Vi har inga element på utom i badrum/toalett Bara luftvärmepumpen.Du ska inte ha tjocka gardiner fördragna om du har elementen på för då stänger du ute värmen från rummet, bara om elementet är kallt om det sitter under fönstret.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi har inga element på utom i badrum/toalett Bara luftvärmepumpen.Du ska inte ha tjocka gardiner fördragna om du har elementen på för då stänger du ute värmen från rummet, bara om elementet är kallt om det sitter under fönstret.
Jag tolkar det som att "det högsta beloppet" dvs 2000 kr, betalas ut till de som har över 2000 kwh i förbrukning. Upp till 2000 kwh finns en trappa där högre kwh ger högre ersättning, upp till 2000 kwh, men från 2000 kwh och över det är beloppet 2000 kr oavsett.Nu blir det förvirrande.
Sydsvenskan.se skriver såhär, och då är det ju en minimigräns, d v s om du har förbrukning under 2000 kWh får du inget stöd.
"Det högsta beloppet kommer att betalas ut till hushåll med en elförbrukning på minst 2 000 kWh per månad. Det kommer att finnas en trappa där den som konsumerar mer får högre kompensation. Exakt hur trappan ska utformas är ännu inte klart."
Nu blir det förvirrande.
Sydsvenskan.se skriver såhär, och då är det ju en minimigräns, d v s om du har förbrukning under 2000 kWh får du inget stöd.
"Det högsta beloppet kommer att betalas ut till hushåll med en elförbrukning på minst 2 000 kWh per månad. Det kommer att finnas en trappa där den som konsumerar mer får högre kompensation. Exakt hur trappan ska utformas är ännu inte klart."
Jag tolkar det som att "det högsta beloppet" dvs 2000 kr, betalas ut till de som har över 2000 kwh i förbrukning. Upp till 2000 kwh finns en trappa där högre kwh ger högre ersättning, upp till 2000 kwh, men från 2000 kwh och över det är beloppet 2000 kr oavsett.
Jag gör den tolkningen på att de som kämpat från början med att få ner förbrukningen är de med smalast plånböcker och behöver hjälpen bäst. Troligtvis är det dom som sitter i ett äldre hus med dyr uppvärming och inte har råd att skaffa nya, moderna hus som är energisnåla.Hur har du gjort den tolkningen? Jag skulle vilja säga att den kategorin du pratar om är långt över 2000 kWh och får ju ändå "bara" 2000 kr per månad i ersättning. Jag har snålat som en dåre, och har 3809 kWh. Hade jag slösat hade det kostat mig betydligt mer pengar, eftersom bidraget ligger strypt på 2000 k/månad. Jag kommer sannolikt inte att kunna komma ner under 2000 kWh med mindre än att jag slutar värma huset, men då kostar renoveringen otroliga summor. Och att inte kunna duscha känns orealistiskt.
För att få den högsta ersättningen på 2000 kr behöver du ha en föbrukning på 2000 kwh eller mer, där ligger gränsen. Har du 1500 kwh får du en lägre ersättning, har du 3000 kwh får du den högsta ersättningen (2000 kr). "Det högsta beloppet" avser de 2000 kronorna som är max du kan få per månad.Så tolkade jag pressmeddelandet, men det som står i Sydsvenskan handlar ju om ett lägstavärde på 2000 kWh.
Jag gör den tolkningen på att de som kämpat från början med att få ner förbrukningen är de med smalast plånböcker och behöver hjälpen bäst. Troligtvis är det dom som sitter i ett äldre hus med dyr uppvärming och inte har råd att skaffa nya, moderna hus som är energisnåla.
Jag behöver bara se till våran egen förbrukning. Vi bor modernt och har inte snålat in alls. Om det inte vore för elbilen skulle vi inte ens komma upp i 2000 kwh.
Jag tycker att det känns skevt att de som har råd med att lyxkonsumera el ska ha samma bidrag som de som verkligen behöver hjälpen.
För att få den högsta ersättningen på 2000 kr behöver du ha en föbrukning på 2000 kwh eller mer, där ligger gränsen. Har du 1500 kwh får du en lägre ersättning, har du 3000 kwh får du den högsta ersättningen (2000 kr). "Det högsta beloppet" avser de 2000 kronorna som är max du kan få per månad.
"Det högsta beloppet kommer att betalas ut till hushåll med en elförbrukning på minst 2 000 kWh per månad. Det kommer att finnas en trappa där den som konsumerar mer får högre kompensation. Exakt hur trappan ska utformas är ännu inte klart."Ja, så tolkade jag PRESSMEDDELANDET. Men hur tolkar du Sydsvenskans refererade text?
Om det stycket är taget från Sydsvenskan så tolkar jag det så som jag skrev innan.
Vad baserar du det på? Jag har stora delar av November, har inte tittat på decemberfakturan än, haft 17-18 grader inne. Förbrukningen är drygt 2000kWh.De som har dragit ner värmen och snålat osv för att inte förbruka så många kilowatt gynnas inte av bidraget.
De som vill ha det 23 grader varmt inne, låta spabadet vara varmt och slösa el som vanligt får bidrag för det.
Jag tycker det blir helt skevt. Rättvist vore en sänkning som alla kan ta nytta av.
Det som är sagt är att det kommer skötas automatiskt, på något sätt.Killen va lite intresserad av det nya regeringen gått ut med. Är själv inte insatt, han sa något om 2000 kWh och att han förbrukning ligger runt eller över 3000 kWh. Han visste inte riktigt hur det skulle regleras om det görs direkt på fakturan eller om man måste ansöka i efterhand.
Jag vet inte om de sagt något om det än? Tänkte det brukar ta lite tid innan det träder i kraft och de får det att funka osv.
Ni verkar mer insatta än mig i detta. Hinner inte koll upp det närmare nu på jobbet, kanske kikar lite närmare ikväll när jag kommer hem.
Jag har väl inte påstått att du lyxkonsumerar eller inte borde få stödet?Ja, jag lyxkonsumerar inte, har snålat och kommer ändå upp över 2000 kWh. Som sagt: det finns inte på kartan att komma under. Skulle jag då inte, p g a för hög förbrukning, få ta del av stödet? Jag kan säga att med en faktura på närmare 10 000 kr för december så påverkar det ju andra marginaler även om jag inte behöver gå från hus och hem.
Ska ju inte glömma att härnere var det minusgrader i december, i en omfattning som vi inte riktigt är vana vid. Så förbrukningen har nog gått upp mycket för många, för att kunna hålla varmt. Och kanske en del som velat spara miljön och köpt elbil straffas genom rekordökning av elpriset?
Ja, så tolkade jag PRESSMEDDELANDET. Men hur tolkar du Sydsvenskans refererade text?
Killen va lite intresserad av det nya regeringen gått ut med. Är själv inte insatt, han sa något om 2000 kWh och att han förbrukning ligger runt eller över 3000 kWh. Han visste inte riktigt hur det skulle regleras om det görs direkt på fakturan eller om man måste ansöka i efterhand.
Jag vet inte om de sagt något om det än? Tänkte det brukar ta lite tid innan det träder i kraft och de får det att funka osv.
Ni verkar mer insatta än mig i detta. Hinner inte koll upp det närmare nu på jobbet, kanske kikar lite närmare ikväll när jag kommer hem.
Jag tänker att de har valt att göra det enkelt och lika för alla för att kunna göra en utbetalning till varje hushåll. Ingen ansökning, ingen handläggning. Utan ett "billigt" sätt att handlägga. Ska man uppfylla vissa krav är det nog svårt att göra det hela automatiskt.OK. Då har jag tänkt fel.
När jag läser debatten efter att pressmeddelandet har släppts verkar det som majoriteten är starkt kritiska till vad de verkar tycka är ett hafsverk till ekonomiskt bidrag.
Jag tycker nog också det är ogenomtänkt.
Jag har väl inte påstått att du lyxkonsumerar eller inte borde få stödet?
Det jag säger är att det är inte förbrukning som borde styra bidrag öht utan ekonomi.
Jag tycker inte det känns färdigt nog för att presenteras för allmänheten och jag tycker inte att ett fast belopp i ersättning med fasta gränsvärden är en bra lösning. Jag ser hellre att man slopar skatterna och momsen eftersom beloppen där står i direkt proportion till den mängden el man konsumerar.OK. Då har jag tänkt fel.
När jag läser debatten efter att pressmeddelandet har släppts verkar det som majoriteten är starkt kritiska till vad de verkar tycka är ett hafsverk till ekonomiskt bidrag.
Jag tycker nog också det är ogenomtänkt.
Nu är inte jag någon politiker eller besitter ekonomisk kunskap för att kunna toppa regeringens förslag. Det är inte så att jag har en åsikt för att jag anser mig ha mer kompetens.Vad är ditt förslag, rent konkret?
Jag håller med om senaste inlägget på Eluppropet på Facebook, första åtgärden borde vara att inte lägga moms på energiskatten. Det kan kanske också vara vettigt att slopa energiskatten en period.
https://www.facebook.com/groups/1200873036748813/?multi_permalinks=2047118645457577,2045485838954191,2044098902426218¬if_id=1641654408451829¬if_t=group_activity&ref=notif