Enchanted forest ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är också här. Inte förtjust i den neutrala. Med lite otur kan den ju vinna dag 2 O_o.

Så särskilt neutral är den ju inte egentligen. Den är ju en tredje sida tills/om den bli god eller ond. Omvandling i lightmodell.
Jag frågade @Derring-Do om detta inte var en omvandling, men hon påstod att det inte räknades, och hon borde väl veta? :p

Får nog återkomma om den saken när lilla ondingen är tillbaka, hon kanske blir sur om jag lovar för mycket.

Bara den eviga äran man får om man vinner kan göra en odödlig i denna lek ;)

*Ulvarna vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda. Om Cimorene lynchas efter Kazuls död så kammar Therandil ensam hem hela segern.
ägnar denna raden en kort uppmärksamhet då jag faktiskt själv inte såg den
Jag får skämmas :o men jag frågade LLs vilka som vinner när osv ......:cool:

OT ( sort of)
skyller helt på att jag vakar över min katt "Sötis" som ska få ungar typ närsom från igår och en vecka framöver )
Mage . spenar, vulva allt ser klart ut :love: väntar på att hon ska notifiera mig när det är dags för det gör hon - vill ha sin kattmorska med sig !:love::love::love:
( men nä här sovs det INTE )- för precis som jag vakar över mina hästar när de ska till att föda - såklart jag vakar över min underbara katt ! och även om hon är en "vanlig" bondkatt så är hon inte det för mig utan så kär :heart

Woraug vet vem Zemenar är men inte övriga trollkarlar, trollkarlarna känner inte till Woraugs identitet.
efter läst igenom igen för typ elfte gången så hittade jag detta med vilket jag tolkar som att ulven i fårakläder vet om en i lyan så helt utanför är den INTE från start

( nej jag sover inte - men inga kattungar än!) När de kommer så kommer det bilder på dem - promise ! Dock inga bilder förrän allt gått bra- jag tillhör de där som är allt för uppslukad av miraklet när ett nytt liv är på väg till oss, eller så är jag upptagen av att göra allt för att miraklet SKA komma till oss, och för det tredje så är jag lite vidskeplig - att om jag väl en gång ägnar mig åt att fota istället för att vara närvarande - den gången går det åt pipsvängen )

Ok, tror jag har fått koll på det mesta nu men för att strukturera upp det tänkte jag göra en sammanfattning av allt som kan påverkas i "bakgrunden", om jag nu uppfattat rätt :nailbiting:.

Fyller på med frågor där de dyker upp @Derring-Do och @Madalitso !

I samband med röstning
*Borgmästaren har en extraröst att lägga (dolt) och har utslagsröst vid lika
*Röstfifflaren har en extra dold röst vid varje lynch
*Ulven i fårakläder lägger en röst i tråden som ej räknas, och en dold röst som räknas istället
*Onda häxan kan (men måste inte?) varje lynch förhäxa en spelare så att dennes röst inte räknas
*Osäkra onda häxan måste varje gång onda häxan förhäxar också förhäxa någon (samma eller inte samma) och det lottas ifall dennes röst då räknas dubbelt eller inte alls. Är Onda Häxan död väljer Osäkra själv om/när den vill använda sin osäkra förhäxning.
*Specialrollen Therandil kan stoppa en lynch (dock endast sålänge den är neutral)

Frågor:
*Vad händer om någon med dold extraröst förhäxas, t.ex. borgmästaren. Försvinner båda dennes röster då eller endast den som ligger i tråden? Och på andra hållet också, om det blir dubbelt, blir både rösten i tråden och den dolda rösten dubblade då?
*Kan de onda häxorna ta samma person, och vad händer då om det lottas att räknas dubbelt? Räknas den inte alls, räknas som en enkelröst, eller räknas som en dubbelröst?
*Kan de förhäxa sig själv?

Vid uteblivet käk
*Ängeln skyddar någon varje natt
*Den välsignade är immun mot en nattlig attack
*Therandil har också ett beskydd varje natt (sålänge han är neutral)

Fråga:
*Kan Therandil välja att skydda sig själv? Jag antar att ängeln kan det eftersom den brukar kunna det.

Andra sätt att dö
* Om Jägaren dör i lynch eller käk tar den med sig en spelare som den väljer
* Ulven i fårakläder får gissa på en "drake" varje natt och om den gissar rätt dör den draken. Sedan är den förmågan förbrukad.

Dessa är drakar och kan dör av fårulvens gissning:
Borgmästaren (Kazul)
Jägaren (Roxim)
Byborna

Fråga:
*Om käket misslyckas men Ulven i fårakläder gissar rätt samma natt, kommer det då att framgå om det var trollkarlarna eller drakörten som hade död på den som dör?

Info i leken
* Siarlärlingen siar varannan natt (men vi får inte veta om det startar natt 1 eller 2)
* Ulven i fårakläder vet om Onda häxans identitet
* Varje gång Ulven i fårakläder gissar fel får den veta någon som inte är "drake"
* Onda häxan, osäkra onda häxan och övriga ulvar vet om varandra och sitter i lyan
* All spioninfo kommer lottas ut rad för rad och hamna hos någon av dessa:
Alla goda
Ulven i fårakläder
Therandil (neutral/egen sida)

Möjlig spioninfo:
*Siarlärlingen siar xxx (varannan natt?)
*Borgmästaren lägger extraröst på xxx (en gång under spelet?)
*Änglen skyddar (varje natt)
*Röstfifflaren röstar på xxx (varje lynch)
*Jägaren vill dra med sig xxx (varje natt)
*Ulv i fårakläder röstar på xxx (varje lynch)
*Ulv i fårakäder gissar på xxx (varje natt tills att han dödat en drake)
*Ond häxa förhäxar xxx (varje natt?)
*Osäker ond häxa förhäxar xxx (varje natt?)
*Ulvarna käkar xxx (varje natt)
*Therandil stoppar lynch (en gång under spelet, kommer ju dock framgå i tråden eftersom inga andra lynchstopp finns så kanske inte kommer räknas som spionrad?)
*Therandil skyddar xxx (varje natt tills han slutar vara neutral)

Sedan förvinner såklart raden om den rollen dör såklart...

Frågor:
*Kommer det skickas ut en rad för siarlärlingen även när den inte får sia, eftersom det inte framgår i tråden vilka nätter detta är? (ex. Siarlärlingen får ej sia inatt)
*Kommer onda häxornas rader vara med även om de väljer att inte förhäxa? (ex. Onda häxan förhäxar ingen)
*Kommer resultatet av lottningen på Osäkra onda häxans förhäxning att framgå i spioninfon och kommer det då vara i samma rad som vem som blir förhäxad eller en separat rad som kan hamna hos någon annan?

Vinstvillkor
"Ulvarna vinner när de är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda. Om Cimorene lynchas efter Kazuls död så kammar Therandil ensam hem hela segern."
Therandil blir GOD: Om Cimorene/siarlärlingen blir käk
Therandil blir OND: Om Cimorene/siarläringen lynchas innan Kazul/borgmästares död

Fråga:
Det står "ulvarna" i både onda och godas vinstvillkor. Räknas hela onda sidan som "ulvar"? Eller endast de som sitter i lyan? Räknas "häxorna" som ulvar?

Nu har jag hunnit läst igenom igen och slås av att jag måste vara lite korkad :rofl: Jag läste igenom rolllistan och tyckte att det såg väl ganska normalt ut, kul med en tredje sida osv Sen började folk ställa frågor och helt plötsligt känner jag mig helt lost. :o

Än så länge känns det inte som om leken har kommit igång utan alla frågor handlar i stort sett om rollernas funktion, men det känns ganska så normalt med en sån rollista. :D

Mitt medlidande !:heart
( avd har också en tonåring här hemma )
Jag har numera lärt mig använda giraffspråk här hemma för att försöka reda ut var krisen har sin botten, jag har lärt mig att den fullständiga sammanbrytningen över att tandborsten inte var där hen trodde egentligen handlar om något helt annat, men att ta sig dit utan att själva bryta ihop, skratta på fel ställe eller bli osams om fel sak, ja det är en balansgång. Nu blev det lugnt tillslut och tonåringen kunde somna lugn och redo för morgondagen. :heart

Hoppas jag fått med allt nu:
*Vad händer om någon med dold extraröst förhäxas, t.ex. borgmästaren. Försvinner båda dennes röster då eller endast den som ligger i tråden? Och på andra hållet också, om det blir dubbelt, blir både rösten i tråden och den dolda rösten dubblade då?
Eventuella extraröster påverkas inte av förhäxningen. Men om Woraug skulle förhäxas så är det hans riktiga röst, inte fejkrösten i tråden, som påverkas.
*Kan de onda häxorna ta samma person, och vad händer då om det lottas att räknas dubbelt? Räknas den inte alls, räknas som en enkelröst, eller räknas som en dubbelröst?
Om båda förhäxar samma och Antorells förhäxning "misslyckas" så blir resultatet en enkelröst.
*Kan de förhäxa sig själv?
Ja, trollkarlar är lömska.
*Kan Therandil välja att skydda sig själv? Jag antar att ängeln kan det eftersom den brukar kunna det.
Therandil kan välja att skydda sig själv, han är egentligen inte så ädel och självuppoffrande som han vill låta påskina.
*Om käket misslyckas men Ulven i fårakläder gissar rätt samma natt, kommer det då att framgå om det var trollkarlarna eller drakörten som hade död på den som dör?
Det kommer framgå när drakörten används.
*Kommer det skickas ut en rad för siarlärlingen även när den inte får sia, eftersom det inte framgår i tråden vilka nätter detta är? (ex. Siarlärlingen får ej sia inatt)
Nej, katterna kan bara se sådant som händer, inte sådant som inte händer.
*Kommer onda häxornas rader vara med även om de väljer att inte förhäxa? (ex. Onda häxan förhäxar ingen)
Som ovan.
*Kommer resultatet av lottningen på Osäkra onda häxans förhäxning att framgå i spioninfon och kommer det då vara i samma rad som vem som blir förhäxad eller en separat rad som kan hamna hos någon annan?
Ingen mer än jag och min onda hjälpare kommer veta om Antorell lyckas med sin förhäxning.
Det står "ulvarna" i både onda och godas vinstvillkor. Räknas hela onda sidan som "ulvar"? Eller endast de som sitter i lyan? Räknas "häxorna" som ulvar?
Både ulven i fårakläder och lyan räknas med i begreppet "ulvar" i vinstvillkoret, dvs. alla som är onda från lekstart. Om Therandil börjar hjälpa trollkarlarna så räknas han ändå inte med i antalet i vinstvillkoret.

Det är väl jättebra att saker reds ut ordentligt, egentligen, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det kanske kan vara onödigt att ge alla "tips" på precis alla möjliga scenarion, eller är jag lite löjlig då? :p

Det är väl jättebra att saker reds ut ordentligt, egentligen, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna att det kanske kan vara onödigt att ge alla "tips" på precis alla möjliga scenarion, eller är jag lite löjlig då? :p

Jag fortsätter med att försöka hitta en ond i taget, men tex tycker jag det är bra att det framkommer att vi även behöver få ut ulven utanför lyan, men inte den neutrale om han blir ond.

Men jag förstår hur du menar... Tror du gabby kan ha en dold agenda? Tänker att om hon var ond skulle hon PM:at LL frågorna istället, för vad kan en ond tjäna på att skriva i tråden?

Å andra sidan så skulle hon tex få mig att misstänka att hon är god, så det blir förstås ett bra alibi. :o

efter läst igenom igen för typ elfte gången så hittade jag detta med vilket jag tolkar som att ulven i fårakläder vet om en i lyan så helt utanför är den INTE från start

Nu kanske jag märker ord. Men den är ju utanför lyan som roll, finns ju andra roller utanför lyan som känner till hela lyan t.ex. men de är fortfarande utanför lyan. :)

Tackar Gabby_Ossi för sammanfattningen av vad som kan ske och när det kan det.

På frågan om det kan betyda att hon är ond och vill verka god genom denna genomgången svarar jag ett bestämt jasså... :p

ArneWeise

Hittat hit, förvirrad, ska lusläsa rollistan sedan.

Blacksmithfarm
Det är jag! :D

Cirkus
Har fått sin roll
Undrar om en spelare kan få fler rader vid samma tillfälle. Det kan de.

Ferrari
Är förvirrad, speciellt angående den neutrala rollen.
Gör en sammanställning om vad som gäller för Cimorene och Therandil i olika scenarier.

fio
Hittar leken.
Läser leken och ångrar sitt deltagande.
Tackar GO för hennes frågor och genomgång.

Gabby_Ossi
Hittat hit. Vill läsa om alla frågor och svar.
Gör en mastodontsammanställning av vad som kan ske, vilken info som finns mm med frågor till LL där ngt är oklart.

Habina
Undrar vad hon gett sig in på, undrar om drakar är goda i leken.
Funderar över spioninfon, rent teoretiskt kan en spelare få alla rader en natt, men det är minimal chans.
Tycker att det är som vanligt, hon läser rollistan och känner sig lugn, sedan läser hon våra frågor och känner att hon inte hänger med.
Svarar Hedinns undran med att hon tar en ulv i taget men tycker att det var bra att vinstvillkoren diskuterades och klargjordes. Funderar över vad det kan säga om GO’s roll.

Hedinn
Hittar leken och tror hon förstår någorlunda, tänker att det annars klarnar efterhand.
Tycker att det är bra att saker reds ut men undrar om det kan vara onödigt att ge alla tips på precis alla möjliga scenarier.

Hemlig
Känner sig förvirrad, men tror att det kommer ge sig eftersom.

Illiana
Känner sig lost efter ett långt uppehåll men ska göra vad hon kan för att hänga med.

LenaH
Efterfrågar Jesus…
Vill att vi använder rollnamn istället för temanamn.
Vill att LLs använder avvikande färg.
Tänker lira på känsla.

Niyama
Gillar inte riktigt den neutrala rollen, tycker det är en omvandling i lightmodell.
Reder ut min missuppfattning av Q’s fundering kring den neutrale och spioninfon.
Påpekar att det inte står som Q menar ang. att spionrader skulle skickas vidare.

quarter4ever
Hittar leken först, ska läsa igenom den med.
Ställer ett gäng frågor om olika roller, när siorna startar, om den välsignade lynchas, hur röstfifflaren fungerar…
Undrar om inte alla goda roller i rollistan är drakar, det är de inte.
Funderar kring hur den neutrale kan ställa till det i spioninfon, jag hängde inte helt med på hur hon menade till en början, men Niyama rätade ut frågetecknen åt mig. + att Q utvecklar sina tankar i frågan.
Undrar om en spelare får en rad som den sedan måste skicka vidare – så är det inte.
Menar att ulven i fårakläder inte är helt utanför lyan från start då den känner till en som ingår i den.

Snurrfian
Hittar leken.
Läser igenom och känner som Habina, fattade rollistan men blev förvirrad av allas frågor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 385
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 051
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 577
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar