En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
En "tröst" (eller vad man skall kalla det) kanske är att om det går till IVF så brukar de med PCO ha den bästa statistiken när det kommer till graviditeter genom IVF :up:

Dessutom om man får igång ägglossningen så finns chans att bli gravid på egen hand.
Även om jag hoppas att inte hamna där så är det skönt att veta, en sorts tröst ändå. Utan buke hade jag varit totalt clueless i hela den här cirkusen!

Jaha. BIM i morgon men fick rosa flytningar redan igår. Nu är det 7 månader sedan missfallet och inget händer, indikationer på ägglossning och regelbunden mens varje månad. Och nu kommer den igen.
"Nu vet ni ju i alla fall att ni kan bli gravida" sa sköterskan hos gyn vid missfallet, det var förstås menat som tröst men nu börjar det kännas som ett hån. Jaså gör vi? Det vi vet är att vi kunde få missfall och att det inte har blivit någon graviditet efter det.
Riktigt nere nu :(

Oj så har de inte ens sagt till mig eller inte på det sättet. Det har använts som tecken på att det finns chans att lyckas med IVF eftersom vi fått till ett dugligt embryo.

Men å andra sidan kanske det var det sista bra ägget...

När jag var på kvinnokliniken i mitten av februari skulle jag ju snart ha ägglossning enligt VUL men jag undrar när det därå snart ska inträffa...

Du tror inte att det behövs kollas upp?
Nej, det är okej. Jag har absolut inte för många ägg, men hela buken blir spänd p.g.a. hormonerna. Så äggstockarna spänner, tarmarna spänner... Man kan ju ha väldigt ont av att hålla på att lossa ett ägg (jag brukar ha det) och nu pantar jag på drygt tjugo... Så man är ju lite öm.

Det var @em-pirre som hittade den faktiska statistiken över hur lång tid det tar att bli gravid.

Det är hon som avslöjade sanningen :bow:

truthisoutthere.jpg

Nej, det är okej. Jag har absolut inte för många ägg, men hela buken blir spänd p.g.a. hormonerna. Så äggstockarna spänner, tarmarna spänner... Man kan ju ha väldigt ont av att hålla på att lossa ett ägg (jag brukar ha det) och nu pantar jag på drygt tjugo... Så man är ju lite öm.
Gillar alltså att du inte är orolig. Inte att du har ont.

Kul att det är fler som joinar tråden. Och att några kammat hem storvinsten och lämnar.

Själv är jag på BIM +2 enligt min app, på dag 29. Det senaste halvåret har jag haft mens på dag 25-28, och vid ett tillfälle för ett par år sedan på dag 31. Så för min egen del är det liiite tidigt att fira. Men ni andra optimister i tråden kan väll hålla tummarna och bli lite förväntansfulla i alla fall :-) .

Meh, ska du hålla oss på halster och inte testa på direkten? :p

Håller tummarna hårt!

Ja visst går det bra bara en bestämmer sig för att "släppa det" och "slappna av"! :p
Har supermycket på jobbet den här veckan och tycker inte att det borde finnas utrymme för att ens tänka på något annat, men det går alldeles utmärkt :meh:
Inte ens skadad häst med tillhörande veterinärbesök och extrapyssel och medicinering gör att jag lyckats koppla bort "undrar om illamåendet beror på graviditet" " ömmar inte brösten nu" "undrar när nästa ÄL sker" osv. osv. i all oändlighet. Ibland blir man bara så trött på sig själv. :banghead: Det känns lååååångt till BIM just nu.

Aha okej :)

Jag vet ett annat par som åkte till Danmark och gjorde ivf där och jag har för mig att dom iaf kunde boka upp sperman från samma man för att sedan göra syskon. Så dom kvinnorna fick varsitt barn med samma donerade sperma. Dock ett barn i taget :p

Antar dom tog 3 försök och då sparade "sin" sperma till nästa försök :)

Ah, det är nog lite annat i Danmark :)
Det hade ju varit kul att göra så, ett varsitt barn. Vet inte om man får använda samma donator här i Sverige men tycker ju att man borde få det...
Dock är min sambo snart "för gammal", så kanske blir jag igen i så fall. Men nu tar vi ett barn i taget, nog så nervöst att försöka förstå :p

Meh, ska du hålla oss på halster och inte testa på direkten? :p

Håller tummarna hårt!

Om inget dykt upp efter helgen så känns det hög tid. Har inga tester hemma, orkar inte köpa och tycker jag kan lägga pengarna på annat :-)

Dag 30 idag, BIM +3. Det märkligaste är att PMSen är nästan helt borta, som om jag redan haft mensen men missat den. I måndags mådde jag illa, kände mig uppsvälld och ont i magen. Så jag var helt säker på att den skulle komma då. I vanliga fall har jag ömma bröst/bröstvårtor och magont typ två dagar före och två dagar in i mensen. Men min kropp brukar kunna spöka. Det kan ju också vara en sådan där månad, som jag hört att man kan ha ibland, där jag inte ens haft ägglossning.

Om inget dykt upp efter helgen så känns det hög tid. Har inga tester hemma, orkar inte köpa och tycker jag kan lägga pengarna på annat :-)

Dag 30 idag, BIM +3. Det märkligaste är att PMSen är nästan helt borta, som om jag redan haft mensen men missat den. I måndags mådde jag illa, kände mig uppsvälld och ont i magen. Så jag var helt säker på att den skulle komma då. I vanliga fall har jag ömma bröst/bröstvårtor och magont typ två dagar före och två dagar in i mensen. Men min kropp brukar kunna spöka. Det kan ju också vara en sådan där månad, som jag hört att man kan ha ibland, där jag inte ens haft ägglossning.

Åh vad spännande och hopfullt det låter! :bump:

Åhhhhh dessa undanflykter! :rage:

Testa kvinna! :nailbiting:

:D:D

2 månader sprang iväg och nu har jag varit hos nya Gun (bytt kön alltså)

Hon gick igenom de undersökningar jag gjort och konstatera att jag är frisk och såg att jag haft äl och att det fanns ny på G. Toppen!
Spermaprovet som enligt förra läkaren va "helt okej" va inte alls helt okej.
Minns inte exakt nu men dom "starka simmarna" va mindre än normalt. 0,8 milj istället för över 3 milj som va normalt..
Vi fick båda lämna blodprov och massa tester skulle göras...
MEN om detta såg bra ut (vilket man förmodar) så tyckte Gun att ivf var det alternativet som fanns. Så när svaren på proverna kommer så skickar hon en remiss till IVF...

O jag som i nån sagovärld hade förväntat mig att jag va gravid bröt ju ihop! Stackars Gun, hon såg helt förtvivlad ut..
Men men så är det!
Så jag drar mig tillbaka ett tag till, lär ju inte bli något från efter sommaren..

Lycka till alla :)

2 månader sprang iväg och nu har jag varit hos nya Gun (bytt kön alltså)

Hon gick igenom de undersökningar jag gjort och konstatera att jag är frisk och såg att jag haft äl och att det fanns ny på G. Toppen!
Spermaprovet som enligt förra läkaren va "helt okej" va inte alls helt okej.
Minns inte exakt nu men dom "starka simmarna" va mindre än normalt. 0,8 milj istället för över 3 milj som va normalt..
Vi fick båda lämna blodprov och massa tester skulle göras...
MEN om detta såg bra ut (vilket man förmodar) så tyckte Gun att ivf var det alternativet som fanns. Så när svaren på proverna kommer så skickar hon en remiss till IVF...

O jag som i nån sagovärld hade förväntat mig att jag va gravid bröt ju ihop! Stackars Gun, hon såg helt förtvivlad ut..
Men men så är det!
Så jag drar mig tillbaka ett tag till, lär ju inte bli något från efter sommaren..

Lycka till alla :)

Ojdå, hur hade de kunnat se så fel?
Maken hade 100 miljoner - vet inte vad det var på för andel (de kanske mäter på olika koncentration) och Gun sa att det var normalt. Hon hade sett uppemot 1 miljard i ett prov, men det var väldigt ovanligt.
Simmarna låg på 38% rörlighet (tror det var procent) och gränsen för "normalt" ligger vid 40, så hon tyckte inte det var ngt att oroa sig för.
Men jag lärde mig också att det inte är "ju fler desto bättre" (vilket man ju lätt kan tro som lekman - fler spermier = större chans att NÅGON lyckas passa den där nedrans bussen!).

Lycka till och välkommen i IVF-gänget efter sommaren då!

Ojdå, hur hade de kunnat se så fel?
Maken hade 100 miljoner - vet inte vad det var på för andel (de kanske mäter på olika koncentration) och Gun sa att det var normalt. Hon hade sett uppemot 1 miljard i ett prov, men det var väldigt ovanligt.
Simmarna låg på 38% rörlighet (tror det var procent) och gränsen för "normalt" ligger vid 40, så hon tyckte inte det var ngt att oroa sig för.
Men jag lärde mig också att det inte är "ju fler desto bättre" (vilket man ju lätt kan tro som lekman - fler spermier = större chans att NÅGON lyckas passa den där nedrans bussen!).

Lycka till och välkommen i IVF-gänget efter sommaren då!

Han har väl inte räknat fel. Gun sa att vi Kan bli med barn. Men eftersom vi inte blivit trots Pergo, ovitrelle osv så mena hon att vi kan prova o så sitter vi här om 4 år och inget hänt. Så dom rekommendera ivf.
Det är väl det Gunnar tyckt va normalt, att man KAN bli även om det kanske aldrig blir..

Hon rabbla upp massa information men i det stora hela så var det indelat i 4 kategorier.
1, spermier som levde men inte rörde sig alls
2, spermier som rör sig fast inte framåt
3, spermier som rör sig långsamt framåt
4, spermier som rör sig snabbt framåt.

1, 2 & 3 kan inte ta sig fram till ägget så dom räknas bort,
Allt är det bara nr 4 som kan ta sig fram och där ska va minst 3 miljoner efter centrifugering. Där hade sambon bara 0,8 miljoner.

Vi får hoppas på att det blir en fin liten bebis via ivf istället :)
Tack för välkomnandet! Slappnar av nån månad till och ska se till att ha en riktig bra sommar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
840
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 995
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?