En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Testomanism.. Vilket bra ord! Amen till det! :bow:

Här är det nupp tider.. Jag gissar positivt ÄL test idag eller imorgon..
Får bli ett snabb nupp när sambon kommer hem från jobbet för sen ska vi på kryssning med några vänner och dela hytt såklart.. Blir inte så mycket nuppande då :p

Min cykel blir bara kortare och kortare.

Mens idag.
Vad kan det betyda när cykeln blir kortare?
Min har också blivit kortare men är ändå i "normal-spannet" så det är inget jag har grubblat över, snarare blivit lättad att inte behöva vänta så länge

Min cykel blir bara kortare och kortare.

Mens idag.
Det kan vara pga färre ägganlag men det kan lika gärna vara missfallet som ställer till det. Upp till 6 månader efter missfall är inget ovanligt att det krånglar med cyklerna.

Jag hade precis likadant. Brukar ligga på 28 dagar exakt. Men efter avslutad amning och sedan efter missfallet så blev vissa cykler kortare (en var nere i 20 dagar tror jag eller ännu kortare). Det var framför allt missfallet som ställde till oreda.

Vad kan det betyda när cykeln blir kortare?
Min har också blivit kortare men är ändå i "normal-spannet" så det är inget jag har grubblat över, snarare blivit lättad att inte behöva vänta så länge
Det kan vara ett symptom på att ägganlagen börjar ta slut.

Det kan vara ett symptom på att ägganlagen börjar ta slut.

Kollar jag appen så har det försvunnit en dag nästan varje cykel sedan den första kompletta förra året.

Kan ju inte påverka de oavsett orsak men det blir krångligt, nu kan jag inte ta p-spruta den här cykeln utan måste vänta till nästa och hoppas att den stämmer in med öppettider på vårdcentral osv. Blä.

Testet va neg imorse men ingen tant röd än. Alltså lever hoppet.

Tycker ni det är skillnad på billiga och dyra test? Jag hade ett billigt

Kollar jag appen så har det försvunnit en dag nästan varje cykel sedan den första kompletta förra året.

Kan ju inte påverka de oavsett orsak men det blir krångligt, nu kan jag inte ta p-spruta den här cykeln utan måste vänta till nästa och hoppas att den stämmer in med öppettider på vårdcentral osv. Blä.
Jobbigt oavsett orsak :(

Testet va neg imorse men ingen tant röd än. Alltså lever hoppet.

Tycker ni det är skillnad på billiga och dyra test? Jag hade ett billigt
Hoppet är ju det sista som överger!

Graviditetstesterna tyckter inte jag det är någon skillnad på. Jag har i samma urin doppat 5 olika märken och alla visade exakt lika stark på ÄL +13.

Däremot har jag en annan bild som väldigt tydligt visar skillnaden på de olika märkena på ägglossningstest. Där det dyraste visar glad gubbe, det i mellanprisklassen helt klar och ingen tvekan positivt medan budgetvarianten har ett teststreck som absolut ska tolkas som negativt.

Om det är någon som kan tänka sig att ta emot bilderna via mejl och sen ladda upp dem här är det helt ok för mej. Jag lyckas nämligen inte själv :)

Mvh Miks

Hoppet är ju det sista som överger!

Graviditetstesterna tyckter inte jag det är någon skillnad på. Jag har i samma urin doppat 5 olika märken och alla visade exakt lika stark på ÄL +13.

Däremot har jag en annan bild som väldigt tydligt visar skillnaden på de olika märkena på ägglossningstest. Där det dyraste visar glad gubbe, det i mellanprisklassen helt klar och ingen tvekan positivt medan budgetvarianten har ett teststreck som absolut ska tolkas som negativt.

Om det är någon som kan tänka sig att ta emot bilderna via mejl och sen ladda upp dem här är det helt ok för mej. Jag lyckas nämligen inte själv :)

Mvh Miks
Jag har motsatt erfarenhet av ältester. De billiga har visat positivt lite tidigare än Clearblue "glada gubbe". Tex varit positivt på de billigare på förmiddagen medan det blev glad gubbe först på eftermiddagen.

Har tänkt så att Clearblue läser av digitalt och när det ligger precis i gränsfallet så klarar inte ögat av att läsa av skillnaden för den är så pass liten. Medan Clearblues optiska avläsning fixar det.

Sen tror jag att de billigare är en liiiiten aning känsligare än Clearblue.

Men det är ju inte alls säkert att vi har samma billiga tester.

Åhh,jag är så sugen på att joina er jag med,men jag vet inte.... Har inte bestämt mig än! :angel:

Har en massa saker på plussidan över att det vore ganska bra tidsmässigt nu,men samtidigt så har jag nog lika många saker på minussidan...

Men jag fortsätter "stalka" er tills vi kommit fram till något vettigt här hemma, men ni ska veta att jag gråter,skrattar och hoppas med er allihopa här i tråden!

Finns det någon "typisk" orsak till att cykeln från en gång till annan blir nästan en vecka längre?
Ja det kan vara en massa saker. Några utan inbördes ordning är:
Det tar tid för kroppen att ställa in ägglossning efter man slutar med hormonellt preventivmedel.

Man är på väg in i klimakteriet.

Man har PCO.

Stress (stress påverkar ägglossning). Kan vara olika stress tex viktnedgång/uppgång, psykisk stress.

Problem med sköldkörteln.

Andra hormonella obalanser

Det är dock inte alltid man hittar orsaken.

Åhh,jag är så sugen på att joina er jag med,men jag vet inte.... Har inte bestämt mig än! :angel:

Har en massa saker på plussidan över att det vore ganska bra tidsmässigt nu,men samtidigt så har jag nog lika många saker på minussidan...

Men jag fortsätter "stalka" er tills vi kommit fram till något vettigt här hemma, men ni ska veta att jag gråter,skrattar och hoppas med er allihopa här i tråden!
Hur kan man tveka inför att skaffa barn/fler barn. Barn medför bara glädje och fantastiska upplevelser.

Ingen av mina tre små änglar ger mig de minsta grått hår eller gör att jag sliter mitt hår i förtvivlan :angel:

:D:D

(Eftersom det här är Buke så kanske det är bäst att förtydliga att jag är ganska så ironisk :cool:)

Är väl mest att vi nyss köpt hus som ska renoveras,sen har vi redan en liten parvel som strax fyller 2,och jag började jobba igen första Februari i år,känns lite "dumt" på något sätt att man kommer igen och ska gå hem typ. Jag jobbar som personlig assistent så det blir ju väldigt familjärt,och jag vet att min brukare blir ledsen om jag försvinner igen. Igentligen så ska väll absolut inte det vara något som påverkar vårat beslut,men tankarna går endå så,dumt nog. Har varit så struligt enda sen jag började igen med en massa vabb och sjukdom hos mig med (blir så med alla dagisbaciller) så jag hade gärna velat att det flöt på utan frånvaro ett bra tag innan det var dags att gå igen,chefen har redan pikat lite om det,vill inte förlora jobbet! ;) Har ju tyvär blivit så att jag tagit den mesta vabben då jag börjar senare,så när jag väckt sonen och insett att han har feber så har gubben redan åkt iväg och jobbat,så då är det lättare att jag ringer och vabbar än att jag ska behöva få lov att ringa hem han (om jag ens får tag på han då han ofta sitter i möten) men men,förhoppningsvis håller vi oss friskare nu. När han började dagis var det ju något varannan vecka,sen nu 2 veckor efter semestern så kom ju förkylningen som ett brev på posten,sen öroninflamation på det,sen mitt i allt brakade mitt knä.

Jag hade en jättebra graviditet och allt så det är jag inte orolig för,dock så verkar vi ha en förmåga att komma tidigt i min släkt,jag var på gång v 23,så mamma vart sängliggandes sen dess innan jag dök upp i v 34,min lillebror kom i v 36,och våran son drog allt igång v 35,så jag är lite orolig att det ska gå snabbt och alldeles för tidigt nästa gång.

Tack och lov så har jag rätt till havandepenning från vecka 32,men det var jobbigt nog dom sista veckorna på jobbet sist.

Sen så känner jag också att jag vill suga lite till på karamellen! :p Jag älskade att vara gravid,och sen när lilla bebisen kom,och jag vet att mer än två barn blir det inte,så det är verkligen sista gången jag kommer uppleva detta,och då vill jag inte göra slut på det roliga allt för snabbt! :love: Det går ju såååå snabbt,tyckte nyss jag blev gravid!

Samtidigt så är hästen utlånad i dagsläget till en underbar tjej,där han (förhoppningsvis) får stanna så länge jag vill och behöver,men jag vill ju ha hem han nån gång,och då hade det ju varit smart att passa på att odla bebis medans han är borta då stallarbetet vart jobbigt på slutet sist. Han är bara 4 (snart 5 då) så jag vill verkligen inte rida alls om/när jag blir gravid,man vet aldrig när unghästfasonerna knackar på! :confused::angel: Så på det planet så hade det ju varit kanon att "göra klart" barnen nu!

Så på minussidan är det jobb,nyköpt hus (och med det ekonomin) och sen att jag vill spara lite på det.

På plussidan är det hästen,att jag verkligen verkligen är bebissjuk,och att det blir bra ålder mellan syskonen,känns liksom skönt inför framtiden också när dom är större,att man inte behöver börja om när sonen äntligen börjat klara sig själv typ. (Missförstå mig rätt,tycker INTE det är jobbigt att ta hand om honom,men blir nog lite tufft att gå tillbaka till blöjor,vakna nätter osv om man är van med att "bara" se till så ungen kommer upp och se till så han kommer på bussen i tid.

Det vart lite extra påkomligt i dag när en tjej i våran föräldrargrupp outade att dom ska få ett syskon i Februari. Sen makens bror ska ha om ca en månad,och jag har lyckan att få känna på hans sambos mage hela tiden! :love: Så fort vi ses så säger hon "kom och känn på galningen i magen,den här blir inte rolig!" (Något jag själv ALDRIG hade accepterat!) så då vill man också.

Sen vet man ju aldrig hur det kommer bli nästa gång,min mamma försökte i 8 år innan jag blev till. Våran son kom otroligt nog till på en gång av ett slarv från oss,men det är ju inga garantier på att det går lika lätt nästa gång. Är rädd att avvakta för länge,sen går det inte alls,eller att det dröjer flera flera år så det blir extremt länge mellan barnen.

Får nog börja fundera på en gräns,ett halvår kanske vi kan avvakta innan vi börjar försöka,då bör vi ha kommit igång i huset,och (förhoppningsvis) hållt oss någorlunda friska.

@Fibusen Det är inte lätt det där med barn. Mycket som skall passa.

Jag har dessutom haft min ålder att tänka på. Blir ju 40 om två år så det känts som om tiden rinner ut med en rasande hastighet.

Inte lätt det där med barn eller inte och när/om det passar i livet.

@Fibusen Vette fanken hur en blir säker..? Eller javisst, somliga vet med sig att de vill ha flera barn och har väl inga större bryderier kring det. Själv känner jag samma osäkerhet och kalla fötter som med Ettan. Spela roll om alla förutsättningar är rätt, det är liksom ändå en stor omställning.

Idag kom min mens :( :( :(
7 dagar efter ÄL och det hade jag verkligen inte väntat mig.. Äl låg senare än jag trodde så jag antog att mensen också skulle bli senare, istället kom den tidigare. Knepigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 719
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
62 981
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka