Mobilberoende...

Jag har en NPF-hjärna som fullkomligt älskar mobilens snabba endorfiner och låga trösklar. Jag sitter med telefonen många fler timmar än vad jag borde men för min del är det också om energifördelning och dagsform. Att slita sig från telefon kräver ibland mer energi än vad jag har den dagen. Det får lov att vara okej.

De strategier som funkar för mig på bra dagar är att hitta utgångar från mobilen med låga trösklar. I.e. göra övergången från mobilen till annan aktivitet så lätt som möjligt. Om jag tittar på film/YT så har jag lättare att smyga igång med någonting annat om jag kan fortsätta ha ljudet på. Väl igång i den nya aktiviteten så kan jag plocka bort ljudet också, eller behålla det på om det funkar bättre. Eller stänga in mobilen i garderoben om det är den typen dag. Det som funkar funkar.

Jag jobbar också mycket med att stegra aktiviteter i kedjor. Det funkar inte att gå direkt från mobilen till den där jobbiga måstet. Övergången är för stor. Det jag kan göra är att lämna mobilen på köksbordet med YT igång och ställa glaset i diskmaskin, vilket är ett steg närmare att ställa all disk i diskmaskin, varifrån jag kan haka i nästa trappsteg och så vidare tills jag klättrat upp till det där jobbiga måstet.
 
Jag har en NPF-hjärna som fullkomligt älskar mobilens snabba endorfiner och låga trösklar. Jag sitter med telefonen många fler timmar än vad jag borde men för min del är det också om energifördelning och dagsform. Att slita sig från telefon kräver ibland mer energi än vad jag har den dagen. Det får lov att vara okej.

De strategier som funkar för mig på bra dagar är att hitta utgångar från mobilen med låga trösklar. I.e. göra övergången från mobilen till annan aktivitet så lätt som möjligt. Om jag tittar på film/YT så har jag lättare att smyga igång med någonting annat om jag kan fortsätta ha ljudet på. Väl igång i den nya aktiviteten så kan jag plocka bort ljudet också, eller behålla det på om det funkar bättre. Eller stänga in mobilen i garderoben om det är den typen dag. Det som funkar funkar.

Jag jobbar också mycket med att stegra aktiviteter i kedjor. Det funkar inte att gå direkt från mobilen till den där jobbiga måstet. Övergången är för stor. Det jag kan göra är att lämna mobilen på köksbordet med YT igång och ställa glaset i diskmaskin, vilket är ett steg närmare att ställa all disk i diskmaskin, varifrån jag kan haka i nästa trappsteg och så vidare tills jag klättrat upp till det där jobbiga måstet.
Har oxå npf-hjärna. De dagarna jag blockat mobilen helt med appen så brukar jag typ städa, rensa, organisera, eller gå i flera timmar. Även om jag är hjärntrött. Jag måste greja med något hela tiden...

Jag mår inte så bra av att använda mobilen märker jag, jag får ångest av att det aldrig är lugnt i mitt huvud.
 
Själv har jag också vägrat Kivra tycker det är ren idioti att något kopplat till mitt bankkonto behövs på så många ställen. Inför digital id som Skatteverket eller polisen hanterar hade varit mycket bättre enligt min mening.
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har i uppdrag att ta fram en statlig e-legitimation, så det "är på gång" - enligt planen ska det vara klart 2026.
 
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har i uppdrag att ta fram en statlig e-legitimation, så det "är på gång" - enligt planen ska det vara klart 2026.
Tror det finns någon form av EU-relaterat beslut i botten om att det ska gå att få ett mobilt/elektroniskt ID i alla länder som ska hålla någon viss nivå enligt specifikation och som ska accepteras över gränserna?
 
Tack, jag ska prova det.
Kanske ha vissa tider som du får ha telefonen och övriga tider inte alls?
Eller att när du kollar mejlen/telefonen får du bara surfa en kvart, eller vad som känns lagom.

Annars, funkar det att lyssna på tex ljudböcker? Då kan du dra på en bok och lägga undan telefonen, men fokusera på att lyssna, så det inte blir att du bara sitter där och inte vet vad du ska göra istället för att kolla mobilen.
 
Tror det finns någon form av EU-relaterat beslut i botten om att det ska gå att få ett mobilt/elektroniskt ID i alla länder som ska hålla någon viss nivå enligt specifikation och som ska accepteras över gränserna?
Ja, så har jag också förstått det, att det kommer till följd av en EU-förordning. Både att e-IDt måste uppfylla vissa krav, och därmed accepteras av alla medlemsstater, men också att det ska vara tillgängligt för alla (om det är alla medborgare, alla boende i landet eller alla definierat på något annat sätt låter jag vara osagt, jag är inte tillräckligt insatt i detaljerna).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 924
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp