Sv: En till "vilken ras passar mig?"
Nu hänger jag inte med i dina svängar !
Förtydligande !
DU SKREV
Jag svarade
Du Skrev
Jag svarade
Du skrev
Jag svarade
Så skriver du sedan att det enda du pratat om är Bullterrier, ursäkta men mig har du tappat
Nu hänger jag inte med i dina svängar !
Förtydligande !
DU SKREV
Ursäkta, men har du sett en cane corso i verkligheten? Vad är det för osunt med den kroppsbyggnaden? Visst finns det stora, tunga och klumpiga cane corso, precis som det finns tunga individer i andra raser. Den ska dock inte vara så.
Dessutom är den mycket förig och lättlärd, och en riktig allroundhund.
Bullmastiff har jag aldrig föreslagit.
Jag svarade
Men om trådskaparen vill hålla på med Agility så är faktiskt Cane Corso en hund med osund kropp just till det ändamålet.
Sedan behöver kanske inte trådskaparen ha sån syrlig attityd heller
Du Skrev
Nej, självklart är inte cane corson den ultimata agilityhunden, vill man verkligen satsa på det så ska man ju skaffa sig en bordercollie eller kelpie. Fast jag uppfattade det som att trådskaparen ville ha en hund som var lite mer allround, spår, lydnad, och agility. Och då tycker jag att man visst kan fundera över en cane corso. Det står faktiskt uttryckligen i rasstandarden att det ska vara en smidig hund.
Jag svarade
Jag tycker att dessa raser ( Cane Corso och Bullmastiff ex ) är för tunga för att ägna sig åt agility regelbundet även om man inte skall sattsa stenhårt.
Du skrev
Men menar du att det finns en maxvikt för att träna agility regelbundet? Eller är du ute efter kroppsbyggnaden, och vad är det i så fall som gör dem olämpliga? Min bullterrier väger 24 kg, och det finns inga hd/ad-problem i rasen.
Jag svarade
Men det är väl ändå skillnad på en bulle och en mastiff..
Jag tycker att det är för mycket vikt på frambenen ( då pratar vi AD INTE HD ) med alla hopp som förekommer om man skall träna regelbundet i agility, en gång då och då är väl bara skoj för hunden!
Så som du förstår handlar detta om VIKT och slitage på fram
Så skriver du sedan att det enda du pratat om är Bullterrier, ursäkta men mig har du tappat