En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Besöket hos gynekolog avklarat! Det var inte alls så farligt som jag hade tänkt mig utan helt okej faktiskt! Hon hittade inga fel på mig (har dock ej fått svar på blodprover som togs). Vanlig undersökning och ultraljud där allt såg helt normalt ut, hon trodde att jag haft ägglossning på vänster sida.

Fick dock Provera utskrivet då jag beskrev mina bruna blödningar/flytningar som börjar en vecka innan mens. Ska börja ta dem på dag 15 till 26 varje cykel. Var dock lite stressad och lite osäker på vad det skulle göra, något med någon gulkropp tror jag fast kanske inte, för det är väl den man får när fostret fäster i livmodern?

Är Provera något nån annan har erfarenhet av?

Besöket hos gynekolog avklarat! Det var inte alls så farligt som jag hade tänkt mig utan helt okej faktiskt! Hon hittade inga fel på mig (har dock ej fått svar på blodprover som togs). Vanlig undersökning och ultraljud där allt såg helt normalt ut, hon trodde att jag haft ägglossning på vänster sida.

Fick dock Provera utskrivet då jag beskrev mina bruna blödningar/flytningar som börjar en vecka innan mens. Ska börja ta dem på dag 15 till 26 varje cykel. Var dock lite stressad och lite osäker på vad det skulle göra, något med någon gulkropp tror jag fast kanske inte, för det är väl den man får när fostret fäster i livmodern?

Spotting beror oftast på progesteronbrist. Därför fick du progesteronpreparat. Gulkroppshormon är samma sak som progesteron.

Spotting beror oftast på progesteronbrist. Därför fick du progesteronpreparat. Gulkroppshormon är samma sak som progesteron.
Aha! Har för mig att du nämnt progesteron tidigare, så då är det samma sak, intressant :) . Undrar om detta är något blodproverna kommer bekräfta, eller går man på symptom? Hon sa "sexualhormoner" och där missade jag att fråga vilka som ingår.

Aha! Har för mig att du nämnt progesteron tidigare, så då är det samma sak, intressant :) . Undrar om detta är något blodproverna kommer bekräfta, eller går man på symptom? Hon sa "sexualhormoner" och där missade jag att fråga vilka som ingår.
Man brukar ta progesteron och prolaktin smt kolla upp sköldkörtelvärden.

@Monkie
Vad olika våra besök var!
Jag hade ju bedövat mina armveck med en hel tub bedövningskräm, men inga blodprover togs! Det ska jag göra på vårdcentralen dag 21. Dock fick jag krypa upp i stolen men utan undersökning bara det plågsammaste :devil: cellprov och klamydiatest:nailbiting:
Gubben tog urinprov och sen pratade vi.
Får sen veta att om två veckor ska jag dit för att spola äggledarna???!!!:eek::eek: Så nu har jag ju världens panik.
Och gubben ska ringa om tid för att lämna spermaprov.

@Monkie
Jag hade ju bedövat mina armveck med en hel tub bedövningskräm, men inga blodprover togs! Det ska jag göra på vårdcentralen dag 21. Dock fick jag krypa upp i stolen men utan undersökning bara det plågsammaste :devil: cellprov och klamydiatest:nailbiting:
Får sen veta att om två veckor ska jag dit för att spola äggledarna???!!!:eek::eek: Så nu har jag ju världens panik.
Hssg. Det är flera av oss i tråden som gjort det. Det är nog egentligen ett måste i en fertilitetsutredning. De flesta brukar inte alls tycka att det gör ont.

@Monkie

Spolningen kändes inget speciellt när jag gjorde det, kunde jobba direkt efter om jag hade velat, men jag tog semester den dagen eftersom jag inte visste hur det skulle kännas.

@Monkie

Jag var inte på någon "riktig" fertilitetsutredning eftersom det inte har gått två år. Inte ens ett, vi har bara försökt sedan september. Detta var ju privat gyn som rådde mig att inte vänta på grund av att jag ändå är 35. Men regionen jag tillhör har satt två år och gör inget innan dess.

Jag ville kolla så långt det gick att det såg okej ut med livmoder och äggstockar och inga uppenbara stora fel fanns. Jag lämnade urinprov, vet dock ej om det togs klamydiatest, men allt var bra med edt iaf. Cellprov gjorde jag i augusti 2015 så det slapp jag :)

@Monkie
Dom bedövar innan spolningen! Jag kände ingenting av själva spolningen (trots totalt stopp och strul med verktygen), men jag kände inte heller nåt av cellprovet i går och kände inget av äggpocket heller... Var mest nervös...

Som jag nämnt här o där i tråden så har jag käkar provera både för att skjuta på mens, få mens, och som endometriosbehandling. På mig har det funkat bra men jag blir deppig och trött. Dock märks det inte särskilt mycket när man tar korta kurer som när mensen ska fås fason på.

@Monkie

Standard precis som em-pirre skriver. Inget konstigt o skönt o ha det gjort :) Jag var helt inställd på att det skulle kunna bli urjävligt (i min stödgrupp för de med endometrios- ska tilläggas att de flesta i behov av stödgrupp har väldigt besvärlig endo- har många upplevt det väldigt smärtsamt) fast jag vet att många tycker det är en baggis. Jag drog iaf i mig allt smärtstillande jag kunde komma på, inklusive den voltaren de själva rekommenderar, o det var verkligen helt lugnt. Berättade för läkaren att jag va nervös och han sa att han bara behövt avbryta två gånger någonsin för att tjejen fått väldigt ont och det är ju verkligen ingenting på ett långt yrkesliv.

Dom bedövar innan spolningen! Jag kände ingenting av själva spolningen (trots totalt stopp och strul med verktygen), men jag kände inte heller nåt av cellprovet i går och kände inget av äggpocket heller... Var mest nervös...

Bedövar hur/var? De jag vet om har bara fått ta en tablett eller så innan. Måste vara extremt svårt att slut ut livmoder och äggledare utan att ha typ eda?

Cellprovet/klamydiatestet dom tog idag gjorde sviiiiiiinont!! Så att dom ska in och spola där får ju självklart mig att tro att det kommer bli fruktansvärt!!

Som jag nämnt här o där i tråden så har jag käkar provera både för att skjuta på mens, få mens, och som endometriosbehandling. På mig har det funkat bra men jag blir deppig och trött. Dock märks det inte särskilt mycket när man tar korta kurer som när mensen ska fås fason på.

Standard precis som em-pirre skriver. Inget konstigt o skönt o ha det gjort :) Jag var helt inställd på att det skulle kunna bli urjävligt (i min stödgrupp för de med endometrios- ska tilläggas att de flesta i behov av stödgrupp har väldigt besvärlig endo- har många upplevt det väldigt smärtsamt) fast jag vet att många tycker det är en baggis. Jag drog iaf i mig allt smärtstillande jag kunde komma på, inklusive den voltaren de själva rekommenderar, o det var verkligen helt lugnt. Berättade för läkaren att jag va nervös och han sa att han bara behövt avbryta två gånger någonsin för att tjejen fått väldigt ont och det är ju verkligen ingenting på ett långt yrkesliv.

Bedövar hur/var? De jag vet om har bara fått ta en tablett eller så innan. Måste vara extremt svårt att slut ut livmoder och äggledare utan att ha typ eda?

De kan lokalbedöva livmodern. Som när man gör äggplock. Och så kan man säkert få en nål i handen med lite roligt i.

Jag har spolat men bara koll på livmodern för att se så hålan såg jämn ut. Det gjorde inte ont. Tycker inte katetern gör ont annars heller.

(Men jag gruvar mig redan för äggplock nästa vecka. Det gör ont om än inte fruktansvärt. Speciellt när de klämmer fram äggstocken som ligger fel mellan livmoder och myom. Den andra är inga större problem.)

Pratade med en ivf-klinik idag om infertilitetsutredning. Sköterskan trodde inte en läkare skulle vilja göra det eftersom jag på 1,5 år ändå blivit gravid två gånger... Vi har ju inte försökt så länge tyckte hon. Och missfallsutredning vill inte gyn göra förrän efter minst tre missfall.
Känns som vi hänger mellan stolarna.
Mådde illa idag i bilen (jag är aldrig åksjuk) så tog ett test. Toknegativt :(
Mensen lär väl komma på lördag då.

Fy fan vad ja kissar... Drack en cola zero igår, hade druckit upp den vid sex, efter det gick jag nog på toa 5-6 ggr varav 2-3 ggr när ja väl gått och lagt mig men innan ja kunde somna... 7:e dagen irad jag vaknar ca halv fyra pch är kissnödig... Hade det inte varit för att läkaren tog glykosprov samtidigt som sköldkörtel provet hade jag nästan börjat fundera på diabetes..

Har faktiskt ställt frågan nu om jag kan få vänta med spolningen tills vi fått provsvaren ifall det är något man kan rätta till där i första hand. Med tanke på hur outhärdligt ont det gör med gynundersökning/cellprov/klamydiatest så förstår jag ju efter att ha läst hur en spolning går till att det inte blir en dans på rosor för mig. Får ju förstås göra det om det behövs men än känns det ju som att det finns fler vägar innan dess. Och har jag väntat 18mån så kan jag faktiskt vänta en månad till... Har ju fortfarande en förhoppning att det bara fattas nått hormon..

Har faktiskt ställt frågan nu om jag kan få vänta med spolningen tills vi fått provsvaren ifall det är något man kan rätta till där i första hand. Med tanke på hur outhärdligt ont det gör med gynundersökning/cellprov/klamydiatest så förstår jag ju efter att ha läst hur en spolning går till att det inte blir en dans på rosor för mig. Får ju förstås göra det om det behövs men än känns det ju som att det finns fler vägar innan dess. Och har jag väntat 18mån så kan jag faktiskt vänta en månad till... Har ju fortfarande en förhoppning att det bara fattas nått hormon..
Nu minns jag inte vad just du/ni har för historia, men har Provera varit aktuellt för dig?

Jag har spolats två gånger och har då verkligen inte blivit bedövad. Vad är det som de bedövar? Tappen? För det dom gjorde ont på mig var trycket på äggledarna få de krampade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 574
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka