Förbud för mobiler i skolor

För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det något som Sverige ska ta efter? Spontant känner jag att det vore bra. Det visade sig att eleverna interagerade mer med varandra och blev mer sociala.

https://www.theguardian.com/world/a...ool-that-banned-mobile-phones-calvijn-college
Våra skolor har mobilförbud. De samlas in på morgonen och lämnas tillbaka när barnen går hem. Inget konstigt med det tycker jag 🤷‍♀️
 
Jag känner mig så otroligt tu-delad. Jag har inte barn, så jag kanske inte riktigt är målgruppen att ha åsikter men...

Den positiva sidan i mig säger: äntligen. Det finns egentligen ingen anledning till att elever behöver ha sina mobiler under skoltid, eller framförallt under lektionerna. Här finns det väl någon slags åldersgrej, men låg- och mellanstadie tycker jag kan ha förbud. Det minskar risken för stölder, mobbing (bilder/filmer) osv.

Den negativa sidan i mig säger: varför ska skolan lägga sig i vad barnen har med sig till skolan? Vad kan man mer ha för förbud? Och - ökar detta arbetsbelastningen för våra lärare när de behöver bråka för att lämna in? Vad händer om en mobil försvinner/tappas bort av skolan?

Känner att jag verkligen kan förstå och hålla med de flesta argument från båda håll.
 
Jag känner mig så otroligt tu-delad. Jag har inte barn, så jag kanske inte riktigt är målgruppen att ha åsikter men...

Den positiva sidan i mig säger: äntligen. Det finns egentligen ingen anledning till att elever behöver ha sina mobiler under skoltid, eller framförallt under lektionerna. Här finns det väl någon slags åldersgrej, men låg- och mellanstadie tycker jag kan ha förbud. Det minskar risken för stölder, mobbing (bilder/filmer) osv.

Den negativa sidan i mig säger: varför ska skolan lägga sig i vad barnen har med sig till skolan? Vad kan man mer ha för förbud? Och - ökar detta arbetsbelastningen för våra lärare när de behöver bråka för att lämna in? Vad händer om en mobil försvinner/tappas bort av skolan?

Känner att jag verkligen kan förstå och hålla med de flesta argument från båda håll
Hos oss är mobilen medtagen på egen risk. Den låses in under dagen. Händer något går det på elevens föräldrars hemförsäkring.
Det finns ju inget krav att ta med mobilen.
Vi har haft väldigt mycket bråk via mobiler som lugnat sig. De har sina datorer men de är spärrade på vissa sidor.
Och rasterna är mer aktiva
 
Hur gamla är dina barn? Gissar att det slår hårdare när det är tonåringar.
Jag har en 14-åring som går i 8an och det har alltid varit mobilförbud (de får inte ens ta med till skolan om de inte på förhand har pratat med sina lärare och lämnar in den) så det är bara så. Det är ingen ”big deal” för mitt barn och hennes vänner för det har ju alltid varit så.
Skönt tycker jag :)
 
I skollagen finns det redan inskrivet
Screenshot_20240909_201724_Chrome.jpg

https://www.skolverket.se/regler-oc...r/trygghet-studiero-och-disciplinara-atgarder

Jag jobbar i gymnasiet och tar mobiler som inte läggs undan eller stör undervisningen. Det som blir problematiskt för mig är att jag inte vill ha ansvar för 32 mobiler samtidigt som jag ska undervisa och kunna röra mig i klassrummet. Vad händer om de går sönder, blir tagna av en annan elev osv. Så jag kan tycka att det är bra med ett förbud men jag vill inte ha det extra arbetet och ansvaret.
 
Jag har inga barn, men är själv i den åldern att jag hade en mobil (dumb phone) från ca 11-12 år och uppåt. Om barnet inte har tillgång till mobil, hur gör man t.ex. för att meddela/diskutera med barnet om att "jag kommer och hämtar dig kl xx vid platsen xx efter skolan", "jag kan inte komma och hämta dig så du får ta skolbussen", "jag ska ändå in till stan så jag kan hämta dig istället för att du ska åka skolbussen" och den typen av samtal? (som man kanske gärna vill veta om innan, så att man vet om man ska skynda sig till skolbussen eller liknande, i låg/mellanstadiet har jag för mig att vi som skulle åka buss fick sluta 5-10 minuter tidigare för att hinna till bussen). Eller för att fråga så att det är okej att följa med en kompis hem, eller liknande? (om jag tänker tillbaka till den typen av sms som jag har för mig att jag fick/skickade i högstadiet)
 
Jag har inga barn, men är själv i den åldern att jag hade en mobil (dumb phone) från ca 11-12 år och uppåt. Om barnet inte har tillgång till mobil, hur gör man t.ex. för att meddela/diskutera med barnet om att "jag kommer och hämtar dig kl xx vid platsen xx efter skolan", "jag kan inte komma och hämta dig så du får ta skolbussen", "jag ska ändå in till stan så jag kan hämta dig istället för att du ska åka skolbussen" och den typen av samtal? (som man kanske gärna vill veta om innan, så att man vet om man ska skynda sig till skolbussen eller liknande, i låg/mellanstadiet har jag för mig att vi som skulle åka buss fick sluta 5-10 minuter tidigare för att hinna till bussen). Eller för att fråga så att det är okej att följa med en kompis hem, eller liknande? (om jag tänker tillbaka till den typen av sms som jag har för mig att jag fick/skickade i högstadiet)

Alltså, jag fick min första mobil i andra ring och planering var inte ett problem. Man fick planera innan, helt enkelt, och hålla sig till planen.
 
Jag har inga barn, men är själv i den åldern att jag hade en mobil (dumb phone) från ca 11-12 år och uppåt. Om barnet inte har tillgång till mobil, hur gör man t.ex. för att meddela/diskutera med barnet om att "jag kommer och hämtar dig kl xx vid platsen xx efter skolan", "jag kan inte komma och hämta dig så du får ta skolbussen", "jag ska ändå in till stan så jag kan hämta dig istället för att du ska åka skolbussen" och den typen av samtal? (som man kanske gärna vill veta om innan, så att man vet om man ska skynda sig till skolbussen eller liknande, i låg/mellanstadiet har jag för mig att vi som skulle åka buss fick sluta 5-10 minuter tidigare för att hinna till bussen). Eller för att fråga så att det är okej att följa med en kompis hem, eller liknande? (om jag tänker tillbaka till den typen av sms som jag har för mig att jag fick/skickade i högstadiet)
Man får ta såna grejer efter skolan eller alternativt skicka mejl som mina ungar gjorde om det var något akut. :)
 
Jag har inga barn, men är själv i den åldern att jag hade en mobil (dumb phone) från ca 11-12 år och uppåt. Om barnet inte har tillgång till mobil, hur gör man t.ex. för att meddela/diskutera med barnet om att "jag kommer och hämtar dig kl xx vid platsen xx efter skolan", "jag kan inte komma och hämta dig så du får ta skolbussen", "jag ska ändå in till stan så jag kan hämta dig istället för att du ska åka skolbussen" och den typen av samtal? (som man kanske gärna vill veta om innan, så att man vet om man ska skynda sig till skolbussen eller liknande, i låg/mellanstadiet har jag för mig att vi som skulle åka buss fick sluta 5-10 minuter tidigare för att hinna till bussen). Eller för att fråga så att det är okej att följa med en kompis hem, eller liknande? (om jag tänker tillbaka till den typen av sms som jag har för mig att jag fick/skickade i högstadiet)
Man får väl ha ett default helt enkelt och så blir att skjutsen dyker upp en överraskning? Man får ha en vag regel om hur det funkar om man följer med en kompis hem och/eller planera i förväg. Allt som funkade innan vi hade mobiler helt enkelt.
Jag förstår att det är jättesmidigt med mobiler men har också svårt att sätta mig in i hur de har blivit så himla nödvändiga - ska man nödvändigtvis ha dem med får man väl messa utanför skoltimmarna? De var väl också en helt annan typ av distraktion innan alla kunde surfa, filma, spela och greja på telefonen in absurdum.
 
Jag tycker att det finns två sidor i det där.

1. Barn skall inte pilla på mobilen när de är i skolan.
De skall använda tiden och uppmärksamheten till att ta till sig undervisningen och umgås med verkliga människor som är samlade på en plats.

2. Säkerheten. Det är ju inte fel om barnen kan ringa efter hjälp om saker och ting skiter sig. Men det borde gå att lösa på annat sätt.
 
Jag tycker att det finns två sidor i det där.

1. Barn skall inte pilla på mobilen när de är i skolan.
De skall använda tiden och uppmärksamheten till att ta till sig undervisningen och umgås med verkliga människor som är samlade på en plats.

2. Säkerheten. Det är ju inte fel om barnen kan ringa efter hjälp om saker och ting skiter sig. Men det borde gå att lösa på annat sätt.
Mina barns skola är mobilfri. Det är toppen, men jag hade tyckt att det var rätt jobbigt om det stora barnet inte fick ha med mobil till skolan. Hen har en mobilklocka som är gjord för att bara kunna ringa och skicka röstmeddelanden från. Samt GPS-tracka. Hen är 8 år och åker SL buss själv till skolan och jag tycker det känns som en trygghet att han kan höra av sig när han åker till och från skolan om det skulle hända något. Hade han inte fått ha med den hade jag nog inte vågat låta honom åka själv. :)
 
Jag minns när min dotter var yngre och ISIS härjade som värst - hur klassens pojkar sprang omkring på rasterna och tryckte upp sina mobiler i ansiktena på tjejerna, med videos på halshuggningar.

Och varför ska eleverna ens ha sina mobiler tillgängliga på LEKTIONSTID?!? Ens på rasterna, med tanke på vad jag nämnde ovan.....
 
Har inte skolorna telefoner?

Apropå att behöva ringa. Man kan väl få låna skolans telefon? 🙂
Tveksamt skulle jag säga, framförallt inte högstadiet och gymnasiet. Självklart att skolan ringer föräldrar om det är något särskilt (något har hänt såsom att en elev har blivit sjuk och behöver hämtas) men att säg 300 elever ska använda skolans telefon för att prata med sina föräldrar om saker utanför skolan, tex fråga om man kan gå hem till kompis eller om man ska bli hämtad, kan jag knappast se att det skulle fungerar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp