En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ingen Pergotime nästa månad? Jag kan minnas fel angående värden, men jag har för mig att progesteron ska ligga över 20 eller 30 (minns inte riktigt) för att man ska tro att man haft ägglossning. Men det varierar ju väldigt mycket under cykeln förstås och jag är inte helt säker på siffrorna ovan.
Jag tror att det är över 28 det ska bara för att man ska kunna tro att ägglossning skett.

Men det kan hända att det finns andra referensvärden (5-20) som används också i Sverige. Åtminstone utomlands kan dessa värden nämnas. Man måste helt enkelt se sin svar själv för att kunna se referensvärden och sånt.

Edit Sen kan ju testet ha tagits på fel ställe i cykeln också. Då är det väldigt lågt.

Jag tror att det är över 28 det ska bara för att man ska kunna tro att ägglossning skett.

Men det kan hända att det finns andra referensvärden (5-20) som används också i Sverige. Åtminstone utomlands kan dessa värden nämnas. Man måste helt enkelt se sin svar själv för att kunna se referensvärden och sånt.

Edit Sen kan ju testet ha tagits på fel ställe i cykeln också. Då är det väldigt lågt.
Ja, så kan det ju förstås vara, att det är en annan metod eller enhet, och att referensvärdena då är annorlunda

Ni som kört gonal-f.. jag har fått tre styrkor utskrivna på injektionspennan. Sen antar jag att man själv vrider fram den mängd de säger man ska ha.. Men hur funkar det med de olika styrkorna, styr de det efter ens UL eller är det ett fast schema? Nyfiken, har inte nån koll på detta då jag mest är tillsagd att ha grejorna hemma i tid och jag inte börjat med sprayen än så har ingen anledning att ringa dem och få fråga..

I övrigt knapras det multivitamin/mineraltillskott och extra folsyra och d-vitamin.. Försöker försöker få iväg mig själv att röra på mig fysiskt för kroppens skull, första gången på gymet idag på ett halvår eller så, men det är svårt när den här hormondeppen/tröttheten ligger som en filt över en. Jäkla Provera.

Ni som kört gonal-f.. jag har fått tre styrkor utskrivna på injektionspennan. Sen antar jag att man själv vrider fram den mängd de säger man ska ha.. Men hur funkar det med de olika styrkorna, styr de det efter ens UL eller är det ett fast schema? Nyfiken, har inte nån koll på detta då jag mest är tillsagd att ha grejorna hemma i tid och jag inte börjat med sprayen än så har ingen anledning att ringa dem och få fråga..

I övrigt knapras det multivitamin/mineraltillskott och extra folsyra och d-vitamin.. Försöker försöker få iväg mig själv att röra på mig fysiskt för kroppens skull, första gången på gymet idag på ett halvår eller så, men det är svårt när den här hormondeppen/tröttheten ligger som en filt över en. Jäkla Provera.
Vul styr. Händer det för lite så ökar man och tvärtom.

Varför ingen Pergotime nästa månad? Jag kan minnas fel angående värden, men jag har för mig att progesteron ska ligga över 20 eller 30 (minns inte riktigt) för att man ska tro att man haft ägglossning. Men det varierar ju väldigt mycket under cykeln förstås och jag är inte helt säker på siffrorna ovan.
Prun ansåg att jag skulle avvakta, eftersom behandlingen kan ge effekt/bieffekter även i nästa cykel och hon vill inte riskera att överstimulera mig eller att jag ska må ännu sämre.

Prun och jag diskuterade inte om jag hade haft äl eller inte. Hon verkade mest bekymrad över att jag reagerat så starkt.
Jag är egentligen inte överraskad. Min kropp verkar inte vilja funka alls.

Att eftersom jag ökat så mycket och reagerade så starkt så ville hon att jag skulle avvakta en cykel, eftersom Pergotime kan ligga kvar i kroppen och ge effekt även i nästa cykel.
Det är ju inte för höga värden på något sätt. Tanken är ju att du skall få ägglossning.

Jag blir lite förvirrad över upplägget. Jag hade nog förväntat mig flera VUL för att hålla koll på dina äggstockar och sedan uppföljning för att se om du ägglossat om du inte gjort det så kanske du behöver hjälp med ägglossningspruta.

Dessutom finns det andra preparat att prova (som jag nu mitt i natten för mitt liv inte kan komma på vad det heter fast jag egentligen mycket väl vet det).

Det är ju inte för höga värden på något sätt. Tanken är ju att du skall få ägglossning.

Jag blir lite förvirrad över upplägget. Jag hade nog förväntat mig flera VUL för att hålla koll på dina äggstockar och sedan uppföljning för att se om du ägglossat om du inte gjort det så kanske du behöver hjälp med ägglossningspruta.

Dessutom finns det andra preparat att prova (som jag nu mitt i natten för mitt liv inte kan komma på vad det heter fast jag egentligen mycket väl vet det).
Letrozol

Jag har förstått att gynekologer mer och mer vill använda just Letrozol. Mindre risk för överstimulering och därmed bättre äggkvalitet. Här verkar det dock vara så att man först vill (måste? ) prova clomifen (motsvarande pergotime) innan man provar Letrozol. Min Gun svor högt då jag fick fyra mogna folliklar på enkeldos Clomifen, och menade att hon borde ha gått emot protokoll och börjat med Letrozol.

Jag förstår inte heller riktigt upplägget hos @malumbub men jag tänker att hennes Gun säkert har bättre koll än vad vi hobbygynekologer har:rofl:

Jag förstår hur ni tänker, @Tora @em-pirre och resten, men samtidigt är jag glad över att Prun inte är alltför offensiv och forcerade. Jag trodde jag skulle sprängas och det var precis så att jag klarade av att sköta jobbet.

Jag är oxå rastlös och trött på allt väntande, men samtidigt vill jag inte stressa min trötta kropp för mycket. Det har hänt massor i min kropp sedan september och även om den fortfarande inte är normal så är jag glad för alla positiva förändringar. Och jag har lärt mig hur otroligt lättpåverkad min kropp är, även om den är lite långsam...

Om det funkar bra, blodprovet visar på ägglossning och mensen kommer i rimlig tid så att det verkar troligt att du haft ägglossning kan jag förstå att man inte gör mer kontroller. Men har inte första försöket funkat skulle jag nog vilja ha ett ultraljud nästa försök för att se om några äggblåsor växer till.
Att vänta en månad låter väl däremot helt rimligt utifrån hur du mådde, man måste ju kunna fungera i vardagen också.

Jag har å andra sidan inte lämnat något progesteronprov, jag har bara varit på ultraljud, så det finns ju olika strategier.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
5 281
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 167
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 400
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
899
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka