En till "vilken ras passar mig?"

Sv: En till "vilken ras passar mig?"

Nu hänger jag inte med i dina svängar !

Förtydligande !

DU SKREV

Ursäkta, men har du sett en cane corso i verkligheten? Vad är det för osunt med den kroppsbyggnaden? Visst finns det stora, tunga och klumpiga cane corso, precis som det finns tunga individer i andra raser. Den ska dock inte vara så.
Dessutom är den mycket förig och lättlärd, och en riktig allroundhund.

Bullmastiff har jag aldrig föreslagit.

Jag svarade

Men om trådskaparen vill hålla på med Agility så är faktiskt Cane Corso en hund med osund kropp just till det ändamålet.

Sedan behöver kanske inte trådskaparen ha sån syrlig attityd heller

Du Skrev

Nej, självklart är inte cane corson den ultimata agilityhunden, vill man verkligen satsa på det så ska man ju skaffa sig en bordercollie eller kelpie. Fast jag uppfattade det som att trådskaparen ville ha en hund som var lite mer allround, spår, lydnad, och agility. Och då tycker jag att man visst kan fundera över en cane corso. Det står faktiskt uttryckligen i rasstandarden att det ska vara en smidig hund.

Jag svarade

Jag tycker att dessa raser ( Cane Corso och Bullmastiff ex ) är för tunga för att ägna sig åt agility regelbundet även om man inte skall sattsa stenhårt.

Du skrev

Men menar du att det finns en maxvikt för att träna agility regelbundet? Eller är du ute efter kroppsbyggnaden, och vad är det i så fall som gör dem olämpliga? Min bullterrier väger 24 kg, och det finns inga hd/ad-problem i rasen.

Jag svarade

Men det är väl ändå skillnad på en bulle och en mastiff..

Jag tycker att det är för mycket vikt på frambenen ( då pratar vi AD INTE HD ) med alla hopp som förekommer om man skall träna regelbundet i agility, en gång då och då är väl bara skoj för hunden!

Så som du förstår handlar detta om VIKT och slitage på fram

Så skriver du sedan att det enda du pratat om är Bullterrier, ursäkta men mig har du tappat :crazy: :D

Alla korthårshundar, i stort sett, fäller mer eller mindre alltid... Dalmatinern har päls som min weimaraner ungefär och jämför min w med labben... Labben är fruktansvärd, w är rena semestern... Labbehåren är precis överallt däremot, tycker jag. Korta hår är iofs hårdare, men fastnar inte som labbehår, gå förbi labben och du är gul (jag har en gul labbe) på hela benet...

Angående reaktionen så är det ju en bra egenskap i så fall, det är ju hyffsat lätt att, om man vet om det från början, plocka bort ett sånt beteende.

Åskar som fasiken nu, återkommer

//E

Läs tråden en gång till så är du nog med.... Trådskaparen däremot skrev av misstag bullmastiff istället för bullterrier i ett inlägg, det är nog där du har virrat bort dig. De enda raser jag har pratat om är bullterrier och cane corse.

Ja Cane Corso pratar väl jag också om även om jag nämde mastiff. Tycker inte det är sådan enorm skillnad på Bullmastiff och cane corso i det stora hela... Men för att för tydliga en Cane Corso är enligt mig för tung för att regelbundet träna agility.

Du kan istället läsa: Det är väl en stor skillnad på Bullterrier och Cane corso om du förstår mer vad jag syftar på

Senast ändrad:

Där ser du, det finns hur mycket som helst:)

Vad tycks nu om kooikern när du har läst lite???

//E

Jag gillade den skarpt! :) Enda kruxet är att den nog är lite för liten... Jag vill ha något lite mera "brukshund".

Njae, med risk för att låta fjantig och utseendefixerad...: större, smäckrare, mer hund. :o Jag har haft en cavalier förut och även om jag älskade den hunden så är jag ändå inte riktigt spanieltypen. Kooiken var lika gullig som en sådan och jag gillar egentligen lite mer... ja vad ska man säga. Hundar med lite mer "tuff" framtoning.

Kookien skulle säkert passa mig utmärkt, det är bara storleken och utseendet som inte tilltalar mig.

*skrattar*

Ja ja JAA...! Det blir väl en schnauzer då....! :D

*skrattar fortfarande* :rofl:

Den ligger på klar andraplats, jag ska göra studiebesök hos både schnauzer- och colliekennlar, utvärdera och välja noggrannt. Känns det lite bättre nu...? ;)

Håller med, collie är ju värsta meshunden;)

Röstar på dalmatiner jag... *skrattar*

//E

Har du kollat på hollänsk herdehund förresten..? Påminner ju lite mer om din beuceron, men anses lugnare, dock fortfarande en brukshund. Anses också bättre mentalt än belgarna, mer jämförbar med en schäfer.

Min kusin har som sagt en mycket trevlig hane, som tycker om att träna det mesta, men som utan problem kan ta det lugnt och ligga. Inte alls så som en belgare eller beuceron som tycker att action är nyckelordet i livet.

//E

Elionor skrev:
*skrattar*

Ja ja JAA...! Det blir väl en schnauzer då....! :D

*skrattar fortfarande* :rofl:

Den ligger på klar andraplats, jag ska göra studiebesök hos både schnauzer- och colliekennlar, utvärdera och välja noggrannt. Känns det lite bättre nu...? ;)
Jag skulle rösta på schnauzern om du vill ha en hund med mer attityd! :)

Collie i all ära, men för mig är det stora cavalierer... ;)

Till och med en dvärgschnauzer har mer morsk framtoning än en collie. Därmed är inte sagt att collien inte är rätt för dig. Du kanske är mild och mjuk själv? Då passar collien bättre.

Det är min åsikt så här på fredagskvällen.

Har inte tittat på Airedale Terrier?

Lättskött pälls förtom att man måste trimma två gr om året.
ingen knähund, tålig, barnvänlig Älskar barn, hund vänlig, lättlärd.. En väldigt bra allround hund.
Min Airedale går ja både spår, lydnad, agillyti med.. Man kan göra det man tycker e roligt med dom allt från att bli en lydnadschampion till en jakthund..
Du kan inte få bättre hund!:love:

"Det kan inte gå en dag utan ett gott skratt med en Airedale"

Här kommer jag me mina "bilder"
:O
När dom e trimmad e dom så här:
airedale.jpg

615.jpg

Airedale_Terrier.jpg

ch.saredon.open.fire.jpg

otrimmad:
AIREDALE_TERRIER.jpg
0033-0405-0520-3837_SM.jpg
airedale2_l.jpg
airedale1.jpg

:idea: Välj det som känns bäst så brukar det alltid bli bra..

Jag är stolt ägare till en staff (staffordshire bullterrrier) och tycker att det var bra att du föreslog den rasen, även om förslaget inte verkar ha gått hem. Min staff är pigg, GLAD och lättlärd. Jag har inte sett några tendenser till envishet. Till hösten ska vi gå steg ett lydnad för att eventuellt forsätta med agility. Jag har väl inte mest erfarenhet i världen vad gäller staffar, amstaffar eller bullterrier, men ingen av dem jag känner är speciellt envisa jämfört med andra hundar. Det är inget personlighetsdrag jag tycker är signifikant för någon av raserna, eller så har jag bara haft tur och möt de bästa exemplaren :)

jag har oxå en eng staff. världens bästa hund. finns bara ett problem och det är alla sjukdomar som existerar hos den här rasen t ex demodex, furunkulos och ad/hd. detta visste inte jag om innan jag skaffade mig en liten griseknoen. men det enda jag råkat ut för hitills är "bara" foderallergi förhoppningsvis. är det inte det så är det nog demodex och då kan man bara hålla tummarna.
men jag älskar rasen! perfekt att ha i stallet! lydig och gosig. bäst!

Ja men... Asså... Så här va...! *stön* ;)

Jag vill ha en hund, som ser ut som en HUND? Den ska inte vara långhårig, lockig, krullig, byggd som en rokokobyrå, intryckt nos, välputsad mustasch osv.
En korthårig collie... ser ut som en vanlig enkel jycke liksom. Inga konstigheter, inga "fasoner".

Jag vill gärna (helst) ha en vallhund men eftersom jag inte vill valla så är border collie, australian shepherd borträknade. Belgiska vallhundar (malle, terv, groen) och schäfer är för krävande. Bouvieren har för mycket päls (även om jag gillar deras lynne skarpt). Sen finns det fler som missar att räkna upp här.

Jag vet att collien har lite "mentalproblem", men den korthåriga har inte lika utbredda problem som den långhåriga varianten. Och jag väljer noga hund efter brukslinjer.

Jag kan inte förklara det bättre, men jag verkar ha fastnat för den KH collien? :cool:

Airdaleterriern har jag funderat på, men den gick tyvärr bort pga pälsen. Jättefina bilder! :)

lady_vip skrev:
Har du kollat på hollänsk herdehund förresten..?

Nej. Den har jag aldrig hört talas om. Kollade lite snabbt och det verkar intressant. Ska läsa mer. Bra tips! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 614
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 103
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama