En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rosen-Knoppen ÄL 12/8 BIM 24/8, 8e försöket, 26år, inga barn
Thera ÄL 18/8 BIM 1/9 3:e försöket, 32 år, son född 2011.
lil-sis Äl 23/8 BIM 6/9 4e försöket efter mf/X. 33 år, no kids.
_Smulan_ ÄL 24/8 BIM 7/9 1:a försöket efter missfall. 32 år, son född 2012
em-pirre ÄL 18/9 BIM 4/10 29 år,försökt 1 år, inga barn

@Thera hur har det gått för dig?

Oj, vad tråkigt med en sådan inställning :(. Framförallt om han vägrar ligga innan ÄL, hur hade han tänkt sig att barnet ska bli till? :S
Det övergår mitt förstånd också.

Ibland så tror jag att dessa män helt enkelt inte fattar hur det fungerar.

Hej tråden!
Jag hoppas att jag inte behöver vara aktiv här så länge till, men jag kände jag behövde berätta av mig lite.
Slutade äta ppiller i juni men än har inget hänt..
Nu hade jag senaste ÄL 19/8, och jag tyckte att jag kände ett hugg på ena sidan av magen då, så jag hoppas det va en ÄL jag kände. 3 dagar senare så hade jag huggande "mensvärk", men det pågick bara i ca 1h från och till. Så jag håller tummarna att ägget hittade en plats att fastna på :D Sen var jag konstig i magen i flera dagar helt utan orsak, brukar aldrig ha problem. Så såklart ser jag det som ett grav-tecken ;)
Nu har jag BIM om två dagar på torsdag! Jag hoppas verkligen att det inte kommer någonting då!! :)

Hej tråden!
Jag hoppas att jag inte behöver vara aktiv här så länge till, men jag kände jag behövde berätta av mig lite.
Slutade äta ppiller i juni men än har inget hänt..
Nu hade jag senaste ÄL 19/8, och jag tyckte att jag kände ett hugg på ena sidan av magen då, så jag hoppas det va en ÄL jag kände. 3 dagar senare så hade jag huggande "mensvärk", men det pågick bara i ca 1h från och till. Så jag håller tummarna att ägget hittade en plats att fastna på :D Sen var jag konstig i magen i flera dagar helt utan orsak, brukar aldrig ha problem. Så såklart ser jag det som ett grav-tecken ;)
Nu har jag BIM om två dagar på torsdag! Jag hoppas verkligen att det inte kommer någonting då!! :)

Det är onsdag idag så du har BIM imorgon ;)

Jag tillhör en av de ni tycker är konstiga, dvs. jag vill ha barn på naturlig väg och inte via IVF, adoption eller dylikt. Så det är inte bara män som kan känna så. För min del handlar det inte om att det ska vara naturligt egentligen, jag vill bara inte lägga en obegränsad mängd kraft på detta och inte utsätta min kropp för IVF-behandlingar. Ni brukar vara bra på att inte döma folk, men män som inte vill satsa allt är tydligen märkliga.

@Amk Den inställningen respekterar jag absolut om båda parter är överens, eller iaf inte står för långt ifrån varandra i frågan :). Jag vet heller inte hur långt jag skulle vilja gå om det inte gick naturlig väg. Det jag reagerar på är främst att de män som beskrivs i tråden inte ens verkar mötas någonstans på vägen, och då kan jag verkligen förstå kvinnans situation (nu kan rollerna såklart vara tvärtom också men nu var det just egna erfarenheter kring män som togs upp i tråden).

Thera ÄL 18/8 BIM 1/9 3:e försöket, 32 år, son född 2011.

@Thera hur har det gått för dig?

Fick mens idag, så nu ger vi nog upp Shettles-metoden och försöker även precis vid ÄL. Vet inte varför jag plötsligt har fått 30 dagars cykel, brukar ligga runt 27-28. Bara inte nåt är vajsing med hormonerna!

Thera ÄL 18/9 BIM 2/10 4:e försöket, 32 år, son född 2011.

@Amk Den inställningen respekterar jag absolut om båda parter är överens, eller iaf inte står för långt ifrån varandra i frågan :). Jag vet heller inte hur långt jag skulle vilja gå om det inte gick naturlig väg. Det jag reagerar på är främst att de män som beskrivs i tråden inte ens verkar mötas någonstans på vägen, och då kan jag verkligen förstå kvinnans situation (nu kan rollerna såklart vara tvärtom också men nu var det just egna erfarenheter kring män som togs upp i tråden).

Om båda inte är överens, respekterar du inte ståndpunkten då? Naturligtvis måste man kompromissa i ett förhållande, men känslan om vad man mår bäst av går inte alltid att tumma på.

Jag tillhör en av de ni tycker är konstiga, dvs. jag vill ha barn på naturlig väg och inte via IVF, adoption eller dylikt. Så det är inte bara män som kan känna så. För min del handlar det inte om att det ska vara naturligt egentligen, jag vill bara inte lägga en obegränsad mängd kraft på detta och inte utsätta min kropp för IVF-behandlingar. Ni brukar vara bra på att inte döma folk, men män som inte vill satsa allt är tydligen märkliga.
Så länge någon gör ett aktivt val tycker jag att det är svårt att döma någon. Svårt att förstå och sätta sig in i den personens val, absolut! Men jag tycker man ska vara försiktig med att döma.

Mannen som det berättas om i tråden lite längre upp som vill att allt ska vara så naturligt, ligga när andan faller på och inte vid ägglossning har jag väldigt svårt att förstå. Vet han hur barn blir till är min undran? Gör han däremot ett aktivt val som han kan motivera? Fine, då får hans partner finna sig i det eller..... inte.

Mvh Miks

Om båda inte är överens, respekterar du inte ståndpunkten då? Naturligtvis måste man kompromissa i ett förhållande, men känslan om vad man mår bäst av går inte alltid att tumma på.

Jo, det är klart jag respekterar ståndpunkten men jag förstår att den andra partnern känner stor frustration när deras önskan och tillvägagångssätt skiljer sig något så fatalt. Personligen har jag nog inte klarat av att leva med en person som står så långt i frågan som mig om det skulle skita sig. Sen är det såklart skillnad på hur långt man ska kompromissa, och jag reagerade främst på mannen som inte ville ligga vid ägglossning eftersom det är väldigt grundläggande om man vill ha barn.

Adoptera är inte aktuellt för mig heller.

Men att inte ens vilja göra en utredning för att ta reda på vad som är fel eller ha sex i anslutning till ägglossning hamnar för mig i en helt annan kategori.

Vad man är beredd att göra eller inte göra för att få barn tror jag dessutom kan ändras när man väl står där och det inte går. För en del är det ju lika naturligt att då lägga ner som det för andra är att försöka ALLT inklusive att sno andras ungar i shoppingcenter.

Hamnar man i en situation där båda vill olika så får man bestämma sig för vad som är viktigast.

Fick mens idag, så nu ger vi nog upp Shettles-metoden och försöker även precis vid ÄL. Vet inte varför jag plötsligt har fått 30 dagars cykel, brukar ligga runt 27-28. Bara inte nåt är vajsing med hormonerna!

Thera ÄL 18/9 BIM 2/10 4:e försöket, 32 år, son född 2011.

:/ Då håller jag tummarna för att det går bättre utan shettles-metoden men att den ändå blir vad ni önskar!
Vi har ju också kört litegrann enligt den metoden men vi önskar nog tvärtemot er så vi har prickat Äl iaf hyfsat. Denna gången körde vi Äl-stickor så denna gången är jag ju helt hundra på att vi tajmade. Men det är ju mkt till som ska till för att det ska bli nåt.

Jag vet många par som inte har velat göra utredningar och därför förblivit barnlösa. Sen vet jag andra par som använt surrogatmödrar och fått barn via den vägen. Själv har jag gjort massor av IVF:er och jag var inte främmande för att göra äggdonation heller. Däremot ville jag gärna adoptera men det ville inte min partner så då fick han besluta om det, och det blev aldrig en issue heller. Vad jag försöker säga är att man har rätt att fatta de beslut som passar en helt enkelt och vill man olika så får man kompromissa. Jag skulle aldrig döma någon som inte vill ge sig in i IVF-träsket för där är det inte kul att vara precis.

:/ Då håller jag tummarna för att det går bättre utan shettles-metoden men att den ändå blir vad ni önskar!
Vi har ju också kört litegrann enligt den metoden men vi önskar nog tvärtemot er så vi har prickat Äl iaf hyfsat. Denna gången körde vi Äl-stickor så denna gången är jag ju helt hundra på att vi tajmade. Men det är ju mkt till som ska till för att det ska bli nåt.

Ja, som sagt är ju det viktigaste att det blir nåt överhuvudtaget.
Kön är ju väldigt sekundärt, tycker mest det var kul att testa.

Sen ska jag ju inte sticka under stol med att vi lite trodde det skulle gå hyfsat enkelt att bli gravida, då sonen var ett resultat av en säker period. :p

(Har insett nu med stickorna att jag har ÄL sent i cykeln, så vi prickade med all säkerhet ÄL precis när jag blev gravid. Så där stämde Shettles... ;))

@Rhinos Jag håller helt med dig om att det är viktigt att vara överens, och i detta med graviditetsförsök handlar ju väldigt mycket om kvinnan, så min tanke är att hon måste få styra mer- det är ju hennes kropp det handlar om vid eventuell hormonbehandling. Jag hade också blivit lätt frustrerad om mannen inte ville hålla koll på ÄL, men kan samtidigt verkligen hålla med om att sexlivet lätt tar stryk av just det.

Jag vet många par som inte har velat göra utredningar och därför förblivit barnlösa. Sen vet jag andra par som använt surrogatmödrar och fått barn via den vägen. Själv har jag gjort massor av IVF:er och jag var inte främmande för att göra äggdonation heller. Däremot ville jag gärna adoptera men det ville inte min partner så då fick han besluta om det, och det blev aldrig en issue heller. Vad jag försöker säga är att man har rätt att fatta de beslut som passar en helt enkelt och vill man olika så får man kompromissa. Jag skulle aldrig döma någon som inte vill ge sig in i IVF-träsket för där är det inte kul att vara precis.

Vår chans att få barn är ju mindre på grund av att jag inte vill göra IVF, men som du säger- det verkar vara ett riktigt träsk och jag vill på alla sätt försöka leva under tiden vi försöker få barn, och inte känna att vi väntar på att livet ska få mening.

Vår chans att få barn är ju mindre på grund av att jag inte vill göra IVF, men som du säger- det verkar vara ett riktigt träsk och jag vill på alla sätt försöka leva under tiden vi försöker få barn, och inte känna att vi väntar på att livet ska få mening.
Just det tror jag är superviktigt oavsett om man precis börjat försöka, hållit på ett tag eller är inne i exempelvis ivf-träsket. Att komma ihåg att man är tillsammans och har varandra mitt i allt. Att livet faktiskt är ok under tiden man försöker.

Mvh Miks

@Amk jag vill inte heller göra IVF (men tänker göra det i alla fall). Men det jag tyckte var konstigt var just det att vissa vägrar kvinnan utredning bara för att det ska vara så naturligt. Jag tycker det är väldigt synd, eftersom ens barnlängtan kan vara så otroligt stark. Känslan av att bli "nekad" barn av sin egen partner, liksom. Nu pratar jag alltså om utredning, inte nödvändigtvis IVF. Iofs så är det ju främst kvinnan som "lider" vid IVF, så där förstår jag fullt att en kvinna inte vill göra det. Men mannen?

[@Amk jag vill inte heller göra IVF (men tänker göra det i alla fall). Men det jag tyckte var konstigt var just det att vissa vägrar kvinnan utredning bara för att det ska vara så naturligt. Jag tycker det är väldigt synd, eftersom ens barnlängtan kan vara så otroligt stark. Känslan av att bli "nekad" barn av sin egen partner, liksom. Nu pratar jag alltså om utredning, inte nödvändigtvis IVF. Iofs så är det ju främst kvinnan som "lider" vid IVF, så där förstår jag fullt att en kvinna inte vill göra det. Men mannen?[/QUOTE]
Ingen vill nog göra IVF egentligen för att ge sig in i det är varken kul eller hälsosamt. Men vissa väljer att göra det ändå, i mitt eget fall så är jag helt steril utan eftersom jag saknar ägglossning. Om jag hade haft någon chans att bli gravid på naturlig väg vet jag inte om jag hade valt ivf-vägen alls. Om jag vill ha fler barn skulle jag i dagsläget satsa på äggdonation tror jag eller embryodonation. Och där vet jag flera män som inte kan tänka sig att det inte blir ens egen genetiska avkomma, och det måste man ju ha respekt för.

Ja, det kan jag tänka mig. Men hade du inte använt stickor eller undersökt dig hade du ju inte vetat om du är steril eller ej.

För mig är det enda jobbiga med IVF att det sker i en stad nästan 4 timmar bort. Och man åker ju liksom inte bara en gång...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 717
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
62 960
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka