En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Privat gyn på tisdag. Hon gör inte utredningar men skickar remiss om hon hittar något fel. Vad kan jag vänta mig? Vaginalt ultraljud ingår. Gör det ont? Jag hade förmodligen ägglossning igår, syns det om det skulle blivit befruktat redan på tisdag?

Övriga tips inför gynundersökningen? Jag är skitnervös, lite rädd för alla typer av undersökningar att det ska göra ont.

Senaste var cellprov där jag grät, dessförinnan spiralinsättning 2009, viket var en helt fruktansvärt upplevelse. Vågade mig inte dit för att ta ut den utan tog ut den själv i september (vilket jag vet inte rekommenderas).

PS tidigare graviditeter har de gjort ultraljud utanpå magen!

Privat gyn på tisdag. Hon gör inte utredningar men skickar remiss om hon hittar något fel. Vad kan jag vänta mig? Vaginalt ultraljud ingår. Gör det ont? Jag hade förmodligen ägglossning igår, syns det om det skulle blivit befruktat redan på tisdag?

Övriga tips inför gynundersökningen? Jag är skitnervös, lite rädd för alla typer av undersökningar att det ska göra ont.

Senaste var cellprov där jag grät, dessförinnan spiralinsättning 2009, viket var en helt fruktansvärt upplevelse. Vågade mig inte dit för att ta ut den utan tog ut den själv i september (vilket jag vet inte rekommenderas).

Nej det för inte ont och inget kommer att synas. Befruktning sker dessutom först efter 5-6 dagar.

Jag tycker inte VUL gör ont. Lite obehagligt möjligtvis. Sen beror det säkert på vem som gör det. Har gjort tre och en av de var inte obehaglig alls.

Långt linne/klänning så man slipper ha rumpan bar innan man ska upp i stolen.

Känns som att det bubblar i äggstockarna.

Redan liksom.

Jag som tänkt rida massor veckan som kommer, blir nog promenader och arbete på töm.

Då ska vi in samma dag du och jag då! Är också jättenervös. Har tidigare bara gjort cellprov för tre år sen inget mer. Men eftersom min allra största skräck är nålar och blod så är jag bra mycket mer vettskrämd för blodprovet än för gynundersökningen :nailbiting::o

Då ska vi in samma dag du och jag då! Är också jättenervös. Har tidigare bara gjort cellprov för tre år sen inget mer. Men eftersom min allra största skräck är nålar och blod så är jag bra mycket mer vettskrämd för blodprovet än för gynundersökningen :nailbiting::o
Jag vet inte om blodprov ingår för min del. Lycka till!

Med tanken pä ovanstående disskussion, om man har en oregelbunden cykel, är det ett tecken på att ägglossningen kanske inte funkar som den ska då?

Lovade mig själv att inte börja krångla med äl-stickor och sådant innan vi försöka ett tag eftersom vi ändå inte har bråttom men har haft ganska oregelbundna cykler, borde man testa ändå så för att säkerställa att man faktiskt har äl?

Ja det kan vara tecken på att det inte riktigt funkar som det ska men det behöver inte betyda så mycket alls, men min erfarenhet så här efteråt är att det oavsett kan vara skönt att ha koll- dels för att veta när oddsen är som bäst och dels för att ha koll på ev. graviditet.

Antingen ska man vara kontrollfreak eller så ska man vara helt inne på att händer det så händer det och då blir det när de vill.

Jag körde ÄL stickor i ett år pga oregelbunden cykel, men missade att beställa nya så valde att vara utan i två månader - blev då gravid (!) och efter att jag gjort både VUL, UL och räknat på senaste mens så har läkarna nu satt förlossningsdatum allt ifrån början av september till början oktober, har bäbisen inte bestämt sig för att komma ut v.40 enligt senaste UL så ska dom göra ett tillväxtUL för att prova sätta nytt mer exakt datum.
Med 10mil till sjukhuset och sommarstängd förlossning hade ett mer exakt datum varit lite mer lugnande för mina nerver :angel:

Den läkaren kanske är mer van att jobba med provera? Jag har tidigare tagit primolut men nu på IVF körde vi Provera och tja det funkade ju fint. Båda är gestagener men kanske finns andra egenskaper som de vill ha in. Många läkare jobbar helst med de läkemedel de själva känner sig förtrogna med, kan sedan tidigare osv och finns det då inget större fördel med något annat blir det ofta det som används. Men jag vet ju inte. Fråga igen? I Linköping där jag kör använder de provera iaf.
Jag tror att man får nog antingen köra med öppna kort att man inte vill, eller helt enkelt gå på vad den ordinerade läkaren säger. Eller byta klinik/läkare. Det fungerar inte om man inte har åtminstone hyfsat förtroende och kan bli knas om man tar andra läkemedel på eget bevåg.
Visst är drt så. Men jag har fått primolut av samma läkare tidigare så jag hoppas han har en tanke med provera nu. Även om han inte säger vad det är. Jag ska göra som läkaren har sagt, jag blev mest så less eftersom det kändes som han lekte med mig och inte hade någon förståelse för att tiden är viktig för oss.

Idag är det två veckor sedan jag tog cytotec. Läkaren sa i fredags att det såg bra ut och allt kommit ut. Jag tycker att blödningen har minskay undrr de här två veckorna och det har förutom de allra försya dagarna bar varit brunt blod. idag och igår har det känts som att det blöder mer igen och nu mer rött blod. Är det någon med erfarenhet som kan säga om det brukar vara så? Hur länge ska det blöda egentligen?

Visst är drt så. Men jag har fått primolut av samma läkare tidigare så jag hoppas han har en tanke med provera nu. Även om han inte säger vad det är. Jag ska göra som läkaren har sagt, jag blev mest så less eftersom det kändes som han lekte med mig och inte hade någon förståelse för att tiden är viktig för oss.

Idag är det två veckor sedan jag tog cytotec. Läkaren sa i fredags att det såg bra ut och allt kommit ut. Jag tycker att blödningen har minskay undrr de här två veckorna och det har förutom de allra försya dagarna bar varit brunt blod. idag och igår har det känts som att det blöder mer igen och nu mer rött blod. Är det någon med erfarenhet som kan säga om det brukar vara så? Hur länge ska det blöda egentligen?
2-4 veckor ibland ännu längre. Det är normalt att det blöder lite mer ibland.

Så länge du inte har feber eller det luktar illa så är det oftast inga problem. Jag personligen hade nog velat bli kollad om det inte slutat blöda efter 4 veckor. Ibland hänger det kvar rester som strular till det.

Som jag förstått är cytotec som abortmedel osäkert på så vis att man inte vet riktigt hur och när det fungerar. I alla fall var det så min läkare sa till mig (första gången jag tog det började jag blöda efter 4 timmar, andra gången efter 2 dygn! Då hade jag redan skickat hem min mamma, eftersom läkaren sa att jag inte skulle vara ensam hemma första dygnet när jag tog cytotec :banghead:). Hon sa "cytotec verkar lite när det vill".

Som jag förstått är cytotec som abortmedel osäkert på så vis att man inte vet riktigt hur och när det fungerar. I alla fall var det så min läkare sa till mig (första gången jag tog det började jag blöda efter 4 timmar, andra gången efter 2 dygn! Då hade jag redan skickat hem min mamma, eftersom läkaren sa att jag inte skulle vara ensam hemma första dygnet när jag tog cytotec :banghead:). Hon sa "cytotec verkar lite när det vill".
Fast det har nog inget med detta att göra. Alltså cytotek sätter igång blödningen lite olika snabbt, men att man blöder mycket, sedan mindre och sen mer igen har inget med det att göra. Det är normalt @Cynthia

Vaknade inatt igen av att jag var kissnödig, dessutom dyngtäppt i näsan... Men tror fortfarande på slumpen tills motsatsen är bevisad!

Ska och ska. Jag blödde till och från i fem veckor med första missfallet. Det slutade först när jag skrapades fastän det inte fanns något kvar.

De andra två har varit ett par dagar. Och då har ändå alla tre skett samtidigt i graviditeten.

Städade köket. Hittade sprutorna från förra gången (de ska ju helst till apotek). 6st vilket gör att jag stimulerade 13 dagar sist som jag misstänkte. Usch vad nära stängning vi hamnar! :crazy:

Det är nog väldigt olika. Jag blödde 1 vecka sen va det ute. Dock blödde jag enorma mängder i ett dygn och fick åka till akuten.

Men har du verkligen aldrig gjort vaginalt ultraljud tidigare? Det gör de på mig varje gång jag är hos gyn. Alltså även innan IVF och sådant. Och nej det gör iaf inte ondare än gynundersökningen i övrigt, jag tycker deras spekulum är betydligt oskönare :crazy:

Jag räknar ner dagarna. Tidigt VUL på onsdag, privat. Kommer bli terror i skallen om de inte ser så mkt :eek: Sedan har jag via landstinget två veckor efter det.

Om man har kemisk graviditet, kan man vara utan mens då? Jag har ju inte (peppar peppar) blött en droppe sedan nedregleringen. Antar det kan vara så eftersom en del går runt med mf utan att kroppen verkat fatta att det avstannat..

Men har du verkligen aldrig gjort vaginalt ultraljud tidigare? Det gör de på mig varje gång jag är hos gyn. Alltså även innan IVF och sådant. Och nej det gör iaf inte ondare än gynundersökningen i övrigt, jag tycker deras spekulum är betydligt oskönare :crazy:
Nää... :crazy:Jag har faktiskt aldrig varit på gynmottagning. Spiralinsättning och cellprov har jag tagit hos barnmorska på mödravårdscentral. Har aldrig haft anledning att söka gyn förrän nu. När jag var gravid gjordes ultraljud i vecka 17 eller 18, minns inte riktigt, och det gjordes utanpå magen.

PS: Lycka till med ditt på onsdag!

Senast ändrad:
Nää... :crazy:Jag har faktiskt aldrig varit på gynmottagning. Spiralinsättning och cellprov har jag tagit hos barnmorska på mödravårdscentral. Har aldrig haft anledning att söka gyn förrän nu. När jag var gravid gjordes ultraljud i vecka 17 eller 18, minns inte riktigt, och det gjordes utanpå magen.

PS: Lycka till med ditt på onsdag!

Vul är rena barnleken jämför med cellprovs-mojen, tycker jag. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 583
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka