En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina ägglossningstest har heller inte varit positiva "på riktigt" förutom när jag är gravid :p Men det blev bättre när jag började med D-vitaminer.

Mina ägglossningstest har heller inte varit positiva "på riktigt" förutom när jag är gravid :p Men det blev bättre när jag började med D-vitaminer.

Jag har ju inte varit gravid men pga endometrios o annat gjort flitiga VUL, och där har de ju sett att jag verkar ägglossa (tidigare då..) regelbundet men jag har aldrig fått såna där klockrena plus på stickor. Halvdant at the best.

Själv har jag pratat med kliniken och preliminärt ÄP om 4 veckor.. känns väldigt surrealistiskt och som "jaja det kanske blir av om ett halvår". Man blir lite luttrad av alla turer.. Men glad är jag :)

Mensvärk idag, så jag gissar på att det inte blir nån Provera-kur på torsdag.

Den här mensen sörjer jag verkligen. Cykeln förlängd igen, trots riktigt ordentligt tydlig ägglossning (utan stickor)...trodde jag...
En timme och efter mitt inlägg kom mensen. Jahopp.

Ska maila Prun och be om en plan för den nya cykeln.

Ursäkta men.. HJÄLP.

Läste nånstans att folk hade sin gonal-f i kylen och där ligger inte mina, apoteket sa inget om det. Panikkollade Fass nu o det står:

"Förvaras i kylskåp (2°C–8°C) i originalförpackningen. Ljuskänsligt. Får ej frysas.
Efter öppnandet kan produkten förvaras i maximalt 28 dagar vid högst 25 °C. Patienten bör anteckna första användningsdatum på den förfyllda injektionspennan.
Innan förpackningen öppnas och inom hållbarhetstiden, kan läkemedlet tas ut från kylskåpet och förvaras i 3 månader vid högst 25 °C utan att förvaras i kylskåp igen. Produkten måste kasseras om den inte har använts inom 3 månader."

Jag tolkar detta som att kylen inte är nödvändig när man öppnat förpackningen (i 25 dagar) eller 3 månader. MEN det beror ju på när apoteket tog ut dem? För de låg då rakt inte i nån kyl nu, de låg i vanliga lådor när de tog ut dem. Hur 17 vet man att det inte är för gammalt? :nailbiting::crazy::eek:

Ursäkta men.. HJÄLP.

Läste nånstans att folk hade sin gonal-f i kylen och där ligger inte mina, apoteket sa inget om det. Panikkollade Fass nu o det står:

"Förvaras i kylskåp (2°C–8°C) i originalförpackningen. Ljuskänsligt. Får ej frysas.
Efter öppnandet kan produkten förvaras i maximalt 28 dagar vid högst 25 °C. Patienten bör anteckna första användningsdatum på den förfyllda injektionspennan.
Innan förpackningen öppnas och inom hållbarhetstiden, kan läkemedlet tas ut från kylskåpet och förvaras i 3 månader vid högst 25 °C utan att förvaras i kylskåp igen. Produkten måste kasseras om den inte har använts inom 3 månader."

Jag tolkar detta som att kylen inte är nödvändig när man öppnat förpackningen (i 25 dagar) eller 3 månader. MEN det beror ju på när apoteket tog ut dem? För de låg då rakt inte i nån kyl nu, de låg i vanliga lådor när de tog ut dem. Hur 17 vet man att det inte är för gammalt? :nailbiting::crazy::eek:

På apoteket är det väl inte öppnade :)

Ursäkta men.. HJÄLP.

De sa år mig att jag inte behöver förvara i kyl. Endast gonapeptyl och pregnyl måste vara kylda.

Ingen som helst panik.

Ursäkta men.. HJÄLP.

Apotek förvarar de inte i tre månader, de roterar mediciner oftare än så har jag lärt mig. Du behöver alltså inte oroa dig för att det är fel förvarat hos Apoteket.

Jahapp, då har jag varit hos gynekologen. Besöket tog under 15 minuter och kostade 1500 kr (bra timpenning! Man kanske skulle skola om sig till privat gynekolog?).

I alla fall så var det ungefär som jag misstänkte - PCO äggstockar. Allt annat såg tydligen jättefint ut (livmoder och slemhinnor och sånt. Hon vände skärmen mot mig så att jag fick se hur det ser ut, lite coolt! Även om jag inte fattade så mycket :D). Hon skrev ut ett recept på Provera och om jag inte blev gravid så tyckte hon att jag skulle återkomma i höst så att hon kunde skriva en remiss till Kvinnokliniken för ytterligare hjälp (onödigt att betala jättemycket privat när jag har rätt att få komma till landstinget, tyckte doktorn). Jaja, jag har faktiskt ingen supermegabrådska att bli gravid egentligen (varannan dag får jag kalla fötter bara av att tänka tanken) så jag kör på den här Provera-grejen ett par månader. Är det vanligt att mensen faktiskt kommer igång av sig självt av det eller är det mer normalt att man måste ta till andra grejer också?

På apoteket är det väl inte öppnade :)

Nej det förstås men texten gäller ju inom tre månader utan kyl oavsett som jag tolkar det :) Men om de nu roterar så borde de ju hålla den månaden mina bör gå åt under. Fick lite nojan när jag läste om folk som tyckte det var så jobbigt att ha dem i kylen, haha usch, man vill ju allt ska gå bra.. Men heja buke som kan lugna :bow:

Alltså hur funkar det där med ägglossning-mens eg..?
Får man alltid mens 2veckor efter ägglossning?

Jag har 15 dagar mellan ägglossning och mens. Lutealfasen är normalt mellan 12-16 dagar och den är oftast regelbunden även om mensen kan variera (jag har ibland 29 dagars cykler men oftast 34 dagar men lutealfasen har vart lika lång på alla oavsett längd på cykeln)

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn

tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn

Monkie - ÄL 12/2 (?) BIM 27/2, 34 år, två barn, försök nr 5

em-pirre - planerar IVF2

malumbub - PCOS. Cykelstart 3/3, ingen Pergotime och inget blodprov denna cykel.

Humla - ÄL 27/2 BIM 8/3. PCOS, dubbel dos Letrozol, försökt 11 mån, 31 år, inga barn.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - Planerar IVF2. Snart 32 år, inga barn

Halali - Förbereder för första IVF-försöket, långt protokoll. 31, aldrig varit gravid.

Ms_Antrop - ÄP 3/2. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Tredje omgången pergotime from 1/3, trippel dos, VUL 9/3, ett MF, 27 år, inga barn.

TeamLundVer - Håller på att hitta mensen igen. 32 år, 1 barn. ÄL 13/4, BM 27/4.(enligt app)

lil-sis - IVF2 innan sommaren? 35 år, inga barn. Två utomkveds/tre missfall sedan 2013.

Michaelsdotter - Väntar på att kroppen ska komma igång igen efter missfall med tvillingar runt v. 6. Vart gravid halvt "oplanerat" efter cirka 3-4 månader utan skydd. En tidigare graviditet, abort. Just nu cysta på äggstocken...
Inga bio barn, dock en bonusdotter

hemlig - kommer inte ha tillgång till sambon vid nästa ÄL :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 088
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 150
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix