Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en app vid namn Plates som startade någon gång kring Hedenhös som ett alternativ till Instagram. Vet att jag testade den för länge sedan, men pallade inte gränssnittet. Kanske har den blivit bättre, kanske finns det något bättre alternativ. Den är i alla fall det alternativ som ligger top of mind när det kommer till fotoappar. Den är/ var dock bara för stillbilder.Jag kommer inom kort radera mitt instagramkonto pga uppenbara anledningar. Är det någon som har förslag på liknande appar?
Jag har funderat på det också, och Instagram hade jag nog kunnat avinstallera utan problem - om det inte varit för att jag har hand om kontona för två föreningar jag är med i. Liknande problem med Facebook - det är där som uppdateringar och nyheter och diskussioner läggs upp för t.ex. hundklubben, eller rasgrupp för häst och liknande. Vad finns det för alternativ till det, som t.ex. tillåter att någon medlem skickar ut i en grupp att hen ska träna lördag förmiddag och undrar om någon annan vill hänga på? Eller som tillåter mer sociala inlägg än man gör via föreningars egna hemsidor?
Privatpersoner med häst antar jag kan ha en sådan app, men en av föreningarna jag är med i är en ridskola - så inte optimalt att lägga upp info där om t.ex. kommande aktiviteter, eller för allmän diskussion/frågorEquilab har numera grupper i sin app, så för hästfolk skulle det gå att migrera dit.
Privatpersoner med häst antar jag kan ha en sådan app, men en av föreningarna jag är med i är en ridskola - så inte optimalt att lägga upp info där om t.ex. kommande aktiviteter, eller för allmän diskussion/frågor
Det läggs upp på hemsidan också, och där är t.ex. alla anmälningsformulär. Men medlemmarna går inte in där t.ex. varje varannan dag, vilket många gör på Facebook, och är kanske inte att lektionerna är inställda den kvällen och att ridhuset alltså är ledigt för privatryttare hela den kvällen. Så alla aktiviteter i ridklubbens regi läggs upp även på hemsidan, men medlemmarna ser idag det främst via Facebook eller Instagram.Det bör dom göra på sin hemsida, lägga upp aktiviteter alltså. Frågor kan ske till mailen, om dom inte vill lägga in en bulletin board/forum på hemsidan.
Det är fullt görbart och så såg ju föreningssidor ut innan Facebook.
Så det handlar väl mer om att få ut info snabbare och tydligare än om man gör någon ändring på hemsidan, och möjliggöra för fler personer att vara aktiva än bara den som har hand om hemsidan. Hemsidan är i mina fall också lite krångligare att lägga upp på än FB/Insta (dvs tar någon minut extra) och det är bara en person som har tillgång till den. På FB kan det vara någon annan som t.ex. lägger upp om att det är jakt i skogen på lördag, eller startlistan till Blåbärshoppningen dagen efter - det måste inte vara personen som har hand om hemsidan.Det läggs upp på hemsidan också, och där är t.ex. alla anmälningsformulär. Men medlemmarna går inte in där t.ex. varje varannan dag, vilket många gör på Facebook, och är kanske inte att lektionerna är inställda den kvällen och att ridhuset alltså är ledigt för privatryttare hela den kvällen. Så alla aktiviteter i ridklubbens regi läggs upp även på hemsidan, men medlemmarna ser idag det främst via Facebook eller Instagram.
Man får ju då också upp mer info och bilder direkt, för det aktuella, istället för rubrik och några rader om innehållet, som det blir på hemsidan med listan på aktuellt (eftersom allt inte kan stå utskrivet direkt på startsidan utan att det blir skitjobbigt, utan det behöver vara mer komprimerad info där man går in på länken för mer info).
Rent sociala inlägg, som foton och info om någon från klubben har varit och tävlat, eller filmer från när lektionshästarna löshoppat, något foto från någon lektion etc, är också sådant som funkar på FB/Insta, men jag vet inte hur det smidigt fixas till hemsidan utan att bli konstigt.
Angående frågor, så är det nog vanligare för Brukshundsklubben - t.ex. frågor om någon kommer på veckopromenaden, om någon vill hänga på och åka till klubben och träna dagen efter eller liknande - dvs mer interaktion där, som inte heller känns riktigt görbart på hemsidan idag.