En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida:D

Jepp, stämmer. Jag äter redan!
Folsyra/folat behövs för att fostret ska utvecklas normalt. Under de första veckorna efter befruktningen bildas det tidiga anlaget till centrala nervsystemet, neuralröret, hos fostret. B-vitaminet folsyra/folat spelar en viktig roll för att neuralröret ska utvecklas normalt.

Om en kvinna har låga halter folat i blodet före och under de första veckorna i graviditeten ökar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Flera studier visar att kosttillskott med folsyra kan minska risken för ryggmärgsbråck.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Fragor-och-svar-om-folsyra/

Ja folsyra ska man äta. Tom jag som har konstaterat normala nivåer av folat (det testas alltid samtidigt som sköldkörteln) ska äta det ändå.

Jag är för övrigt sjukskriven för tillfället. Har antingen någon form av utmattningsdepression, vanlig depression eller så är det de för låga kalciumnivåerna som har ställt till det. Så man undrar ju lite om det är sköldkörteln som ställer till med besvär "all over". Har fått remiss till kurator och så har jag lämnat några rör med blod igen. Hade vi inte försökt bli gravida så hade jag fått SSRI och jag känner väl inte att det är mitt förstahandsval ändå.

Nu är iaf mensen över, nya stickor kommer idag och vi ska nuppa varannan dag fram till tja plus eller nästa mens :D

Sambons brorsa dog igår. Visserligen inte oväntat men det tar ju på en ändå. Så typiskt på ngt vis. Hoppas stickorna ger utslag så det räcker med att samla kraft typ en gång...

Nämen neeej! :( Nya tag nu!

kl

Jag sitter och väntar på att posten ska komma med mina stickor. Vill ju helst testa nu idag, men ska försöka hålla mig tills efter helgen.

Vaknade natten till igår med mensvärk och rusade på toa för att inte blöda i lakanen. Men icke, inte en droppe. Nu inbillar jag ju mig att jag absolut är gravid och hittar tecken hela tiden...

Usch vad tråkigt, jag beklagar förlusten.

Här är det piano, och jag är nöjd med det... ingen stress vad gäller barnskaffandet. En kollega kom med sin tvåmånaders idag, och jag blir inte ett dugg sugen. Men, skulle det hända något på vår front vore det såklart jätteroligt det också, även om jag har svårt att leva mig in i ett liv med barn. De flesta i vår närhet är dock helt inställda på att vi ska ha barn SNART, bara idag fick jag två hintar på jobbet och en privat- för att jag var hemma i magsjuka igår. Hapuh.

Beklagar verkligen!

kl
Jag äter ju fortfarande piller, så här händer av uppenbara skäl inte så mycket :p Däremot hängde jag med en kollegas knatte idag, han blir ett år i november och är så himla härlig. Jag vill också ha en sån :D

Tog om blodprovet i veckan och väntar på svar om detta också visar för högt prolaktinvärde.

Någon som har hört om någon annan som haft det?

Undrar hur lång tid det tar för ägglossningen att komma igång när man börjat få medicin...olika för olika personer antar jagO_o

Min läkare kollade prolaktinnivåer när jag var där typ 2008 för jag har "häxmjölk". Men jag tror att de var normala då.

*kl

Jag ska träffa kuratorn om en vecka. Förhoppningsvis blir jag sjukskriven ett par veckor till med samtal.

Det blir ju inget spontansex nu precis men jag kissar på stickor morgon och kväll och när det blir utslag får vi anstränga oss lite :eek:

Hittills inget plus, men så har vi ju inte hållit på speciellt länge heller.

Ok. Ringde och skulle beställa en tid för spolning av äggstockarna. Medans jag pratade med sköterskan kom vi fram till att jag ska vänta med det tills jag vet vad dom för höga prolaktinnivåerna beror på. Annars kanske det hinner bli stopp igen, om det nu är något stopp, tills ägglossningen kommer igång.

Så nu väntar jag på provsvaren..kommer få vänta ca 1 vecka till då min läkare tydligen var iväg. Ska bli spännande att se vad dom för höga börserna beror på. Antingen är det en godartad tumör på hypofysen, ämnesomsättningen eller stress. De andra sakerna är avbockade. Tur att alla sakerna är behandlinsbara jällefall! Nu får jag jobba på tålamodet ist;)

Min läkare kollade prolaktinnivåer när jag var där typ 2008 för jag har "häxmjölk". Men jag tror att de var normala då.

*kl

Jag ska träffa kuratorn om en vecka. Förhoppningsvis blir jag sjukskriven ett par veckor till med samtal.

Det blir ju inget spontansex nu precis men jag kissar på stickor morgon och kväll och när det blir utslag får vi anstränga oss lite :eek:

Konstigt att du hade det utan för högt prolaktin..kroppen är lite konstig;)

Hoppas du får vara hemma ett tag! Beklagar sorgen..

Det började när jag var gravid som artonåring. Tror det triggade hypotyreosen också. Kanske en fullgången graviditet kan rätta till det :D

Spännande. Inget utslag på stickorna. Eller jo lite grann och det ökar men inte så man kan säga att det är äl enl stickorna.

Däremot ägglossningssekret. Förra gången hade jag sekret på en och kände äl på em/kväll. Right On time rent sexmässigt :D :o

*kl*

Nytt försök, har ägglossning i slutet av veckan. Jag har turen att ha ruggigt regelbunden menscykel och känner ägglossning tydligt så jag vet exakt när det är dags att försöka. Känner mig mycket lugnare nu när det är andra försöket, förra månaden tänkte jag inte på något annat från veckan före ägglossning till mensen kom.

*kl

IMAG0484_zps5d58a366.jpg

Från vänster så är det idag, igår em, igår fm, mån em, mån fm,sön em, sön fm och lördag kväll.

Jag har alltså inte ägglossning idag som det borde om det skulle stämma med stickorna utan hade igår. Intressant.

Nu hoppas jag att jag inte behöver de som är kvar...

Fyyyy vad otålig jag är! Jag avskyr verkligen att gå runt och bara vänta. Inte blir det bättre av att jag är sjukskriven heller... Har haft grymlans ont i brösten ikväll men det är milt uttryckt lite tidigt...

Säg inte det, kände av bröst och illamående dagen efter då befruktningen måste ha skett, trodde inte detta var sant men sen plussade jag :) är nu i v.6 hoppas det går bra denna gång. Håller tummarna för att dina bröst talar sanning :)

*kl*

Nu är alla tester tagna o det ser bra ut hos båda :) samtal o allt avklarat så nu har vi fått ett datum för spray start! Jag är så sjukt nervös :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38