Okej, har de skrivit ut sådana priser har de kanske inget landstingsavtal, för det där är ju priser som gäller helt privat utredning.Det vet jag faktiskt inte. Kanske ska ringa den privata klinik som jag hittade här i stan och höra imorgon. Det stod på deras hemsida att en fertilitetsutredning kostade 4000 kr men då inkluderades blod- och spermaprov. När jag gjorde blodprov för några år sedan var värdena normala och jag är rätt säker på att det är PCO som är boven här så det är främst ultraljud jag vill göra. Och typ få nåt utskrivet så att mens/ägglossning kommer igång. För det behövs väl inte en hel utredning?
För PCO kanske ultraljud kan räcka, blodprover kan bidra men min gynekolog satte diagnosen utan blodprover. Fick dock lämna lite blodprover senare ändå, för att utesluta att det fanns andra problem också.
Jag önskar dock att vi hade försökt få till en ordentlig utredning med även spermaprov tidigare. Jag fick ganska snabb hjälp efter 7 månaders försök med gles mens och verkade bara ha haft någon enstaka ägglossning (testade med stickor) och fick då diagnos PCOS. Nu, efter nästan 1 års försök, visar det sig att det är problem även med min sambos spermaproduktion.