Varning för gnälligt inlägg!!
Har fått mitt nya schema, enligt chefen skulle det inte skilja sig såå mycket från mitt gamla. Jo men tjena! Jag jobbar dubbelt så mkt helg, ledig mitt i veckan istället för på helgen, o när jag i vanliga fall haft sammanhängande ledighet har jag istället fått 1 dag jobb, 1 ledig, 1 jobb, 1 ledig osv... SKIT rent ut sagt!
O för att inte göra det ännu sämre så har dom lyckats lägga schemat TVÄRTemot min sambos, så på en 8 veckors period så har vi sammanlagt 4 lediga dagar tsm, och resterande kommer han sova när jag kommer hem och sen köra iväg på morgonen, komma hem när jag kört iväg osv... (jag sover borta i jobbet nån dag i veckan)
Måtte fan det tagit sig denna månad för annars kan jag nog ställa in mig på nästa försök på semestern i sommar!
ÅH! så störigt! o tråkigt! o ledsamt! o jobbigt!
Om det är så stora förändringar ska du ta upp det med arbetsgivaren samt även med facket om du är med där. Jag antar man har tagit hänsyn till dygns respektive veckovila? Det framgår också i ATL (arbetstidslagen att helg och nattarbete i möjligaste mån ska undvikas, så hur ser det ut för dina kollegor? Är det rättvist fördelat osv? Nu har jag ju dålig koll på vad du jobbar med och det skiljer ju lite inom olika branscher och/eller avtal vad som anses vara fulltid arbetsvecka. På mitt ena jobb är det 37 h som gäller medan det är 38,5 på det andra oavsett vilket ska alltid den sammanhängande vilan vara densamma)