Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nöjd med min elräkning, 4000. Riktigt kall december i Västerbotten, cirka 200m2 fördelat på två hus, det ena med luft-vatten och det andra med nyinstallerad luft-luft och elgolvvärme i badrummet(och hyresgästerna har tyvärr haft på flera el-element också fast vi sagt att de ska vara avstängda när pumpen installerades). I vårt hus har vi nog runt 20 grader, i stugan vi hyr ut skulle jag tro på runt 23 grader.

Ni med hoga elrakningar - varmer ni hela huset?

Jag har inte riktigt koll pa vad vi ligger pa i nulaget, men jag har bara pa varmen i de rum som jag anvander - dvs sovrummet som jag arbetar fran ett par timmar under dagtid, och vardagsrummet ett par timmar pa kvallen. Kok och badrums varms i huvudsak av aktiviteteter.
Bor ju forhallandevis langt soderut dock, sa det har inte varit alltfor kallt denna vintern

Ni med hoga elrakningar - varmer ni hela huset?

Jag har inte riktigt koll pa vad vi ligger pa i nulaget, men jag har bara pa varmen i de rum som jag anvander - dvs sovrummet som jag arbetar fran ett par timmar under dagtid, och vardagsrummet ett par timmar pa kvallen. Kok och badrums varms i huvudsak av aktiviteteter.
Bor ju forhallandevis langt soderut dock, sa det har inte varit alltfor kallt denna vintern
Jag har inte en speciellt hög elräkning, men jag värmer "hela huset", bortsett från 3 rum. Sovrum och två gästrum hålls svalt, mellan 10-13 grader. Jag skulle tro att det gör en hel del för elförbrukningen, det blir i slutändan ett antal kvadrat.

Jag har inte en speciellt hög elräkning, men jag värmer "hela huset", bortsett från 3 rum. Sovrum och två gästrum hålls svalt, mellan 10-13 grader. Jag skulle tro att det gör en hel del för elförbrukningen, det blir i slutändan ett antal kvadrat.
Men du bor väl i elområde 2 ?

Nej, i område 1. Men jag försöker ändå hålla ner min förbrukning då det går stora mängder el vintertid på grund av kylan.
Samma lika på priset.
Där är priset ungefär som vanligt.
Här i elområde 3 så är priset på el flera gånger högre än vanligt och i elområde 4 så är det ännu dyrare.
Det följer inga vanliga mönster.
Människor har därför inte kunnat planera som vanligt utan att få ett mycket ovanligt utfall av planen.

Japp, mina grannar några km bort har bara svindyr el. Jag har svindyr x 1,8 ungefär.
Screenshot_2022-01-11-15-07-23.webp

Samma lika på priset.
Där är priset ungefär som vanligt.
Här i elområde 3 så är priset på el flera gånger högre än vanligt och i elområde 4 så är det ännu dyrare.
Det följer inga vanliga mönster.
Människor har därför inte kunnat planera som vanligt utan att få ett mycket ovanligt utfall av planen.
Nja, det är ganska rejäla prisökningar här uppe i norr också. Inte riktigt jämförbara med södra Sverige, men klart kännbara för de som inte bundit.

Hade 2000:- i elräkning i december. Min kollega hade 9500:- och förstod inte alls hur vi kunde ha så lite. Men när hon radade upp vad hon hade/gjorde så var skillnaden tydlig. Vi har en helt ny värmepump (jordvärme), ingen diskmaskin, tvättar två maskiner tvätt i veckan (vi kan se via en app när det är billigast), torktumlar en maskin tvätt i veckan, kollar på TV ett par timmar på kvällen och vi är bara två personer.

Men vi har två kylar och en frysbox :o

Hade 2000:- i elräkning i december. Min kollega hade 9500:- och förstod inte alls hur vi kunde ha så lite. Men när hon radade upp vad hon hade/gjorde så var skillnaden tydlig. Vi har en helt ny värmepump (jordvärme), ingen diskmaskin, tvättar två maskiner tvätt i veckan (vi kan se via en app när det är billigast), torktumlar en maskin tvätt i veckan, kollar på TV ett par timmar på kvällen och vi är bara två personer.

Men vi har två kylar och en frysbox :o
Diskmaskin är det mest energieffektiva sättet att diska, så det spelar ingen roll.
Vi gör av med ungefär 1 500 kWh/månad där jag bor.
Lika året om då campingen går på samma abonnemang och den är ju mest aktiv på sommaren.
Vi krymper vårt livsrum på vintern och värmer då inte alla 6 rum hela tiden.
Men vi kör värmebaljor, elstaket, motorvärmare till både bilar och traktorer. Vi snålar inte.
Värmen kommer från en redig luft-luft-värmepump och huset är helt galet välisolerat.

Fick min första elräkning efter att jag bytte leverantör 1 nov, kanske inte borde ha bundit det på två år :crazy: nov 137 kr och dec 142 kr inkl moms. Sen tillkommer ju elöverföring och abonnemang men det kommer från annat bolag.
Den lägsta elräkningen jag haft var nog på 27 kr. O_o
Tur att jag bor litet, kommer ju klara av räkningarna men det blev liksom en liten chock att gå från 27 till 142 kr.
Betalar 59 öre/kWh plus moms.
Jag betalar ca 100 kr för elen per månad.
Plus 642 kr var 3 de månad för överföringen

Fick min första elräkning efter att jag bytte leverantör 1 nov, kanske inte borde ha bundit det på två år :crazy: nov 137 kr och dec 142 kr inkl moms. Sen tillkommer ju elöverföring och abonnemang men det kommer från annat bolag.
Den lägsta elräkningen jag haft var nog på 27 kr. O_o
Tur att jag bor litet, kommer ju klara av räkningarna men det blev liksom en liten chock att gå från 27 till 142 kr.
Betalar 59 öre/kWh plus moms.
Är det så att ditt elföretag börjat lägger på en del fasta avgifter? Tänker på den procentmässigt markanta höjningen, eller är höjningen enbart pga av höjt kWh pris?

För oss som bor i lgh och inte bor så stort blir fasta avgifter lätt en stor kostnad av fakturan. Därav såg jag till att det elföretag jag tecknade avtal med idag inte tar några fasta avgifter. Nytt företag för mig, får se hur det blir.

Är det så att ditt elföretag börjat lägger på en del fasta avgifter? Tänker på den procentmässigt markanta höjningen, eller är höjningen enbart pga av höjt kWh pris?

För oss som bor i lgh och inte bor så stort blir fasta avgifter lätt en stor kostnad av fakturan. Därav såg jag till att det elföretag jag tecknade avtal med idag inte tar några fasta avgifter. Nytt företag för mig, får se hur det blir.
Jag byter elleverantör varje eller vartannat år och väljer då avtal utan månadsavgift/andra avgifter. (De brukar erbjuda det till nya kunder).
1a november bytte jag och då hade elpriserna börjat gå upp så innan hade jag en annan leverantör och 28,82 öre/kWh plus moms. Det nya avtalet är på 59 öre plus moms. Så det blev ju ungefär en fördubbling av kWh-priset.
Sen tillkommer ju nätföretagets avgifter men de går inte att påverka så mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka