Jisses... jag får rysningar när du skriver sådär. Hela morgonen har jag gått och förnekat och tänkt att det inte är så, men det kanske är så att jag får gilla läget.Ett plus är ett plus, grattis!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jisses... jag får rysningar när du skriver sådär. Hela morgonen har jag gått och förnekat och tänkt att det inte är så, men det kanske är så att jag får gilla läget.Ett plus är ett plus, grattis!
Jisses... jag får rysningar när du skriver sådär. Hela morgonen har jag gått och förnekat och tänkt att det inte är så, men det kanske är så att jag får gilla läget.
Nej! Ett plus är ett plus, grattis!!Jag håller båda tummarna stenhårt för dig, lil-sis. Det var så länge sedan vi började skriva i de här trådarna, och jag tänker ibland med ett leende på hur du brukade uttrycka att du försökt få barn ett tag men att du bytte man att avla på (hoppas du inte tar illa upp av ordvalet). Jag har ju gjort detsamma, och förra gången jag blev gravid tog det 1, 5 år innan det tog sig. Sedan resulterade det i missfall i v. 12. Nu, ytterligare ett och ett halvt år senare har jag en annan sambo och vi har slutat skydda oss sedan ett par månader tillbaka. Läskigt!
Den här månaden hade jag rätt tydlig ägglossning efter vad känslan och kroppen sade (dissar helt stick-hetsen nu), och nu drygt två veckor senare ingen mens. Mina bröst har varit sjukt ömma (så att det gjort ont att krama folk), och idag var jag tvungen att ta ett test. Nu har jag dock så svårt att tolka det! Det är ett ClearBlue, och det vanliga strecket (som visar minus om man inte är gravid) är jättestarkt. Det andra strecket syns men är väldigt svagt... min sambo sade direkt att "det där ser man ju är ett plus", men jag tycker verkligen att det är supesvagt... kan det visa supersvagt, trots att man inte är gravid?
Jag ser ingen poäng med att gå till barnmorska. Det är ett VUL dom gör.Har fått kallelse till cellprovtagning så jag tänker nog ringa VC på måndag och se om man kan klämma in en undersökning kring vad min kropp pysslar med också. Fortfarande ingen mens i sikte (sen 23:e januari) och jag är rätt övertygad om att den inte kommer dra igång av sig själv heller.
Är det ultraljud man gör för att kolla hur äggstockarna ser ut? Kan barnmorskan göra det eller måste det vara en gynekolog?
Jag ser ingen poäng med att gå till barnmorska. Det är ett VUL dom gör.
Kanske @Tora kan svara. Jag bor inte i Sverige så jag vet inte exakt vart man vänder sig.VUL står för vaginalt ultraljud...? Cellprovet tror jag att en barnmorska gör, det var mest därför jag undrade vem som gör ev undersökningar. Svarer är alltså gyn? Tror inte det jobbar någon på min VC så då blir man remitterad till sjukhuset? Eller var börjar man egentligen? Jag har tagit blodprov en gång när min mens inte dök upp på ca 3 månader, det var på VC, men sen började jag med p-ring igen och gick aldrig vidare med nåt annat. Känner mig otroligt okunnig...
Dom gånger jag gjort VUL så har det alltid varit en läkare som gjort det.VUL står för vaginalt ultraljud...? Cellprovet tror jag att en barnmorska gör, det var mest därför jag undrade vem som gör ev undersökningar. Svarer är alltså gyn? Tror inte det jobbar någon på min VC så då blir man remitterad till sjukhuset? Eller var börjar man egentligen? Jag har tagit blodprov en gång när min mens inte dök upp på ca 3 månader, det var på VC, men sen började jag med p-ring igen och gick aldrig vidare med nåt annat. Känner mig otroligt okunnig...
Precis. Om har någon annan åkomma som jag vill ha behandling eller diagnos för så går jag ju inte till en sjukskötare heller, eller hur?Dom gånger jag gjort VUL så har det alltid varit en läkare som gjort det.
Jag håller med @em-pirre att en barnmorska antagligen är bortkastad tid till det. (Däremot kan man ibland behöva gå genom en barnmorska för att få komma till Gyn).
Det bästa brukar vara att vända sig till Gyn om man vill "kolla upp" äggstockarna
@Humla har så rätt så. Börja med att kontakta Gyn. Telefonnr brukar finnas på 1177.
Det måste man ju ta reda på men det brukar också stå på 1177. Här tex i Kungsbacka (Halland?) beställer man tid själv hos Gyn. Väldigt smidigtVanliga gyn kräver ofta remiss, privata kan man kontakta själv och se om de har tid (kan skilja sig mellan olika orter hur "generösa" vanliga gyn är på att ta emot).
Det måste man ju ta reda på men det brukar också stå på 1177. Här tex i Kungsbacka (Halland?) beställer man tid själv hos Gyn. Väldigt smidigt