En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mått riktigt kasst idag, känns som om det ligger ett skov av min grundsjukdom i bakhåll. Varit lite less över det sista veckan och idag som grädden på moset en otäck konstant smärta i magen också. Jag har haft perioder i flera år med fruktansvärda magsmärtor så brukar kunna min onda mage men det här kändes helt annorlunda. Sen kom jag på att det kanske kunde vara mensvärk?? Har aldrig haft det i hela mitt liv! Fy sjutton säger jag, vill bara hem och gräva ner mig med Alvedon och choklad under täcket och gråta framför en töntig film. Känner verkligen igen mig själv... :confused:

Safir - ÄL 15/9 BIM 29/9, Försök nr 14, 28 år, inga barn
tolksele - ÄL 29/10, BIM 12/11 försök nr 1, 26 år, inga barn
Monkie - ÄL ?24/12, BIM 7/1, 34 år, två barn .
viadukt - ÄL ca 14/1, BIM 26/1 försök nr 3, 28 år, inga barn.

em-pirre - FET3 10/12

lil-sis - FET1 i slutet av januari -16...
Firar snart 3 år av försök.

malumbub - seriöst sedan 2014, 33 år, inga barn. PCOS. Provera-behandling.

Ackio - PCOS bekräftat 1/10. Behandlar med Provera och ska göra 6 mån för sedan återbesök och diskutera vidare.

Cynthia - IVF, ET 16/12, TD 27/12. 31 år, inga barn

Halali - Första möte IVF-kliniken 1/2. Endometrios samt hypofystumör som stör hormonerna. 31, aldrig varit gravid.

Humla - PCOS, Primolut Nor start 11/12- sen Letrozol, försökt 8 mån, 30 år, inga barn.

Vinkelina- gravid på första försöket, missfall vecka 11-fostret har troligen dött ett par veckor innan. Väntar nu på kroppens omstart, 31 inga barn.

Ms_Antrop - Börjar långa protokollet 30/12. 30 år, gravid 1 gång för 2 år sen (MF v.11). Ny sambo som är steriliserad. Inga barn, sambon har 4 barn sen tidigare.

Thalbaz - Väntar på ÄL efter första omgången pergotime, ett MF, 27 år, inga barn.

Is- väntar på kontakt för barnlöshetsutredning. Minst Tre månaders väntetid bara för attkomma till en första kontakt :(

@hemlig vanligtvis odlar man bara knappt två dagar, och då är det t.ex. fyra- eller åttacelliga embryon. I vissa fall vill man odla längre för att se om de delar sig som de ska, eller om problemet egentligen är att delningen avstannar. Varje dag i skål är ju bra information för biologerna. Enligt finsk lag får man odla fem dagar, men eftersom man tinade mitt sista embryo över ett dygn innan transfer blev det ju ett sexdagars. Odling kostar. Mycket. Så man undviker ofta Långtidsodling. Förutom å privatsidan då...

@hemlig vanligtvis odlar man bara knappt två dagar, och då är det t.ex. fyra- eller åttacelliga embryon. I vissa fall vill man odla längre för att se om de delar sig som de ska, eller om problemet egentligen är att delningen avstannar. Varje dag i skål är ju bra information för biologerna. Enligt finsk lag får man odla fem dagar, men eftersom man tinade mitt sista embryo över ett dygn innan transfer blev det ju ett sexdagars. Odling kostar. Mycket. Så man undviker ofta Långtidsodling. Förutom å privatsidan då...

Jag har ju två blasto i frysen. Jag antar att de odlade vidare för att det är meningslöst att frysa om de ändå slutar utvecklas på dag fyra.

@em-pirre är så klok som vanligt och förklarar så bra, jag har bara ett litet pytte tillägg.
@hemlig Vet inte hur det är i Finland (kan säkert variera från klinik till klinik) men oftast så försöker man odla embryona här i Sverige så kort tid som möjligt eftersom den mest gynnsamma omgivningen anses vara i livmodern. Så även om det ger en hel del information med långtidsodling så väger man det mot riskerna att man skadar embryona.

Intressant att läsa om era måenden efter äggplock. Så, speciellt som Cynthia beskrivit, har jag mått till och från sedan slutet av september...plus humörcirkus, ångestattacker, hjärtklappning och gråtfest då och då.

Du får säga åt din kropp på skarpen nu! Sätt ner foten och visa vem dom bestämmer!

Jag försöker ju! Den.verkar dock lika bångstyrig som jag.

Idag vaknade jag med rätt ordentlig huvudvärk och har känt mig illamående hela dagen. Huvudvärken har hängt kvar också. Brösten ömmar fortfarande och magen känns både öm, svullen och spänd.

Ser fram emot att försöka ta sovmorgon imorn.

Jag försöker ju! Den.verkar dock lika bångstyrig som jag.

Idag vaknade jag med rätt ordentlig huvudvärk och har känt mig illamående hela dagen. Huvudvärken har hängt kvar också. Brösten ömmar fortfarande och magen känns både öm, svullen och spänd.

Ser fram emot att försöka ta sovmorgon imorn.
Hmmmmm......provat mutat den?

@em-pirre är så klok som vanligt och förklarar så bra, jag har bara ett litet pytte tillägg.
@hemlig Vet inte hur det är i Finland (kan säkert variera från klinik till klinik) men oftast så försöker man odla embryona här i Sverige så kort tid som möjligt eftersom den mest gynnsamma omgivningen anses vara i livmodern. Så även om det ger en hel del information med långtidsodling så väger man det mot riskerna att man skadar embryona.
Vad jag läst så vill man också i Sverige odla några dagar för att kunna välja ut de bästa embryona. Men som du säger är det en svår balansgång där.

Vad jag läst så vill man också i Sverige odla några dagar för att kunna välja ut de bästa embryona. Men som du säger är det en svår balansgång där.
Beror på vilken klinik det är. Linne tex har helt gått i från långtidsodling (om det inte är något speciellt) och håller sig till två dagar.

(Med viss reservation att dom kan ha ändrat rutinerna det senaste året, det var ett år sedan jag hade någon jag kände som gick där)

Kvällens sticka var dock riktigt nära positiv. Förhoppningsvis är det därför det känns som att hela kroppen ska explodera.
Se en blandning av hot och mutor är det bästa sättet att få sin vilja igenom här i världen.

Funkar utmärkt på barn och verkar fungera utmärkt på trilskande kroppar :up:

Se en blandning av hot och mutor är det bästa sättet att få sin vilja igenom här i världen.

Funkar utmärkt på barn och verkar fungera utmärkt på trilskande kroppar :up:

Jag tror jag får ändra strategi. Har hotat i många år, med en och annan muta.

I höst har jag provat yinyoga och yinyangyoga. Min kropp älskar det. Tyvärr flyttar yogaläraren i januari och nästa ställe med rätt yoga är åt helt fel håll, så det är jag faktiskt ledsen över, så där söker jag en lösning som är hållbar.

En annan sak jag ändrat på i höst är jobbet. Idag gjorde jag mitt första intropass på nytt jobb. Inga tunga lyft eller vändningar eller lyft (!!!), ett mycket lägre tempo (!!!) OCH högre lön!!!

Min kropp är väldigt svag för ett lååååångt bad i badkaret samtidigt som det inmundigas lösgodis :D

Har inget badkar längre. Önskar mig en bastu, men det lär jag inte få före sommaren. Men kanske kan få råd och tid med en spa-helg efter storhelgerna...

Ligger på min underbara spikmatta nästan varje kväll, storkonsumerar värmande muskelliniment och unnar mig själv att stanna till i mörkret och titta på himlen. Sånt ger ro i själen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
999
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5