En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var egentligen onödigt att fråga, för det har ni ju redan svarat på
Och jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt, meningen var förstås inte att du skulle börja känna dig osäker på din Prun och behandlingen. Hon vet garanterat vad hon gör mycket bättre än vad vi gör!

Om det funkar bra, blodprovet visar på ägglossning och mensen kommer i rimlig tid så att det verkar troligt att du haft ägglossning kan jag förstå att man inte gör mer kontroller. Men har inte första försöket funkat skulle jag nog vilja ha ett ultraljud nästa försök för att se om några äggblåsor växer till.
Att vänta en månad låter väl däremot helt rimligt utifrån hur du mådde, man måste ju kunna fungera i vardagen också.

Jag har å andra sidan inte lämnat något progesteronprov, jag har bara varit på ultraljud, så det finns ju olika strategier.
Första meningen håller jag helt med om. Och det är nog så Prun tänker, att börja med det vanliga, för att sen se vad min kropp behöver. Det enda vi bestämt framåt är att jag ska höra av mig när mensen kommer och ta hjälp av Provera om mensen segar sig. Så egentligen vet jag inte vad hon har för strategi framåt. För jag glömde helt enkelt att fråga om det.

Och jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt, meningen var förstås inte att du skulle börja känna dig osäker på din Prun och behandlingen. Hon vet garanterat vad hon gör mycket bättre än vad vi gör!
Eftersom jag är väldigt dåligt insatt i värden och rutiner och "traditioner" och strategier fortfarande så är jag tacksam över att kunna läsa dem här. För jag kommer inte på alla frågor när det är skarpt läge (när jag pratar med Prun).
Och ja, än så länge litar jag på min Prun. Hon är mitt bästa, och egentligen enda, alternativ där jag bor. För jag har inte möjlighet att åka 20 mil till Göteborg, vilket antagligen skulle bli nästa steg. Att gå tillbaka till landstinget är ju att backa till ett icke fungerande alternativ, där jag inte ens fick boka tid för hjälp. Och nej, mitt förtroende har inte falnat för Prun. Jag litar på att hon kan sitt jobb. Även om hon inte följer samma strategier som andra. Jag behöver nog bara få älta detta. En sån dag, helt enkelt.

Jag tror att det är över 28 det ska bara för att man ska kunna tro att ägglossning skett.

Men det kan hända att det finns andra referensvärden (5-20) som används också i Sverige. Åtminstone utomlands kan dessa värden nämnas. Man måste helt enkelt se sin svar själv för att kunna se referensvärden och sånt.

Edit Sen kan ju testet ha tagits på fel ställe i cykeln också. Då är det väldigt lågt.

Hur snabbt kan värdet stiga, dag för dag?
Om jag nu var två dagar fel.

Hur snabbt kan värdet stiga, dag för dag?
Om jag nu var två dagar fel.
Två dagar borde inte göra så stor skillnad.

Jag hade, om jag varit din gun, kollat med vul på dag 10-11 nånting för att se om medicinen haft nån effekt. Hade du då haft fem folliklar hade det ju varit en extremt dålig idé att bli gravid... då hade man ju haft mera info till nästa gång också, t.ex. att på enkeldos blir det ingen/för många/lagom folliklar.

Det var egentligen onödigt att fråga, för det har ni ju redan svarat på
Det beror ju på. Men i ditt fall med risk för överstimulering så borde upplägget vara fler kontroller.

Du har fått ett högre värde men har du haft ägglossning? Dessutom ja du har högre värden än innan behandlingen men det är ju meningen. Du kan ju inte ägglossa utan högre värden än du brukar ha.

Tex @em-pirre hade ett helt annat upplägg som var väldigt klart och tydligt. Du får det här och det här. Vi kollar det här och det där vid den tidpunkten. Jaha det blev visst så här då gör vi så här istället.

Idag är jag lite besviken på Prun. Mailade för att meddela att mensen kom.igår och frågade om hur vi gör framåt nu. Vul, blodprov eller bara avvakta. Får till svar att hon redan svarat mig. Det enda svar jag har är att jag ska höra av mig när jag får mens, ta Provera om mensen inte kommer och inte äta Pergotime.

*suck*

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Går det att tyda nåt av det eller är det bara att kassera? Är alltså ett ägglossningstest kanske ska sägas :)

Senast ändrad:
Dag 9 i cykeln, dags att börja kissa på stickor. Negativt idag, men eftersom spermier tydligen kan vara både långsamma och överleva länge skadar det väl inte att börja prova redan nu

Nån mer än jag som får humördippar från helvetet av hormonerna man får under/innan ivf? Jag kan gå från nollställd till att vilja dö på några minuter. Det är som att någon sopar till mig i skallen så vill jag bara ligga i en hög o gråta och dö. :cry: Det är liksom inte lite depp eller att det är jobbigt att inte vara frisk (vilket det är, hela grejen är ju skitjobbig) utan det är att som en blixt försvinner all livslust, usch.

Nån mer än jag som får humördippar från helvetet av hormonerna man får under/innan ivf? Jag kan gå från nollställd till att vilja dö på några minuter. Det är som att någon sopar till mig i skallen så vill jag bara ligga i en hög o gråta och dö. :cry: Det är liksom inte lite depp eller att det är jobbigt att inte vara frisk (vilket det är, hela grejen är ju skitjobbig) utan det är att som en blixt försvinner all livslust, usch.

Min kropp gillar hormoner.

Idag är jag lite besviken på Prun. Mailade för att meddela att mensen kom.igår och frågade om hur vi gör framåt nu. Vul, blodprov eller bara avvakta. Får till svar att hon redan svarat mig. Det enda svar jag har är att jag ska höra av mig när jag får mens, ta Provera om mensen inte kommer och inte äta Pergotime.

*suck*
Hur lång cykel hade du denna gången? Att du får mens nu tyder ju på att du antagligen haft ägglossning. Men det är ju svårt att fastställa till fullo om inte det tas prover.
Tanken är väl ändå att ni skall äntligen få en chans att i alla fall försöka bli gravida.

Jag tycker att det verkas sakna en röd tråd och en korrekt uppföljning av den röda tråden.

Hur lång cykel hade du denna gången? Att du får mens nu tyder ju på att du antagligen haft ägglossning. Men det är ju svårt att fastställa till fullo om inte det tas prover.
Tanken är väl ändå att ni skall äntligen få en chans att i alla fall försöka bli gravida.

Jag tycker att det verkas sakna en röd tråd och en korrekt uppföljning av den röda tråden.
31 dagar.
Prun menar att vi har en plan. Och det har vi; en långsiktig. Men när jag frågar om kommande cykel vill hon bara avvakta.
Och med gårdagens monstermensdag så var jag bara ledsen och less. Blir inte bättre av att svägerskan ringer och tjatar om progesteronkräm och att jag måste vänta "du får ju räkna med att det kommer ta lika lång tid med hjälp som innan". Ingen stöttning där, även om hon säkert vill väl.

Fy vad jag hade ont i underlivet igår. Blödde som en gris oxå. Och hostan hjälpte till fint med att få ut allt.
Idag är jag mest trött.

31 dagar.
Prun menar att vi har en plan. Och det har vi; en långsiktig. Men när jag frågar om kommande cykel vill hon bara avvakta.
Och med gårdagens monstermensdag så var jag bara ledsen och less. Blir inte bättre av att svägerskan ringer och tjatar om progesteronkräm och att jag måste vänta "du får ju räkna med att det kommer ta lika lång tid med hjälp som innan". Ingen stöttning där, även om hon säkert vill väl.
31 dagar låter ju fullt normalt. Synd att det inte verkligen är konstaterat att du haft ägglossning.

Även då nu inte tar Pergo så tycker jag ändå att en uppföljning med VUL vore bra. Bara för att ha koll på vad som händer.

Tex hade det kunnat konstaterats att du inte blev överstimulerade av pergon så kanske du hade orkat stå ut med jobbiga biverkningar om du visste att det faktiskt gav er en chans att få ett barn.

Nu känns det som om det är många frågetecken och att man bara gissar sig fram.

*suck*
Tråkigt bemötande :mad:

Hur långa cykler brukar du ha? 31 dagar är ju i alla fall bra.

Då är det dags för stickorna igen då. Har inhandlat lite nya efter att ha varit rätt less på det här i några månader. Negativt igår men tippar på ägglossning typ imorgon.

Tog med ett spermatest också, får se om sambon går med på det... någon som har testat såna hemma? Vad sa era män om det och vad tror ni om resultatet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 281
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 168
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka