Mobilberoende...

Vill mitt jobb att jag har telefonen på jobbet så får arbetsplatsen förse mig med en lämplig telefonen för mina arbetsuppgifter, telefonen är sedan kvar på arbetsplatsen när jag inte jobbar.
Ja, den var min fortfarande men behövde att det var jobbigt att få tag i telefonen.
Bankärenden gjorde jag med bankdosan och skulle jag beställa något fick det bli kortet.

Nu varvar jag telefon men nästa år så kommer min telefonen vara för gammal för att vara säker att ha bank-id appen men för bra för att skaffa ny bara för det så då blir jag utan bank-id helt och hållet.
Jag behöver bankid till typ kivra & alltidöppet :( önskar man kunde ha vanligt lösenord, bara krångel!

Nej nästa gång jag köper telefon kommer jag säga att jag behöver en arbets-telefon.
 
Vill mitt jobb att jag har telefonen på jobbet så får arbetsplatsen förse mig med en lämplig telefonen för mina arbetsuppgifter, telefonen är sedan kvar på arbetsplatsen när jag inte jobbar.
Ja, den var min fortfarande men behövde att det var jobbigt att få tag i telefonen.
Bankärenden gjorde jag med bankdosan och skulle jag beställa något fick det bli kortet.

Nu varvar jag telefon men nästa år så kommer min telefonen vara för gammal för att vara säker att ha bank-id appen men för bra för att skaffa ny bara för det så då blir jag utan bank-id helt och hållet.
Tycker bankid behövs till "allt". Jag har bankkonton där enda alternativet för inloggning är BankID. För att se lönespecifikation behövs det också, för att kunna registrera intresse på hyresrätter osv
 
Tycker bankid behövs till "allt". Jag har bankkonton där enda alternativet för inloggning är BankID. För att se lönespecifikation behövs det också, för att kunna registrera intresse på hyresrätter osv
Förra jobbet började med rutinen att skicka ut lönespecen på kivra, jag vägrade att skaffa kivra så dom fick allt fortsätta med att skicka min på Epost.
Tycker det är ett rent ut sagt jävla dumheter att bank-id krävs på så många ställen när det är så många som inte kan ha bank-id, tom blocket kräver det nu mer.
 
Förra jobbet började med rutinen att skicka ut lönespecen på kivra, jag vägrade att skaffa kivra så dom fick allt fortsätta med att skicka min på Epost.
Tycker det är ett rent ut sagt jävla dumheter att bank-id krävs på så många ställen när det är så många som inte kan ha bank-id, tom blocket kräver det nu mer.
Får min på Kivra och via Benify....
 
Jag är ibland förtvivlad över mitt mobilanvändande, jag skulle kunna betala för att tappa intresset för den. Jag hatar att jag inte kan låta bli den, eftersom den ibland stjäl fokus från mina barn. För mig funkar det bäst att lägga ifrån mig den på en hylla där jag inte ser notiser eller så, så kan jag också låta bli att plocka upp den av ren ovana.
 
Förra jobbet började med rutinen att skicka ut lönespecen på kivra, jag vägrade att skaffa kivra så dom fick allt fortsätta med att skicka min på Epost.
Tycker det är ett rent ut sagt jävla dumheter att bank-id krävs på så många ställen när det är så många som inte kan ha bank-id, tom blocket kräver det nu mer.


Själv har jag också vägrat Kivra tycker det är ren idioti att något kopplat till mitt bankkonto behövs på så många ställen. Inför digital id som Skatteverket eller polisen hanterar hade varit mycket bättre enligt min mening.
 
Förra jobbet började med rutinen att skicka ut lönespecen på kivra, jag vägrade att skaffa kivra så dom fick allt fortsätta med att skicka min på Epost.
Tycker det är ett rent ut sagt jävla dumheter att bank-id krävs på så många ställen när det är så många som inte kan ha bank-id, tom blocket kräver det nu mer.
Kostar det att inte ha kivra? Om man får all post i brevlådan?

Jag vet det är sämst. Banken är väl jättebra, men vem fan skulle vilja läsa min post?
 
Jag är ibland förtvivlad över mitt mobilanvändande, jag skulle kunna betala för att tappa intresset för den. Jag hatar att jag inte kan låta bli den, eftersom den ibland stjäl fokus från mina barn. För mig funkar det bäst att lägga ifrån mig den på en hylla där jag inte ser notiser eller så, så kan jag också låta bli att plocka upp den av ren ovana.
Same... Tyvärr skulle jag bara gå och hämta den igen om jag la bort den.

Jag önskar att det fanns en 'smart-knappis'. Som hade bank id & man kunde ha videosamtal, banken & swish. MEN INGA SOCIALA MEDIER.
 
Kostar det att inte ha kivra? Om man får all post i brevlådan?

Jag vet det är sämst. Banken är väl jättebra, men vem fan skulle vilja läsa min post?
Får ingen post till brevlådan och nä betalar inget för att inte ha. Räkningar kommer till största delen direkt till banken och några få till brevlådan så som senaste veterinärräkningen men innan dess var det på E-post.
 
Kostar det att inte ha kivra? Om man får all post i brevlådan?

Jag vet det är sämst. Banken är väl jättebra, men vem fan skulle vilja läsa min post?
Kivra kostar inget, i alla fall inte som privatperson. Själv tycker jag det är jättebekvämt med Kivra så att jag minimerar min fysiska post så mkt jag bara kan.

Gällande mobilanvänding. Kan det vara värt att sätta upp mål/utmana dig själv? Tex denna vecka får jag bara använda mobilen för surf, sociala medier etc. i x tid, om jag lyckas med det så belönar jag mig själv med x. Kan det vara ett alternativ? Kanske inte en superstrategi men ett sätt att börja. X får ju vara något enkelt som en gofika eller något du inte har unnat dig på länge. Sen tänker jag att du sätter upp mål för veckan efter (kan vara exakt samma mål) - "kan jag klara detta en vecka till?" Osv. Jag tänker att det blir lättare ju längre man gör detta men att första veckan/veckorna är riktigt svåra.
 
Jag tror att det finns olika sätt att minimera sitt mobilberoende:

Stänga av alla notiser förutom de viktiga. I mitt fall låter bara min mobil när jag får ett samtal, sms eller meddelande på messenger. Aldrig annars! När jag får mail så dyker det upp en mailsymbol men inget ljud osv. Jag har heller inga notiser i form av blinkande lampor.

Lägga undan mobilen i ett annat rum eller högt upp på en hylla när man inte vill använda den.
 
Jag håller med de senaste talarna här, jag har bara notiser om det ringer, kommer ett sms eller Messenger. Mejl, Facebook, Instagram och dylikt blir bara en röd markering på själva appen, men telefonen meddelar inte. Jag tystar faktiskt också de värsta konversationerna så att telefonen varken lyser upp eller vibrerar när någon sån person skickar, har en släkting som skickar kanske tio-femton sms om dagen om ren nonsens (personen är inte helt psykiskt frisk och det går inte att säga till men jag höll på att bli galen av alla notiserna).

Jag försöker också lägga ifrån mig telefonen i ett annat rum, gärna i ett rum på den andra våningen än där jag befinner mig, så orkar jag inte springa och hämta den hela tiden.
 
Jag håller med de senaste talarna här, jag har bara notiser om det ringer, kommer ett sms eller Messenger. Mejl, Facebook, Instagram och dylikt blir bara en röd markering på själva appen, men telefonen meddelar inte. Jag tystar faktiskt också de värsta konversationerna så att telefonen varken lyser upp eller vibrerar när någon sån person skickar, har en släkting som skickar kanske tio-femton sms om dagen om ren nonsens (personen är inte helt psykiskt frisk och det går inte att säga till men jag höll på att bli galen av alla notiserna).

Jag försöker också lägga ifrån mig telefonen i ett annat rum, gärna i ett rum på den andra våningen än där jag befinner mig, så orkar jag inte springa och hämta den hela tiden.
Jag har inte så många rum och alla aviseringarna är av.

Fast problemet blir istället att jag måste in och kolla t ex mailen oftare, då jag inte får avisering vet jag inte när jag fått ngt.
 
Jag har inte så många rum och alla aviseringarna är av.

Fast problemet blir istället att jag måste in och kolla t ex mailen oftare, då jag inte får avisering vet jag inte när jag fått ngt.
Lägg mobilen någonstans där det blir jobbigt att ta fram den, typ i en låda eller nått? Lås in den?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
289
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 924
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp