En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon vänlig själ här som kan tänka sig att dubbelkolla, så att jag verkligen inte ser i syne? Jag vill inte gärna visa bilden på testet för någon jag känner just nu... skicka i så fall ett pm!

Jag håller båda tummarna stenhårt för dig, lil-sis. Det var så länge sedan vi började skriva i de här trådarna, och jag tänker ibland med ett leende på hur du brukade uttrycka att du försökt få barn ett tag men att du bytte man att avla på (hoppas du inte tar illa upp av ordvalet). Jag har ju gjort detsamma, och förra gången jag blev gravid tog det 1, 5 år innan det tog sig. Sedan resulterade det i missfall i v. 12. Nu, ytterligare ett och ett halvt år senare har jag en annan sambo och vi har slutat skydda oss sedan ett par månader tillbaka. Läskigt!

Den här månaden hade jag rätt tydlig ägglossning efter vad känslan och kroppen sade (dissar helt stick-hetsen nu), och nu drygt två veckor senare ingen mens. Mina bröst har varit sjukt ömma (så att det gjort ont att krama folk), och idag var jag tvungen att ta ett test. Nu har jag dock så svårt att tolka det! Det är ett ClearBlue, och det vanliga strecket (som visar minus om man inte är gravid) är jättestarkt. Det andra strecket syns men är väldigt svagt... min sambo sade direkt att "det där ser man ju är ett plus", men jag tycker verkligen att det är supesvagt... kan det visa supersvagt, trots att man inte är gravid?
Nej! Ett plus är ett plus, grattis!!

• Gilla
Reactions: Amk
Har fått kallelse till cellprovtagning så jag tänker nog ringa VC på måndag och se om man kan klämma in en undersökning kring vad min kropp pysslar med också. Fortfarande ingen mens i sikte (sen 23:e januari) och jag är rätt övertygad om att den inte kommer dra igång av sig själv heller.

Är det ultraljud man gör för att kolla hur äggstockarna ser ut? Kan barnmorskan göra det eller måste det vara en gynekolog?

Har fått kallelse till cellprovtagning så jag tänker nog ringa VC på måndag och se om man kan klämma in en undersökning kring vad min kropp pysslar med också. Fortfarande ingen mens i sikte (sen 23:e januari) och jag är rätt övertygad om att den inte kommer dra igång av sig själv heller.

Är det ultraljud man gör för att kolla hur äggstockarna ser ut? Kan barnmorskan göra det eller måste det vara en gynekolog?
Jag ser ingen poäng med att gå till barnmorska. Det är ett VUL dom gör.

Jag ser ingen poäng med att gå till barnmorska. Det är ett VUL dom gör.

VUL står för vaginalt ultraljud...? Cellprovet tror jag att en barnmorska gör, det var mest därför jag undrade vem som gör ev undersökningar. Svarer är alltså gyn? Tror inte det jobbar någon på min VC så då blir man remitterad till sjukhuset? Eller var börjar man egentligen? Jag har tagit blodprov en gång när min mens inte dök upp på ca 3 månader, det var på VC, men sen började jag med p-ring igen och gick aldrig vidare med nåt annat. Känner mig otroligt okunnig...

VUL står för vaginalt ultraljud...? Cellprovet tror jag att en barnmorska gör, det var mest därför jag undrade vem som gör ev undersökningar. Svarer är alltså gyn? Tror inte det jobbar någon på min VC så då blir man remitterad till sjukhuset? Eller var börjar man egentligen? Jag har tagit blodprov en gång när min mens inte dök upp på ca 3 månader, det var på VC, men sen började jag med p-ring igen och gick aldrig vidare med nåt annat. Känner mig otroligt okunnig...
Kanske @Tora kan svara. Jag bor inte i Sverige så jag vet inte exakt vart man vänder sig.

Ja, det är vaginalt ultraljud son avses.:)

Dom gånger jag gjort VUL så har det alltid varit en läkare som gjort det.
Jag håller med @em-pirre att en barnmorska antagligen är bortkastad tid till det. (Däremot kan man ibland behöva gå genom en barnmorska för att få komma till Gyn).
Det bästa brukar vara att vända sig till Gyn om man vill "kolla upp" äggstockarna :)

Dom gånger jag gjort VUL så har det alltid varit en läkare som gjort det.
Jag håller med @em-pirre att en barnmorska antagligen är bortkastad tid till det. (Däremot kan man ibland behöva gå genom en barnmorska för att få komma till Gyn).
Det bästa brukar vara att vända sig till Gyn om man vill "kolla upp" äggstockarna :)
Precis. Om har någon annan åkomma som jag vill ha behandling eller diagnos för så går jag ju inte till en sjukskötare heller, eller hur?

@em-pirre @Tora Tack för att ni svarar! Kan man gå via sin VC för att få kontakt med en gynekolog? Jag har nästan aldrig sökt läkarvård för andra åkommor än akuta så jag vet typ inte hur man gör. :confused:

Det kan bero lite på var man bor, men på många ställen kan man ringa direkt till en gynekolog, att gå via vårdcentralen är då bara ett onödigt steg.

Vanliga gyn kräver ofta remiss, privata kan man kontakta själv och se om de har tid :) (kan skilja sig mellan olika orter hur "generösa" vanliga gyn är på att ta emot).
Det måste man ju ta reda på men det brukar också stå på 1177. Här tex i Kungsbacka (Halland?) beställer man tid själv hos Gyn. Väldigt smidigt :up:

Det måste man ju ta reda på men det brukar också stå på 1177. Här tex i Kungsbacka (Halland?) beställer man tid själv hos Gyn. Väldigt smidigt :up:

Gud vad bra! Här kan man vara känd med kronisk gynsjukdom men bara man inte varit där på nåt år så kan de få för sig att kräva remiss för att man ska få komma igen :mad:

Har en lite dålig dag idag. Blev inte bättre av att den jävla stickan var fullständigt blank, alltså inte ens ett kontrollstreck, och nu måste jag hålla mig i flera timmar igen.. första provet diskade jag ju ur på en gång såklart innan jag såg att stickan inte fungerade.. det kan vara vissa förkänningar på gång iaf, om det inte är träningsvärk förstås. Svårt att säga.

Jag har haft tidernas kortaste graviditet! Idag kom en blödning och de vanliga menssmärtorna, och brösten är återställda i vanligt skick. Tvära kast, här i livet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 211
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 157
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 396
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
886
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka