En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida DEL 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är av varianten som för min egen själaro måste testa allt jag kan göra för att sen kunna släppa.

Det innebär IVF med gränsdragning vid äggdonation, det är ett steg för långt. Och inte nödvändigt eftersom jag har egna, dugliga även om de är få och på upphällningen.

Hur som helst, blankt test idag också.

Idag är det femte dagen sedan jag bad kirurgen om en uppskattning och de ska svara. Den som lever får se.

Jag tillhör en av de ni tycker är konstiga, dvs. jag vill ha barn på naturlig väg och inte via IVF, adoption eller dylikt. Så det är inte bara män som kan känna så. För min del handlar det inte om att det ska vara naturligt egentligen, jag vill bara inte lägga en obegränsad mängd kraft på detta och inte utsätta min kropp för IVF-behandlingar. Ni brukar vara bra på att inte döma folk, men män som inte vill satsa allt är tydligen märkliga.
Det är absolut inget fel i att inte vilja genomgå IVF. Det är tufft för både kropp och knopp. Så är båda överens om det så ser jag inga konstigheter med det.

Men om båda nu vill ha barn och man har hållit på i ett år och inget har hänt så kanske man i alla fall faktiskt skall kunna acceptera att man måste ligga vid ägglossning. Att vägra det bara för att det då inte blir spontant är enligt mig både korkat och egoistiskt.

Sen om jag hade hållit på ett helt år utan framgång och min partner då hade vägrat att ens göra en utredning då hade jag inte blivit glad. En utredning för mannen är oftast ganska så enkel. Antingen har man godkända simmare eller inte.

Skulle det sedan krävas IVF för att få barn så hade jag inte varit speciellt glad att min partner vägrat av orsaken att det skulle vara så onaturligt.

Hur man får barn är trots allt oftast den minsta biten i ett föräldraskap och den minst viktigaste.

Att då inte ställa upp för sin partner tycker jag är förkastligt. Speciellt med tanke på att det oftast är kvinnan som får dra det tyngsta och jobbigaste lasset.

Men som sagt det är skillnad på när båda inte vill in i IVFträsket. Det har jag full förståelse för.

Tur i oturen att en viss nätaffär hade 50% rabatt på äl-stickor :D Köpte 60 st och fick med några gravtest (hah! som om jag hade behövt dem...:meh:).

Tur i oturen att en viss nätaffär hade 50% rabatt på äl-stickor :D Köpte 60 st och fick med några gravtest (hah! som om jag hade behövt dem...:meh:).
Höjden av ironi på något sätt.

Men det är bra med många ältest. Det går gärna åt en del om det krånglas. Dessutom kan man använda dom på fler sätt än som ältester :angel: (Mycket bra om man är väldigt nyfiken och inte kan låta bli att testa tidigt :D)

Tell me more @Tora Hur testar man tidigt med äl-stickor? Jag har faktiskt några stickor anno 2009 (finns bäst före-datum? :confused: ) som jag köpte in men aldrig fick tillfälle att använda med Ettan.

@Tora nu har det ju funkat perfekt. Äl exakt på dagen enligt stickorna. Men kör med dem ändå bara för att vara säker. Det går väl åt typ fyra stickor i månaden, så de räcker ett tag.

Och jag har faktiskt ingen som helst lust att testa tidigt. Den har helt och hållet gått om. Jag tar hellre mens än minus, liksom.

Tell me more @Tora Hur testar man tidigt med äl-stickor? Jag har faktiskt några stickor anno 2009 (finns bäst före-datum? :confused: ) som jag köpte in men aldrig fick tillfälle att använda med Ettan.

De reagerar på hormoner, inte bara ett utan de som är "lika stora". Det gör att de markerar för den storm som blir när man är gravid, inte bara hCG som gravtest. Det gör att de kan visa tidigare.

För mig skiljer det typ tre dagar mellan Äl-test och gravtest när jag plussar. Minst.

Därför har jag kissat på stickor nu.

(Och är sur för att kirurgen INTE svarat idag...)

@Tora nu har det ju funkat perfekt. Äl exakt på dagen enligt stickorna. Men kör med dem ändå bara för att vara säker. Det går väl åt typ fyra stickor i månaden, så de räcker ett tag.

Och jag har faktiskt ingen som helst lust att testa tidigt. Den har helt och hållet gått om. Jag tar hellre mens än minus, liksom.
DU vill inte testa tidigt. Men VI då? Vi som sitter här och väntar. Tänker du inte det minsta på oss?

Bara DU, DU, DU som vanligt :meh:

:D:D

Precis som lil-sis skriver så reagerar den på alla hormon som liknar LH som tex hCG. Den lägger liksom ihop alla hormoner istället för att bara reagera på gravidhormonet hCG.

Dessutom brukar man få starkare streck fram till BIM om man testar från ca 3-4 dagar efter äl fram till BIM.

Viktigt att poängtera är att det dock snarare en fingervisning om vad det är på väg en en sanning.

Vill man vara säker så är det gravtest tidigast på BIM som är det enda säkra.

Det beror helt enkelt på hur man är lagd. Vissa gillar att testa ofta och andra vill testa så lite som möjligt.

Alla sätt är rätt men roligast för oss andra är testomaner :D:D

@Tora ärligt talat har jag liksom tappat tron på att lyckas, så att kissa fram en blank sticka är jag faktiskt inte så intresserad av.

Får se vad som händer i framtiden. Får vi nån sorts hjälp kanske jag vill testa tidigt igen.

@Tora ärligt talat har jag liksom tappat tron på att lyckas, så att kissa fram en blank sticka är jag faktiskt inte så intresserad av.

Får se vad som händer i framtiden. Får vi nån sorts hjälp kanske jag vill testa tidigt igen.
Klart att du inte skall testa mer än du känner att du vill.

Och oss skall du inte ta någon hänsyn till överhuvudtaget.

Det var bara jag som försökte vara rolig.

Cheesus, var som en vetenskaplig artikel bara det @Tora och @lil-sis O_o I pee, you tell — okay?!

...fast ännu är det långt kvar till BIM så får nog chilla lite till. Och egentligen är jag nog inte en testoman, bara sjukt otålig ;)

Precis som lil-sis skriver så reagerar den på alla hormon som liknar LH som tex hCG. Den lägger liksom ihop alla hormoner istället för att bara reagera på gravidhormonet hCG.

Dessutom brukar man få starkare streck fram till BIM om man testar från ca 3-4 dagar efter äl fram till BIM.

Viktigt att poängtera är att det dock snarare en fingervisning om vad det är på väg en en sanning.

Vill man vara säker så är det gravtest tidigast på BIM som är det enda säkra.

Det beror helt enkelt på hur man är lagd. Vissa gillar att testa ofta och andra vill testa så lite som möjligt.

Alla sätt är rätt men roligast för oss andra är testomaner :D:D

Attans, då är jag inte gravid denna gång. Har haft som mensvärk i flera dagar nu sedan 7 dagar efter äl, varit hungrig och trött så jag kunde såklart intresse låta bli att kissa på en äl-sticka (ni skulle ju stoppa mig!!) som visade negativt. Bara att invänta mensen på söndag då.

Attans, då är jag inte gravid denna gång. Har haft som mensvärk i flera dagar nu sedan 7 dagar efter äl, varit hungrig och trött så jag kunde såklart intresse låta bli att kissa på en äl-sticka (ni skulle ju stoppa mig!!) som visade negativt. Bara att invänta mensen på söndag då.
Förvänta dig inte att vi kommer att hindra dig. Utan vi kommer att göra allt för att driva dig djupare in i testomanträsket :devil:

Så länge mensen inte dykt upp så finns det hopp. Ältesterna är ju ingen gravtest så du får helt enkelt göra det absolut vanligaste man gör när man vill bli gravid: Nämligen vänta och se :cool:

Tänk att det finns folk som tror att det vanligaste för att bli gravid är att ligga. Tänk så fel de har. Det vanligaste man gör är att VÄNTA!!!

Förvänta dig inte att vi kommer att hindra dig. Utan vi kommer att göra allt för att driva dig djupare in i testomanträsket :devil:

Så länge mensen inte dykt upp så finns det hopp. Ältesterna är ju ingen gravtest så du får helt enkelt göra det absolut vanligaste man gör när man vill bli gravid: Nämligen vänta och se :cool:

Tänk att det finns folk som tror att det vanligaste för att bli gravid är att ligga. Tänk så fel de har. Det vanligaste man gör är att VÄNTA!!!

Jahaaaaaa! Så bra, då behöver jag inte motionera i onödan :up:;)

Alldeles blankt idag med.

Önskar att Kirurgmottagningen kunde svara så jag inte behöver jaga.

Bad inte om en exakt tid utan mellan tummen och pekfingret (jag vill ju att de ska svara att de inte klarar vårdgarantin).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 717
Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
59 60 61
Svar
1 206
· Visningar
62 960
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 647
Senast: orkide
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
825
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka