Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast där har ju reglerna blivit stramare. Du får inte elda hur du vill, även i din egna kamin. Vedeldning är en av de största källorna till hälsofarliga luftföroreningar i Sverige.

I många kommuner får man inte elda alls i tätbebyggda områden eftersom man menar att det blir ett miljöproblem för grannar som får in luften via ventilation etc.

https://www.naturvardsverket.se/vedeldning
Jo, jag får elda hur jag vill. Jag bor på landsbygden och värmer mitt hus med en vedpanna.

Att det finns begränsningar i tätbeyggt område är logiskt. Men alla många tusen som värmer sina hus med vedpanna får elda som de vill. Det är inte myseldning. Det är den enda värmekälla jag har.

Dyraste elräkningen hittills den här månaden. Nästan 500 kr! 😅 Men kostnaden för förbrukningen överstiger fortfarande inte de fasta kostnaderna.. 🙃

2000kwh per månad är inget problem att nå upp till för mig december-februari. Har dock bundet till hyfsat pris. Blir intressant hur bidraget fördelas, blir det till alla eller "bara" till elområde 3-4?

Vi låg på 1500kWh i december och jag felsöker. Men jag hade inte fått något tillskott i Norge heller eftersom mitt är bundet under deras "smärtgräns" för stöd.

Det har elbidraget ar ju helt uppat vaggarna!
Varfor ska privatkonsumption sponsras av staten?
Jag kan absolut forsta ett riktat stod for hushall som riskerar att behova valja mellan mat och uppvarmning typ, men folk som mina foraldrar, som bor i villa pa 250 kvadrat som de haller 22-23 grader? Absolut inte att det ar vart statligt stod ska ga!

Det ska bli intressant att se om deras uträkningar stämmer och att pengarna faktiskt räcker till alla. Vårt lilla hus var uppe över 2000 kwh både januari, februari och mars 2021 och det kommer troligen bli samma även detta året. Då bor vi litet, är bara 2 personer och håller inte varmare än vi måste. Jag har en magkänsla att deras tilltänkta budget är för snålt tilltagen.

Tur jag jobbar hemifrån fredag och nästa vecka, då kan jag underhållselda och blir det för varmt får jag öppna fönstrena. Jag har fortfarande inte haft på elementet i sovrummet på ett år. :)

Jättekonstigt, gäller detta alltså bara de som använder 2000 kw? Så rika människor i stora hus ska få stödet men de som bor i lägenhet kan inte få stödet fast deras elräkning har ökat markant?

Så man ska premiera konsumtion?

Njae, men knepigt blir det. Om man vänder på det tänker de att de som drabbats hårdast i antal kronor av sitt stora risktagande ska kompenseras lite. Det är lite som bankerna; först tjänar man massor med pengar och sen när det går lite dåligt för att man riskerat för mycket så kommer staten in med pengar och snart tjänar man massor med pengar igen och klagar på krav om kassa och soliditet från myndigheter. En dysfunktionell marknadssituation.

[minst 2 000 kWh per månad]

Om staten skulle göra något på det här området tycket jag M:s förslag om att helt enkelt slopa en del av energiskatten under dessa månader hade varit bättre (alltså för alla per kilowatt-timme). Fast egentligen tycker jag staten ska koncentrera sig på att minimera risken att liknande sedan minst 15 år förutsägbara situationer uppkommer i framtiden genom att tillhandahålla förutsättningar för tillräcklig produktion och överföring av de dyrbara elektronerna.

Det bästa med rörligt elpris verkar vara att man får låga priser när det är låga priser och när risken faller ut åt andra hållet ska alla vara med och betala. Suck.
Jaa, nu har jag inga direkta kunskaper om detta nya bidrag men jag tycker det låter märkligt.

Kan själv nämna att jag precis tecknat nytt elavtal för min nya bostad och valde då rörligt då det gäller en lägenhet och den är inte så stor. Att jag tar risk för högre elkostnad under januari, februari och kanske mars än om jag hade valt bundet är jag självklart med på och beredd på, men jag kommer sannolikt också få lägre kostnad under sommaren. Att jag tar denna "risk" är ju inget samhället bör sen stå för om det blir dyrt. Vill man ha trygghet, vilket jag absolut förstår om man tex bor i hus, ja då bör man tänka på det när elen är billig och inte bara nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar