ljus ål över ryggen och där slutar fläcken väldigt "skarpt".
 
Sv: Färgtråd II

Då är det nog inte en chimera, utan bara en lokal mutation. Förmodligen sitter den inte heller i arvsmassan, dvs en avkomma ärver den nog inte, men det är inte säkert. Den kan vara ärftlig också förstås.
Nyanser i brunt bestäms av hur mycket melanin som inlagras och det bestäms av gener som slås på/av. Några fler gener kan ha slagits på på ett lokalt område, vilket resulterar i en mörk fläck.

Men häftigt! Om jag skulle ha en nordsvensk skulle jag vilja ha den där. Jätteläcker! :)
 
Sv: Färgtråd II

Jag har lite funderingar på vad mitt fullblodssto kan tänkas bära på mer för färg. Hon är fux men man och svans är näst intill svart med röda inslag och lyfter man på manen så finns det vita strån där under. Hon har även en liten stjärn + en vit kronrand.

Jag har tänkt att betäcka henne nästa år med en frieserhingst som ej bär på fuxgenen så en fux kommer det inte att bli.

Kollar man mitt stos stam så finns det mycket brunt, fux och grå/skimmel bakåt i många led på både mor & fars sida.
 
Sv: Färgtråd II

Fölis kan bli svart och ev brun om din fux bär på augoti-anlaget, vilket inte syns på en fux. Vita tecken är möjligt och så kan troligtvis de vita stråna nedärvas, men såklart ingen garanti på något av dem.

Skimmel är omöjligt då det anlaget alltid syns.
 
Sv: Färgtråd II

Hej alla färg "nördar":D
Jag har en knabstrupper och jag undrar vad hon har för "färg" hon har ett vitt schabrak över rumpan och vita stickelhår över kroppen, grå mule och grå runt ögonen.. Vad tror ni hon får får färg senare? Hon är 2 år.
75027_10151702044813460_899424566_n.jpg

1238832_10151702044768460_1747443862_n.jpg

1379437_10151748200223460_1585004132_n.jpg

Tacksam för svar! :D
 
Sv: Färgtråd II

Varför tänker du att hon skulle få någon annan färg senare?
 
Sv: Färgtråd II

Knabbisar och appaloosas kan skifta färg flera ggr. Jag födde upp en appaloosa som föddes nästan svart och slutade sen som vit med några få prickar över rumpan. En annan uppfödning e min fuxarab u mitt korsningsto e Guvenör-Maskerad-Heinfried-osv föddes fuxfärgad och nu som 17 åring är snowflake och ljusnar för varje år.
 
Sv: Färgtråd II

Intressant det där med knabbisar. Jag har ju träffat några Silverking-ättlingar och många hade roliga prickar men ingen av dem skiftade färg märkbart.
 
Sv: Färgtråd II

Varför tänker du att hon skulle få någon annan färg senare?

Mest för att skimmlar brukar bli vitare, jag har aldrig haft en knabstrupp så jag vet inte hur det är färgerna..
tummen_1_ar_5245ce93ddf2b3533b9fe506.jpg

Här är en bild när hon var 1 år då var hon mörkare =)
 
Sv: Färgtråd II

Haha, vad jag vet så är hon tigrerad på rumpan, men eftersom hon blivit ljusare så tänkte jag att hon kanske blir helt vit med åren med några få mörka prickar..
Jag vet dock inte om knabstrupp skimmlar av sig med åren eller om hon kommer vara den här gråfärgen? Jag föredrar dock den här färgen ( lättare att hålla rent,haha )

=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 973
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 011
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp