En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ska vara samma i hela landet nu, dvs tre försök och ett försök = äggplock och allt i frysen är bonus :)

Procenten brukar vara individuella utefter ålder och hormonstatus etc.

Min är satt till 20% per återföring men det spelar ju mindre roll egentligen. Även om jag gillar siffror ;)

Ah, det är himla skönt. Mitt landsting var med de sista som envist höll kvar vid 2 försök o det hade inte förvånat mig ett dugg om de hade försökt begränsa allt i övrigt också..

Ja jag vet ju det, har sett 40+are som haft extremt dåliga odds. Men jag fick faktiskt inte veta ngn exakt individuell nivå, de kanske inte räknat fram det där, ska fråga när det drar igång och jag ska ringa dem igen.

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar IVF2

malumbub - PCOS. Cykelstart 1/2, Pergotime 5/2, blodprov 23/2.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Väntar på FET1, troligen februari. 31 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Dubbel dos Letrozol nästa cykel, försökt 9 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntarnu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - ÄP 3/2. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Andra omgången pergotime from 19/1, VUL 28/1, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 4/2, BM 23/2.(enligt app)

Åh det börjar närma sig. :bump: Ska ju bara få ett nytt jobb först så att vi har en tidsplan för när huset är klart och idag har jag varit på intervju... :banana: besked nästa vecka. :nailbiting: Håll tummarna.

Verkar som mensen är på g att dyka upp de närmaste dagarna. Då borde ÄL bli i slutet på v.7 och just den veckan är sambon ledig. Har lite hopp igen....och samtidigt rädd för att ha det för kommer bli så sjukt besviken om det inte tar sig och ytterligare ett MA/MF vette sjutton om jag pallar rent psykiskt.

Har idag bokat tid för provtagning och därmed påbörja utredning. Detta har vi fått göra trots att det inte gått ett år ännu, vilket vi varit ärliga och sagt.

Dock är det bara jag som fått tid för provtagning, inte min man,

De meddelade även att det var upp till läkaren om de ville påbörja utredningen eller inte, så som jag fattade kan jag komma dit för provtagning, men väl där få reda på att det inte tänker sätta igång ännu..?

Har idag bokat tid för provtagning och därmed påbörja utredning. Detta har vi fått göra trots att det inte gått ett år ännu, vilket vi varit ärliga och sagt.

Dock är det bara jag som fått tid för provtagning, inte min man,

De meddelade även att det var upp till läkaren om de ville påbörja utredningen eller inte, så som jag fattade kan jag komma dit för provtagning, men väl där få reda på att det inte tänker sätta igång ännu..?
Vart har du bokat tid? Hos en gun eller någon annanstans? :)

Så här var det för mig, @MaBee:

Jag tog upp med en läkare på VC allmänt om mitt mående och att jag ville ha en remiss till gyn p g a min mens (kraftiga blödningar, jätteont i tuttarna, svår mensvärk). Fick tid på gyn och blev undersökt, för att kolla om det fanns nån anledning till mina problem. Kläm o känn o VUL. Läkaren hade inte helt klar sikt, men ÖL bedömde att det antagligen berodde på min övervikt och att allt var normalt. Inget snack om blodprov eller övrigt mående. Läkaren välkomnade mig att få komma till infertilitetsmottagningen och fick det att låta jätteenkelt för oss att komma dit (som i att hon kunde skriva in oss direkt), men eftersom vi inte varit aktiva en period och eftersom jag precis fått beskedet att allt var bra så valde jag att avvakta lite.
(Tuttarna och armhålorna ville de inte ens prata om.)

När jag ringde tillbaka till gyn mer än ett halvår senare blev jag nästan dumförklarad och hänvisad till blanketter på hemsidan. Så vi skickade in dem och fick till svar att jag hade för högt BMI för att ens få komma på en första träff. Det handlade om 4 kg.

Jag surade ihop rejält och visste inte vad jag skulle göra. 4 kg är inte mycket, men hur jag än gör rör sig min vikt inom ett spann på 2 kg och så har det varit i nästan 10 år.

Efter tips genom folk i tråden här tog jag kontakt med en privat gyn, ansluten till landstinget. Förklarade läget, både med mitt mående, hur länge vi försökt, vad jag fått för bemötande och vad jag ville (få ordning på HELA mig, inte bara livmodern) fick jag, utan snack, en besökstid och remiss för blodprov innan besöket. Bara där höll jag på att svimma av lättnad.

Under mitt första besök fick jag både svar på mycket av mitt mående, en bekräftelse på diagnos genom VUL och en arbetsplan för framtiden, både för mig och maken. Efter det har jag varit där och fått mer hjälp och stöttning, min man har lämnat spermaprov, vi har lämnat klamydiaprov, jag har fått äggledarna spolade och jag börjar imorgon nästa steg i min behandling att få igång en trött kropp.

Nu har kliniken ringt och det va två av äggen som blev befruktade, så imorn kl 14 blir det återföring :)

Jag försöker att inte känna mig besviken att inte fler blev befruktade (det va ju 12 st liksom), utan litar på kliniken som verkar nöjda och säger att så kan det vara.

Nu hoppas jag på att båda ser fina ut och att vi får ett återfört och ett till frysen! ;) Jag jobbar verkligen på att inte oroa mig i onödan eftersom jag bara mår dåligt över det, det hjälper liksom inte och jag försöker följa mig terapeuts råd: "Gör det som är hjälpsamt."

Så nu vill jag vara positiv, glad och se fram emot imorn :heart

Tack @malumbub för att du delar med dig, hoppas verkligen att det kan få den hjälp du behöver. Sjukvården kan vara mycket nonchalant ibland. Är lite därför jag vänt mig till en privat direkt, för jag inbillar mig att bemötande är bättre. Vi får väl se om det är så eller inte.

Jag lär också svimma av blodprovet, dock inte av lättnad utan det faktiska sticket:meh:

Vi hade återföring idag.
Av 8 uttagna ägg var ett omoget. Så av de 7 som var kvar blev 3 befruktade. Det finaste (vi fick se det på en skärm) sattes in och vi kommer få besked nästa vecka hur de andra två tar sig och om de kan frysas in. Nu håller vi ju givetvis tummarna för att vi inte kommer att behöva de andra, men skulle ändå kännas skönt om de finns där.

Nu är det ju så lååååång väntan till gravtest 20:e, :nailbiting: men får fokusera på plugget så länge.

Jag är snart klar med ny kur Primolut Nor för att få mens. De två senaste gångerna jag har fått blödningar har det inte blivit ordentlig mens utan bara småblödit i många dagar. Förra gången det hände ringde jag Gun och fick då min första Primolut-kur. Den gången fick jag vänta till jag slutat blöda, tog 9-10 dagar, innan jag började med Primolut. Den här gången hade jag och Gun kommit överens om Primolut för att inte behöva vänta fullt lika länge som mina "normala" cyklar men samma dag som jag skulle börja med Primolut började jag småblöda. Jag avvaktade ett par dagar eftersom jag hoppades på spontan mens, men den kom aldrig igång. Orkade inte vänta till blödningen slutat den här gången, så efter tre dagar började jag med Primolut, och det verkar gå bra, slutade blöda nästan direkt.

Känns som cykeln blir mer och mer knäpp, förut har jag i alla fall fått ordentlig mens spontant även om det dröjt ca 50 dagar. Inte det här småblödandet som jag haft nu.

Så nu är det bara att vänta på ny mens om några dagar. Ska lämna blodprover i början på cykeln, och ta dubbel dos Letrozol. Om det inte ger effekt blir det nog FSH-sprutor sen.

Nu har kliniken ringt och det va två av äggen som blev befruktade, så imorn kl 14 blir det återföring :)

Jag försöker att inte känna mig besviken att inte fler blev befruktade (det va ju 12 st liksom), utan litar på kliniken som verkar nöjda och säger att så kan det vara.

Nu hoppas jag på att båda ser fina ut och att vi får ett återfört och ett till frysen! ;) Jag jobbar verkligen på att inte oroa mig i onödan eftersom jag bara mår dåligt över det, det hjälper liksom inte och jag försöker följa mig terapeuts råd: "Gör det som är hjälpsamt."

Så nu vill jag vara positiv, glad och se fram emot imorn :heart
Håller tummarna för att det blev två fina! För att fortsätta det positiva tänkandet så finns det ju en möjlighet för kliniken att, om det skulle behövas en nästa gång, använda icsi så att alla äggen blir befruktade. För det är förmodligen där ert grundproblem ligger - att befruktningsgraden är låg. Det är kanonbra att du fick ut 12 ägg så oddsen ser ju jättefina ut för er framöver om man hjälper till med befruktningen.

Håller tummarna för att det blev två fina! För att fortsätta det positiva tänkandet så finns det ju en möjlighet för kliniken att, om det skulle behövas en nästa gång, använda icsi så att alla äggen blir befruktade. För det är förmodligen där ert grundproblem ligger - att befruktningsgraden är låg. Det är kanonbra att du fick ut 12 ägg så oddsen ser ju jättefina ut för er framöver om man hjälper till med befruktningen.

De använde microinjektion på alla mina 7 ägg, men bara 3 av dem utvecklades. Så det behöver inte alls innebära att alla äggen blir användbara.

De använde microinjektion på alla mina 7 ägg, men bara 3 av dem utvecklades. Så det behöver inte alls innebära att alla äggen blir användbara.
Nej självklart inte. En del utvecklas inte vidare. Men det kommer förmodligen bli fler än två när hon fick ut så mga. Och det var ju främst för att skicka lite positiva tankar som jag skrev det.

Nej självklart inte. En del utvecklas inte vidare. Men det kommer förmodligen bli fler än två när hon fick ut så mga. Och det var ju främst för att skicka lite positiva tankar som jag skrev det.

Okej, jag uppfattade ditt inlägg som att om de bara gör microinjektioner så kommer hon ha 12 användbara ägg. Men då var det inte så du menade :)

Nja, grundproblemet är att sambon är steriliserad ;)

Nu är det återfört iaf! Jättefina var dom båda två så det andra är i frysen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 345
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 187
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 404
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
912
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • Utbilda själv