Färgtråd II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Färgtråd II

Hästen är helt vit med 2 blå ögon, alltså lika vit som en annan kompis skäck är på det vita.
Om det är till någon hjälp. ....
 
Sv: Färgtråd II

Tja, gräddvit motsvarar väl "cremello", alltså med fux som grundfärg, och pärlvit "perlino" som är brun i grunden. Sedan hur lätt det är att skilja dem åt kan jag inte svara på...

Nej, gulvit är det man kallar cremello. Gräddvit skulle jag se som ett samlingsnamn, förkortning av blåögd gräddvit, helt enkelt.
 
Sv: Färgtråd II

Någon som kan hjälpa mig med vad fölet troligtsvis får för färg om jag betäcker ett brunt sto utan tecken (e.brun u.brun) som fått 3 tidigare avkommor, 2 bruna (e.bruna) och 1 fux (e.fux) med en brunskimmel hingst?

Och om jag betäcker en fux utan tecken (e.brun u.stickelhårig brun) inga tidigare avkommor med en brunskimmel hingst?

Förklara gärna också då jag är intresserad av att lära mig :)
 
Sv: Färgtråd II

Det beror på vad brunskimmeln har för anlag om den tex bär på fux anlaget.

generellt så har du 50% på konstantskimmel sen kan grundfärgen variera (i de flesta fall utom då Rn anlaget sitter nära antingen A eller E locus)
 
Sv: Färgtråd II

Han har lämnat både fuxar o stickelhåriga fuxar :)

"Ökade" chanserna på att få en icke brunt föl?
 
Sv: Färgtråd II

Ja!

Det betyder att han med fuxpartner får 50% fux som grundfärg och 50% brun som grundfärg

Och då 50% av alla blir konstantskimlar

De stickelhåriga fuxarna är de rödskimlar?
Är han konstaterad att ha konstantskimmelanlaget eller är han bara extremt mkt stickelhårir?
 
Sv: Färgtråd II

Okej, han är reggad som brunskimmel och har lämnat många stickelhåriga bruna, svarta och fuxar men även "vanliga" färger också :) Vet inte om han lämnat rödskimmlar, på avkommorna står det bara stickelhårig fux.

Hur får du fram procenten? Är nyfiken, vill gärna lära mig :)

Vad blir chanserna för färg på fölet om fuxen betäcks med en gråskimmel hingst?
 
Sv: Färgtråd II

Man skiljer på homozygota och heterozygota anlag.
Ett homozygot betyder att en individ har två likadana anlag. Då kommer den alltid att nedärva det ena till sina avkommor, dvs 100% att avkomman blir skimmel. Om den är heterozygot så betyder det att den har ett skimmelanlag och ett icke-skimmel, då blir 50% av avkommorna skimlar och de andra blir färgade. Sen om partnern också är grskimmel så kan ungen bli färgad i 25%, 50% heterozygoter och 25% homozygoter för just skimmelfärgen. Alla skimlar måste ha minst en skimmelförälder. Men två skimmelföräldrar betyder inte nödvändigtvis att ungen blir skimmel.

För de färgade med skimmelförälder/rar beror deras färg på vilken färg skimmeln är född med och då ser färgnedärvningen ut precis som vanligt


Konstantskimlar sägs alltid vara heterozygota medan grskimlar kan vara vilket som.
 
Sv: Färgtråd II

Konstantskimlar sägs alltid vara heterozygota medan grskimlar kan vara vilket som.
Nja, såvitt jag förstått verkar det som att det finns även homozygota konstantskimlar, att man helt enkelt "gissat fel" när man trott att de inte kunnat vara homozygota.

Sen en liten kommentar.
uttrycket gråskimmel ska inte användas längre, utan färgen heter avblekbar skimmel och i passet ska det (helst) stå "skimmel född ____".
Värt att komma ihåg också, för den som inte har koll, är att det är två helt olika arvsanlag som ger konstantskimmel respektive avblekbar skimmel. Det är ju olyckligt att vi i Sverige använder samma namn på färgerna när de är så olika...
 
Sv: Färgtråd II

Ibland kan man se, ibland inte. Min är sotvit men ser mer ut att vara röd i botten eftersom hon är såpass ljus.
 
Sv: Färgtråd II

Då ska vi seom nån kan hjälpa mej...
har en liten isis tjejpå 7 månader nu som föddes(brun aktig) med andraord hon borde bli svart MEN hon har alltid haft grå man..

pappa e skimmel å mamma svart.
va i hela friden blir hon för färg? där hon hann fälla i höstas (född sent) e hon svart förutom att hon blivit väldigt stickelhårig på nosryggen å manen blir bara gråare å gråare..

vad tror ni??

1 vecka gammal
944586_10151470349121901_292393938_n.jpg


4 mån
1450198_10151685445176901_1979034395_n.jpg


67936_10151769081628167_1046125986_n.jpg


7 mån å dålig bild då hon e blöt å den ser mörkare ut än den e men man ser ju att manen e gråaktig
1888625_10151835532506901_1002612299_n.jpg

ingen som kan hjälpa mej?
 
Sv: Färgtråd II

Rent spontant tänker jag att den nog är skimmel, men tar god tid på sig att "skimla". Men jag är absolut inte någon expert på ämnet så jag kan ha fel!
 
Sv: Färgtråd II

KL av mig själv :P

Väntar föl och har på tattarvis räknat ut att den troligtvis blir brun, men jag tänkte att någon här säkert vet mer om färganlag än jag.

Moderna är fux, mormor också fux men morfar är mörkbrun. Fadern är mörkbrun, mormor också mörkbrun, morfar ljusbrun. Har räknat ut en chans för fux på ungefär 25% - Rätt eller fel?
 
Sv: Färgtråd II

Fuxar kan bara ge ifrån sig fuxanlag oavsett vilken färg deras föräldrar har så har de dubbel uppsättning rött (fux)
Pappan kan ha ett dolt fuxanlag och då blir det 25% fux - har han inte det så blir det troligtvis en brun, men om bägge föräldrarna har varsin icke-agouti gen så kan det också bli en svart
 
Sv: Färgtråd II

Jag vet att det sägs att det finns homozygota konstantskimlar, men jag väntar på att se mer forskning runt det innan jag ser det som en vedertagen sanning.
 
Sv: Färgtråd II

*kl*

Har en liten färgfundering, i stallet jag har min häst har vi en amerikansk miniatyrhäst som är silverfärgad. Vi har planerat att betäcka henne och skulle gärna vilja ha ett silverföl. På grund av risken för en ögonsjuk avkomma är ju inte en silverhingst ett alternativ, är det bästa att välja en svart hingst och hoppas på tur att hon nedärver sitt silveranlag?

Vad kan det bli för kul färger om man skulle lägga på en isabell tex?
 
Sv: Färgtråd II

Svart eller brun torde vara det bästa, undvik fux eftersom silverfärgen inte påverkar rött.
Isabell är en fux med gulanlag, borde följaktligen också undvikas. I övrigt - betäcker du med hingst som har gult anlag så kan du få alla färgernas gula varianter också.
Brun, silverbrun, gulbrun, silvergulbrun
Svart, silversvart, gulsvart, silvergulsvart
Fux, isabell
 
Sv: Färgtråd II

Jag vet att det sägs att det finns homozygota konstantskimlar, men jag väntar på att se mer forskning runt det innan jag ser det som en vedertagen sanning.

Problemet med konstantskimmel är väl att man kom fram till slutsatsen att det är letalt i dubbel uppsättning via en statistisk undersökning på brabanter på 70-talet (exakt årtal har jag glömt). Statistiken där indikerade att det kunde vara så, och man drog helt enkelt den slutsatsen.
Idag finns ju väldigt många hästar som man faktiskt vet är homozygoter, antingen via att de enbart producerad konstantskimmlar (då pratar vi inte ett tiotal avkommor, utan snarare ett hundratal), eller för att de helt enkel testats och visat sig vara just dubbelbärare.
Har ju gjorts studier av bla forskare vid UC Davis i "modern tid" som visar på att det just troligtvis inte är letalt i dubbel uppsättning. Exempel på vad som med största sannorlikhet är homozygoter inom många olika raser som är väldigt obesläktade sinsemellan finns med. Samtliga studier gjorta på senare år har tytt på att konstantskimmel är dödligt i embyostadie.

Lista över lite Hancock-hästar som är dubbelbärare: http://www.hancockhorses.com/homoz-roan.html
Hästar ur andra raser har också testats positivt för dubbel uppsättning via markör-testet som nu finns.
Sitter och försöker hitta en ursprunglig artikel om det hela, men mitt kära internet vill inte riktigt samarbeta. Återkommer om det när det är lite mer samarbetsvilligt med att öppna sidor.

Möjlig förklaring till skillnaderna i studier är att det kanske finns flera mutationer av konstantskimmel - alltså att det lite likt dominantvit är en färg som ser visuellt likt ut men som inte härrör från samma "källa". Man kan ju tex titta på fullblodet Catch a Bird, som själv visuellt var en helt oväntad "brindle" (han var chimera om jag inte missminner mig), men började producera avkommor som ser ut som konstantskimmlar. Detta ur linjer där inget sådant tidigare förekommit.
Spontan tanke till varför en gammal studie på brabanter satistiskt visat en sak, och man idag ständigt motbevisar att så är fallet inom ett par olika andra raser kan ju tänkas vara att det helt enkelt rör sig om olika varianter. Det är ju inte helt omöjligt att något sådant kan vara förklaringen. Kan ju givetvis finnas andra förklaringar med, men det man faktiskt med all säkerhet vet idag är att man hela tiden hittar fler och fler homozygota konstantskimmlar. Det problematiska är ju också att man helt enkelt bara har ett markör-test att gå på, och inte har funnit den faktiska mutationen. Testet är därför inte nödvändigtvis tillämpligt för alla raser, även om det verkar ha fungerat bra på ett par olika som inte är så nära besläktade med varandra. Finns ingen officiell lista över testade hästar, även om det hade varit extremt intressant att se.

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att man med säkerhet vet, är att konstantskimmel inte är letalt för ett par raser. Vad som gäller för andra är än så länge inte helt fastställt. Ska bli spännande att se vad framtiden har att utvisa för anlagets del:)
 
Sv: Färgtråd II

Att fölet har svart grundfärg tycker jag inte att det råder någon tvivel om. :D Mamma är svart och pappa är skimmel född svart. Det vill säga att inget brunt anlag finns hos någon av föräldrarna = fölet kan aldrig bli brunt. Jag tycker mig inte finna något gulanlag i stamtavlan, så gulsvart (glóbrunn) borde hon inte vara.

Antingen tyder den grå manen på att hon kommer att skimla av och då märker du nog det under någon av årets pälsfällningar. ;) Men du borde isåfall också se tydliga stickelhår kring ögonen.

Eller så är hon bleksvart (móbrúnn), dvs svart men blekt i både hårrem och man/svans. Påverkas ofta mer vid pälsfällning, dvs pälsen som håller på att lossna blir väldigt blekt.

En bleksvart häst tas lätt för mörkbrun eller "brunsvart" (som inte är en riktig färg) i gemene mans ögon, detaljen är ju dock att hästen saknar brunanlag och genetiskt ÄR svart, men SER brun eller rödaktig ut.

Tittar du t.ex. på hennes farfar och farfarsfar ser du typiska exempel på bleksvarta hästar. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 681
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 973
Senast: Jadzia
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 967
Senast: dobbis
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 008
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp