En till "vilken ras passar mig?"

Sv: En till "vilken ras passar mig?"

Elionor skrev:
Ja men... Asså... Så här va...! *stön* ;)

Jag vill ha en hund, som ser ut som en HUND? Den ska inte vara långhårig, lockig, krullig, byggd som en rokokobyrå, intryckt nos, välputsad mustasch osv.
En korthårig collie... ser ut som en vanlig enkel jycke liksom. Inga konstigheter, inga "fasoner".

Hahaha :rofl: :rofl:

Jag vet, jag har så mycket jag sitter inne med;) *skratt*

Det är en hyffsat ovanlig ras, fast inte mycket värre än beuceron iofs, så kika lite närmre där, tror det kan vara mer det du söker än collien. Även om jag gillar collie...Ibland...;)

//E

Den holländska herdehunden verkar ligga på ungefär samma "nivå" som en schäfer?

Senast ändrad:

nja... Inte riktigt. Fast det finns ju olika shäfrar också, jag skulle nog vilja säga att den är en nivå lägre än schäfern och belgarna. Som alla hundar är den ju mer aktiv i unghundsåren och min kusins hund var rätt jobbig under sina första år. MEN han tog honom vid 9 månaders ålder, så det var mestadels olater.

Nu, när han är 4 år, är han lugn och stabil. Han tränar spår en del, lägger kanske ett par gånger i veckan och lite lydnad på det. Men det är i stort sett det... Han är ju med överallt och de promenerar en del. Men vad jag förstod så kan du tänka dig den aktivitetsnivån också, och lite till??

Som jag skrev, alla kräver ju mer de 2-3 första åren, grundläggande träning, det gör ju även collien. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma aktivitetsnivå på dessa raser, men att det är lite med "go" i holländaren. Båda två kan göra hur mycket som helst, men även slappna av.

Jag personligen, hade tyckt att det hade känts lite tryggare med en holländare då man inte kan bortse från lynnesfelen som har varit vanliga i collie, även korthår. Men jag är själv svag för collie och tränar 2 långhår i agility och de är några av de underbaraste hundar jag vet, men så kommer de också från Piteå :angel:

//E

Nej du! Whippet är verkligen inte min typ av hund även om de verkar vara jättetrevliga att ha. :)

Jo det är den nivån och lite till jag tänkt lägga mig på oavsett om det blir en bruks- eller sällskapshund. Jag har inget emot att träna ofta, det är ju roligt, men jag är nog lite rädd för att en stor del av nöjet försvinner när man har en hund som måste ut ett par timmar varje kväll och tränas aktivt för att vara nöjd och glad. Holländaren verkar intressant, men det verkar som om det skulle kunna bli svårt att få tag på en valp då de inte verkar alltför vanliga? Det skulle isf vara av den långhåriga varianten helst.

Nu blir jag jättebesvärlig, men efter att ha läst en tråd här om ett par hundar som jagade iväg en inkräktare som bara klev rakt in i huset så tänkte jag att det vore trevligt/tryggt med en hund som kanske kan ha en gnutta vaktinstinkt vilket jag undrar om en KH collie har? Risken är väl större att de springer och gömmer sig? Jag börjar undra om min "drömjycke" existerar... :o

Jag har iaf tagit kontakt med en kh collie uppfödare och tänkte åka och hälsa på så snart sambon kommit hem igen, det tar nog ett par veckor. Sen får vi se.

Ska fortsätta läsa mer om holländaren! *väldigt glad för tipset som verkar mycket lovande*

Jag tycker du kan hålla fast vid den korthåriga collien jag ;) Det är jättetrevliga allroundhundar. De går utmärkt att köra agility med även om de inte har samma förmåga till fart som de utpräglade vallhundarna. De tycker om att jobba men river inte huset om de måste ta det lugnt ett par veckor. De är mycket mer hund än den genomsnittliga långhåriga collien, och man får räkna med mer skärpa och större aktivitetsbehov. Det är inte helt ovanligt att folk frågar om det är samma ras. Min tik behöver en tydlig ledare som hon litar på, annars tar hon gärna initiativet vid t.ex. hundmöten. De springer knappast och gömmer sig om det kommer någon oinbjuden… Min vaktar när hon tycker det behövs, t.ex. om någon kommer in genom häcken i stället för genom grinden. De har väl inte världens mest skrämmande utseende, men det är inte många som ser att det är en ”Lassie-hund”. Dobermann är den vanligaste gissningen…

De (korthåriga) holländare jag har träffat har varit ungefär som en malinois vad gäller arbetsbehov och sätt, förutom att de var hårdare och envisare! Men de är väldigt fina. Jag har bara träffat ett långhår, och det var mkt svårmotiverad och självständig hund. Schnauzer skulle jag själv aldrig kunna med, jag är vallhundsmänniska och gillar mjuka och föriga hundar :D

Lycka till med hundvalet, jag är väldigt nyfiken på vilken kennel du ska besöka :angel:

Har pm:at om kenneln. ;)

Det finns endast en tik av långhårig holländare i sverige tydligen som ska ha valpar enligt rasklubbens hemsida. Även om jag tycker rasen verkar intressant så vill jag nog ha en större bas av hundar att välja mellan. Att behöva importera lockar inte.

Just urvalet är ju det negativa med holländaren, men man måste ju börja nånstans. För tio år sedan fanns det väldigt lite weimaraners i Sverige, idag har vi en hyffsat avelsbas med sunda och bra individer, så nånstans börjar det.

Ska prata med min kusin (som har en korthår), han kanske kan tipsa om ett bra sätt att få in en fot i rasen, har man bara fått det så brukar det vara lättare att hitta en bra valp.

Kan förresten tillägga att hans korthår ser ut nästan som en korthårs collie, smidig och tunn i kroppen, så de bilderna som finns på de grova korthåren kan vara något missvisande, jag har aldrig träffat en så grov i Sverige.

När det gäller import räcker det nog att åka till Tyskland/Danmark/Finland för att hitta en bra individ om man inte vill ha en svensk.

//E

Jag uppskattar verkligen din hjälp, men jag tror nog ändå att jag håller mig till den korthåriga collien. Holländaren verkar helt enkelt mer krävande. Men tack så mycket ändå! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama