Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det här är svårt.

"Sänk temperaturen inomhus" brukar vara det första tipset. Men vart går gränsen? Under 15 grader vill jag verkligen inte ha hemma. Vi har legat på 15-18 grader i december.

Gammalt hus, direktverkande el, halvkasst isolerat. Installerade en luftvärmepump första året men den har ju begränsad kapacitet i lägre temperaturer och tja, planlösningen i gamla hus är ju inte optimal heller.

Värmer inte övervåningen alls (bor inte där heller), bara toaletten uppe max, om vi inte har gäster. Värmer då enbart gästrummet. Generellt bara element på i badrum och toalett samt sadelkammare (kanske fem plusgrader så inte direkt varmt där).

Liksom vad mer ska man göra? Vi kommer på sikt tilläggsisolera väggar, vind och byta fönster men hjälper ju inte exakt nu.

Undrar om enda kriteriet för att få bidraget är att man är över 2000 kWh/mån? I vårt fall så har vi förhållandevis hög elförbrukning men lågt bundet pris och solceller. Våra elräkningar är inte ett dugg smärtsamma. Jag ser inte varför vi ska få bidrag. Medans de som har rörligt pris och förbrukar 1950 kWh/mån nog kan ha det ganska jobbigt nu, och de får inget bidrag :confused:

Jag tycker dock att det är helt rätt att lägenhetsinnehavare inte får något bidrag. De har ju en elförbrukning i en helt annan härad.

Från pressmeddelandet
"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."

Det står inte var den undre gränsen går för när kompensationen slår in.

"Sänk temperaturen inomhus" brukar vara det första tipset. Men vart går gränsen? Under 15 grader vill jag verkligen inte ha hemma. Vi har legat på 15-18 grader i december.

Gammalt hus, direktverkande el, halvkasst isolerat. Installerade en luftvärmepump första året men den har ju begränsad kapacitet i lägre temperaturer och tja, planlösningen i gamla hus är ju inte optimal heller.

Värmer inte övervåningen alls (bor inte där heller), bara toaletten uppe max, om vi inte har gäster. Värmer då enbart gästrummet. Generellt bara element på i badrum och toalett samt sadelkammare (kanske fem plusgrader så inte direkt varmt där).

Liksom vad mer ska man göra? Vi kommer på sikt tilläggsisolera väggar, vind och byta fönster men hjälper ju inte exakt nu.
Draperier, nerdragna persienner och rullgardiner i sovrum även dagtid, stänga dörrar, släckta lampor i de rum man inte använder ...

Jag har draperi mot vinden och ytterdörren, har haspat dörren från hallen till matrum/kök så katterna har fri passage men hundarna får hålla sig i hall och sovrum när jag är på jobbet för de härjar för mycket annars. Ingen värme på i hallen. Är jag hemma så stänger jag sovrumsdörren och låter rullgardinen vara nere. Inget element påslaget i sovrummet, gillar att sova kallt.

Stängt till badrummet där jag har ett litet element påslaget. Lite underhållsvärme i kök/matrum, fördraget så bara en glipa till katterna till vardagsrum/bibliotek där jag har varmast till katterna. Möjligheter att elda i kaminer i matrum och vardagsrum, vedspis i köket + att när jag sitter i soffan och kollar film har jag massor med stearinljus tända, upp emot 30 st totalt i ljusstakar och ljuskrona. :D

När huset köptes så rev vi upp det gamla golvet i kök/matrum + strippade ner väggarna till stockarna men behöll de gamla fönstrena. Blindbotten istället för den gamla mullbänken, lerklinade ytterväggar på insidan, rev bort gammal lump runt fönster och satte in lindrev istället och vår elförbrukning sjönk med 4000 kvh/år jämfört med de fd ägarna. Jag har eftersom även bytt ut vitvaror i köket, ny spis istället för den som följde med huset, ny tvättmaskin och senast förra sommaren ny varmvattenberedare och pensionerade den gamla som var tillverkad 1967. Ingen golvvärme, tog bort ett element i köket och satte skåp framför fönstret men med en ejektor i sparklådan.

Stora mattor i bibliotek och vardagsrum, stora bokhyllor med glasdörrar hela ytterväggarna i biblioteket men vi gjorde aldrig något åt mullbänken i de två rummen utan det är mest kaminer och stearinljus som värmer där + elementet där katterna ligger i en hängmatta.

Mitt hus går alltså från kallt, svalt och varmt. När jag eldar för fullt och har ljusen tända kan jag sitta i underkläderna och äta isglass och det är ändå snudd på för varmt. Visst blev november dyrare än förra året och december har jag inte sett än men min elräkning stannade på 1276 kr i SE3 för november, huset är på 120 kvm men jag har stängt ner det mesta året runt då jag bor själv.

Undrar om enda kriteriet för att få bidraget är att man är över 2000 kWh/mån? I vårt fall så har vi förhållandevis hög elförbrukning men lågt bundet pris och solceller. Våra elräkningar är inte ett dugg smärtsamma. Jag ser inte varför vi ska få bidrag. Medans de som har rörligt pris och förbrukar 1950 kWh/mån nog kan ha det ganska jobbigt nu, och de får inget bidrag :confused:

Jag tycker dock att det är helt rätt att lägenhetsinnehavare inte får något bidrag. De har ju en elförbrukning i en helt annan härad.
Fast det kan behövas hjälp även i lägenhet. Min etta var verkligen inte billig i el. Kallhyra på 5900:- och ett snittpris på el på 1000:-. Hade jag bott kvar så hade jag haft elräkningar på nära 3000:- nu.
Jag bodde i en etta för att jag inte hade råd med annat och så är det nog för de flesta som bor i lägenhet. Varför ska folk i hyresrätter sponsra villaägare?

Efter att ha vidtagit ganska många åtgärder för att minska förbrukningen så visade det sig att årsförbrukningen gått upp med 4000 kWh (2021 jfrt med 2020). Det är mer temperaturen utomhus under kalla månader som styr åtgången av energi, framförallt är det dyrt när det är lägre temperatur än sådär -5 grader utomhus.

Fast det kan behövas hjälp även i lägenhet. Min etta var verkligen inte billig i el. Kallhyra på 5900:- och ett snittpris på el på 1000:-. Hade jag bott kvar så hade jag haft elräkningar på nära 3000:- nu.
Jag bodde i en etta för att jag inte hade råd med annat och så är det nog för de flesta som bor i lägenhet. Varför ska folk i hyresrätter sponsra villaägare?

Fast enligt pressmeddelandet var inte den undre gränsen 2000kwh per månad, utan det var den övre gränsen. Så vi får se. De första spekulationerna av journalister var inte riktigt korrekta verkar det som.

Från pressmeddelandet
"Elpriskompensationen sker för tre månader december, januari, februari till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad.
Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor."

Det står inte var den undre gränsen går för när kompensationen slår in.
En krona per kWh kanske. Eller nåt.

2000kwh per månad är inget problem att nå upp till för mig december-februari. Har dock bundet till hyfsat pris. Blir intressant hur bidraget fördelas, blir det till alla eller "bara" till elområde 3-4?
Min först tanke var att 2000 kvh lät så lågt här uppe? 😅 Var tvungen att kolla vår förbrukning. Vi förbrukade drygt 2900 kvh i december och drygt 2300 kwh i mars förra året. Mars ska tilläggas var inte ens särskilt kallt. Då har vi ändå hus som byggt i början av 2000-talet och bergvärmepump (som dock ska uppgraderas till nyare modell relativt snart). Dessutom eldade vi under tiderna vi var hemma de kallaste dagarna i december.

I likhet med nagon annan sa rekommenderar jag ocksa tjocka gardiner - ofta ar fonster varmelackor, och fodrade gardiner kan komma at det en del. Man kan ju vilja ha in en del av det begransade dagsljuset dock, sa man maste ju inte ha alla gardiner fordragna hela tiden, men ar det anda morkt ute / rummet inte anvands for tillfallet sa ar det en toppentips.
Men ja, later som du borjar fran en dalig grund s.a.s. och redan vidtar ett gang atgarder - isolering ar ju egentligen den enda hallbara losningen

1323 har vi förbrukat i december, bor i radhus på 85 kvm. Det blev total kostnad på ca 2300. Vilket är ganska mycket för oss, även om jag vet att andra har betydligt högre.
Det är väl det som är. För någon (hörde en kvinna på radion i morse som exemplifierar just detta) är 500 i elkostnad mer än de mäktar med. Medan andra kan hosta upp 5-10k, även om det såklart inte är roligt.
Så jag kan tycka att det är många parametrar som ska till om bidraget ska vara rättvist. Å andra sidan skulle administrationen av det i så fall blivit väldigt tungrodd, skulle jag tro.

Min först tanke var att 2000 kvh lät så lågt här uppe? 😅 Var tvungen att kolla vår förbrukning. Vi förbrukade drygt 2900 kvh i december och drygt 2300 kwh i mars förra året. Mars ska tilläggas var inte ens särskilt kallt. Då har vi ändå hus som byggt i början av 2000-talet och bergvärmepump (som dock ska uppgraderas till nyare modell relativt snart). Dessutom eldade vi under tiderna vi var hemma de kallaste dagarna i december.
Januari förra året förbrukade jag drygt 4500kwh så jag tycker att tröskeln på 2000 kändes väldigt låg :D

Jag har inte förbrukat mer än 566 kwh hittills i januari och knappt 2000 i december - läge att öka nu då? O_o Jag brukar inte ha några svårigheter att komma upp i 2000 kwh i januari men det har ju varit (sett till årstiden) angenäm utomhustemperatur efter den där smällen i december. Men "ska" ju också tänka på att helst förbruka så att det överstiger vad solelen producerar sett till året för att inte få smäll på fingrarna där och diskvalificeras som mikroproducent, så jag får väl dra igång elementen lite mer och elda med öppna fönster.

Känns ändå så absurt med det allmänna energiläget att straffas om man anstränger sig för att hålla nere konsumtionen och producerar något, åtminstone hyggligt miljövänligt, överskott på el.

Fattar jag rätt? Om det blir bidrag så ska de som gör av med mer än 2000 kWh få stöd? Tänkte det skulle gå till de som får höga räkningar? Om det är så så skulle vi få stöd fast vi inte har mer att betala än vanligt, kan det verkligen stämma?

Fattar jag rätt? Om det blir bidrag så ska de som gör av med mer än 2000 kWh få stöd? Tänkte det skulle gå till de som får höga räkningar? Om det är så så skulle vi få stöd fast vi inte har mer att betala än vanligt, kan det verkligen stämma?
Nej, taket går vid 2000 kWh.

Jag har inte förbrukat mer än 566 kwh hittills i januari och knappt 2000 i december - läge att öka nu då? O_o Jag brukar inte ha några svårigheter att komma upp i 2000 kwh i januari men det har ju varit (sett till årstiden) angenäm utomhustemperatur efter den där smällen i december. Men "ska" ju också tänka på att helst förbruka så att det överstiger vad solelen producerar sett till året för att inte få smäll på fingrarna där och diskvalificeras som mikroproducent, så jag får väl dra igång elementen lite mer och elda med öppna fönster.

Känns ändå så absurt med det allmänna energiläget att straffas om man anstränger sig för att hålla nere konsumtionen och producerar något, åtminstone hyggligt miljövänligt, överskott på el.

Njäe det var ju en missuppfattning att lägsta gränsen för stöd var 2000kWh. Det är taket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 647
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka