En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad tråkigt @Kanintant men ändå skönt att veta att ni kan. Jag som inte varit med så länge, försökte ni länge innan det tog sig?

Ja det känns skönt att veta att vi kan, vi är ju båda 30 + så vi vill helst inte att det drar ut för länge på tiden.

Nej det gick väldigt snabbt att bli gravid, tog ut spiralen i maj och hade lite oregelbunden äl första månaden, andra månaden så hade vi inte möjlighet att få till det vid äl och tredje när vi tajmade så tog det sig :). Så förhoppningsvis går det fort även nästa gång och att det utvecklar sig som det ska.

Vi kör på här iaf så får det bli när det blir. Hade knip i ena äggstocken igår och lite spänning i livmodern sedan ett par dagar så jag vet inte om det kan varit äl, om det var mens förra veckan är det lite snabbt på men så kan det säkert bli lite oregelbundet innan det stadgar sig igen. Får försöka hålla lite koll på vad som händer i kroppen så kanske jag kan klura ut hur min cykel är och i väntan på det så får vi helt enkelt ha sex när vi känner för det, vilket inte är så tokigt det heller ;).

Hoppas detta var sista listan nu, fick bläddra långt bak.

Thera ÄL 18/9 BIM 2/10 4:e försöket, 32 år, son född 2011.
em-pirre ÄL 18/9 BIM 4/10 29 år,försökt 1 år, inga barn
Hyldeblomst ÄL 18/9(??) BIM 5/10(??) 2a riktiga försöket, inga barn
robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
Rosen-Knoppen ÄL 4/10 BIM 16/10, 10e försöket, 26år, inga barn
MikaTela ÄL 24/9 (?) BIM 8/10, 3:e försöket, 26 år, inga barn
Kanintant ÄL 30/9 (????) BIM 14/10 (???), försök igen efter missfall. 32 år, inga barn

Mensen har inte kommit ännu, men är nog på gång igen.

Thera ÄL 18/9 BIM 2/10 4:e försöket, 32 år, son född 2011.
Hyldeblomst ÄL 18/9(??) BIM 5/10(??) 2a riktiga försöket, inga barn
robl ÄL 22/9 BIM 6/10 5 försöket, 23 år, inga barn
_Smulan_ ÄL 22/9(?) BIM 6/10(?) 2:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
Rosen-Knoppen ÄL 4/10 BIM 16/10, 10e försöket, 26år, inga barn
MikaTela ÄL 24/9 (?) BIM 8/10, 3:e försöket, 26 år, inga barn
Kanintant ÄL 30/9 (????) BIM 14/10 (???), försök igen efter missfall. 32 år, inga barn
em-pirre ÄL 17/10 BIM 3/11 29 år,försökt över 1 år, inga barn

Får man ett barn fött sent på året är ju risk att det ligger efter första tiden i skolan t.ex.
Nej.
När barnet är så pass gammalt så har andra egenskaper hos barnen jämnat ut de skillnaderna.
Det av mina barn som är född tidigt på året hoppade över årskurs 3 i skolan för att sedan nästan omedelbart ligga bland de främsta i årskurs 4.
Och så har det fortsatt.
Jag har också ett barn som är född alldeles i slutet av året och som ligger bland de främsta i sin årskurs, även vad det gäller fysisk storlek.

Individuella skillnader är så mycket större att de jämnar ut åldersskillnader redan före skolåldern.
Att barnet som föddes tidigt på året lärde sig att läsa på egen hand vid 5 års ålder är liksom en annan sak.

Nej.
När barnet är så pass gammalt så har andra egenskaper hos barnen jämnat ut de skillnaderna.
Det av mina barn som är född tidigt på året hoppade över årskurs 3 i skolan för att sedan nästan omedelbart ligga bland de främsta i årskurs 4.
Och så har det fortsatt.
Jag har också ett barn som är född alldeles i slutet av året och som ligger bland de främsta i sin årskurs, även vad det gäller fysisk storlek.

Individuella skillnader är så mycket större att de jämnar ut åldersskillnader redan före skolåldern.
Att barnet som föddes tidigt på året lärde sig att läsa på egen hand vid 5 års ålder är liksom en annan sak.
Jag var kanske otydlig men första tiden i skolan ser jag ju som "lekis" och möjligen ettan och visst har det i alla fall i min klass samt syrrans klass varit skillnader på de som var födda sent jämfört med de som var födda tidigt. Det skiljer ju ändå nästan ett år och på ganska små barn. Sen jämnade det ju ut sig efter något år eller två när alla fått lära sig saker tillsammans.

Jag börjar bli sur. Jag vill googla fram andra som inte blir gravida trots ägglossning. Men nej, alla verkar ha haft en tydlig orsak till varför det inte lyckas. Googlar man på orsaker till att inte bli gravid pratas det nästan bara om störd ägglossning.

Jag vill ju höra en massa solskenshistorier om folk som är som jag och min fästman. Var är alla såna? @Amk har ju en nästan likadan bakgrund som mig och finns ju här på Buke, men det måste ju finnas flera? Var är alla dom?

Så jävla hopplöst tungt och nattsvart. Kan ha att göra med pms, mensen borde börja idag eller imorgon.

Det ska tydligen finnas statistik som visar att ur idrottsprestationssynpunkt så är det bättre att vara född under årets första 6 månader. Då har man tittat på elitidrotten både i individuella grenar och i lagsporter och kan se sambandet.

@Inte_Ung och @deathslyna
I princip borde det gå att applicera på inlärning, kunskapsbank, social kompetens osv men det är ju mycket svårare att se ett samband där eftersom det är ju som inte_ung säger en individuell aspekt med i det hela.

Bottnar man hela diskussionen så tror jag att i slutändan, någonstans när ungdomarna kommer ut i arbetslivet, så har det ingen som helst betydelse. Däremot tror jag att man som förälder kan ha det med sig i bakhuvudet under barnets uppväxt för att förekomma och skapa förutsättningar och utrymme för det individuella att blomstra. Och framförallt se de svårigheter som alltid uppstår och hantera dessa.

Mvh Mikaela

Jag börjar bli sur. Jag vill googla fram andra som inte blir gravida trots ägglossning. Men nej, alla verkar ha haft en tydlig orsak till varför det inte lyckas. Googlar man på orsaker till att inte bli gravid pratas det nästan bara om störd ägglossning.

Jag vill ju höra en massa solskenshistorier om folk som är som jag och min fästman. Var är alla såna? @Amk har ju en nästan likadan bakgrund som mig och finns ju här på Buke, men det måste ju finnas flera? Var är alla dom?

Så jävla hopplöst tungt och nattsvart. Kan ha att göra med pms, mensen borde börja idag eller imorgon.
Jag har ju haft klockren ägglossning, mannen godkänd på spermatest och inga andra kända bakomliggande faktorer. Vi har prickat varenda j-a ägglossning i ett år vid båda graviditeterna. Det har tagit ett år men det har ju gått. Kanske inte något sånt du ville höra?

Mvh Miks

@Miks tack, jag hade ju helt glömt bort att det tog länge för dig också! Skulle vara intressant att veta vad det egentligen beror på. Jag hoppas hur som helst att vi lyckas nångång.

Jag känner faktiskt till ett fall, @em-pirre dock vet jag ingenting om deras eventuella utredningar men de fick barn på varsitt håll senare och helt naturligt så visst funkade det. Det behövdes väl bara tid helt enkelt.

Hur är det, kommer ni att få någon hjälp utifrån? Ungefär när? Det måste ju vara så svårt att hantera det där, man kan ju tycka att ni borde få hjälp ganska snart.

Eller så passade de helt enkelt inte ihop genetiskt?

Jag har ju gjort utredning redan i våras med dubbla spolningar och blodprov och allt. Vi väntar fortfarande på svaren på spermaprovet. Jag har fått pregnylinjektion en gång, och har Clomifen på recept utifall att. Hittills inget fel nånstans.

Nästa är väl insemination eller/och IVF. Eller kanske nån form av stöd genom injektioner.

Det beror väl på vad spermaprovet visar, antar jag.

Idag var det utslag på äl-stickan. Aningens svagare än teststrecket. Kände en släng mensvärk framförallt på höger sida tidigare idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 815
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
63 241
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
837
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V