En till "vilken ras passar mig?"

Sv: En till "vilken ras passar mig?"

Nu är jag ingen expert på rasen, men om jag planerar att ägna mig åt agility så är det där definitivt ingen ras jag skulle välja. Att regelbundet träna hinderhoppning med en sådan tung hund...? Nej, aldrig på mitt samvete. :crazy:

Jag tycker inte den passar in på de kriterier jag skrev i första inlägget:

Sund kroppsbyggnad.
Lättare typ, kvick i vändningarna. (Agilityintresserad bl.a.)
Förig, ej för reserverad eller självständig till sättet.

Senast ändrad:

Bullmastiff och Cane corso. Kan inte komma med lite relevanta förslag som faktiskt skulle kunna passa mig?

Ursäkta, men har du sett en cane corso i verkligheten? Vad är det för osunt med den kroppsbyggnaden? Visst finns det stora, tunga och klumpiga cane corso, precis som det finns tunga individer i andra raser. Den ska dock inte vara så.
Dessutom är den mycket förig och lättlärd, och en riktig allroundhund.

Bullmastiff har jag aldrig föreslagit.

Men om trådskaparen vill hålla på med Agility så är faktiskt Cane Corso en hund med osund kropp just till det ändamålet.

Sedan behöver kanske inte trådskaparen ha sån syrlig attityd heller ;)

Berner-hundarna är väl inte de ultimata agilityhundarna de heller...

Röstar fortfarande för Schnauzer:)

Bullmastiffen var en felskrivning, bullterrier var det visst, ursäkta.

Angående sennerhundarna så var det en fråga om det fanns en lättare variant som skulle kunna passa, men kollade runt sedan och konstaterade att sådan inte fanns.

Ber om ursäkt för den syrliga attityden. Omständigheterna IRL smet visst med och påverkade min formulering, det var inte meningen att vara otrevlig.

Nej, självklart är inte cane corson den ultimata agilityhunden, vill man verkligen satsa på det så ska man ju skaffa sig en bordercollie eller kelpie. Fast jag uppfattade det som att trådskaparen ville ha en hund som var lite mer allround, spår, lydnad, och agility. Och då tycker jag att man visst kan fundera över en cane corso. Det står faktiskt uttryckligen i rasstandarden att det ska vara en smidig hund.

Inte för att vara petig eller jobbig på något sätt, men jag vill inte "satsa" på agility till så vis att det borde vara en border eller liknande. Men mitt främsta intresse är agility och då vill jag ha en hund som har de fysiska förutsättningar för att klara detta.

Sen inget ont om vare sig Cane Corso eller Bullterriern, de är säkert jättetrevliga raser! :)

Och det anser jag att de raserna har. Jag vet flera bullterrier som tävlar agility, (och lydnad) framgångsrikt dessutom.

Jag tycker att dessa raser ( Cane Corso och Bullmastiff ex ) är för tunga för att ägna sig åt agility regelbundet även om man inte skall sattsa stenhårt.

Men menar du att det finns en maxvikt för att träna agility regelbundet? Eller är du ute efter kroppsbyggnaden, och vad är det i så fall som gör dem olämpliga? Min bullterrier väger 24 kg, och det finns inga hd/ad-problem i rasen.

Det är inte direkt hur mycket hunden väger som är problemet, snarare hundens proportioner. Ganska stor kropp och korta ben. Inte direkt strömlinjeformad. ;)
Jämför med en border collie/KH collie/pinscher så har de en lättare och tunnare kropp till längre ben. Inte lika stor påfrestning på benen vid landning osv.

Sen finns säkert individer ur alla raser som tränat/tävlat agility (har en gång sett en basset på banan) men bara för att det går så är det inte alltid lämpligt även om vissa hundar klarar av det.

Om ens största intresse som hästmänniska är att hoppa så köper man ju helst inte en ardenner. Men är man väldigt förtjust i den rasen så köper man en ardenner och anpassar hoppningen efter hästen.

Nja, jag håller nog inte riktigt med, åtminstone inte när det gäller corson. Visst stammar den från molosserna, men det är ingen stor kropp på korta ben.

Däremot finns det olika typer av bullterrier, med mer eller mindre massa, och längre eller kortare ben. Men jag tror inte att ens bulltypen är så extrem att det skulle vara direkt olämpligt.

Ja, proportionerna på corson är bättre än på bullterriern (som jag nog främst syftade på i mitt förra inlägg). Enligt min åsikt är de dock för tunga, men jag har ingen större erfarenhet av rasen utöver det jag läst på internet, så jag lämnar det därhän.

Men för att återgå till trådens ämne; tack för tipsen, men cane corso är inte en ras jag är intresserad av!
:)

Men det är väl ändå skillnad på en bulle och en mastiff..

Jag tycker att det är för mycket vikt på frambenen ( då pratar vi AD INTE HD ) med alla hopp som förekommer om man skall träna regelbundet i agility, en gång då och då är väl bara skoj för hunden!

Så som du förstår handlar detta om VIKT och slitage på fram

Ja, men om du läser tråden ser du att jag hela tiden pratat om bullterrier....

Dalmatinern är på stor tillbakagång nu, och då menar jag med vettiga avelsmål, sunda individer osv. Har en väldigt trevlig tik i min ena agilitykurs, hon tränar i stort sett allt med framgång, kvick och följsam.

Mycket trevlig i familjelivet och för MIG en mer tilltalande hund utseendemässigt än collien ;)

Kooikerhondje slog mig också, finns större och mindre exemplar. Följsam "liten" trevlig hund, har funnit de som har haft stora framgångar inom agility.

//E

Dalmatiner har jag skänkt en tanke, absolut. De nackdelarna jag känner till är att de fäller konstant istället för i perioder som andra hundar och att deras hår fastnar ööööverallt. :smirk: Är det sant?

Jag har också hört att de reagerar ruskigt snabbt? Andra hundar ser haren-spetsar öronen-tar sats och springer på ungefär samma tid som en dalmatiner hunnit över halva fältet. Sant eller falskt? :confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama