Jag kanske har bumpat på helt fel dagar och helt i onödan
I onödan...kan det någonsin vara det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske har bumpat på helt fel dagar och helt i onödan
Ni som gör/gjort IVF.
Det där första samtalet på kliniken, vad gör man då? Undersökning också? Har så mycket dåliga erfarenheter av gynekologer efter att ha träffat så många vedervärdiga (och flera BRA såklart) iom min endometrios mm att jag tycker det är jobbigt mentalt att behöva öppna mig och kanske dessutom bli undersökt av en till, som jag dessutom är helt beroende av och inte kan känna att jag kan slippa träffa igen om människan är hemsk. Dessutom läst mkt negativt om bemötandet i just Linköping på nätet vilket inte gör det bättre.
@malumbub man blir nog lite störd av att hänga i den här tråden. Men jag tycker det är intressant att följa er andra. Både de som följer regelboken precis och dig som inte verkar följa några regler alls. Fortsätt spy ur dig din frustration, alltid kan du roa någon och känns det bättre för dig själv, skriv så mycket du orkar!
Det är just därför enligt den kliniken som vi gick på.En gissning är att när man odlar vidare så faller en del embryo bort. Har man då få att spela med så kan det bli så att man har inga till frysen.
Man har ett kvalificeringsystem på embryon och oftast sätter man in bara tipp topp embryon. Men man har sett att även klass två embryon kan resultera i ett barn.
Det finns ju alltid en risk att ett två klass embryo inte klarar av att utvecklas utanför livmodern men klarar det utmärkt i livmodern.
Men det är som sagt bara en gissning. Kan du inte fråga din klinik och sen skriva svaret här? Jag är nyfiken på varför man har den rutinen
I onödan...kan det någonsin vara det?
Vi hade redan gjort alla tester osv när vi kom till kliniken så det var lite information från läkaren om processen och ett vul där läkaren tittade på äggstockarna. hela besöket tig inte mycket mer än en halvtimme. Vi skulle också fått info från barnmorska då men det fick vi vid ett separat besök istället. Hon förklarade då hur medicinerna skulle tas och vad vi skulle tänka på.dessa två möten tog totalt ca 1, 5 timme. Sen har vi fått en del information per telefon under behandlingen.
Jepp. Två-tre stickor gick åt. Enbart för att bekräfta.Jag tror tex @em-pirre sista tiden bara konstaterat ägglossning med sticka och sen inte behövt testa så mycket mer
Som @Tora skriver är det för att kunna välja de snyggaste embryona. Vissa klarar inte av odlingen, så man vill inte slösa bort embryon ytan att veta att några klarar sig.@hemlig @Tora @em-pirre med flera
På min klinik verkar det vara regel att odla 5 dagar förutsatt att det finns minst fem befruktade ägg. De skriver så här. Genom att långtidsodla kan det bli lättare att välja det embryo som har den största möjlighet att leda till graviditet. Om tre eller fler embryon av god kvalitet finns planeras för ET dag 5. Om två eller ett embryo av god kvalitet finns blir det ET dag tre.
Vi fick veta att det skulle bli dag 5 direkt efter äp då de konstaterat att de fått ut fjorton ägg. Jag förstår inte vad antalet ägg har med odlingstiden att göra egentligen.
Vul. Pratade om olika alternativ, lite statistik, gick igenom medicinerna. Inget jobbigt.Ni som gör/gjort IVF.
Det där första samtalet på kliniken, vad gör man då? Undersökning också? Har så mycket dåliga erfarenheter av gynekologer efter att ha träffat så många vedervärdiga (och flera BRA såklart) iom min endometrios mm att jag tycker det är jobbigt mentalt att behöva öppna mig och kanske dessutom bli undersökt av en till, som jag dessutom är helt beroende av och inte kan känna att jag kan slippa träffa igen om människan är hemsk. Dessutom läst mkt negativt om bemötandet i just Linköping på nätet vilket inte gör det bättre.
Godkänd? Öh? Vi har fått fylla i blanketter med frågor som: har du HIV? Har du använt droger? Har du ett omhändertaget barn? Känner du att era samlag är lyckade? Ingen gick dock igenom dessa papper. Man blev liksom inte förhörd...☺Vad gör man förutom undersökning? Enligt Gunnar ska de kolla så man blir godkänd för IVF. Känns ju en aning pressande att bli synad i sömmarna så
Dag 9 i cykeln för mig idag. Planen är att börja prova mina nya ägglossningsstickor som kom redan dagen efter beställningen på ungefär dag 12 i cykeln kanske... Det är fyra dagar före min beräknade ägglossning. Samt att börja smörja med min nya progesterAllkräm när jag får utslag på stickorna
Får inte glömma bort att vara älsklig i allt bebisplanerande heller.
Hur går det för er andra?
Spännande, då hinner du testa före mig! Inget utslag på ÄL-stickan igår. min plan för smörjningen är: Smörja från ägglossnin(om jag inte får utslag börja när jag borde ha ÄL) tills jag borde ha mens, ta ett gravtest och hoppas på positivt! Har du samma?Ägglossning borde komma typ imorgon, den får iaf snabba sig innan besöket på gyn på måndag. Har också en tub progesterall stående i skåpet nu Det kan väl inte skada liksom!
Spännande, då hinner du testa före mig! Inget utslag på ÄL-stickan igår. min plan för smörjningen är: Smörja från ägglossnin(om jag inte får utslag börja när jag borde ha ÄL) tills jag borde ha mens, ta ett gravtest och hoppas på positivt! Har du samma?
Vad ska du göra på gyn?
Jag har så dåligt tålamod, tycker dagarna sniglar sig fram. Vänta på ägglossning, vänta på mens, vänta på att mensen är slut, kissa på sticka, vänta tills jag kan kissa på nästa sticka... Inser att det finns de som väntat bra mycket längre än jag, stor eloge till er, verkligen!
Hoppas inte att jag trampar på någon öm tå nu, i så fall ber jag om ursäkt i förväg. Visst är det nu som ska göra IVF? Hur stora är chanserna då, vet man det?Vissa dagar vill jag inte ha barn längre (dvs jag är nöjd som det är) och andra dagar rinner tårarna när andra (oväntat) meddelar väntad nedkomst.
Det är någon underlig form av mellanläge/vakuum/limbo.
Hoppas inte att jag trampar på någon öm tå nu, i så fall ber jag om ursäkt i förväg. Visst är det nu som ska göra IVF? Hur stora är chanserna då, vet man det?
Jag har gjort ett äggplock och en återföring, väntar på mens för första FET.
20% är min uppskattade chans.
Av alla som gör IVF så får ca 60% barn i slutändan.
Fick googla en hel del där. Varmt lycka till!
Jag är tillbaka... MA för min del, tufft men jag överlever. Tror inte jag riktigt fattat de än.