Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag har väldigt exakta ägglossningar/mens. Men är det inte något hormon som behövs för att ägget ska fästa med?
Alltså jag kan inte riktigt klura ut anledningen till att jag fick det, så lite nyfiken på hur/varför andra fått det utskrivet. Dessutom (om du vet), är det inte det man INTE ska sluta med, om man skulle bli gravid? Att det där gulkroppshormonet isåfall minskar och orsakar missfall, så har jag förstått det men det är möjligt att jag missförstått!Har @_Zacke_ oregelbunden mens eller varför Provera?
Men du hade spotting? Vid regelbunden cykel utan spotting är det nog ingen idé med progesteron. Däremot behövs set så gott som alltid vid IVF eftersom man rör om i hormonhärvan.Alltså jag kan inte riktigt klura ut anledningen till att jag fick det, så lite nyfiken på hur/varför andra fått det utskrivet. Dessutom (om du vet), är det inte det man INTE ska sluta med, om man skulle bli gravid? Att det där gulkroppshormonet isåfall minskar och orsakar missfall, så har jag förstått det men det är möjligt att jag missförstått!
Japp! Aha! Tack!Men du hade spotting? Vid regelbunden cykel utan spotting är det nog ingen idé med progesteron. Däremot behövs set så gott som alltid vid IVF eftersom man rör om i hormonhärvan.
Alltså jag kan inte riktigt klura ut anledningen till att jag fick det, så lite nyfiken på hur/varför andra fått det utskrivet. Dessutom (om du vet), är det inte det man INTE ska sluta med, om man skulle bli gravid? Att det där gulkroppshormonet isåfall minskar och orsakar missfall, så har jag förstått det men det är möjligt att jag missförstått!
De flesta av oss andra i tråden som tar progesteron gör det i samband med ivf.
Har ni som har lite mer koll någon åsikt om att jag fick det direkt? Bra? Mindre bra?
Eftersom du har spotting har du sannolikt progesteronstrul, d.v.s. obalans mellan östrogen och progesteron. Du behöver alltså progesteron.Har ni som har lite mer koll någon åsikt om att jag fick det direkt? Bra? Mindre bra?
Tack för utförligt svar!! Jag tror jag börjar fatta! Jag har bara en fundering till, kring att sluta äta Proveran dag 26. OM jag skulle råkat bli gravid då, kan detta orsaka missfall? Bör man graviditetstesta innan man slutar? Å andra sidan är det ju lite väl tidigt att testa!Eftersom du har spotting har du sannolikt progesteronstrul, d.v.s. obalans mellan östrogen och progesteron. Du behöver alltså progesteron.
Vissa med obefintlig progesteronhalt behöver det för att få igång menscykel. Efter ägglossning stiger progesteronhalten och når peak ungefär dag 21 i cykeln. Är man gravid håller den sig, men i normal cykeln rasar progesteronet efter dag 21 och signalerar att kroppen ska stöta ifrån slemhinnan, alltså få mens.
Har man ingen cykel äter man progesteron i kurer x antal dagar. Då man slutar rasar halterna och man får mens. Man kan också hindra mensen genom att stadigt inta låg dos progesteron, t.ex. p-piller.
Vid IVF ges progesteron just för att dra ut på lutealfasen så pass länge att kroppen fått igång egen progesteronfabrik.
Jag tror inte du ska fundera så mycket på det. Jag tänker att gyn kanske vill få igång en ordentlig mens åt dig först, för att sen kunna få ägglossning i nästa cykel. Men jag vet inte. Jag har ingen erfarenhet av Provera annat än i syfte att få igång mens. Jag åt en kur efter utebliven ägglossning för att snabbare få mens.Tack för utförligt svar!! Jag tror jag börjar fatta! Jag har bara en fundering till, kring att sluta äta Proveran dag 26. OM jag skulle råkat bli gravid då, kan detta orsaka missfall? Bör man graviditetstesta innan man slutar? Å andra sidan är det ju lite väl tidigt att testa!
Jag fick precis samma bedövning som vid äggplock. Dom frågade innan om jag villa det. Jag är glad att jag sa ja, för han sa att jag antagligen skulle haft ont om dom inte hade bedövat...Jag har spolats två gånger och har då verkligen inte blivit bedövad. Vad är det som de bedövar? Tappen? För det dom gjorde ont på mig var trycket på äggledarna få de krampade.
Jag fick precis samma bedövning som vid äggplock. Dom frågade innan om jag villa det. Jag är glad att jag sa ja, för han sa att jag antagligen skulle haft ont om dom inte hade bedövat...
Jag var på tidigt ul idag (funkade att se via magen, till min förvåning). Underbart positivt var att det syntes hjärtslag. Mindre bra var att äggstockarna fortfarande var rejält förstorade med gigantiska folliklar, de verkar inte ha krympt alls efter ÄP.. Jag som skyllt de dagliga smärtorna på graviditeten.. Nån annan som haft det på tidigt ultraljud? Borde väl tassa bort till bebistråd nu men ville fråga er här om detta.
Och vill skicka jäkligt många lycka till/peppkramar till er som kämpar! God damn vad jag hoppas för er skull, och hoppas för min egen slippa sätta upp mig på listan igen innan det är dags för eventuellt syskonförsök.
Svarar mig själv! Kom bara lite blod igår kväll/inatt. Ytterst få droppar så kännt tveksamt att det skulle vara mens..Har antingen ca tre dagar för tidig mens (men om lutealfasen ska vara ungefär lika många dagar varje gång bör mensen komma lördag ca), eller nidblödning, tre droppar ljust blod i trosan och får liiite blod på pappret när ja torkar mig!
Det tog väldigt många veckor innan mina äggstockar var normala. Hcg triggar ju allt ännu mer så man brukar ju bli sämre vid ev graviditet.Jag var på tidigt ul idag (funkade att se via magen, till min förvåning). Underbart positivt var att det syntes hjärtslag. Mindre bra var att äggstockarna fortfarande var rejält förstorade med gigantiska folliklar, de verkar inte ha krympt alls efter ÄP.. Jag som skyllt de dagliga smärtorna på graviditeten.. Nån annan som haft det på tidigt ultraljud? Borde väl tassa bort till bebistråd nu men ville fråga er här om detta.
Och vill skicka jäkligt många lycka till/peppkramar till er som kämpar! God damn vad jag hoppas för er skull, och hoppas för min egen slippa sätta upp mig på listan igen innan det är dags för eventuellt syskonförsök.
Inte för att vara negativ men det låter nog som mens mer än nåt annat.Svarar mig själv! Kom bara lite blod igår kväll/inatt. Ytterst få droppar så kännt tveksamt att det skulle vara mens..