En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hittade telnummer till gyn och de var väl sådär tillmötesgående. Först sa hon att det måste ha gått tre månader sen sista mens för att man ens ska bli satt på väntelista, och sen är väntelistan tre månader till (!). Då hävdade jag att det har gått tre månader och blev uppsatt iaf. Jaja. Väntar väl nån månad till, annars har jag luskat ut att det finns en privat klinik i stan så då får jag väl ringa den och betala en undersökning ur egen ficka om jag blir otålig. (Hon rabblade även att för utredning så ska man ha försökt bli gravid i ett år - nu har jag ju inte försökt bli gravid än öht men utan ägglossning så är det ju liksom helt meningslöst att ens försöka. Rätt onödig info till nån som säger att man inte har mens alls??)

@snow logiken :banghead: 3 månader utan mens för att bli satt på väntelista MEN vi tänker inte starta nån utredning för att ni inte försökt bli gravida i ett år.

Hade blivit omåttligt irriterad om nån hade sagt så till mig.

Här har de ändrat till TVÅ år! Ett år om man är över 35. Inte heller KUB-test erbjuds. När jag ringde privata gyn erbjöd de att ta hormonprover men lät väldigt förvånade när jag sa att jag gärna ville kolla så allt var okej. Ringde även vårdcentralen och ville kolla hormonvärden men fick nej därifrån.

Här har de ändrat till TVÅ år! Ett år om man är över 35. Inte heller KUB-test erbjuds. När jag ringde privata gyn erbjöd de att ta hormonprover men lät väldigt förvånade när jag sa att jag gärna ville kolla så allt var okej. Ringde även vårdcentralen och ville kolla hormonvärden men fick nej därifrån.

Är inte det olika beroende vart i landet man bor?

Jag hittade telnummer till gyn och de var väl sådär tillmötesgående. Först sa hon att det måste ha gått tre månader sen sista mens för att man ens ska bli satt på väntelista, och sen är väntelistan tre månader till (!). Då hävdade jag att det har gått tre månader och blev uppsatt iaf. Jaja. Väntar väl nån månad till, annars har jag luskat ut att det finns en privat klinik i stan så då får jag väl ringa den och betala en undersökning ur egen ficka om jag blir otålig. (Hon rabblade även att för utredning så ska man ha försökt bli gravid i ett år - nu har jag ju inte försökt bli gravid än öht men utan ägglossning så är det ju liksom helt meningslöst att ens försöka. Rätt onödig info till nån som säger att man inte har mens alls??)
Exakt! Det är så tröttsamt. Ett år gäller ju om man har något att försöka från. Helt totalt meningslöst att ens försöka om man inte ägglossar.
Blir lika trött varje gång jag hör att någon gynekolog sagt så :mad:
Har man inte haft ägglossning på tre månader så brukar man oftast behöva hjälp på ett eller annat sätt.

Tänk om man vet att mannen saknar spermier, inte säger man då att ni måste försöka i ett år först för det är ju liksom totalt meningslöst :meh:

Men om kvinnan inte ägglossar.........

Tycker det är såååååå dåligt med två år. Det är bara för att fånga upp den enstaka procent som blir gravid av sig själv efter så pass lång tid. Men den absoluta majoriteten av de som inte blivit gravida inom 8 månader får fortsätta plågas månad efter månad. :rage:

Det finns ett privat labb på nätet som samarbetar med aktörer så att man kan ta blodprov där. Sen får man svar på nätet på bara någon dag eller så.

Du kan då välja helt själv vilka tester du vill göra. Inte helt gratis men inte sååååå dyrt heller.

Tycker det är såååååå dåligt med två år. Det är bara för att fånga upp den enstaka procent som blir gravid av sig själv efter så pass lång tid. Men den absoluta majoriteten av de som inte blivit gravida inom 8 månader får fortsätta plågas månad efter månad. :rage:

Det finns ett privat labb på nätet som samarbetar med aktörer så att man kan ta blodprov där. Sen får man svar på nätet på bara någon dag eller så.

Du kan då välja helt själv vilka tester du vill göra. Inte helt gratis men inte sååååå dyrt heller.

Jag vet ju inte riktigt vad för typ av prover jag skulle vilja ta, mer än att jag vill kolla så att allt är okej. Skulle nog vilja göra ultraljud på äggstockarna med för att se så att det ser normalt ut.

Spånar lite... tänk om det visar att hormonvärdena är knasiga, undrar om väntetiden på två år fortfarande gäller då?

@snow logiken :banghead: 3 månader utan mens för att bli satt på väntelista MEN vi tänker inte starta nån utredning för att ni inte försökt bli gravida i ett år.

Hade blivit omåttligt irriterad om nån hade sagt så till mig.

Ja jo, det kändes mest som att hon rabblade innantill. Först tyckte hon inte att det hade gått tre månader och ville be mig avvakta och ringa igen senare (?!) men då stod jag på mig och sa att det faktiskt har gått tre månader (i verkligheten har det gått typ 2,5 månader men vad faan. Jag sa dessutom att jag har haft oregelbunden/obefintlig mens även som ung och alla gånger jag hittills gjort uppehåll med p-piller så det är inte som att det är en engångsföreteelse).

Exakt! Det är så tröttsamt. Ett år gäller ju om man har något att försöka från. Helt totalt meningslöst att ens försöka om man inte ägglossar.
Blir lika trött varje gång jag hör att någon gynekolog sagt så :mad:
Har man inte haft ägglossning på tre månader så brukar man oftast behöva hjälp på ett eller annat sätt.

Tänk om man vet att mannen saknar spermier, inte säger man då att ni måste försöka i ett år först för det är ju liksom totalt meningslöst :meh:

Men om kvinnan inte ägglossar.........

Ja, jag får också känslan av att det är en "kvinnogrej" och därmed inte så himla prioriterat. Glad att jag satt igång detta tidigt så att jag inte känner mig stressad över att processen verkar vara så långsam (eller, jag är såklart stressad över att jag vet att min kropp inte funkar som den "ska" och att jag inte vet om jag öht kan bli gravid, men jag är 29 och har iaf tid på mig att försöka hitta felet).

Med tanke på väntetiden och oviljan att ta sig an presumtiva patienter undrar jag lite över hur många det egentligen som behöver hjälp att bli gravida på ett eller annat sätt...? Eller resurserna kanske bara är väldigt små gällande detta?

Jag ringde gyn för några år sedan då jag (trots normalvikt) varit utan mens i nästan tre år. På fullt allvar fick jag rådet att vänta ytterligare ett halvår innan jag hörde av mig igen...

Kan tipsa om Sophia-hemmet i Sthlm. När vi fick hjälp med utredning så gick det fort, både att få tid och och hjälp! :)

Vet du om den privata mottagningen har avtal med landstinget? Ofta finns det ju privata gynekologer som har det och då är det vanlig landstingstaxa som gäller.

Vet du om den privata mottagningen har avtal med landstinget? Ofta finns det ju privata gynekologer som har det och då är det vanlig landstingstaxa som gäller.

Det vet jag faktiskt inte. Kanske ska ringa den privata klinik som jag hittade här i stan och höra imorgon. Det stod på deras hemsida att en fertilitetsutredning kostade 4000 kr men då inkluderades blod- och spermaprov. När jag gjorde blodprov för några år sedan var värdena normala och jag är rätt säker på att det är PCO som är boven här så det är främst ultraljud jag vill göra. Och typ få nåt utskrivet så att mens/ägglossning kommer igång. För det behövs väl inte en hel utredning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 216
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka