En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men va i helvete!!
Vaknar utan mensvärk och tänker Yes! Dags att testa. O som ett hån när jag står o väntar på resultatet så får jag världen mensvärk o börjar blöda.. Givetvis ett fett minus på stickan..

Nu sitter jag här o bölar som en barnunge! FAN va detta är för jävligt!!

:-( :-( :-(

Här fortsätter livet i ingenstans, med tokömma tuttar. Jättetydligt inte gravid på testet för en timme sen, så nu kan jag meddela Gun det när jag ringer. Cykeldag 50+.

Alltså, ok att min mens är oregelbunden i perioder, men det här är tredje cykeln i rad med 43 dagar eller längre. :banghead:

:-( :-( :-(

Här fortsätter livet i ingenstans, med tokömma tuttar. Jättetydligt inte gravid på testet för en timme sen, så nu kan jag meddela Gun det när jag ringer. Cykeldag 50+.

Alltså, ok att min mens är oregelbunden i perioder, men det här är tredje cykeln i rad med 43 dagar eller längre. :banghead:

Det låter ju verkligen som om du inte har någon ägglossning, eller ägglossning bara nu som då. Du behöver få dina hormoner kollade, och om inga fel hittas är det nog pergotime som gäller.

Och jag skrev igår att mensen hade kommit. Var lite rött på pappret,så jag säkrade med nattbinda och allt för det brukar vara syndafloden dagen efter,men det var ingenting i morse? Känner lite molvärk så den kan ju vara på gång,annars blir det test i eftermiddag.

Har samlat mig nu och tänker framåt igen, ringde läkaren för att då tid till ul efter pergokuren, fullbokat långt fram och dom skulle återkomma. Ska inte kliniken se till att ha plats till dom som redan får behandling där eller vad man ska säga?

Ska iaf bli uppringd imorgon och har en känsla av läkaren inte gjort o kollat allt han ska så tänkte ställa lite frågor. MEN bara för att så hittar jag ingen av dom trådarna där andra berättat vad dom fått kollat.
Så undrar nu, ni som gjort utredningar, vad har dom kollat upp på er?

Blodprov tre rör på mig och två på sambon. Det var infektioner typ hiv, hepatit mm för oss båda plus köldkörtelhormon och äggreserv för mig. Spermaprov där de kollade rörlighet och koncentration. Vanligt rutinultraljud för att kolla bla äggblåsor ich att allt såg bra ut. Sedan HSS där livmoderns form kollades (pga misstanke om igenväxning) och HSG där äggledarpassagen kollades.

På ivf-podden del 3 beskrivs hur undersökningar går till. Och där säger de att många är förvånade över vad "lite" som görs vid en utredning och varför man gör de undersökningar man gör. Den var hörvärd.

Och jag ska lägga till att när jag fick komplikationer efter min HSG i form av infektion så hade de tid för mig samma dag för iaf en kort undersökning. Jag har haft superservice och tycker, precis som du skriver robl, att självklart ska man vara prioriterad som inskriven.

Pratat med Gun.mottagningen idag. Barnmorskan i telefon kunde berätta att jag i höstas haft en jättefin äggblåsa på 18mm (kollad av två läkare, eftersom den första inte var helt färdig då).

Vi ska skriva ut och skicka in egenvårdsremisser och sen är det 3 månader innan vi senast får tid...men vi får vänta till hösten eftersom sommaren kommer och då finns det inga tider.

I mitt landsting har man rätt till 3 försök med IVF, om man kommer till det.

Nämnde att min man ätit cellgifter (Metotrexat) i många år, men det borde inte vara något problem längre idag, enligt henne, eftersom han varit giftfri i några år. Hans spermier borde vara pigga och friska.

Det här med långa cykler kommenterade hon bara att vi skulle satsa på att ägglossningen är ca två veckor före beräknad mens.

Sköldkörtelprovet ska ligga under 2,5, så jag ringde vidare till vårdcentralen och fick till svar att jag 2013 legat på 2,9 (&14) och nu i vintras på 1,8 (&14).

Gränsen för BMI för infertilitetsutredning här är 35. 32 för IVF.

Pratat med Gun.mottagningen idag. Barnmorskan i telefon kunde berätta att jag i höstas haft en jättefin äggblåsa på 18mm (kollad av två läkare, eftersom den första inte var helt färdig då).

Vi ska skriva ut och skicka in egenvårdsremisser och sen är det 3 månader innan vi senast får tid...men vi får vänta till hösten eftersom sommaren kommer och då finns det inga tider.

Nämnde att min man ätit cellgifter (Metotrexat) i många år, men det borde inte vara något problem längre idag, enligt henne, eftersom han varit giftfri i några år. Hans spermier borde vara pigga och friska.

Det här med långa cykler kommenterade hon bara att vi skulle satsa på att ägglossningen är ca två veckor före beräknad mens.

Sköldkörtelprovet ska ligga under 2,5, så jag ringde vidare till vårdcentralen och fick till svar att jag 2013 legat på 2,9 (&14) och nu i vintras på 1,8 (&14).

Men hur tänkte hon där?
Klart äl vanligtvis är ca 2 veckor innan mensen kommer, men hur ska ni veta när du har äl med så oregelbundna cykler?
Ska dom inte försöka göra dom mer normallånga typ 28-30 dagar med någon medicin?
Nu vet ju inte jag hur man kan lösa det men jag antar dom har koll på det.

Kan bara tänka mig hur frustrerande det är med en oregelbunden cykel :(

Vill du bli gravid och verkar ha problem med fertiliteten så är önskemålet många gånger hos fertilitetskliniker ett värde neråt 1.

Har nu skrivit ner en hel hög med frågor till Gunnar.. Hoppas bara han ringer imorgon så det inte är hans korkade sköterska som ringer..
Hon är inget att lita på och läser på 1177 när man frågar henne nått.

Men hur tänkte hon där?
Klart äl vanligtvis är ca 2 veckor innan mensen kommer, men hur ska ni veta när du har äl med så oregelbundna cykler?
Ska dom inte försöka göra dom mer normallånga typ 28-30 dagar med någon medicin?
Nu vet ju inte jag hur man kan lösa det men jag antar dom har koll på det.

Kan bara tänka mig hur frustrerande det är med en oregelbunden cykel :(

Tjaa... Hon tyckte att vi skulle fortsätta försöka tills vi får en tid. Trevlig och bemötande på många sätt, men hon kunde inte erbjuda så mycket hjälp nu på en gång. Råkade nämna att jag använt en fertilitetsmonitor och det erkände hon att hon inte hade någon erfarenhet av eller koll på, så jag förklarade lite kort. När jag nämnde hur länge vi har haft möjlighet att bli gravida och hur länge vi pratat om det hörde jag hur hennes tonläge ändrades och sen fick jag väldigt mycket information om både det ena och det andra.
Men mer än så verkar jag inte kunna få förrän i höst.

När jag pratade med vårdcentralen nämnde jag att jag var ute efter mina värden mer specifikt eftersom det var en fertilitetsfråga och även hon ändrade tonläge direkt. Då fattade hon varför jag hade en maxnivå att ta hänsyn till. Enligt henne var det annars normalt med 5 som övre gräns.

Efter era historier känner jag att jag har en otrolig Gun! Och vilken lyx för mig att ha samma Gun både på privatsidan och via kommunen/sjukhusdistriktet.
Jag känner väl mest att det inte är individerna i sig, utan systemet och organisationen. Och samma anda verkar finnas inom hela landstinget här.

Hah, hade svårt att hålla mig för skratt igår när en vän hade lagt upp den här bilden och skrivit "vem är den där Gun?" :rofl:

2m48ufl.jpg

Tjaa... Hon tyckte att vi skulle fortsätta försöka tills vi får en tid. Trevlig och bemötande på många sätt, men hon kunde inte erbjuda så mycket hjälp nu på en gång. Råkade nämna att jag använt en fertilitetsmonitor och det erkände hon att hon inte hade någon erfarenhet av eller koll på, så jag förklarade lite kort. När jag nämnde hur länge vi har haft möjlighet att bli gravida och hur länge vi pratat om det hörde jag hur hennes tonläge ändrades och sen fick jag väldigt mycket information om både det ena och det andra.
Men mer än så verkar jag inte kunna få förrän i höst.

När jag pratade med vårdcentralen nämnde jag att jag var ute efter mina värden mer specifikt eftersom det var en fertilitetsfråga och även hon ändrade tonläge direkt. Då fattade hon varför jag hade en maxnivå att ta hänsyn till. Enligt henne var det annars normalt med 5 som övre gräns.
Finns det fortfarande vårdcentraler som har 5 som maxgräns? Skrämmande vad dåligt uppdaterade vissa vårdinrättningar är :crazy:

De nya riktlinjerna är 2,5 men att man måste titta på hur individen mår. Dvs du kanske mår jättedåligt på 2,5 och då skall du få medicin så du kommer kanske ner till 1,5. Medan jag kanske fungerar utmärkt på 3.

Finns det fortfarande vårdcentraler som har 5 som maxgräns? Skrämmande vad dåligt uppdaterade vissa vårdinrättningar är :crazy:

De nya riktlinjerna är 2,5 men att man måste titta på hur individen mår. Dvs du kanske mår jättedåligt på 2,5 och då skall du få medicin så du kommer kanske ner till 1,5. Medan jag kanske fungerar utmärkt på 3.

Japp, de finns fortfarande. Att min mammas körtel var stor som ett äpple när de plockade ut den efter flera år med besvär och "normala värden" lyssnar de inte på.
Jag har besvär, men ALLT skylls på min övervikt, på stress och på antagandet om att jag är lat och gnällig.

Japp, de finns fortfarande. Att min mammas körtel var stor som ett äpple när de plockade ut den efter flera år med besvär och "normala värden" lyssnar de inte på.
Jag har besvär, men ALLT skylls på min övervikt, på stress och på antagandet om att jag är lat och gnällig.
Med tanke på att din övervikt och "gnällighet" kan vara en symptom på problem med sköldkörteln och att det dessutom gärna går i arv borde ju få någon på din VC att haja till. Kan man ju tycka i alla fall :meh:

Mitt TSH ska helst pressas närmare 0. Nu ligger det på lite drygt 2 och jag får ont i hjärtat då. Jag tror inte det är orsaken till utebliven Äl men det hjälper ju inte.

Ska diskutera med någon läkare men orkar inte nu, kan ju ta det när jag väl får komma till reproduktionscentrum.

Är vanligt att man får höja levaxinet efter GBP. Den lägre vikten kompenserar inte för det lägre upptaget.

Under tiden har jag dubblat dosen :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 374
Senast: Derivata
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: MML
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 968
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30