Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Jag har ingen aning om ifall Konik är Homozygot men vad jag vet alltid är black iaf. Sen om de är homozygota eller inte har jag som sagt ingen aning om :)
QUOTE]

Om de inte är homozygota för blackfärgen så blir förstås inte ALLA blackar, utan det föds då och då föl av annan färg.

Jag vet att man gallrat väldigt hårt bland fjordingarna, och att man hållit på rätt länge, men tror inte någon kan garantera med 100% säkerhet att det inte trots det finns någon enstaka fjording kvar som inte är homozygot.

Man har ju gallrat väldigt starkt för svart hos frieser också, men det föds fortfarande enstaka fuxar.

http://www.usfriesianreferral.com/chestnut.html
 
Sv: Färgtråd II

Ja men jag har inte hört om någon fjording på länge som inte är black. Vilket självklart inte betyder att alla är homozygota. Men men sak samma, ja jag råkade skriva med ett alltid där. Menade i stort sett. Då jag även skrev att jag inte visste om de var homozygota eller inte.
 
Sv: Färgtråd II

Nja, gjorde också den tankevurpan först. Men det är ju samma princip.

Frieserhästarna är selekterade på svart färg som är dominant, men då och då blir det ändå fux eftersom det är ett recessivt anlag.

Fjordarna är selekterade på black som är dominant, så kanske finns det fortfarande möjlighet att det dyker upp "fullfärgade", eftersom det är det recessiva anlaget.
 
Sv: Färgtråd II

kl
Jag är lite nyfiken på vad ni tror om detta föl, id-kontrollanten tyckte han var så gul, men är han inte bara solblekt? Blir skimmel, men född brun??

2i27yoh.jpg


awzvpd.jpg


15qwz9y.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Var skulle det gula i så fall komma ifrån ?
Mamman har inget gult i stammen och inte pappan heller. Eller ?
(jag suckar lite över att ID-kontrollanter varkar ha så dålig koll)
 
Senast ändrad:
Sv: Färgtråd II

Inget gult. Visserligen finns Pompe i stammen men det är via Unesco och där försvann ju det gula.
 
Sv: Färgtråd II

Nej jag sa det med, men hen tyckte att han var så väldigt gul i ansiktet :meh: Hen ville heller knappt skriva honom som skimmel, sa: visst är han stickelhårig, men det betyder ju inte att han blir skimmel... Jag fick visa bilder på när han var nyfödd... :meh:
 
Sv: Färgtråd II

Men med din så är det i allafall teoretiskt möjligt med fux. Med Grandezzas så är det inte ens möjligt i teorin med gult.
 
Sv: Färgtråd II

Det är sant. Men när ungen är gul med ljus man, så borde det inte vara några frågetecken. Sedan så höll de på att skriva henne som skäck också.
 
Sv: Färgtråd II

Hur nedärvs alla de där "nya" anlagen, såsom mushroom, champagne och liknande? Finns det fler?
Det är förmodligen inte helt utrett, men om jag inte är felinformerad så har man antingen hittat eller åtminstone är det på gång med mushroom - som är en färgnyans hos shetland, för den som inte vet det.
Jag kan dock inte ge mer svar än så...
 
Sv: Färgtråd II

kl
Jag är lite nyfiken på vad ni tror om detta föl, id-kontrollanten tyckte han var så gul, men är han inte bara solblekt? Blir skimmel, men född brun??
Nu kan jag bara se just de bilder du lade in här, men på bilden när han är liten ser han inte brun ut utan snarare mörkfux. Jag kan inte se några mörka kanter runt öronen och taglet ser också rött ut.

Något gult kan jag inte se.

För att dra en parallell där man skulle kunna misstänka gult om man bara går efter vad ögat ser, så är detta en svart fölunge med svart mamma och fuxpappa:
kinder.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Ja, jag har sett en annons på en svensk shetlandsponny med den färgen. Jättefin! Just den och lite andra bilder gör mig nyfiken på nedärvningen! Mushroomshettisen hade en mushroom-mamma i alla fall.
 
Sv: Färgtråd II

Kl

Har nu fixat bilder på vår eventuella brunblackskäck, vad säger ni?

null_zps5a1bb4be.jpg

null_zps5e320bd7.jpg

Spolade benen först så zebraränderna syns knappt men...
null_zpse24d1765.jpg
 
Sv: Färgtråd II

ingen tvekan om att det är en "äkta ål" och därmed skulle jag säga att JA, det är en brunblackskäck.
 
Sv: Färgtråd II

Ja, på nyfödd-bilden finns där inget gult, det var därför jag fick visa den för id-kontrollanten... Men nu när du säger det, så hade han väldigt konstig brun färg, jag trodde det var för att han blir skimmel, men kan han vara mörkfux (blivande skimmel)? Charons mamma var ju fux, likaså Anart...

Nu när han har börjat sätta vinterpäls ser han ut såhär:

2chtfs8.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Jo, jag tror fortfarande det är en mörkfux (som kanske tänker bli skimmel)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 691
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 973
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp