En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack själv för att du delar med dig. Jag sitter ju i en lite liknande sits (kanske?). Jag antar att man måste köpa trepacket först, och om man då lyckas på första försöket så tappar man de två andra försöken. Så egentligen kan det bli mycket dyrare med en trepack.

Men så igen, om man köper ett försök åt gången och lyckas först på tredje försöket så blir det ju mycket dyrare. Svårt att veta, lite gambling.

Jag har nästan bestämt mig för att boka IVF privat efter vårt samta med läkare 8.1. Det verkar sist och slutligen kosta en del även om jag går kommunalt, eftersom medicinerna betalas själv och de är rätt dyra. Sen har jag googlat (dumma mig) och läst att de privata är sååå mycket bättre. Så nu vågar jag ju inte gå kommunalt längre. :banghead:

Va fan, jag kan gå hundlös i ett år och spara in en IVF på det sättet.

Jag tror att om man tar ett trepack och blir gravid på första försöket, så kommer nog pengarna som brinner inne spela mindre roll. Man får ju ett barn istället! Det är väl i och för sig det klinikerna utnyttjar...

Går det att ta privat och kommunalt samtidigt vore ju det kanske det bästa, men det känns kanske inte som om det går. Hade jag ett ekonomsikt utrymme att köra privat och det är bättre och snabbare hade jag nog gjort det. Som du skriver så är det redan mycket pengar vid kommunalt, om man kan lägga till lite extra och maximera sina chanser så vill man nog det.

Jag fick förresten två streck på äl-testet igår kväll. Det borde betyda ägglossning idag eller imorgon då om jag förstått det hela? Stämmer ju i så fall med appen.

@paprika fortsätt testa. Ibland har man positivt test i ett par dagar. Först när strecket blir svagare eller försvinner har ägget släppt. Jag har ibland först ett tokpositivt streck, och nästa dag ett vanligt positivt. Sen försvinner strecket.

Så i ditt fall är nog äl imorgon. Nyårsknulla!

Och vad gäller IVF så tror jag heller inte det spelar någon roll ifall man förlorar lite mer pengar på trepack. Jag tror inte våra kliniker här har trepack, så jag behöver inte sätta mig in i den frågan destu mera. Läste att en tjej hade gjort IVF "gratisvägen", men det kostade väl ungefär 1500€. Den privata anger knappa 2000€ som självrisk (nu vet jag inte vad som tillkommer). Så några hundra euro eller en tusenlapp hit eller dit... Herre gud, min hund ÅT för hundra € i månaden. Hon kostade nog uppemot 200€/månad, så jag har ju sparat in en del redan :(

• Gilla
Reactions: Ray
Tack själv för att du delar med dig. Jag sitter ju i en lite liknande sits (kanske?). Jag antar att man måste köpa trepacket först, och om man då lyckas på första försöket så tappar man de två andra försöken. Så egentligen kan det bli mycket dyrare med en trepack.

Men så igen, om man köper ett försök åt gången och lyckas först på tredje försöket så blir det ju mycket dyrare. Svårt att veta, lite gambling.

Jag har nästan bestämt mig för att boka IVF privat efter vårt samta med läkare 8.1. Det verkar sist och slutligen kosta en del även om jag går kommunalt, eftersom medicinerna betalas själv och de är rätt dyra. Sen har jag googlat (dumma mig) och läst att de privata är sååå mycket bättre. Så nu vågar jag ju inte gå kommunalt längre. :banghead:

Va fan, jag kan gå hundlös i ett år och spara in en IVF på det sättet.

Här i Sverige vet jag att det skiljer ganska lite mellan privat och landsting. Vi tog ju ett singelförsök först, innan tre packet. Det brukar allmänt sägas at första försöket är ett provförsök... Nu vet jag inte hur det är i Finland med mediciner men här ingår de i högkostnadsskyddet så man kommer upp i det redan vid första uttaget, sen är de ju lugnt ett år... Jag kikade runt lite på olika sidor och i Sverige skiljer det extremt lite i pris mellan de olika klinikerna (flera ägs ju av samma koncern). Innan vi köpte trepacket pratade jag med Falun som har graviditetsgaranti samt är lite billigare än de andra i koncernen, de sa att det mest beror på att de inte ligger så bra till i landet vs klinikerna i storstadsregionerna. Även letat upp resultat och de var inte sämre än några andra.. Men nåväl, kikade även å åldersgränsen på kliniken vi använt i Malmö och de har 41år som maxgräns ( http://www.ivfkliniken.se/curaoresund/priser/ivf-behandling/ ). Har en vän som varit i Polen där de har 45 eller om det var 46 år som gräns..

Vi har pratat hemma nu, och definitivt bestämt oss för IVF privat. Ska gå på mötet 8.1, och sen ta kontakt med en klinik i södra delen av landet.
Gud vad skönt att ni ändå kommit till ett beslut! Hoppas att det går snabbt att få tid där och att det tar sig inom förhållandevis snar framtid! Håller tummarna stenhårt!

Jag kikar in lite.. Jag och min blivande man (borde ju kika in i bröllopstråden nu också ju) försöker inte aktivt men har gått oskyddad i snart två år. Just nu siktar vi visserligen på efter bröllopet men blir ju allt annat än besviken om jag plussar innan ;)

@deathslyna Jo man borde få komma ganska snabbt, sen vet man ju aldrig när och om det tar sig. Jag tror vi tar ett försök privat, och sedan kanske vi väntar på att få komma på gratisförsöket.

@Tora jag jobbar på det. Det är bara så svårt att komma igång. Rampfeber, liksom.

Jag kikar in lite.. Jag och min blivande man (borde ju kika in i bröllopstråden nu också ju) försöker inte aktivt men har gått oskyddad i snart två år. Just nu siktar vi visserligen på efter bröllopet men blir ju allt annat än besviken om jag plussar innan ;)

Välkommen! Har ni funderat på utredning? Eller har ni aktivt undvikit sex vid äl?

Hah! Trodde du ja!

Nej men seriöst, kan man inte börja nånstans lite i skymundan? Blogg verkar så omständligt och arbetsamt. Jobbigt. Jag vill vara extremt anonym också.

Välkommen! Har ni funderat på utredning? Eller har ni aktivt undvikit sex vid äl?

Det första året undvek vi det. Senaste året har vi inte haft speciell koll. Ibland har vi kört "avbruten sex". Tänker inte så långt som utredning än, tror jag tänker lite för mycket på det just nu, har lite svårt att slappna av rent allmänt. Men tar det för lång tid när vi försöker aktivt så kommer vi absolut gå på utredning. Samtidigt är jag såå rädd för det. Jag kommer gå under om jag får reda på att jag inte kan bli gravid.

Har du regelbunden mens? Koll på äl? Det kan vara bra att i sakta mak börja kartlägga sin cykel, känna efter i kroppen under ägglossning, få ett hum om hur man fungerar. Man behöver inte maniskt pricka varenda äl, men få lite koll, helt enkelt.

Det är så mycket lättare sedan OM man startar en utredning.

Hah! Trodde du ja!

Nej men seriöst, kan man inte börja nånstans lite i skymundan? Blogg verkar så omständligt och arbetsamt. Jobbigt. Jag vill vara extremt anonym också.

Du kan väl tillverka en blogg som är lite anonym och dessutom skydda den med lösenord. När du känner dig redo kan du öppna upp den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 728
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 207
· Visningar
63 112
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
836
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur