En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jepp, så är det. Snart 1,5 år. Jag räknade till fjorton prickade försök hittills. 8.1 är det inskrivning hos gyn, och efter det är det kö på 1 år till IVF.

Vi pratade lite löst om privat klinik igår. Det är bara så himla dyrt. 20 000 kronor ungefär, för ett enda försök.

Man orkar inte med sånt här. Det är så jävla orättvist. Fästmannens två yngre systrar var här i går och BÅDA hade putande gravidmagar.

Åhh...:( Jag önskar att jag vore miljonär så jag bara kunde pynta in 20.000:- till dig på direkten. Håller tummarna stenhårt för er!

Jepp, så är det. Snart 1,5 år. Jag räknade till fjorton prickade försök hittills. 8.1 är det inskrivning hos gyn, och efter det är det kö på 1 år till IVF.

Vi pratade lite löst om privat klinik igår. Det är bara så himla dyrt. 20 000 kronor ungefär, för ett enda försök.

Man orkar inte med sånt här. Det är så jävla orättvist. Fästmannens två yngre systrar var här i går och BÅDA hade putande gravidmagar.
Åh vad tråkigt! Jag som hoppas varje gång att det ska bli ett plus för er!

Hade man varit garanterad en bebis för 20.000kr så hade det ju varit ok. Det tråkiga är ju ändå att man liksom inte vet. Ni får kika över ekonomin och se om det går att göra något försök privat under tiden ni väntar på Landstinget eller vad nu motsvarande är i Finland. Jag har vänner som struntade i sin badrumsrenovering och körde ivf istället. Hellre fult badrum och kanske bebis än fancy badrum och inte vågat försöka tyckte de.

Jag håller tummarna för att ni får ett bra första möte den 8/1!

Mvh Miks

• Gilla
Reactions: Ray

Det är verkligen orättvist. Inte lätt heller när så många nära en är gravida.

Ett år går ju fort även om det känns långt nu.

Håller med @Fibusen. Hade jag haft minsta möjlighet så hade jag pröjsat IVFen för er med en gång.

Varför är man inte miljonär? :(

@em-pirre jag satt och googlade om glutenintolerans nyss av annan anledning. Ett av symtomen på intolerans (hos både man och kvinna) kan vara ofrivillig barnlöshet. Långskott men kan väl i bästa fall ge dig något.

@em-pirre jag satt och googlade om glutenintolerans nyss av annan anledning. Ett av symtomen på intolerans (hos både man och kvinna) kan vara ofrivillig barnlöshet. Långskott men kan väl i bästa fall ge dig något.
Om @em-pirre är/skulle kunna vara glutenintolerant så tycker jag inte det är det minsta långsökt. :)

Tom på 1177 står det att infertilitet kan vara ett symptom på glutenintolerans.

@Miks det är inte en fråga om att inte ha råd eller ej. Pengarna finns nog, men man vill ju inte lägga ut kanske så mycket som 60 000 på ingenting. Man vill ha en garanti, liksom. Sen vet jag inte riktigt hur det fungerar, ifall jag får prova privat utan att det på nåt sätt påverkar våra möjligheter att få IVF via kommunen (?). Ifall det är okej tror jag att vi provar en gång med egna pengar innan vi fortsätter köa till gratisversionen.

Mötet 8.1 är enligt mig en helt bortkastad halvtimme. Man MÅSTE ha gått på ett möte med läkaren för att få sättas i kö. Det görs alltså ingenting alls, eftersom allt redan är gjort. Vi är testade och har försökt tillräckligt länge. Vi har inga fel. Det är bara av princip man ska sättas i kö och vänta ett år. Jag blir så jävla sur. Man ska fylla i blanketter först. "Har du någonsin gjort abort?" och "Har du någonsin suttit i fängelse?" och andra frågor.

Glutenintolerans tror jag inte på, eftersom jag inte har några som helst symtom. Mina blodprover har varit ok, och jag har under flera år ätit både folsyra och zink (bristen på dessa är det som vid celiaki kan orsaka barnlösheten).

Tusan. Och karln din har inte heller nåt sånt?
Glutenintolerans tror jag inte på, eftersom jag inte har några som helst symtom. Mina blodprover har varit ok, och jag har under flera år ätit både folsyra och zink (bristen på dessa är det som vid celiaki kan orsaka barnlösheten).

@Miks det är inte en fråga om att inte ha råd eller ej. Pengarna finns nog, men man vill ju inte lägga ut kanske så mycket som 60 000 på ingenting. Man vill ha en garanti, liksom. Sen vet jag inte riktigt hur det fungerar, ifall jag får prova privat utan att det på nåt sätt påverkar våra möjligheter att få IVF via kommunen (?). Ifall det är okej tror jag att vi provar en gång med egna pengar innan vi fortsätter köa till gratisversionen.

Mötet 8.1 är enligt mig en helt bortkastad halvtimme. Man MÅSTE ha gått på ett möte med läkaren för att få sättas i kö. Det görs alltså ingenting alls, eftersom allt redan är gjort. Vi är testade och har försökt tillräckligt länge. Vi har inga fel. Det är bara av princip man ska sättas i kö och vänta ett år. Jag blir så jävla sur. Man ska fylla i blanketter först. "Har du någonsin gjort abort?" och "Har du någonsin suttit i fängelse?" och andra frågor.
Det kan ju vara en typiskt bra grej att fråga vid mötet den 8/1, om det är ok att jobba från två håll, både privat och allmänna kön!

Det är ju svårt det där med vad det kostar. Framför allt att det inte finns några garantier. Ni kanske kan sätta ett gräns så att ni inte rycks med i hela karusellen och lägger mer pengar än vad ni tänkt er. Kanske räkna på hur många försök i maklig takt som är möjliga att göra under det år ni står i kö och utgå lite därifrån.

Jag önskar så himla mycket att det bara skulle ta sig för er!

Mvh Miks

Synd. Det hade varit en enkel sak att prova på egen hand.

paprika, post: 16759371, member: 134027"]Is Uppehåll till januari pga jakt :p . 2a försöket , 26 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
litetsyskon ÄL 27/9 (?) BIM 15/10 första försöket, avkomma -11
MikaTela ÄL 21/11 (?) BIM 5/12, 5:e försöket, 26 år, inga barn
Akvileja ÄL 7/12 (?) BIM 21/12, inga barn, missfall i oktober
FlutterDash ÄL 16/12 BIM 29/12, andra försöket 27 år, inga barn
TantGredelin ÄL 19/12(?), BIM 3/1, inga barn
paprika ÄL 1/1 BIM 14/1, 28 år, inga barn
em-pirre ÄL 10/1 BIM 25/1, Försök nr 17, 29 år, inga barn
Robl ÄL 11/1 BIM 25/12 Försök nr 10, inga barn

Jag smyger in här också.. Jag har läst den här tråden ett bra tag och hoppas på ett pluss snart.. Vi har kört oskyddat sen sept.. Fick precis min mens så nya tag i januari..

Jag smyger in här också.. Jag har läst den här tråden ett bra tag och hoppas på ett pluss snart.. Vi har kört oskyddat sen sept.. Fick precis min mens så nya tag i januari..

Välkommen :)
Va många vi är här nu :) om vi bara kunde plussa allihop så vi kan börja diskutera gravidbesvär ;)

Slitigt detta med att aktivt försöka bli gravid. När mab ligger i soffan i komaläge efter julstressen så kommer man på att " idag är det dagen D och det är bara på det..."
Är svårt att få till det exakt i mitt liv...

Missade själva ÄL dagen- den förmodade - så nytt försök i januari och hoppas att vi i alla fall är på samma ort då jag och sambon!
Lycka till alla och hoppas alla i tråden plussar 2015!

@em-pirre kolla ivfkliniken i Falun, de har graviditetsgaranti.. Enda i Sverige, kanske någon har i Finland? Och ja det är förbannat dyrt med ivf :mad:, vår bäbis har "kostat oss" 150 000:- ungefär, varav 100 000 gått direkt till ivfkliniken, resten är mediciner, sjukskrivning, ledighet osv.

Den 13e slutar jag med pillren. Sen är det "bara" att invänta mens och därefter försöka pricka ÄL. Min bm som jag besökte för pillren senast var väldigt bestämd att vi skulle invänta en mens innan vi börjar försöka.

Ser inte fram emot mensen bara. Har uppskattat att slippa den med pillren :p

Ingen mens än dock, tog ett test till negativt det med. Hoppet är det sista som överger osv. :p Kom nu mens, så jag får sikta på nästa ÄL!

Åh så var det för mig dom 2 första månaderna vi försökte. Så himla tråkigt att vänta.. Men som du skrev! Hoppet är det sista som överger, o du kan ju plussa sent :) :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 824
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
63 266
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30