Jag har en NPF-hjärna som fullkomligt älskar mobilens snabba endorfiner och låga trösklar. Jag sitter med telefonen många fler timmar än vad jag borde men för min del är det också om energifördelning och dagsform. Att slita sig från telefon kräver ibland mer energi än vad jag har den dagen. Det får lov att vara okej.
De strategier som funkar för mig på bra dagar är att hitta utgångar från mobilen med låga trösklar. I.e. göra övergången från mobilen till annan aktivitet så lätt som möjligt. Om jag tittar på film/YT så har jag lättare att smyga igång med någonting annat om jag kan fortsätta ha ljudet på. Väl igång i den nya aktiviteten så kan jag plocka bort ljudet också, eller behålla det på om det funkar bättre. Eller stänga in mobilen i garderoben om det är den typen dag. Det som funkar funkar.
Jag jobbar också mycket med att stegra aktiviteter i kedjor. Det funkar inte att gå direkt från mobilen till den där jobbiga måstet. Övergången är för stor. Det jag kan göra är att lämna mobilen på köksbordet med YT igång och ställa glaset i diskmaskin, vilket är ett steg närmare att ställa all disk i diskmaskin, varifrån jag kan haka i nästa trappsteg och så vidare tills jag klättrat upp till det där jobbiga måstet.