Hur kommer man över sorgen efter sina älskade bortgångna hundar?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år sedan tog jag bort min andra hund. Dom båda var gamla och lite sjuka på slutet . Jag saknar dom väldigt mycket och gråter en hel del när ingen ser. Utåt sett är jag som vanligt men mer dämpad. Kan prata om deras fina avslut också och så. Jag hade tur med bra veterinär med båda hundarnas avslut. Det gick lugnt och stilla till. Jag var med enda till slutet.

Har bestämt att jag inte kommer köpa någon mer hund hädanefter. Jag har psykiskt ohälsa och jag har haft mycket hjälp av mina fantastiska föräldrar dom senaste åren. Nu har jag lovat dom att inte skaffa någon mer hund. Men sorgen är tung och bära även jag vet att mina bästa vänner slipper ha ont och lida något mera. Så sörjer jag väldigt mycket i min ensamhet.

Hur kom du över sorgen efter din hunds bortgång?
 
Beklagar dina förluster :heart .
Är själv i sorg efter vår gammelman, som fick somna in för snart 3 veckor sen. Sorgen är fortfarande oerhört smärtsam. Det är rent av vidrigt att känna saknaden efter honom.
Jag vet att man lär sig leva med saknaden och att det får ta den tid det tar. Vissa är dessutom svårare att lära sig leva utan. Vi är alla olika och sorgen måste få ta den tid den tar.
Jag har fått en dipp i depression igen nu så har kontakt med läkare angående medicin. Den tar inte bort sorgen, men kan dämpa mina värsta ångestattacker tex.
 
Beklagar dina förluster :heart .
Är själv i sorg efter vår gammelman, som fick somna in för snart 3 veckor sen. Sorgen är fortfarande oerhört smärtsam. Det är rent av vidrigt att känna saknaden efter honom.
Jag vet att man lär sig leva med saknaden och att det får ta den tid det tar. Vissa är dessutom svårare att lära sig leva utan. Vi är alla olika och sorgen måste få ta den tid den tar.
Jag har fått en dipp i depression igen nu så har kontakt med läkare angående medicin. Den tar inte bort sorgen, men kan dämpa mina värsta ångestattacker tex.
Hej och tack för ditt svar!

Jag beklagar din sorg efter din gammelman❤️

Förstår vad du menar att man får en dipp i sin nedstämdhet. Äter själv en del mediciner mot psykisk ohälsa. Det är tack vare medicinerna jag orkar fortsätta med livet. Men det är smärtsamt och man är ledsen ofta. Man känner sig så ensam och det är tomt hemma. Värst på morgonen och kvällen. Alla rutiner man hade och är helt plötsligt borta.

Jag hoppas du få må bra snart igen och att medicinen hjälper lite mot sorgen. Kram❤️
 
Gråt mycket och prata om sorgen. Låt den ta plats just nu. Var bara en vecka sedan du tog bort hunden, det är lite.
Tack för ditt svar! Ja, det har varit mycket tårar och ledsenhet. En vecka känns som en evighet från älskade hundvännen❤️ men jag förstår vad du menar. Pratar mycket om henne med föräldrarna. Så jag har bra stöd från dom. Som tur är.
 
Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år sedan tog jag bort min andra hund. Dom båda var gamla och lite sjuka på slutet . Jag saknar dom väldigt mycket och gråter en hel del när ingen ser. Utåt sett är jag som vanligt men mer dämpad. Kan prata om deras fina avslut också och så. Jag hade tur med bra veterinär med båda hundarnas avslut. Det gick lugnt och stilla till. Jag var med enda till slutet.

Har bestämt att jag inte kommer köpa någon mer hund hädanefter. Jag har psykiskt ohälsa och jag har haft mycket hjälp av mina fantastiska föräldrar dom senaste åren. Nu har jag lovat dom att inte skaffa någon mer hund. Men sorgen är tung och bära även jag vet att mina bästa vänner slipper ha ont och lida något mera. Så sörjer jag väldigt mycket i min ensamhet.

Hur kom du över sorgen efter din hunds bortgång?
Man kommer inte över den, men man blir van vid saknaden.
Jag har tagit bort flera hundar pga ålder och sjukdomar genom åren, vissa sätter djupare spår än andra.

Jag avlivade min "once in a lifetime"-hund i april efter 13 år ihop, och det kan fortfarande komma sån överväldigande sorg att det känns fysiskt smärtsamt. Jag var fullständigt i chock i en vecka efter hans bortgång, sov inte, hade ingen matlust osv osv. Förlorade en treåring 2020 och en 6 månaders valp nu i onsdags, och med så unga hundar är det mer en sorg över allt som aldrig blir.

Det kommer alltid göra ont att inte ha dem hos sig, men det slutar vara överväldigande.

Och mest av allt: jag har fler hundar. Livet blir inte helt tomt, det finns fortfarande nån som blir glad när jag vaknar på morgonen, vill ut och upptäcka världen ihop och vara flock tillsammans. Varje hund kommer med nya lärdommar och en unik vänskap. Sorgen är fruktansvärd, men vänskapen är värd det
 
Jag beklagar :cry:

Jag förlorade tre av mina fyra hundar på lite drygt ett år. Ping 27 juni 2022, Pärla 1 augusti 2023 och Poppy 25 september 2023. Sista hunden har valt ut pojkvännen till sin människa så trots att det är jag som äger och sköter henne så är hon inte min. Det gör ont som satan och jag hanterar sorgen genom att trycka undan den så långt bak jag bara kan. Det är nog inte så hälsosamt för de flesta, men det funkar relativt bra för mig. Värst just nu är nog det dåliga samvetet över att jag älskar Bella mindre än de andra. Jag känner mig sviken över att hon nästan ignorerar mig men behandlar pojkvännen som en gud. Jag saknar så mycket att ha en hund att gosa med, som vill sova under täcket och som älskar mig, men pga ekonomin och hälsan så är det inte lämpligt att skaffa en hund till just nu. Och många gånger senaste tiden så har jag känt att det hade kanske varit skönast utan någon hund alls och bara ha marsvinen. Jag tror att den känslan kommer av att jag ju i princip inte har någon hund längre ändå. Jag har allt jobbet, men jag får knappt något utav kärleken
 
Jag har varit ganska snabb med att skaffa ny hund. Saknaden efter den andra finns ju där men en ny hund har för mig underlättat.

Ena hunden fick jag ta bort akut och den sitter i än idag. Kan fortfarande få lite andnöd när jag ser foton men till största delen är det med värme jag kan se på bilderna.
Andra hunden fick jag ta beslutet själv och även om det var fruktansvärt så kändes det ändå rätt så den sorgen var lättare att bearbeta.
 
För egen del klarar jag mig just för att jag har andra hundar. Minst två hundar samtidigt, vilket gör att en blir kvar och hjälper mig hålla ordning på livet. Hade jag inte haft den möjligheten, då hade jag nog försökt umgås med djur på annat sätt. Kanske kan det gå att hjälpa till i något stall med någon häst, om så "bara" komma dit och borsta lite och umgås med häst någon gång i veckan? Eller hjälpa till på en 4H-gård, bondgård, ett katthem eller vad som. Älskar man livet med djur så blir det ju dubbel sorg att mista sin hund, både sorgen från att mista hunden, men också att inte ha hund att ta hand om. Åtminstone blir det så för mig.
 
Jag hade en hund mellan 2001-2014 så hon var med mig mellan 20-34 års ålder. Jag sörjde henne ganska kraftigt i över ett år. Jag tänker att om man lider av psykisk ohälsa så kan det vara svårt att reda ut vad som är ohälsa, och vad som är en hälsosam sorg. En hälsosam sorg är plågsam och dränerande på energi och kan ta många månader, man tänker ofta på djuret och drömmer om det. Man kan känna sig glad och plötsligt får man dåligt samvete för att man är glad och blir jätteledsen, sorgen kan ofta komma väldigt plötsligt och i skov utan att man vet vad som "drog igång" den. Det kan kännas lite obehagligt och som att kroppen lever sitt egna liv, men det är en frisk och normal reaktion.

Jag valde att inte köpa en till hund, för jag tyckte att det var för stressande att inte ha hundvakt när jag jobbade eller att inte vara trygg med att hjälp finns om jag blir sjuk eller något oförutsett händer. Jag tror det gör sorgen lite mer påtaglig eftersom det blir så tomt, men jag är väldigt stolt att jag fattade ett långsiktigt beslut och inte köpte en egen.

Förra året så träffade jag en man med två hundar, så det känns roligt och bra att ha hundar i mitt liv utan att ha huvudansvaret för dem. Jag gör det roligaste. Gosar, går på långa promenader när vädret är fint, och tar hand om dem när jag vill. Jag tycker inte alls mindre om dem bara för att dom inte är mina egna. Kanske kan du vara hundvakt åt någon trevlig hund?

Sorgen blir lite lättare med tiden. Jag förlorade en häst för över två år sedan, och just i natt drömde jag att jag tryggt red honom barbacka i ett fantastiskt och magiskt snölandskap. Kärleken till dem lever kvar, på något sätt.
 
Att förlora en älskad hund, eller i ditt fall två, är verkligen en djup och smärtsam upplevelse. Din sorg är helt naturlig och ett tecken på den starka kärlek och det band du delade med dina hundar.
Det är modigt av dig att dela med dig av dina känslor, och det är viktigt att du tillåter dig själv att sörja. Att gråta och känna smärta är en del av läkningsprocessen. Kom ihåg att det inte finns någon "rätt" tid för att komma över sorgen - var snäll mot dig själv och ge dig den tid du behöver.

Det är fint att du kan se det positiva i situationen - att dina hundar fick ett fridfullt slut och att du var där för dem till det sista. Detta visar vilken kärleksfull och omtänksam hundägare du har varit.


Här är några tankar som hjälpe mig att hantera sorgen när min hund gick bort:
  • Minns de goda stunderna: Försök fokusera på alla glada minnen ni skapade tillsammans. Kanske kan du göra ett fotoalbum eller skriva ner roliga historier om dina hundar.
  • Prata om det: Även om du håller en stark fasad utåt, är det viktigt att du har någon du kan öppna dig för. Kanske en vän, familjemedlem eller terapeut.
  • Hedra deras minne: Gör något speciellt för att minnas dina hundar, kanske plantera ett träd eller donera till ett djurhem i deras namn.
  • Ta hand om dig själv: Sorg kan vara utmattande. Se till att du äter ordentligt, sover tillräckligt och rör på dig.
  • Ge dig tid: Sorgeprocessen är olika för alla. Vissa dagar kommer kännas lättare, andra tyngre. Det är helt okej.
  • Överväg att hjälpa andra djur: Även om du inte kan skaffa en ny hund, kanske du kan volontärarbeta på ett djurhem eller erbjuda dig att passa en väns hund ibland.

Det är förståeligt att du har lovat att inte skaffa fler hundar, men kom ihåg att detta inte betyder att du inte kan ha djur i ditt liv på andra sätt. Om sorgen känns överväldigande, tveka inte att söka professionell hjälp. Det finns inget skamligt i att behöva stöd under svåra tider.
Dina hundar gav dig säkert mycket kärlek och glädje under sina liv. Låt minnet av den kärleken vara en tröst för dig nu. De kommer alltid att finnas i ditt hjärta.

Ta hand om dig.
 
Min älskade terriertant har varit borta i nästan tre år nu. Jag får faktiskt fortfarande gråtattacker då och då, även om det har blivit mer och mer sällan. Första året var helt vidrigt för mig. ALLT påminde om henne och mycket var ”första gången utan…”. Kunde (och ville inte) plocka undan hennes saker. Hennes koppel, matskål, bädd mm fanns framme i flera månader efteråt - vet annars att vissa vill göra det direkt, där får man väl bara göra det som känns mest hanterbart. Tvingade mig själv att titta lite på foton ganska direkt efter, som nån sorts KBT, men det var ruskigt jobbigt. Skulle säga att tid är det enda som ”hjälper”. Lång tid.

Vi hade en till hund då, men det hjälpte nog inte mig så mycket just med sorgen. Terriertanten var verkligen min hjärtehund och det kunde inte den kvarvarande fylla ut alls. Däremot så fick han ju mig att ta mig ut osv, och det var nog viktigt det med. Det som faktiskt fått mig att komma vidare på riktigt var att, när sorgen började klinga av lite efter sådär två år, skaffa ny hund. Valde att byta ras till något helt annat, bl a eftersom jag var rädd att börja jämföra annars. Det blev fullträff och nu har jag en ny bästa kompis, som inte på något sätt kan ersätta terriertanten, men som tagit stor plats i hjärtat på sitt alldeles egna sätt. :heart
 
Jag hade en hund mellan 2001-2014 så hon var med mig mellan 20-34 års ålder. Jag sörjde henne ganska kraftigt i över ett år. Jag tänker att om man lider av psykisk ohälsa så kan det vara svårt att reda ut vad som är ohälsa, och vad som är en hälsosam sorg. En hälsosam sorg är plågsam och dränerande på energi och kan ta många månader, man tänker ofta på djuret och drömmer om det. Man kan känna sig glad och plötsligt får man dåligt samvete för att man är glad och blir jätteledsen, sorgen kan ofta komma väldigt plötsligt och i skov utan att man vet vad som "drog igång" den. Det kan kännas lite obehagligt och som att kroppen lever sitt egna liv, men det är en frisk och normal reaktion.

Jag valde att inte köpa en till hund, för jag tyckte att det var för stressande att inte ha hundvakt när jag jobbade eller att inte vara trygg med att hjälp finns om jag blir sjuk eller något oförutsett händer. Jag tror det gör sorgen lite mer påtaglig eftersom det blir så tomt, men jag är väldigt stolt att jag fattade ett långsiktigt beslut och inte köpte en egen.

Förra året så träffade jag en man med två hundar, så det känns roligt och bra att ha hundar i mitt liv utan att ha huvudansvaret för dem. Jag gör det roligaste. Gosar, går på långa promenader när vädret är fint, och tar hand om dem när jag vill. Jag tycker inte alls mindre om dem bara för att dom inte är mina egna. Kanske kan du vara hundvakt åt någon trevlig hund?

Sorgen blir lite lättare med tiden. Jag förlorade en häst för över två år sedan, och just i natt drömde jag att jag tryggt red honom barbacka i ett fantastiskt och magiskt snölandskap. Kärleken till dem lever kvar, på något sätt.
Tack för ditt svar!

Sorgen är fortfarande tung och blir ledsen i mellanåt. Har inga andra djur alls. Helt ensam. Har funderingar sedan när det lagt sig lite, att kanske vara hundvakt åt någon som behöver hjälp. Får se hur det blir. Tack för tipset iallafall!
 
För egen del klarar jag mig just för att jag har andra hundar. Minst två hundar samtidigt, vilket gör att en blir kvar och hjälper mig hålla ordning på livet. Hade jag inte haft den möjligheten, då hade jag nog försökt umgås med djur på annat sätt. Kanske kan det gå att hjälpa till i något stall med någon häst, om så "bara" komma dit och borsta lite och umgås med häst någon gång i veckan? Eller hjälpa till på en 4H-gård, bondgård, ett katthem eller vad som. Älskar man livet med djur så blir det ju dubbel sorg att mista sin hund, både sorgen från att mista hunden, men också att inte ha hund att ta hand om. Åtminstone blir det så för mig.
Tack för ditt svar!

Jag ska försöka längre fram kanske hjälpa till med någon hund tänker jag. Det är så ensamt utan djur. Vad gör man utan hund? Vad gör normala människor som inte har djur? Finns inte så mycket mening i livet känner jag. Sorgen är mer påtaglig i dag.
 
Igår bröt jag ihop totalt över sorgen av älskade lilltjejen❤️ två veckor har gått precis nu och jag är mer ledsen än någonsin.. så ensam jag känner mig utan mina älskade tjejer❤️ värst på kvällarna när tankarna vandrar runt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
5 367
Senast: Ava22
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 492
Senast: Squie
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 127
Senast: Kraxa
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 659
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp