En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
tänker vidare så det knakar: Sverige i alla fall, är lite efter vad gäller ivf och barnlöshet. utomlands ger man gärna prednisolon 10 mg vid ofrivillig barnlöshet då det underlättar infästningen. Här finns vissa läkare som ger trombyl, vilket jag fick utskrivet, men det är två skolor om denna lära och en del säger det är verkningslöst. Nåväl trombyl finns i andra preparat (vissa huvudvärkstabletter) och motsvarar då att man ska äta en tredjedels-en halv tablett om man inte tar trombyl. Menjag har en burk om någon vill prova -utskriven av min ivfläkare :)

Jag fick ju redan pregnylinjektion för att stöda lutealfasen. Nu pausar vi med hormoner i väntan på spermasvaret. Det var tänkt att jag skulle börja äta Clomifen också, men gyn har tänkt om eftersom jag har så bra och tydliga ägglossningar.

Får se vad spermaprovet säger nu först. Svaret borde komma nästa vecka. Annars vet jag inte. Jag tror att det inte är nåt fel på spermierna, eftersom jag inte blev gravid trots flera år av avbrutna samlag med exet. Det är nog nåt med mig som felar.
Fast det där med avbrutet samlag verkar fungera väldigt bra för vissa även om det borde vara ett av dom sämre preventivmedlen (jämfört med tex spiral).

Så jag hade inte tagit det som någon indikation på din fertilitet.

Fast det där med avbrutet samlag verkar fungera väldigt bra för vissa även om det borde vara ett av dom sämre preventivmedlen (jämfört med tex spiral).

Så jag hade inte tagit det som någon indikation på din fertilitet.

Visst är det så, men it makes you think...

mm fast prednisolonet sänker immunförsvaret lite, om man har ett starkt sådant som helt enkelt ser ägget som en inkräktare och därmed säger big no no. Pregnyl är väl mer att säkerställa längden på lutealfasen samt att ägget släpper och clomifen tillser ju bara att ägg mognar?
Shit man glömmer fort...

Kom på en annan sak jag luskade i men aldrig hann pröva som de använder i Danmark med vad som sägs gott resultat. Men är typ naturläkemedel, finns dock inte här. Återkommer då jag kommit på det hela..

Seniiiil -javisst :banghead:

@em-pirre
Det är ju ungefär 1/3 av fallen där man inte hittar någon förklaring till varför man inte blir gravid. Men något fel är det ju eftersom man inte blir gravid.

Ju mer jag lär mig ju mer förvånad blir jag att någon blir gravid över huvud taget. Det är en så otroligt komplicerad historia med så många olika byggstenar inblandade att det bara snurrar i huvudet på mig. Inte nog med att det är 1000 tals olika byggstenar utan dessa byggstenar måste komma i exakt tid i exakt följd efter varandra för att det skall bli något.

Det där med att en spermie befruktar ett ägg och sedan är man gravid är så långt från sanningen man bara kan komma.

Bara för att ägget skall fästa i slemhinnan tror jag det krävs fyra olika enzymer som hakar i varandra. En ny upptäckt är att vissa verkar ha väldigt få/inga alls receptorer för dessa enzymer. Det gör att ägget har svårt att fästa eller tom inte kan fästa alls.

Aha, jag har lite av hundens prednisolon här hemma :D
Du kan ta det. Det är samma.

Nu för tiden brukar det faktiskt gå att få en läkare att skriva ut prednisolon. Men för bara några år sedan var det nästan helt omöjligt här i Sverige.

Jag pratade då med min veterinär och han skrev ut 100 tabletter till min hund som jag sedan gav till min kompis.

Vet inte om det var därför hennes nästa IVF lyckades men det kändes väldigt bra att ha gjort det för henne i alla fall.

(Innan någon förfärar sig över mitt tilltag så kan jag påpeka att på många ställen i Europa kan man köpa prednisolon utan recept)

Kom på en annan sak jag luskade i men aldrig hann pröva som de använder i Danmark med vad som sägs gott resultat. Men är typ naturläkemedel, finns dock inte här. Återkommer då jag kommit på det hela..

Seniiiil -javisst :banghead:

Fructus Femina heter det och kallas även babyklister...

Hah! Det fick jag höra senast igår faktiskt. Att nu kommer jag att tänka på huset och SLAPPNA AV och sedan vips är jag gravid :banghead:

Jag var duktig och nickade leende till svar.:angel:

Hah! Det fick jag höra senast igår faktiskt. Att nu kommer jag att tänka på huset och SLAPPNA AV och sedan vips är jag gravid :banghead:

Jag var duktig och nickade leende till svar.:angel:
Men lilla vän (klappar dig på huvudet) du måste väl förstå att vi alla kan inte ha fel.

Det värsta är att om du blir gravid nu så har dom verkligen fått vatten på sin kvarn.

Kan du tänka dig hur det blir "Du jag vet en som också hade problem att bli gravid. Men så köpte hon ett hus och vipps så blev hon gravid" :D

@em-pirre Vi hade ju en segdragen historia fram till graviditet trots regelbundna ägglossningar. Nu har det gått några månader sedan missfallet, och kroppen är fortfarande ur balans. Tålamod, tålamod...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
63 349
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
843
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka