En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tomte

Säger också som de andra, prata med sambon vad han egentligen känner. Jag hade inte jobb i somras medan min sambo hade det. En del annat var också lite kaos i livet som boende. Jag kände mig också väldigt frustrerad eftersom det kändes som en evighet att vänta till jag skulle få jobb osv. Efter mycket om och men så tog jag upp frågan med sambon (ja vi har ju pratat barn innan till och från men inte i "skarpt läge") och frågade helt enkelt hur viktigt det kändes för honom med barn. Jag sa att om det känns som det är väldigt viktigt för oss båda så måste vi nog prioritera det framför fast jobb osv, för det kan ju ta en halv evighet och jag var 32 år i somras (han ett par år äldre). Det visade sig att han gått i samma tankar och tyckte att "det löser sig" på något sätt. Eftersom jag pluggat i några år och innan dess inte heller haft fast jobb så trodde jag att han ville att jag skulle komma ut och jobba innan och äntligen dra in lite pengar men som sagt, han tyckte det var viktigare med barn. Jag hade inte förväntat mig det men är glad att jag faktiskt frågade. Nu slutade första försöket i missfall men nu är jag gravid igen, och tänka sig, jag fick dessutom fast jobb i december så ja, det löste sig faktiskt riktigt bra. Boendet är fortfarande inte helt löst men på något sätt blir det bra också, vi har ju fortfarande några månader på oss om inte annat får vi lösa det efter bebis kommit.

Så mitt tips är att ni verkligen sätter er ner och prata, kolla av med varandra hur viktigt barn är för er, är det viktigare än hus? viktigare än jobb? Om jag hade gått på p-piller hade jag nog ändå slutat, det verkar som det kan ta ett tag att komma igång, ni kan ju använda annat skydd så länge men då är förhoppningsvis kroppen redo när ni väl bestämt er.

+ till er andra som svarat:

Mjo det är dit jag är på väg. Jobb för honom ligger nog överst på listan däremot för att vara ärlig. Vi är båda två lagda som så att vi älskar att arbeta och känner oss inte riktigt "hela" på något konstigt sätt om vi inte arbetar. Så där vet jag var han står. Hade det inte varit för hans arbetslöshet så hade jag absolut tagit upp barn redan... Dessutom tror jag att vi båda hade känt oss lugnare om just han hade haft ett arbete vid en ev graviditet just ekonomiskt, i och med att jag med största sannolikhet lär bli sjukskriven runt v 20 på grund av sjukdomar och ev biverkningar från en graviditet.

Det är en klurig sits just därför, men samtidigt, som ni alla säger och som jag själv tänker, det lär ta tid för oss att ta oss till det stadiet att jag faktiskt blir gravid, om vi ens kommer dit så det är nog mest därför jag börjar känna att det börjar bli dags att fundera på det. Samt att det är ett beslut som måste tas med läkares godkännande och som kommer leda till bortfall av mediciner och tätare kontroller på sjukhuset även om vi bestämmer oss att "bara" sluta med p-piller och köra på gummi istället...

krångel krångel...

@em-pirre tack för peppen i några få, väl valda ord. Just det där med "vi kör, det löser sig oavsett" är i princip mitt mantra när det gäller det mesta, medans sambon är lite mer negativ lagd, även om han gärna kallar det logisk ;)
jag håller tummarna för att det kommer funka denna gången för dig, precis som de flesta andra här misstänker jag =)

+ till er andra som svarat:

Mjo det är dit jag är på väg. Jobb för honom ligger nog överst på listan däremot för att vara ärlig. Vi är båda två lagda som så att vi älskar att arbeta och känner oss inte riktigt "hela" på något konstigt sätt om vi inte arbetar. Så där vet jag var han står. Hade det inte varit för hans arbetslöshet så hade jag absolut tagit upp barn redan... Dessutom tror jag att vi båda hade känt oss lugnare om just han hade haft ett arbete vid en ev graviditet just ekonomiskt, i och med att jag med största sannolikhet lär bli sjukskriven runt v 20 på grund av sjukdomar och ev biverkningar från en graviditet.

Det är en klurig sits just därför, men samtidigt, som ni alla säger och som jag själv tänker, det lär ta tid för oss att ta oss till det stadiet att jag faktiskt blir gravid, om vi ens kommer dit så det är nog mest därför jag börjar känna att det börjar bli dags att fundera på det. Samt att det är ett beslut som måste tas med läkares godkännande och som kommer leda till bortfall av mediciner och tätare kontroller på sjukhuset även om vi bestämmer oss att "bara" sluta med p-piller och köra på gummi istället...

krångel krångel...

@em-pirre tack för peppen i några få, väl valda ord. Just det där med "vi kör, det löser sig oavsett" är i princip mitt mantra när det gäller det mesta, medans sambon är lite mer negativ lagd, även om han gärna kallar det logisk ;)
jag håller tummarna för att det kommer funka denna gången för dig, precis som de flesta andra här misstänker jag =)

Hej :)
Nu vet jag inte hur din sambo fungerar men vet han om att du jättegärna vill försöka? Och att det troligtvis lär ta lite tid?
Han kanske ändrar inställning om du förklarar hur du känner?
Men jag vet ju som sagt inte hur informerad o insatt han är om olika hinder på vägen som kan dra ut på det?

Lycka till :)

Varje dag? Hu nej det skulle vi (jag) aldrig orka!

Jag såg till att pricka ÄL och i övrigt bara på lust (haha...).

Den månaden utomkvedset blev till låg vi en gång på hela månaden.

Varje dag? Hu nej det skulle vi (jag) aldrig orka!

Jag såg till att pricka ÄL och i övrigt bara på lust (haha...).

Den månaden utomkvedset blev till låg vi en gång på hela månaden.

Tänkte skriva att vi ligger rätt lågt med sex efter äl, men när jag tänker efter är det inte sant ;)
Vi har aldrig sex under mens, men sen spricker vi! Inte alltid varje dag, men oftast. Dock minst varannan ;) underbart o försöka bli med bebis :)

Oj! Ja lyckas man pricka äl så räcker det ju egentligen :)

O idag fick jag en :) på testet, så har nog en smärtsam natt att se framemot ;)

Har följt den här tråden ett tag och nu tänker jag göra er sällskap :o Sambon och jag har bestämt oss för att slopa mina p-piller när denna karta är slut och nu är det bara två dagar kvar, jag är både förväntansfull och vettskrämd på samma gång... Båda har fasta jobb med bra inkomster och för ett tag sen flyttade vi även in i vårt hus som vi köpte i somras så vi känner att det är dags för bebis och det känns så himla rätt:love: Men klart att det ändå snurrar tankar av alla möjliga slag, tänk om vi har svårt att få barn, ev missfall hur kommer vi hantera det, förlossning med mera. Vill inte prata om det med mina kompisar då vi inte vill berätta att vi tänker börja försöka men känner att det skulle kunna vara skönt att ventilera lite iaf så tänkte att hoppar med här:D

Tänkte skriva att vi ligger rätt lågt med sex efter äl, men när jag tänker efter är det inte sant ;)
Vi har aldrig sex under mens, men sen spricker vi! Inte alltid varje dag, men oftast. Dock minst varannan ;) underbart o försöka bli med bebis :)

Oj! Ja lyckas man pricka äl så räcker det ju egentligen :)

O idag fick jag en :) på testet, så har nog en smärtsam natt att se framemot ;)

Sambon skulle säkert vilja ligga mer men vi har så galet långa dagar att jag somnar...

Har följt den här tråden ett tag och nu tänker jag göra er sällskap :o Sambon och jag har bestämt oss för att slopa mina p-piller när denna karta är slut och nu är det bara två dagar kvar, jag är både förväntansfull och vettskrämd på samma gång... Båda har fasta jobb med bra inkomster och för ett tag sen flyttade vi även in i vårt hus som vi köpte i somras så vi känner att det är dags för bebis och det känns så himla rätt:love: Men klart att det ändå snurrar tankar av alla möjliga slag, tänk om vi har svårt att få barn, ev missfall hur kommer vi hantera det, förlossning med mera. Vill inte prata om det med mina kompisar då vi inte vill berätta att vi tänker börja försöka men känner att det skulle kunna vara skönt att ventilera lite iaf så tänkte att hoppar med här:D

Välkommen :)
O hoppas att det kommer gå snabbt o smärtfritt för er ;)

@lil-sis
sambon har också långa dagar så ibland är han väääldigt trött, så då får jag vackert klara mig utan :)

En fråga om det här med kaffe o te när man försöker bli gravid/är gravid.
Finns det ngt alternativ till te som man kan dricka typ obegränsat?

En fråga om det här med kaffe o te när man försöker bli gravid/är gravid.
Finns det ngt alternativ till te som man kan dricka typ obegränsat?

Grönt te måste väl vara ok att dricka om man vill undvika koffein? Det innehåller ju inget koffein. Jag dricker exempelvis ett äkta kinesiskt te nu (har tur som har en vän som nyss varit i kina) och det är gjort på rena jasminblad.
Yogitea (tror jag märket heter) finns på hälskost och välsorterad coop t ex innehåller nog inte heller koffein (tror jag) utan är mest gjort på kryddor såsom kanel, kardemumma mm. Dock är det ex echinaccea i vissa av dom, sen om man ska vara försiktig med sånna örter vet jag inte men det känns som det är så liten mängd så det är inget jag själv undviker iaf.
Nu är jag förvisso redan gravid och dricker kaffe men har dragit ner det från en gång om dagen (max 2 koppar) till att inte ens dricka varje dagar utan hellre dricka det gröna teet (sen är jag lite yogafantast också och tror för egen del att det aldrig är bra med massa kaffe oavsett om man är gravid eller inte).

Grönt te måste väl vara ok att dricka om man vill undvika koffein? Det innehåller ju inget koffein. Jag dricker exempelvis ett äkta kinesiskt te nu (har tur som har en vän som nyss varit i kina) och det är gjort på rena jasminblad.
Yogitea (tror jag märket heter) finns på hälskost och välsorterad coop t ex innehåller nog inte heller koffein (tror jag) utan är mest gjort på kryddor såsom kanel, kardemumma mm. Dock är det ex echinaccea i vissa av dom, sen om man ska vara försiktig med sånna örter vet jag inte men det känns som det är så liten mängd så det är inget jag själv undviker iaf.
Nu är jag förvisso redan gravid och dricker kaffe men har dragit ner det från en gång om dagen (max 2 koppar) till att inte ens dricka varje dagar utan hellre dricka det gröna teet (sen är jag lite yogafantast också och tror för egen del att det aldrig är bra med massa kaffe oavsett om man är gravid eller inte).

Tack för svar :)
Jag har inte läst nånstans att kryddor ska va farligt. Har bara läst att man ska va försiktig med naturläkemedel o sånt.
Sen jag sluta röka har jag fått ont i huvudet när jag dricker kaffe, fast är ändå jättesugen på det. Tänkte att det är bra o sluta dricka kaffe o istället börja med ngt hälsosammare :)

Tack för svar :)
Jag har inte läst nånstans att kryddor ska va farligt. Har bara läst att man ska va försiktig med naturläkemedel o sånt.
Sen jag sluta röka har jag fått ont i huvudet när jag dricker kaffe, fast är ändå jättesugen på det. Tänkte att det är bra o sluta dricka kaffe o istället börja med ngt hälsosammare :)

Echinaccea (röd solhatt) går nog in under naturläkemedel. Den är bra mot förkylning bl a. Sen använder jag själv ganska mycket naturläkemedel men har för säkerhetsskull avstått nu när jag är gravid. Har en god vän som är utbildad homeopat som jag alltid rådfrågar om örter osv men jag vill inte berätta än att jag är gravid så därför har jag inte kunnat fråga vilka jag ska undvika så därför använder jag inga.

Anledningen att jag dricker kaffe i vanliga fall fastän jag egentligen inte tror att det är bra är för att min mage är så trög och besvärlig men fungerar utmärkt med 1-2 koppar kaffe om dagen så det har blivit ett smidigt sätt att hålla igång den (men kanske inte det bästa ;) ). Sen tycker jag ju att det är gott med kaffe med förstås. Vande mig dock av med kaffe när jag blev gravid för det luktade inte alls gott så hastigt och lustigt så har jag inget sug efter det längre men tar en kopp då och då. När jag ändå vant mig av med det så passar jag på att hålla det till ett minimum :)

Jag är nu inne på andra kuren pergo. Första kuren hände förmodligen ingenting alls. Dag 40 i cykeln gjorde jag negativt gravtest och väntade fortfarande på mens. Och vårdcentralen har lyckats tappa bort mitt blodprov så även om vi kan förmoda att det inte blev äl så kan vi inte se det på provresultatet.

Andra kuren är precis slut och jag hoppas på äl om en vecka ungefär. Har ingen aning om hur långa cykler jag har normalt och jag antar att pergo dessutom kan stöka till det lite. Men mannen är utomlands med jobbet närmsta veckan så vi hoppas på äl tidigast dag 15. Dålig tajming.

Många dagar tänker jag positivt kring detta. Det löser sig nog. Men när jag väl får tid att slappna av och ta igen mig lite går jag nästan alltid ner i ett tillstånd av uppgivenhet och förtvivlan. Det kan tolkas som att jag ska se till att ha fullt upp hela tiden. Men det orkar jag inte.

Mannen har tidigare varit av uppfattningen att vi absolut inte kan få barn sent på året. Så tidigare skille han rekommenderat avhållsamhet från nu och fram till maj. Men nu har han insett att ett decemberbarn är bättre än inget. Jag hyser dock inga förhoppningar om ett 2015-barn längre. Men det skadar ju inte att försöka. Jag har mer än gärna fel i den frågan.

Echinaccea (röd solhatt) går nog in under naturläkemedel. Den är bra mot förkylning bl a. Sen använder jag själv ganska mycket naturläkemedel men har för säkerhetsskull avstått nu när jag är gravid. Har en god vän som är utbildad homeopat som jag alltid rådfrågar om örter osv men jag vill inte berätta än att jag är gravid så därför har jag inte kunnat fråga vilka jag ska undvika så därför använder jag inga.

Anledningen att jag dricker kaffe i vanliga fall fastän jag egentligen inte tror att det är bra är för att min mage är så trög och besvärlig men fungerar utmärkt med 1-2 koppar kaffe om dagen så det har blivit ett smidigt sätt att hålla igång den (men kanske inte det bästa ;) ). Sen tycker jag ju att det är gott med kaffe med förstås. Vande mig dock av med kaffe när jag blev gravid för det luktade inte alls gott så hastigt och lustigt så har jag inget sug efter det längre men tar en kopp då och då. När jag ändå vant mig av med det så passar jag på att hålla det till ett minimum :)

Jag har bara läst lite snabbt eftersom jag inte är gravid än, men det finns säkert nån lista på vad man bör / inte bör äta under grav :)

Jag älskar egentligen kaffe men fattar inte denna huvudvärk?
Men det kan ju bara va positivt om jag slutar dricka det.
Men svart te @lil-sis ? Vad är det?

@Cynthia
Jag har läst att många får sen äl med Pergo, vissa på dag 18-20 tom :) själv har jag fått på dag 12-12-13-15 (4 kurer)
Håller tummarna :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 724
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
63 050
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka