Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har haft tidernas kortaste graviditet! Idag kom en blödning och de vanliga menssmärtorna, och brösten är återställda i vanligt skick. Tvära kast, här i livet...
Trist!
Men om det nu ska bli missfall så ju tidigare ju bättre.
Här har de ändrat till TVÅ år! Ett år om man är över 35. Inte heller KUB-test erbjuds. När jag ringde privata gyn erbjöd de att ta hormonprover men lät väldigt förvånade när jag sa att jag gärna ville kolla så allt var okej. Ringde även vårdcentralen och ville kolla hormonvärden men fick nej därifrån.
Exakt! Det är så tröttsamt. Ett år gäller ju om man har något att försöka från. Helt totalt meningslöst att ens försöka om man inte ägglossar.Jag hittade telnummer till gyn och de var väl sådär tillmötesgående. Först sa hon att det måste ha gått tre månader sen sista mens för att man ens ska bli satt på väntelista, och sen är väntelistan tre månader till (!). Då hävdade jag att det har gått tre månader och blev uppsatt iaf. Jaja. Väntar väl nån månad till, annars har jag luskat ut att det finns en privat klinik i stan så då får jag väl ringa den och betala en undersökning ur egen ficka om jag blir otålig. (Hon rabblade även att för utredning så ska man ha försökt bli gravid i ett år - nu har jag ju inte försökt bli gravid än öht men utan ägglossning så är det ju liksom helt meningslöst att ens försöka. Rätt onödig info till nån som säger att man inte har mens alls??)
Jo det tror jag, där jag bor var det ett år när vi började försöka i höstas. Nu har de ändrat!Är inte det olika beroende vart i landet man bor?
Jo det tror jag, där jag bor var det ett år när vi började försöka i höstas. Nu har de ändrat!
Tycker det är såååååå dåligt med två år. Det är bara för att fånga upp den enstaka procent som blir gravid av sig själv efter så pass lång tid. Men den absoluta majoriteten av de som inte blivit gravida inom 8 månader får fortsätta plågas månad efter månad.Här har de ändrat till TVÅ år! Ett år om man är över 35. Inte heller KUB-test erbjuds. När jag ringde privata gyn erbjöd de att ta hormonprover men lät väldigt förvånade när jag sa att jag gärna ville kolla så allt var okej. Ringde även vårdcentralen och ville kolla hormonvärden men fick nej därifrån.
Tycker det är såååååå dåligt med två år. Det är bara för att fånga upp den enstaka procent som blir gravid av sig själv efter så pass lång tid. Men den absoluta majoriteten av de som inte blivit gravida inom 8 månader får fortsätta plågas månad efter månad.
Det finns ett privat labb på nätet som samarbetar med aktörer så att man kan ta blodprov där. Sen får man svar på nätet på bara någon dag eller så.
Du kan då välja helt själv vilka tester du vill göra. Inte helt gratis men inte sååååå dyrt heller.
@snow logiken 3 månader utan mens för att bli satt på väntelista MEN vi tänker inte starta nån utredning för att ni inte försökt bli gravida i ett år.
Hade blivit omåttligt irriterad om nån hade sagt så till mig.
Exakt! Det är så tröttsamt. Ett år gäller ju om man har något att försöka från. Helt totalt meningslöst att ens försöka om man inte ägglossar.
Blir lika trött varje gång jag hör att någon gynekolog sagt så
Har man inte haft ägglossning på tre månader så brukar man oftast behöva hjälp på ett eller annat sätt.
Tänk om man vet att mannen saknar spermier, inte säger man då att ni måste försöka i ett år först för det är ju liksom totalt meningslöst
Men om kvinnan inte ägglossar.........
Jag hittade telnummer till gyn och de var väl sådär tillmötesgående. Först sa hon att det måste ha gått tre månader sen sista mens för att man ens ska bli satt på väntelista, och sen är väntelistan tre månader till (!). Då hävdade jag att det har gått tre månader och blev uppsatt iaf. Jaja. Väntar väl nån månad till, annars har jag luskat ut att det finns en privat klinik i stan så då får jag väl ringa den och betala en undersökning ur egen ficka om jag blir otålig. (Hon rabblade även att för utredning så ska man ha försökt bli gravid i ett år - nu har jag ju inte försökt bli gravid än öht men utan ägglossning så är det ju liksom helt meningslöst att ens försöka. Rätt onödig info till nån som säger att man inte har mens alls??)
Jag ringde gyn för några år sedan då jag (trots normalvikt) varit utan mens i nästan tre år. På fullt allvar fick jag rådet att vänta ytterligare ett halvår innan jag hörde av mig igen...
Vet du om den privata mottagningen har avtal med landstinget? Ofta finns det ju privata gynekologer som har det och då är det vanlig landstingstaxa som gäller.Jag hittade telnummer till gyn och de var väl sådär tillmötesgående. Först sa hon att det måste ha gått tre månader sen sista mens för att man ens ska bli satt på väntelista, och sen är väntelistan tre månader till (!). Då hävdade jag att det har gått tre månader och blev uppsatt iaf. Jaja. Väntar väl nån månad till, annars har jag luskat ut att det finns en privat klinik i stan så då får jag väl ringa den och betala en undersökning ur egen ficka om jag blir otålig. (Hon rabblade även att för utredning så ska man ha försökt bli gravid i ett år - nu har jag ju inte försökt bli gravid än öht men utan ägglossning så är det ju liksom helt meningslöst att ens försöka. Rätt onödig info till nån som säger att man inte har mens alls??)
Vet du om den privata mottagningen har avtal med landstinget? Ofta finns det ju privata gynekologer som har det och då är det vanlig landstingstaxa som gäller.