En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kul att det är fler som joinar tråden. Och att några kammat hem storvinsten och lämnar.

Själv är jag på BIM +2 enligt min app, på dag 29. Det senaste halvåret har jag haft mens på dag 25-28, och vid ett tillfälle för ett par år sedan på dag 31. Så för min egen del är det liiite tidigt att fira. Men ni andra optimister i tråden kan väll hålla tummarna och bli lite förväntansfulla i alla fall :-) .

Åh jag blir galen! Har med största sannolikhet ägglossning den här månaden trots min pcos, har idag både känningar i äggstockarna och mysiga flytningar. Hade det här hänt för en vecka sen så hade jag blivit överlycklig men igår var jag på intervju för ett nytt jobb som jag verkligen verkligen skulle vilja ha. Är en av fyra kandidater som är kvar efter telefonintervju och en vanlig intervju och i slutet på nästa vecka ska dom ha 2-3 kvar och sedan komma med slutgiltigt besked efter semestern. Det vore ju inte jättebra tajming om det skulle ta sig nu men samtidigt vet jag inte om jag vill riskera att missa den här ägglossningen när jag har konstaterad pcos och därmed svårt att få egen ägglossning:banghead:

Åh jag blir galen! Har med största sannolikhet ägglossning den här månaden trots min pcos, har idag både känningar i äggstockarna och mysiga flytningar. Hade det här hänt för en vecka sen så hade jag blivit överlycklig men igår var jag på intervju för ett nytt jobb som jag verkligen verkligen skulle vilja ha. Är en av fyra kandidater som är kvar efter telefonintervju och en vanlig intervju och i slutet på nästa vecka ska dom ha 2-3 kvar och sedan komma med slutgiltigt besked efter semestern. Det vore ju inte jättebra tajming om det skulle ta sig nu men samtidigt vet jag inte om jag vill riskera att missa den här ägglossningen när jag har konstaterad pcos och därmed svårt att få egen ägglossning:banghead:
Kör! Tänk om du ångrar dig annars.

Jag hade kört på ändå. Du kan inte styra över att bli gravid, jobb kommer det alltid att finnas :)

Kör på ändå! Livet står inte på vänt för ett jobb, men ett jobb kan vänta lite. Om du skulle få jobbet och om du skulle bli gravid så hinner du ändå jobba ett tag.

Hej,
Helt ny i tråden och vet inte vad man kan fråga och inte, så jag kör bara på.
Hur länge är rimligt att försöka innan man börjar fundera på om det ens är möjligt?
Vad skulle första steget vara om man nu misstänker att det inte fungerar som det ska?
Vilka kostnader kan man förbereda sig på?
Något annat man bör ha i åtanke?

Hej,
Hur länge är rimligt att försöka innan man börjar fundera på om det ens är möjligt?
Vad skulle första steget vara om man nu misstänker att det inte fungerar som det ska?

Hej och välkommen!

Det står mkt matnyttigt på 1177/vårdguiden: http://www.1177.se/Tema/Gravid/Bli-gravid/Barnloshet/Ofrivillig-barnloshet/ .
Om du är äldre än 35 år eller vet med dig att det finns faktorer som kan försvåra en graviditet ska du INTE vänta ett helt år. Äldre kvinnor bör vänta högst 6 månader och om det finns försvårande faktorer så kan man nog ta kontakt tämligen omgående.

Tidigare i tråden har det konstaterats att de flesta blir gravida vid de typ tre (?) första försöken. Sedan är det svårare. Ngn annan typ @em-pirre , @lil-sis eller @Tora (eller ngn annan) har tidigare presenterat siffror på det där.

Första steget är att kontakta en gynekolog eller fertilitetsmottagning som gör utredningar. Själv gick vi till Sophiahemmet och där blev jag supernöjd med omhändertagandet. Vid första besöket kom både jag och maken. Vi svarade på lite frågor och fick mkt bra information. Jag fick gå bakom ett skynke och så gjorde läkaren ett vaginalt ultraljud, och sedan fick maken gå bakom skynket och fick sina ädlare delar genomklämda (det tog ngn minut och var inte obehagligt enligt honom - kanske lite ovant...). Därefter fick vi gå ned två trappor och lämna blodprov, jag fyra rör och han två.

Då de hittade en onormal form på min livmoder fick jag komma tillbaka för att göra två olika "spolundersökningar" (de gjordes vid samma besök och efter varandra). Jag tror de gick till så här. Den första undersökte livmoderns form genom att en ballong fördes in och fylldes med vätska. Den andra undersökte passagen i äggledarna genom att kontrastvätska spolas in. Ingen av undersökningarna gjorde ont, men det var lite obehagligt att få underlivet fullt i vatten. Jag hade en stark känsla av att jag ville krysta ut vattnet, för det liksom sprängde och fyllde upp mig. Och lite lätt molvärk typ som mensvärk.

Maken fick lämna in ett spermaprov till labbet vid Huddinge sjukhus.

Sedan fick vi ett återbesök där vi informerades om testresultaten och fick remiss till Huddinge sjukhus för IVF. Förhoppningsvis kommer vi dit till hösten, vi väntar fortfarande på en tid men är placerade i kö.

Vi betalade 350:- vardera per besök upp till högkostnadsbeloppet som är 1100:- här i Sthlm (är det samma i alla landsting?). Och om jag har förstått det rätt så har vi i Stockholm tre st offentligt betalda IVF-försök. Om inte de lyckas, då måste vi börja betala privat. Samma sak om vi lyckas och sedan vill ha syskon, då får vi betala samtliga försök.

Hur länge har ni försökt och hur gammal är du? *nyfiken*

Hej,

1-2.Vi har tidigare konstaterat att om allt är fullt fungerande så blir de allra flesta gravida på ca 1-3 försök. Har det inte funkat efter ett halvår kan det vara nåt strul som antingen löser sig av sig själv, eller så inte. Så typ efter ett halvår hade jag kollat upp de enklaste sakerna som t.ex. bekräfta ägglossningen, eventuellt ta lite blodprover, spermaanalys.

3. Det är inte så farligt dyrt. Kolla upp en Gun och deras prislistor på VUL, blodprov, spermaanalys o.s.v.

Då har jag gjort en spolning. Gun var nöjd med resultatet, det verkade vara fri passage i båda äggledare. Jag ska inte påstå att det var skönt under tiden, men det var mer obehagligt än gjorde ont. Gun såg också att det fanns en fin äggblåsa på gång. Hon trodde benhårt på ÄL inom fyra dagar. Eftersom jag kanske hade ÄL senast i oktober (vet åtminstonde att jag inte haft efter oktober) vore det trevligt med ÄL nu. Jag har börjat ta D-vitamin efter tips härinne, kan det vara det som möjligen smort igång ÄL? Jag fick också veta att makens simmare är prima och alla andra prover vi lämnade sist var bra. Remiss till ivf är skickad. Vi håller alla tummar vi har för att det verkligen är ÄL nu och att det tar sig. För ivf skrämmer mig lite.

Då har jag gjort en spolning. Gun var nöjd med resultatet, det verkade vara fri passage i båda äggledare. Jag ska inte påstå att det var skönt under tiden, men det var mer obehagligt än gjorde ont. Gun såg också att det fanns en fin äggblåsa på gång. Hon trodde benhårt på ÄL inom fyra dagar. Eftersom jag kanske hade ÄL senast i oktober (vet åtminstonde att jag inte haft efter oktober) vore det trevligt med ÄL nu. Jag har börjat ta D-vitamin efter tips härinne, kan det vara det som möjligen smort igång ÄL? Jag fick också veta att makens simmare är prima och alla andra prover vi lämnade sist var bra. Remiss till ivf är skickad. Vi håller alla tummar vi har för att det verkligen är ÄL nu och att det tar sig. För ivf skrämmer mig lite.
Generellt hör D-vitamin och fortplantning ihop. Det sägs att D-vitamin i vissa fall kan förbättra äggkvaliten.

Har Gun sagt om du har PCO-äggstockar?

Jag överväger allvarligt att sjukskriva mig imorgon. Jag börjar få såpass ont att det är obehagligt att sitta, stå, ligga och gå.:wtf:

Det var @em-pirre som hittade den faktiska statistiken över hur lång tid det tar att bli gravid.

Det är hon som avslöjade sanningen :bow:

Sjukvårdens medel på 7 månader är inte fel rent matematiskt men den är missvisande. Samma med att det är såååå noooormaaalt att det tar ett år att bli gravid :meh:

Generellt hör D-vitamin och fortplantning ihop. Det sägs att D-vitamin i vissa fall kan förbättra äggkvaliten.

Har Gun sagt om du har PCO-äggstockar?

Ja, PCO it is. Men idag tyckte jag bara man kunde se det på ena äggstocken. Eller så fokuserade jag för mycket på den nästan mogna äggblåsan för att se alla små även på den högra äggstocken.

Jag är djupt tacksam för allt jag lärt mig här inne. Ni är fantastiska allihopa!

Ja, PCO it is. Men idag tyckte jag bara man kunde se det på ena äggstocken. Eller så fokuserade jag för mycket på den nästan mogna äggblåsan för att se alla små även på den högra äggstocken.

Jag är djupt tacksam för allt jag lärt mig här inne. Ni är fantastiska allihopa!
En "tröst" (eller vad man skall kalla det) kanske är att om det går till IVF så brukar de med PCO ha den bästa statistiken när det kommer till graviditeter genom IVF :up:

Dessutom om man får igång ägglossningen så finns chans att bli gravid på egen hand.

Jaha. BIM i morgon men fick rosa flytningar redan igår. Nu är det 7 månader sedan missfallet och inget händer, indikationer på ägglossning och regelbunden mens varje månad. Och nu kommer den igen.
"Nu vet ni ju i alla fall att ni kan bli gravida" sa sköterskan hos gyn vid missfallet, det var förstås menat som tröst men nu börjar det kännas som ett hån. Jaså gör vi? Det vi vet är att vi kunde få missfall och att det inte har blivit någon graviditet efter det.
Riktigt nere nu :(

Jaha. BIM i morgon men fick rosa flytningar redan igår. Nu är det 7 månader sedan missfallet och inget händer, indikationer på ägglossning och regelbunden mens varje månad. Och nu kommer den igen.
"Nu vet ni ju i alla fall att ni kan bli gravida" sa sköterskan hos gyn vid missfallet, det var förstås menat som tröst men nu börjar det kännas som ett hån. Jaså gör vi? Det vi vet är att vi kunde få missfall och att det inte har blivit någon graviditet efter det.
Riktigt nere nu :(
En osedvanligt korkad kommentar. Men tyvärr väldigt vanlig :rage:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 378
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 955
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar