En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jag har tre hundar och fyra (tre just nu) ponnyer men det hjälper inte...

Sambon berättade ju för alla typ samma dag jag plussade så då var jag ju tvungen att ringa mamma...

Så sen var jag ju tvungen att berätta att det var ett utomkveds också.

Nu är jag rätt öppen ändå så det var väl ingen karastrof men onödigt.

Om det tar sig nu hoppas jag han kan hålla sig över v12 iaf.

Senast ändrad:

kl

Jag berättar inget åt familj eller barndomsvänner. Däremot har jag ett par nära kollegor som är/var i samma sits, så vi diskuterar flitigt.

Försöker nog hålla oss tills efter första ul, sen då/om vi lyckas.

Usch vad jobbigt!

Det har blivit så att jag berättat för närmsta vännerna, några arbetskamrater (en del vet bara att jag tagit prover och röntgat och så pga av obalans i hormoner och några vet att det är pga av att vi försöker få barn) några av syrrans vänner vet pga av att det är åtminstone 2 av dom som haft svårt att bli gravida. Mina svärföräldrar och mina föräldrar vet inget. När/om vi ska ha barn vill jag att det ska vara en rolig överaskning och inget annat. Svärmor kan ligga sömnlös för mindre och lipa över både det ena och andra så det känns som att hade vi berättat för dom hade vi fått ta hand om henne och inte tvärt om. Och mina föräldrar vill jag helt enkelt inte ska tycka synd om mig och oroa sig för hur jag mår. Blir det tål om ivf kommer jag dock berätta. Det kommer förmodligen vara så pass jobbigt att det blir mer påfrestande att låtsas som inget.

En fråga till er härinne. Efter en vad jag tycker är lång väntan, drygt halvår, har jag ju nu plussat. Fick då reda på att en nära släkting också kämpar och det verkar ha tagit lång tid. Vi tänkte inte berätta förrän efter 12v, men om släktingen inte lyckats då än, hur berätta skonsammast?

Fick frågan igen nyss. "Nåå, när ska ni skaffa barn då? Nu har ju alla andra i kompisgänget redan fått barn".

Plus att jag fick höra att världens mest olämpliga mamma nu ska få sitt första barn.:(

Har inte varit inloggad på länge så läste ditt svar nyss. Tanken är väl att äta denna 10dagars kur och sen ska ja ha en blödning igen och på blödningens 5e dag äta pergotime i 5dagar och sen in på ultraljud för att se om det går att få igång äl på det viset först.

Bara berätta, inga krumelurer. Släktingen blir säkert glad för er skull och kanske känner sig själv värdelös ett tag. Att du blev gravid påverkar ju inte släktingens förmåga.

Hoppas alla ni som kämpar får det ni önskar snart!

KL

Vet ni hur det brukar vara, om man haft lätt att bli gravid en gång - är det troligt att man lätt blir gravid igen?
Kan tidigare missfall påverka?

Till oss sa de efter våra missfall att om man skulle se det positivt så var det iaf ett bevis på att vi kunde bli gravida. Hjälpte inte så mycket just där och då men senare var det skönt att veta att det med största sannolikhet skulle fungera när vi försökte igen :)

Om man precis har haft missfall kan det vara lättare än annars att bli gravid direkt igen. Läste en artikel om det när vi fick vårt första missfall där man försökte ta reda på varför det är så.

Sedan ska man vara medveten om att även om man lätt blivit gravid med en partner behöver det inte vara så med en annan...

Hur har ni andra gjort? Har ni involverat nära och kära i sängkammarbestyren :D

Mvh Miks

Vi valde att inte berätta för mer än någon väldigt nära vän att vi försökte bli gravida. Kändes skönt att ha det som vår grej och inte att "alla andra" skulle gå runt och fråga.

När det sedan tog sig berättade vi för samma vän samt våra närmsta familjer. Nu slutade det ju i ett MA och det var jobbigt att behöva ringa runt och informera om det.

Andra gången vi blev gravida (direkt efter vårt första MA) var det samma sak, vi berättade för närmsta familjen och några vänner, framförallt eftersom vi gifte oss när det var väldigt nytt och jag alltså inte drack någon champange/vin ;) Även det slutade i MA vilket vi återigen fick berätta, men av någon anledning kändes det mycket lättare andra gången, tror jag var så mycket mera inställd på att det inte skulle lyckas.

Tredje gången gillt så var vi inne på ett tidigt vul (v 6) för att se att allt såg bra ut med tanke på tidigare MA och berättade för släkten efter det. Berättade även för några nära vänner, eftersom vi skulle på stor fest tillsammans och de behövde veta att jag inte åt viss mat. Dessutom mådde jag så illa och var så trött att det kändes bra att de visste varför :p

Förs kollegor och mannens barn berättade vi efter v 12 när vi gjort vårt andra vul och sett att allt såg bra ut.

För ytliga bekanta (tänk facebook) berättade vi efter rul i v 19 :)

Usch idag har jag en sådan där dålig dag när det bara känns helt hopplöst :(

Är som sagt i princip obotlig optimist i grunden men jag orkar inte alltid. Det är rörigt i mitt huvud nu så jag antar att det är hormoner i omlopp, har varit bottenlöst hungrig hela dagen också och det är ovanligt för mig. Åt tom några av de äckliga bitarna i vår Aladdin-ask :meh:

Sambon är frustrerad för att han inte har jobb just nu. Så han går hemma och gör typ ingenting och blir ännu mer frustrerad. Vi bor på gård, det finns ju OÄNDLIGT med saker att pyssla med om man bara kommer igång.

Var det en allmän fråga eller till de som haft MF ?

Jag har haft nästan sjukligt lätt att bli gravid båda gångerna.
Men det var tur jag testade med ÄL stickor för jag är "allergisk" mot LH hormonet och har ofta huvudvärk, är trött och mår illa när jag har ÄL. Inte helt sugen alltså. Däremot mår jag som en prinsessa och är kåt dygnet runt dagarna före mens.:o :meh:

Var det en allmän fråga eller till de som haft MF ?

Jag har haft nästan sjukligt lätt att bli gravid båda gångerna.
Men det var tur jag testade med ÄL stickor för jag är "allergisk" mot LH hormonet och har ofta huvudvärk, är trött och mår illa när jag har ÄL. Inte helt sugen alltså. Däremot mår jag som en prinsessa och är kåt dygnet runt dagarna före mens.:o :meh:

Allmän fråga till de som känner att de kan svara :)

knapp

Oh, jag håller på att krypa ur skinnet ikväll - tog ett gravtest tidigare idag och det visade eventuellt ett svaaagt streck! Våndas över om jag borde testa igen imorgonbitti eller avvakta någon dag..? Testade eftersom jag två dagar i rad däckat av trötthet på eftermiddagen samt att jag idag var mer lockad av morotsstavar än choklad o kaffe :eek:
Anar att mensen kan vara upp mot en vecka sen, men den har alltid varit opålitlig.

Var gravid i höstas men då upptäcktes en MA i v.13...

Inga tecken på Äl. Alls. :meh:

Snustorrt "där nere" och ingenting på stickan. Igår hade jag ont växelvis över höger och vänster äggstock.

Känns bra med gynekologtid om två veckor. Lär ju oavsett inte ha mens då = han kan ultraljuda också...

Nu är det Äl-smärta över höger äggstock och ända ner i blygdbenet på höger sida.

Men fortfarande ingen Äl-flytning (apropå det här med detaljer ;) ).

Vansinnigt frustrerande. Jag brukar ha ägglossning på dag 16 och det är ju eg på onsdag :meh:

Jag får som en skärande smärta över/i äggstocken som släpper när äggblåsan brister. Det är nästan så man hör ett litet "popp" :p

Den är olika från månad till månad och oftast tydligare på höger sida. Jag hoppas att det inte innebär att äggen från höger sida är bättre...

Ibland tror jag att det är ett hönsägg som ska lossna :eek:

Ah. Jag försöker känna efter, men har aldrig märkt nåt.

Inget äl sekret ännu iaf. Tror dock fortfarande på äl imorgon eller senast torsdag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 523
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 581
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17