En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej jag har väldigt exakta ägglossningar/mens. Men är det inte något hormon som behövs för att ägget ska fästa med?:o

Nej jag har väldigt exakta ägglossningar/mens. Men är det inte något hormon som behövs för att ägget ska fästa med?:o

Jag har ju också mens som räknas som regelbunden, med 26 dagar, har varierat med 24 dagar någon månad och 29 dagar någon. Har också flera konstaterade ägglossningar med sticka. Och provsvaren har inte kommit, så hon kunde ju inte veta om det där hormonet var okej tänker jag?

Det var därför jag blev lite nyfiken på hur andra fått det, direkt eller efter annat och så vidare :)

Har @_Zacke_ oregelbunden mens eller varför Provera?
Alltså jag kan inte riktigt klura ut anledningen till att jag fick det, så lite nyfiken på hur/varför andra fått det utskrivet. Dessutom (om du vet), är det inte det man INTE ska sluta med, om man skulle bli gravid? Att det där gulkroppshormonet isåfall minskar och orsakar missfall, så har jag förstått det men det är möjligt att jag missförstått!

Alltså jag kan inte riktigt klura ut anledningen till att jag fick det, så lite nyfiken på hur/varför andra fått det utskrivet. Dessutom (om du vet), är det inte det man INTE ska sluta med, om man skulle bli gravid? Att det där gulkroppshormonet isåfall minskar och orsakar missfall, så har jag förstått det men det är möjligt att jag missförstått!
Men du hade spotting? Vid regelbunden cykel utan spotting är det nog ingen idé med progesteron. Däremot behövs set så gott som alltid vid IVF eftersom man rör om i hormonhärvan.

De flesta av oss andra i tråden som tar progesteron gör det i samband med ivf.

Har ni som har lite mer koll någon åsikt om att jag fick det direkt? Bra? Mindre bra?
Eftersom du har spotting har du sannolikt progesteronstrul, d.v.s. obalans mellan östrogen och progesteron. Du behöver alltså progesteron.

Vissa med obefintlig progesteronhalt behöver det för att få igång menscykel. Efter ägglossning stiger progesteronhalten och når peak ungefär dag 21 i cykeln. Är man gravid håller den sig, men i normal cykeln rasar progesteronet efter dag 21 och signalerar att kroppen ska stöta ifrån slemhinnan, alltså få mens.

Har man ingen cykel äter man progesteron i kurer x antal dagar. Då man slutar rasar halterna och man får mens. Man kan också hindra mensen genom att stadigt inta låg dos progesteron, t.ex. p-piller.

Vid IVF ges progesteron just för att dra ut på lutealfasen så pass länge att kroppen fått igång egen progesteronfabrik.

Eftersom du har spotting har du sannolikt progesteronstrul, d.v.s. obalans mellan östrogen och progesteron. Du behöver alltså progesteron.

Vissa med obefintlig progesteronhalt behöver det för att få igång menscykel. Efter ägglossning stiger progesteronhalten och når peak ungefär dag 21 i cykeln. Är man gravid håller den sig, men i normal cykeln rasar progesteronet efter dag 21 och signalerar att kroppen ska stöta ifrån slemhinnan, alltså få mens.

Har man ingen cykel äter man progesteron i kurer x antal dagar. Då man slutar rasar halterna och man får mens. Man kan också hindra mensen genom att stadigt inta låg dos progesteron, t.ex. p-piller.

Vid IVF ges progesteron just för att dra ut på lutealfasen så pass länge att kroppen fått igång egen progesteronfabrik.
Tack för utförligt svar!! :) :bow: Jag tror jag börjar fatta! Jag har bara en fundering till, kring att sluta äta Proveran dag 26. OM jag skulle råkat bli gravid då, kan detta orsaka missfall? Bör man graviditetstesta innan man slutar? Å andra sidan är det ju lite väl tidigt att testa!

Tack för utförligt svar!! :) :bow: Jag tror jag börjar fatta! Jag har bara en fundering till, kring att sluta äta Proveran dag 26. OM jag skulle råkat bli gravid då, kan detta orsaka missfall? Bör man graviditetstesta innan man slutar? Å andra sidan är det ju lite väl tidigt att testa!
Jag tror inte du ska fundera så mycket på det. Jag tänker att gyn kanske vill få igång en ordentlig mens åt dig först, för att sen kunna få ägglossning i nästa cykel. Men jag vet inte. Jag har ingen erfarenhet av Provera annat än i syfte att få igång mens. Jag åt en kur efter utebliven ägglossning för att snabbare få mens.

Man gör lite olika beroende på orsak till behandling. Dos och cykeldag är olika.

Jag har spolats två gånger och har då verkligen inte blivit bedövad. Vad är det som de bedövar? Tappen? För det dom gjorde ont på mig var trycket på äggledarna få de krampade.
Jag fick precis samma bedövning som vid äggplock. Dom frågade innan om jag villa det. Jag är glad att jag sa ja, för han sa att jag antagligen skulle haft ont om dom inte hade bedövat...

• Gilla
Reactions: Lo_
Nu är spolningen avbokad tills vi fått svar på dom andra proverna. Dessvärre kan vi inte lämna spermaprov förän i höst då dom inte tog i mot det under sommaren :(

Har antingen ca tre dagar för tidig mens (men om lutealfasen ska vara ungefär lika många dagar varje gång bör mensen komma lördag ca), eller nidblödning, tre droppar ljust blod i trosan och får liiite blod på pappret när ja torkar mig!

Jag fick precis samma bedövning som vid äggplock. Dom frågade innan om jag villa det. Jag är glad att jag sa ja, för han sa att jag antagligen skulle haft ont om dom inte hade bedövat...

Hänger inte med. Menar du lokalbedövningen vid äp? För de lägger ju bedövning i slidan då o den lär man ju inte ha mkt nytta av vid hssg.. Bedövade de cervix kanske då? För i regel är det ju äggledarna man får ont i (OM man får ont) när de spolar och det är stopp.

Jag var på tidigt ul idag (funkade att se via magen, till min förvåning). Underbart positivt var att det syntes hjärtslag. Mindre bra var att äggstockarna fortfarande var rejält förstorade med gigantiska folliklar, de verkar inte ha krympt alls efter ÄP.. Jag som skyllt de dagliga smärtorna på graviditeten.. Nån annan som haft det på tidigt ultraljud? Borde väl tassa bort till bebistråd nu men ville fråga er här om detta.

Och vill skicka jäkligt många lycka till/peppkramar till er som kämpar! God damn vad jag hoppas för er skull, och hoppas för min egen slippa sätta upp mig på listan igen innan det är dags för eventuellt syskonförsök.

Jag var på tidigt ul idag (funkade att se via magen, till min förvåning). Underbart positivt var att det syntes hjärtslag. Mindre bra var att äggstockarna fortfarande var rejält förstorade med gigantiska folliklar, de verkar inte ha krympt alls efter ÄP.. Jag som skyllt de dagliga smärtorna på graviditeten.. Nån annan som haft det på tidigt ultraljud? Borde väl tassa bort till bebistråd nu men ville fråga er här om detta.

Och vill skicka jäkligt många lycka till/peppkramar till er som kämpar! God damn vad jag hoppas för er skull, och hoppas för min egen slippa sätta upp mig på listan igen innan det är dags för eventuellt syskonförsök.

Mina folliklar krympte nog som förväntat efter äp men blev ju inte gravid på färskåterföringen och nästa VUL var långt efter (ET i oktober och VUL typ januari).

Hade gräsligt ont 2-3 dagar efter äp och sedan klingade det av.

Har antingen ca tre dagar för tidig mens (men om lutealfasen ska vara ungefär lika många dagar varje gång bör mensen komma lördag ca), eller nidblödning, tre droppar ljust blod i trosan och får liiite blod på pappret när ja torkar mig!
Svarar mig själv! Kom bara lite blod igår kväll/inatt. Ytterst få droppar så kännt tveksamt att det skulle vara mens..

Det tog väldigt många veckor innan mina äggstockar var normala. Hcg triggar ju allt ännu mer så man brukar ju bli sämre vid ev graviditet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 574
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur