Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Tack, då är det bara att skicka iväg för analys:)

Om det visar sig att hon har fuxanlag, vilka färger skulle fölet kunna få då? Fuxanlag + fux, borde vara stor chans till att det blir en fux? Kan det bli ett brunt föl, mamman är ju ändå gulbrun? Hoppas på isabell förstås men annars iaf gul eller fux.

Om hon inte har fuxanlag så blir fölet brunt, gult eller fux förmodar jag?
 
Sv: Färgtråd II

Om man säger såhär:

fölet kommer att ärva ett e från pappan. Om mamman bär på ett e så kommer fölet ärva antingen E eller e från mamman. Då blir det 50% chans för en fux. Det finns även chans för att fölet blir svart eftersom mamman kan bära på a, det kan även pappan göra, men då pappan inte har något svart pigment så syns det inte. Om mamman inte har fuxanlag så kan fölet inte bli fux eller isabell. Det krävs två e för att det ska bli fux eftersom e är recessivt.

Så fölet kan få grundfärgen fux, svart eller brun utifrån det du vet för tillfället. Sedan är det 50 % chans att den får gulanlaget som då bleker grundfärgen.
 
Sv: Färgtråd II

Stort tack, mycket intressant!

Ditt svar får mig också att fundera över mitt andra sto, fux dräktig med svart hingst. Fölet kan bli svart om mamman bär på a eller fux om pappan bär på e? Räknar med ett vanligt brunt föl, hingsten har tidigare endast lämnat bruna föl, dock med bruna ston.
 
Sv: Färgtråd II

Tack, då är det bara att skicka iväg för analys:)

Om det visar sig att hon har fuxanlag, vilka färger skulle fölet kunna få då? Fuxanlag + fux, borde vara stor chans till att det blir en fux? Kan det bli ett brunt föl, mamman är ju ändå gulbrun? Hoppas på isabell förstås men annars iaf gul eller fux.

Om hon inte har fuxanlag så blir fölet brunt, gult eller fux förmodar jag?
Först - är någon av föräldrarna fux? I så fall behövs ingen analys, utan då vet du att där finns ett fuxanlag.

gulbrun + fux kan bli fux, brun, svart, isabell, gulbrun eller gulsvart.
Saknas fuxanlag kan du stryka fux och isabell från ovanstående..
 
Sv: Färgtråd II

Kl
En sak som slagit mig....existerar inte mörkbrun?
Visst står vissa hästar registrerade som mörkbrun?
Varför står då min unghäst som nästan är svart, reggad som brun?
Borde det inte stå mörkbrun?
 
Sv: Färgtråd II

Jag har en mörkbrun som har en mörkbrun avkomma född 2006. Hon är i mitten i sommarpäls, på vintern är hon så gott som svart. Ungen till vänster trodde jag skulle bli mörkbrun för hon har skiftat så och varit flammig, det var inte förrän efter tvåårsdagen som hon fick en jämnare färg.

Alla3_zpsd425b389.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Kl
En sak som slagit mig....existerar inte mörkbrun?
Visst står vissa hästar registrerade som mörkbrun?
Varför står då min unghäst som nästan är svart, reggad som brun?
Borde det inte stå mörkbrun?
Jodå, mörkbrun existerar. Men din häst kan ha varit mycket ljusare när den skulle registreras som ung och Då var det kanske rätt att skriva brun.
Sen är brun och mörkbrun genetiskt typ samma färg, det är nyansen som skiljer, så det spelar inte jättestor roll.

Sen är ju då frågan - är det kanske egentligen en svart häst du har? Det där med "nästan svart" känner jag igen, många såna är svarta fast kanske lite solblekta här och där.
Skälet till att jag ställer frågan är detta:
lovis.jpg

en solblekt svart shettisunge....¨
Så här ser hon ut ett drygt halvår senare, för den som händelsevis inte håller med om att hon är svart...
 
Sv: Färgtråd II

Nej, ingen av stoets föräldrar är fux. Pappan gul och mamman mörkbrun. Jag skulle tro att mitt sto inte har en fuxgen, men jag hoppas.. Skickar in analys så vet jag:)
 
Sv: Färgtråd II

är pappan gilbrun, gulsvart eller isabell? Om han är isabell så bär ditt sto på en fuxgen
 
Sv: Färgtråd II

Pappan till mitt sto är gulbrun, hon är väldigt lik sin far. Jag har nu letat bakåt i stoets stam och hennes mormorsmor och farfarsfar är fuxar, annars bara brunt, mörkbrunt och gulbrunt. Visst borde det finnas en liten minimal chans att hon bär på fuxgenen då?
 
Sv: Färgtråd II

Mitt mörkbruna sto har inte en fux förrän i fjärde led men hon hade fuxgen ändå. Fuxen till höger om henne är hennes avkomma med en svart hingst som hade en fuxmamma.
 
Sv: Färgtråd II

Han är ju mörkbrun på bilden från i somras iaf.
Men har sett bilder på honom som föl med, och även där är han mörk, så undrar lite varför han står som brun.
 
Sv: Färgtråd II

Han är ju mörkbrun på bilden från i somras iaf.
Men har sett bilder på honom som föl med, och även där är han mörk, så undrar lite varför han står som brun.
Jo, den är mörkbrun.

Svårt att svara på varför ID-kontrollanten skrivit brun, men det spelar mindre roll.

Vad gäller detta med bruna nyanser så har jag själv börjat identifiera och chippa travare (man har slutat frysmärka) och där finns den färg som uppfödaren uppgett förtryckt på pappren man använder. Och något som förundrat mig flera gånger är att vanliga bruna hästar har benämnts som ljusbruna. Jag vet inte om det är för att förtydliga att de inte är mörkbruna?
 
Sv: Färgtråd II

Jaha! Undrar var gränsen går för ljusbrun och vanligt brun liksom?
Men det är väl sak samma där med egentligen.
 
Sv: Färgtråd II

Det är flytande gränser när det gäller nyansbeskrivningar. Jag tror inte man vet än hur nyanserna nedärvs. För identifieringen spelar det egentligen inte så stor roll, även om jag helst korrigerar en brun häst till brun från ljusbrun. För ser den ut typ så här:

2horse14.jpg


Så är den ju inte ljusbrun, vilket ser ut typ så här:

Garbo_.jpg
 
Sv: Färgtråd II

Finns ljusbrun som färg alltså?

Förstår att man kanske vill ha " fyra nyanser av brunt" (haha...Killinggängetreferens) eftersom egentligen ljust brun, brun, mörkbrun och gulbrun ser olika ut...men jag har aldrig sett "ljusbrun" som benämning i Sverige.

På galoppörerna/fullbloden (de från utlandet iaf) ser man i passen de tre olika bruna som
Bay
Brown
Darkbrown.

(Blir ju inte att gulbrun är med, är väl inte tillåtet för fullblod vad jag vet)

Återkommer under kvällen med bilder på de olika, sitter med padda nu.
 
Sv: Färgtråd II

hej!
jag läste ett par sidor bak där det stod att svart ger svart ( om ja inte missuppfattade)
gäller de två svarta föräldrar då för att föl ungen ska bli svart?

jag har ett brunt sto (bruna föräldrar, ngt skimmel längre bak) och betäckrr
me svart hingst som ej kan ge fux.. då tolkar jag de på en text ja läst på nätet att fölet kan bli 50% svart EL brunt. stämmer det?
(tidigare avkomma blev med brun hingst brun avkomma)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 686
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp