Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Albino är de inte. De dubbelgula har pigment, de har bara två gulanlag och blir väldigt bleka. Albino finns inte hos häst.
Min ironi var nog inte tillräckligt tydlig, förstår jag...
Jag är väldigt medveten om detta...
 
Sv: Färgtråd II

Kom att tänka på min kompis foderhäst som är Perlino med stjärn. Den syns väldigt dåligt, men man kan ana den om man kikar ovanför virvlarna, så tecken syns men de kan vara svåra att se!

(Första gången jag laddar upp bild så hoppas att det fungerar som det ska!)

9lWoYmx.jpg
 
Sv: Färgtråd II

silveranlaget kan jag inte svara på, men googla på perlino tobiano så får du se massor av pärlvita skäckar, där man ser fläckarna tydligt

Gjorde det. De såg precis ut som Ljosalfur, så han är def. dubbelgul. Ang.silver kan man tydligen inte se det på en dubbelgul, bara ibland, så de måste ha testat honom för att veta.
Känns som det roliga med silver faller lite om det inte syns? Såvida han inte blir avelshingst förstås, men hur många isisar blir det.
 
Sv: Färgtråd II

Vilken fin frisyr ni gjort i manen! Skulle vilja kunna det, men det lossnar när jag försöker. Har ni många gummiband i?
 
Sv: Färgtråd II

Vart kommer silver in i det hela? Den har ju inte jätte ljus man? Kanske inte behövs? Häftig iaf, har aldrig sett en så ljus gulsvart! Härlig färg iaf ^^
 
Sv: Färgtråd II

Vart kommer silver in i det hela? Den har ju inte jätte ljus man? Kanske inte behövs? Häftig iaf, har aldrig sett en så ljus gulsvart! Härlig färg iaf ^^
Kopierar in ett inlägg från tidigare i tråden och fetmarkerar.

Och gällande fölet som diskuterats innan så tyder ju hans mörkare färg i man och svans att han skulle vara silver också. Ja, jag vet att det säger emot varandra, men just silver och gul brukar "krocka" och silvergula (med ett gult anlag) får ju inte silverfärgad man och svans utan betydligt mörkare.

Se t.ex denna, som är silvergulsvart.
 
Sv: Färgtråd II

KL

Vad säger ni om detta?

foel_med_lustigt_tecken-1460.jpg


Nordsvenskt föl, båda föräldrarna är vanligt bruna. Jag har haft en fölunge som fick en liknande svart fläck, fast mycket mycket mindre. Är det en ren slump att det råkat bli så stor utbredning på den här?
 
Sv: Färgtråd II



Hihi jag hittade en bild på henne som ung. Det är tur att hon var gudasnäll redan på den tiden. Kanske är fyra år på den här bilden :rofl:



Och här är hon 15.
 
Sv: Färgtråd II

KL

Vad säger ni om detta?

foel_med_lustigt_tecken-1460.jpg


Nordsvenskt föl, båda föräldrarna är vanligt bruna. Jag har haft en fölunge som fick en liknande svart fläck, fast mycket mycket mindre. Är det en ren slump att det råkat bli så stor utbredning på den här?
Jag såg en annan bild på den där det mörka fältet inte alls såg lika svart ut utan ungefär lika mörkbrunt som på mamman.

Min tanke är att det möjligen kan vara en chimera (om jag fattat saken rätt så är det tvåäggstvillingar som smält ihop och blivit till en individ, så det finns två helt olika genuppsättningar i samma kropp)

Detta ska också vara en chimera, om jag fattat rätt
chimera_Miljon_fra_Grund.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

KL

Är inte sådär väldigt duktig på det där med vilka färganlag som är reccesiva/dominanta mot varandra, så tänkte fråga här om några i mitt tycke "suspekta" fall;

1. Pappan är mörkbrun, mamman är brun/mörkbrun (definitionsfråga) och avkomman är riktigt orange fux.
2. Pappan är mörkbrun (inte bara född mörkbrun, utan är verkligen det), mamman är mörkbrun (samma som med pappa, inte bara född mörkbrun utan är också det) och avkomman är skimmel.

Båda är halvblod från Holland och vad jag förstått av ganska "fin" stam.
 
Sv: Färgtråd II

Om tvåan är skimmel och har två mörkbruna föräldrar är någon av föräldrarna fel. En skimmel måste alltid ha minst en skimmelförälder eftersom det är ett synligt anlad. Det är likadant med skäck och gult.

Fux kan man däremot vara även om ingen av föräldrarna är det. jag har själv fått en med svart pappa och mörkbrun mamma.
 
Sv: Färgtråd II

Nr 1 är fullt möjlig, fux är recessivt och om båda föräldrarna bärare så kan avkomman bli det.
Nr 2 är en omöjlighet, så där är det fel förälder någonstans. Skimmelanlaget är dominant, dvs minst 1 av föräldrarna måste vara skimmel för att avkomman ska kunna bli det.
 
Sv: Färgtråd II

Vilken fin frisyr ni gjort i manen! Skulle vilja kunna det, men det lossnar när jag försöker. Har ni många gummiband i?

Hans frisyr är väldigt okomplicerad. Han har utsläppt man som hänger på andra sidan och en vanlig fläta i pannluggen för att han ska kunna se någonting :)
 
Sv: Färgtråd II

KL

Vad säger ni om detta?

Nordsvenskt föl, båda föräldrarna är vanligt bruna. Jag har haft en fölunge som fick en liknande svart fläck, fast mycket mycket mindre. Är det en ren slump att det råkat bli så stor utbredning på den här?

Vad häftigt! Ser jätteeffektfullt ut. :)
Hade det andra fölet samma föräldrar? Det kan vara en mutation i arvsmassan om ett sto eller hingst får flera föl med fläck på samma ställe.
 
Sv: Färgtråd II

Vad häftigt! Ser jätteeffektfullt ut. :)
Hade det andra fölet samma föräldrar? Det kan vara en mutation i arvsmassan om ett sto eller hingst får flera föl med fläck på samma ställe.

Fölungen på bilden här är inte min och är inte heller släkt med min (på närmare håll). Det som min unge hade (och fortfarande har, men det syns lite sämre eftersom hon mörknat) är väl snarare att betrakta som en prick i jämförelse med utbredningen på denna. Dock vet jag att pappan till mitt föl lämnat föl tidigare med mörka prickar.
 
Sv: Färgtråd II

Jag får inte riktigt ihop hur en chimera kan fungera. Det låter ju inte helt otroligt, oavsett om fläcken är mörkbrun eller svart så skulle det kunna förklara utseendet. Men hur sjutton fungerar det i praktiken? Dubbla genuppsättningar? Olika genuppsättningar i olika delar i kroppen?

OM han är en chimera vore det ju onekligen intressant att veta hur det fungerar med nedärvning. Han fick 5x8 p på visningen, så han kanske kommer fram som godkänd hingst vad det lider. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 973
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 011
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp