Era första minnen

Piek

Trådstartare
Efter att ha hängt med små barn mer än vanligt senaste tiden har jag börjat fundera på när kommer de att börja minnas vad de är med om? Självklart har det lett till att jag tänkt igenom mina egna minnen och så är jag nyfiken på vilka era allra tidigaste minnen är :)

Jag får väl börja med det absolut tidigaste jag kan minnas tydligt. Det är när jag var tre-fyra år och skulle byta dagis. Första dagen när jag kom dit med mamma och skulle hälsa på alla så satt en kille i rutchbanan inne i lekrummet, han var allt jag kunde se där inne. Kärlek vid första ögonkastet och han var min älskade i hela fyra år. Det längsta förhållande jag har lyckats ha :D

Jag minns att jag kröp runt på köksgolvet och gjorde pepparkakor med mina plastköksredskap.
Jag minns jag stod i spjälsängen och kikade runt hörnet/ut genom dörrposten in i nästa rum där mamma och pappa hade middagsgäster.
Jag minns när jag fick min trehjuling.
Bland annat.

Jag har alltså väldigt tidiga minnen och har överlag väldigt bra minne.
De tidigaste är mer flashbacks såklart men ändock.

Från fyra års ålder minns jag 'allt' det är klart och det är tydligt och det är sammanhängande.

Mitt första minne är när jag leker i en massa snö. Med tanke på att jag bott i V Götaland hela livet så är det ett rätt lättplacerat minne (så mycket snö har vi inte ;)). Jag var 3,5 år. :)

Ibland kan jag tro att jag minns saker ur eget huvud men så är det saker som återberättats eller jag sett på bilder..
Men det jag tror är ett av mina tidigaste minnen är när jag är med farmor och farfar till deras stuga de köpte för första gången, minns att vi gick in i farstun och golvet saknades :D Jag måste ha varit ungefär 5 år.? Jag kan minns lättare saker och personer än upplevelser, minns grannflickan på balkongen bredvid våran och vi bytte leksaker med varandra, det var nog också runt 4-5års åldern.

När jag frågar dottern om specifika saker vi gjort när hon varit mindre än 5 år så minns hon inte något om vi inte berättar eller visar bilder, då kan hon säga att hon minns men det vet man ju inte säkert heller.
Men hon kan berätta om saker vi gjort tex på första greklandsresan och då var hon nästan 5 år.

Mitt första minne som jag kan sätta in i ett sammanhang och dom är mer än en stillbild är från julen när jag var 4,5. Jag fick ett jäääääättestort paket av min bror med min fina älskade elefant. :love: Minnet har fler delar så det är lite som en kortfilm.

Vi är inte kapabla att minnas saker före 2,5-3 år ålder. Det händer något i hjärnan under vårt andra levnadsår som gör att vi efter den åldern inte kan gå tillbaka längre bak än så. Om jag minns rätt så har det med språkets intrång och att vi pga det börjar kategorisera händelser och känslor annorlunda.

Jag är har rätt dåligt med minnen bakåt. Jag tror att det första minnet jag har är från när vi flyttade i samband med att min bror föddes. Mamma och pappa la om golvet i hallen så det var bökigt att komma in. Jag och pappa stod i dörren och ropade hej till mamma som var i badrummet. Min bror är 3,5 år yngre än mig så jag måste ha varit runt 3 år gammal.

När jag var 2,5 flyttade vi till Norge. Minns inget av tiden innan Norge. Minns inte heller första månaderna i Norge. Mitt första minne är en tjej på dagis slog i huvudet och blödde från hårbotten. Kommer ihåg att jag inte förstod att man kunde blöda där man hade hår. Då var jag 3 år. Minns vissa saker från jag var 3-5 men det är större händelser såsom att jag bröt nyckelbenet, 17-maj tåget, julafton, vår snögubbe på 2 meter mm. Dvs saker som "stack ut". Från 5-års ålder minns jag mycket. Dvs minns ungefär som jag gör idag. Har mycket minnen av vad jag tänkte och hur jag resonerade.

Mitt första minne är när jag brukade gömma mig i torkskåpet. Mamma torkade plastsnibbarna till blöjorna där, med dörren öppen och torkskåpet avstängt. Det luktade plast där inne. Vet inte hur gammal jag var då. Ett par år kanske? Måste varit i blöjåldern iallafall.

Jag kommer ihåg att jag brukade kalla min halvsysters pojkvän för Paprika, för han hette Patrik. Dvs jag gjorde helt tydligt kopplingen mellan grönsaken och personen. Jag trodde att det var ett vedertaget smeknamn tills jag berättade om det för mamma i vuxen ålder.

Hon blev chockad, eftersom min halvsyster och Patrik slutade träffas när jag var 9 månader och ingen annan kallade honom Paprika...

Mitt andra tydliga minne är från två års ålder. Det fascinerar mig då jag klart och tydligt minns hur jag och min kompis Jesper letade efter mina skor och strumpor. Tänk er strapats typ ta sig genom en djungel i flera timmar.

Av en slump hittade jag en film på händelsen (när jag var tio år) och där är det ungefär två meter mellan varje sko och strumpa. :o Så min uppfattning om tid och avstånd som tvååring var lite annorlunda. :angel:

Kommer ihåg när jag fick min första docka. Hade varit sjuk i vattkoppor eller något sådant. Var tre år eller så. Sedan minns jag lösryckta saker ur flytten till Sverige. Fyllde 4 här i Sverige på vintern och vi kom hit mitt i sommaren. Så mellan 3 och 4 år börjar minnena.

Mitt första minne är från när jag är knappt 2,5 år. Då red jag första gången. Satt framför hästägaren och fick skritta och trava några steg.

Jag vill minnas en favoritklänning som mina föräldrar förbjöd mig att ha för jag vuxit ur den. Kan inte ha varit tre i alla fall. Tror knapp jag haft klänning sen dess :D.

Jag har så svårt att sätta ålder på mina minnen. Jag har bott i samma hur i hela mitt liv, mormor och morfar har haft samma hus alltid, jag har inga yngre syskon. Det finns inte så mycket att hänga upp minnena på.
Jag kommer ihåg att min första kärlek var min kusin och han är ett år yngre än mig. Har sett bilder från när jag är 3-4 och vi pussas. Eller jag tvångspussar honom kanske är bättre ord.

Jag kommer ihåg min första ridlektion, då var jag 4. Jag fick en häst som inte gått lektionen innan så den stod inte på ridbanan. En person gick och hämtade den i stallet och det fattade inte jag. Jag trodde jag inte fått någon häst så jag blev jätteledsen och storgrät, tills den bruna hästen kom.

Sen var jag och syster, hon är 4 år äldre, och tog fina bilder ihop. Då var jag 2 kanske? Jag har ett minne av att hon nyper mig. Men det kan vara ett skapat minne också. På alla bilder jag är själv ler jag så fint, på bilderna när vi sitter tillsammans gråter jag.

Jag minns när mamma väckte mig tidigt på morgonen för att jag skulle ha min morgonvälling, och att jag grät högt när det blev stopp i flaskan. Vet inte hur gammal jag var, men kan inte ha varit mer än något år eller så. Minns att jag alltid kröp in och gömde mig bakom soffan när jag skulle bajsa i blöjan.

De är väl nog de tidigaste minnena tror jag.

Kommer ihåg känslan när jag fick min älskade stora docka och hur jag alltid bar omkring på den. För några år sedan hittade jag ett kort från den jul, har för mig att det var julen när jag var kring 3år gammal.

Ett väldigt starkt minne (och nästan det enda jag har från min mormor). Är en sommar när jag var runt 3-4år och mormor och morfar satt i vårt uterum och jag skulle visa hur otroligt fort jag kunde springa runt trädgården. Jag sprang flera varv och var lika stolt och lycklig varje varv när jag fick ett leende från mormor.

Jag har oxå någon form av "halvminne" från att vi åkte bil till Ånge en otroligt kall vinterdag och hämtade akvariefiskar i två stora frigolitkartonger (mina föräldrar hade akvariefiskaffär när jag var liten). Jag kanske var runt 4år då oxå.

Mitt tidigaste minne är att min mamma gjorde en gunga till mej, av en trälåda som hon hängde upp i rep. Jag minns att jag tyckte mamma var så duktig som kunde göra en gunga! :love: Jag var nog två år.
Detta berättade jag när jag höll tal på mammas 80-årskalas.

Ett av mina första minnen är från då jag är tio månader. Jag kan beskriva delar av och detaljer i en lägenhet som jag aldrig har varit i efter det. Samt en händelse.
En teoretisk möjlighet till att jag minns detta kan vara för att det var en skrämmande händelse och därför fick minnet fäste.

Mitt första minnen är från tiden då mina föräldrar fortfarande levde ihop.
Jag kan ha varit lite över två år, och jag minns att mamma och pappa är så osams. De står och grälar under en sån där nedfällbar stege som går upp till vinden. Mamma gråter och skriker "ditt as" med tårsprucken röst, och slår pappa i ansiktet.
Ett annat minne från den tiden är att jag så hemskt gärna ville följa med pappa på hans boxningsträning, jag klapprade ut på parkeringen i mina träskor och kastade mig på min röda trehjuling för att följa efter men mamma hann ifatt mig.
Jag minns också att jag en gång smugit upp från mitt rum på nedervåningen till föräldrarnas sovrum och stod och tittade på mamma när hon sov. Jag tyckte hon liknade en prinsessa i sitt fina nattlinne.
Inser ju nu vid en genomläsning att det låter en smula deppigt, men minnena är inte hopkopplade med några känslor, de bara...är.

Minns väldigt. väldigt tydligt hur jag satt i gräset bredvid en väg o grät hysteriskt för att jag hade ramlat av min mammas cykel (satt bak i någon sorts taskig barnkorg som dom hade på 60-talet) o hur min pappa kom med en en glass som han hade gått o köpt för att jag skulle sluta gråta, och jag ville inte ha den för att jag var så hysteriskt ledsen.
Hade slagit mig i ansiktet mot asfalten, har fortfarande kvar ett litet ärr under ögat av det. Det var sommaren efter att jag hade fyllt 2 (fyller i februari).
Minns inget annat från den tiden, det där fallet måste ha gjort intryck :crazy:

Jag minns några händelser från när jag var kanske 4-5 år. Genom åren har jag nog glömt en del som jag mindes förut, men andra minnen har kommit tillbaka - som när sonen lärde sig cykla. Då fick jag klara minnesbilder av när pappa lärde mig cykla (men då var jag nog omkring 6 år).

Min mamma som är 70+ säger att hon har fått fler minnen från riktigt tidig barndom (t ex när hennes lillasyster kom hem från BB - det skiljer 3 år på dem) nu på senare år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 193
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 792
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka