En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det vet jag faktiskt inte. Kanske ska ringa den privata klinik som jag hittade här i stan och höra imorgon. Det stod på deras hemsida att en fertilitetsutredning kostade 4000 kr men då inkluderades blod- och spermaprov. När jag gjorde blodprov för några år sedan var värdena normala och jag är rätt säker på att det är PCO som är boven här så det är främst ultraljud jag vill göra. Och typ få nåt utskrivet så att mens/ägglossning kommer igång. För det behövs väl inte en hel utredning?
Okej, har de skrivit ut sådana priser har de kanske inget landstingsavtal, för det där är ju priser som gäller helt privat utredning.

För PCO kanske ultraljud kan räcka, blodprover kan bidra men min gynekolog satte diagnosen utan blodprover. Fick dock lämna lite blodprover senare ändå, för att utesluta att det fanns andra problem också.

Jag önskar dock att vi hade försökt få till en ordentlig utredning med även spermaprov tidigare. Jag fick ganska snabb hjälp efter 7 månaders försök med gles mens och verkade bara ha haft någon enstaka ägglossning (testade med stickor) och fick då diagnos PCOS. Nu, efter nästan 1 års försök, visar det sig att det är problem även med min sambos spermaproduktion.

Okej, har de skrivit ut sådana priser har de kanske inget landstingsavtal, för det där är ju priser som gäller helt privat utredning.

För PCO kanske ultraljud kan räcka, blodprover kan bidra men min gynekolog satte diagnosen utan blodprover. Fick dock lämna lite blodprover senare ändå, för att utesluta att det fanns andra problem också.

Jag önskar dock att vi hade försökt få till en ordentlig utredning med även spermaprov tidigare. Jag fick ganska snabb hjälp efter 7 månaders försök med gles mens och verkade bara ha haft någon enstaka ägglossning (testade med stickor) och fick då diagnos PCOS. Nu, efter nästan 1 års försök, visar det sig att det är problem även med min sambos spermaproduktion.

Ah, jag förstår. Vi har ju liksom inte försökt än då jag av olika anledningar inte vill bli gravid förrän tidigast i maj/juni, men eftersom jag vet med mig att jag har problem så vill jag liksom börja utreda i tid. Och gärna få igång en normal cykel, om det går... Jag ska nog ringa den privata kliniken imorgon och höra vad ett ultraljud kostar, någon tusenlapp eller så kan jag lätt lägga för att få min egen oro stillad.

Ah, jag förstår. Vi har ju liksom inte försökt än då jag av olika anledningar inte vill bli gravid förrän tidigast i maj/juni, men eftersom jag vet med mig att jag har problem så vill jag liksom börja utreda i tid. Och gärna få igång en normal cykel, om det går... Jag ska nog ringa den privata kliniken imorgon och höra vad ett ultraljud kostar, någon tusenlapp eller så kan jag lätt lägga för att få min egen oro stillad.
Ja, har man möjlighet att avvara de pengarna utan större problem kan det ju vara ganska mycket värt att få ett snabbt svar :)

Har börjat leta ägglossning sedan några dagar tillbaka. Men idag kommer det blod..? Klarrött men inte så mycket ännu. Mens? Mellanblödning? Allmänt urspårad kropp?

Har börjat leta ägglossning sedan några dagar tillbaka. Men idag kommer det blod..? Klarrött men inte så mycket ännu. Mens? Mellanblödning? Allmänt urspårad kropp?

Har inte vi ungefär samma cykel? Jag tror ganska säkert att jag hade ägglossning 1 eller 2 april på cykeldag 12 eller 13 , beräknad mens 15 eller 16 april. Är nu på cykeldag 16, vilken är du på?

Angående blodet vet jag ej, men hade samma förra månaden på dag 21 i cykeln, sen kom mensen som vanligt på dag 26 (har jag för mig, bytt mobil och allt har inte hängt med som jag ville).

Har inte vi ungefär samma cykel? Jag tror ganska säkert att jag hade ägglossning 1 eller 2 april på cykeldag 12 eller 13 , beräknad mens 15 eller 16 april. Är nu på cykeldag 16, vilken är du på?

Angående blodet vet jag ej, men hade samma förra månaden på dag 21 i cykeln, sen kom mensen som vanligt på dag 26 (har jag för mig, bytt mobil och allt har inte hängt med som jag ville).
Jag började med stickorna i fredags. Än så länge inga utslag. Det kan ju hända att jag missat det. Måste kolla kalendern hemma sen, jag har ju ingen koll! Om det redan har varit missade vi nog att ligga på rätt dagar denna gång. Måste börja notera det också så jag kommer ihåg.

Jag började med stickorna i fredags. Än så länge inga utslag. Det kan ju hända att jag missat det. Måste kolla kalendern hemma sen, jag har ju ingen koll! Om det redan har varit missade vi nog att ligga på rätt dagar denna gång. Måste börja notera det också så jag kommer ihåg.

Vilka teststickor använde du ? De senaste från graviditetskollen har inte alls gett lika starkt utslag som de jag hade från ??? Jag hade utslag i fredags och ägglossningssmärta i lördags tror jag det var, verkar som jag har glömt att anteckna det. :angel: Haha, jag har inte så bra koll heller, jag kanske inte borde ge några råd alls :rofl:

Vilka teststickor använde du ? De senaste från graviditetskollen har inte alls gett lika starkt utslag som de jag hade från ??? Jag hade utslag i fredags och ägglossningssmärta i lördags tror jag det var, verkar som jag har glömt att anteckna det. :angel: Haha, jag har inte så bra koll heller, jag kanske inte borde ge några råd alls :rofl:
Denna gång är det stavar från samma ställe. Tycker det har varit tydligt hittills. Men nu verkar blödningen ha avstannat så vi får se hur det artar sig.

Det här med att få tag på en gynekolog var ju bra mycket knepigare än vad jag trodde att det skulle vara. "Jag är ett enkelt case, vill ju bara ha en undersökning" - jojo, man tackar :grin:. Ringde den privata kliniken idag. Plus för att de var betydligt trevligare :up: men de tar inte heller på sig folk som "bara" vill ha en vanlig gynundersökning. Hon tipsade mig i alla fall om två andra privata gynekologer så jag får väl försöka luska rätt på dem. Nu är det nästan så att tävlingsdjävulen har vuxit fram :devil:. snow vs systemet!

Jag hade tänkt vänta in denna ägglossning också och sen ringa vårdcentralen. så vi skulle hinna göra ett spermatest också. Nu får vi se hur det blir denna cykel, vad som händer.. kanske ska ringa på fredag när jag jobbar hemma och har lite lättare att prata ostört. Får väl ändå inte tid på en gång. om jag nu inte blir hänvisad privat på en gång.

Jag har resignerat. Hamnat i nåt slags acceptans över att vi aldrig får komma igång- har ju väntat sen september när alla utredningar osv var klara och remissen "skickad" fast den visade sig inte vara det- och nu går jag mest runt och hoppas helhjärtat på att det ska gå bra för de jag följt här och på familjeliv. Börjar försöka lära mig att uppskatta att slippa massa hormoner och ändå inte få mens.. det är en lite skön paus efter flera år av konstanta biverkningar och kass livskvalitet. Även om det känns väldigt konstigt när hormonerna går ur kroppen O_o

Jag har resignerat. Hamnat i nåt slags acceptans över att vi aldrig får komma igång- har ju väntat sen september när alla utredningar osv var klara och remissen "skickad" fast den visade sig inte vara det- och nu går jag mest runt och hoppas helhjärtat på att det ska gå bra för de jag följt här och på familjeliv. Börjar försöka lära mig att uppskatta att slippa massa hormoner och ändå inte få mens.. det är en lite skön paus efter flera år av konstanta biverkningar och kass livskvalitet. Även om det känns väldigt konstigt när hormonerna går ur kroppen O_o
Alltså var står ni nu? Vad är det ni måste vänta på?

Vi hade jubett års kötid till ivf, men gjorde en privat under tiden.

Hade ju en sista förhoppning om att bli gravid denna månad så att jag kunde avboka tiden på gyn... Men nixpix bara ett streck på stickan och mensvärk. Så på onsdag åker vi till gyn och ser vad dom hittar på mer än blod och urinprov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 143
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 155
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka