Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är socialdemokraternas förslag, och eftersom det partiet inte har en egen majoritet i riksdagen är det inte säkert att förslaget kommer att gå igenom.

Själv tycker jag att det vore rättvisare och bättre med en tillfällig sänkning av elskatten eller momsen på el, som skulle gynna alla konsumenter. Skatten på de elpriser som har varit har ju givit ett ordentligt tillskott i statskassan, så det borde inte innebära någon extra utgift för det allmänna.

Det enda rimliga jag kan komma på är att något bör sänkas eller slopas, ex skatten.
Det innebär ju också att de som förbrukar mest får mest kompensation, i kronor räknat. Men utan något tak på kompensationen...

Allmänt: läste precis följande:
"Totalkostnad för staten blir sex miljarder kronor, men å andra sidan drar staten in ungefär lika mycket i ökade momsintäkter på det skyhöga elpriset."

Jag tycker inte det känns färdigt nog för att presenteras för allmänheten och jag tycker inte att ett fast belopp i ersättning med fasta gränsvärden är en bra lösning. Jag ser hellre att man slopar skatterna och momsen eftersom beloppen där står i direkt proportion till den mängden el man konsumerar.

Att hålla på med fasta schablonbelopp är generellt en dålig idé när alla konsumenter har så spridda förutsättningar. En elräkning på 4000 är kanske inga som helst problem för en person medan samma elräkning för någon annan är fullständigt förödande.

Vi får se hur många nya fall hos kronofogden som dyker upp här under våren....

Med tanke på hur många i min närhet som redan varslats om uppsägning så räknar jag krasst med att KFM kommer ha mycket att göra framöver. Redan första veckan ligger Skåne på flest utlagda fastigheter av de listande regionerna, fastighetsförsäljningar hos KFM.

Många lånade ju sig blå för sitt coroahus, och var högmodiga att konstatera att räntan är bunden och låg, vi har råd att ligga på absoluta marginaler. Japp, till en blir sjuk (bägge inkomsttagarna), arbetsgivaren säger upp OCH elpriset skenar. Då går det undan att hamna hos den räliga myndigheten...

Killen va lite intresserad av det nya regeringen gått ut med. Är själv inte insatt, han sa något om 2000 kWh och att han förbrukning ligger runt eller över 3000 kWh. Han visste inte riktigt hur det skulle regleras om det görs direkt på fakturan eller om man måste ansöka i efterhand.

Jag vet inte om de sagt något om det än? Tänkte det brukar ta lite tid innan det träder i kraft och de får det att funka osv.
Ni verkar mer insatta än mig i detta. Hinner inte koll upp det närmare nu på jobbet, kanske kikar lite närmare ikväll när jag kommer hem.

Hittade nu detta från sydsvenskan.se

"Exakt hur elprisstödet ska komma hushållen till godo är inte klart. Det kommer att dröja åtminstone ett par månader innan förslaget är färdigt. Några pengar i handen blir det inte under vare sig januari eller februari, enligt Khashayar Farmanbar."

Det innebär ju också att de som förbrukar mest får mest kompensation, i kronor räknat. Men utan något tak på kompensationen...

Allmänt: läste precis följande:
"Totalkostnad för staten blir sex miljarder kronor, men å andra sidan drar staten in ungefär lika mycket i ökade momsintäkter på det skyhöga elpriset."
De som förbrukar mest behöver nödvändigtvis inte vara de som har det kärvast.
Visst, jag är tacksam för att jag får bidrag för att fylla på min elbil som nu blir billigare och har ett varmt garage. Men jag tycker det är fel när andra får samma summa trots att de snålat för att de verkligen inte har råd. De som fortfarande betalar 20:- liten för disel till en gamal bil och bor i ett gamalt hus som drar mycket ström.

Jag känner bara att de här miljarderna borde kunna fördelas bättre på något sätt.

Jag tänker att de har valt att göra det enkelt och lika för alla för att kunna göra en utbetalning till varje hushåll. Ingen ansökning, ingen handläggning. Utan ett "billigt" sätt att handlägga. Ska man uppfylla vissa krav är det nog svårt att göra det hela automatiskt.

Jag hörde att det funderades på en lösning där det reglerades direkt via elnätsbolagen; vilket skulle göra att informationen om förbrukning finns väldigt nära där pengarna återförs. Jag tänker att det aldrig blir fråga om någon form av "utbetalning" eller ansökan och därmed ingen handläggning, utan alltså en sänkning av kommande fakturor direkt.

Vi kan ju bara konstatera att politikerna verkligen har skitit i sina egna stövlar...
Visst, jag är tacksam för att jag får bidrag för att fylla på min elbil som nu blir billigare och har ett varmt garage. Men jag tycker det är fel när andra får samma summa trots att de snålat för att de verkligen inte har råd. De som fortfarande betalar 20:- liten för disel till en gamal bil och bor i ett gamalt hus som drar mycket ström.

Jag känner bara att de här miljarderna borde kunna fördelas bättre på något sätt.
Jag tänker att om man har X antal miljarder som man är villig att offra i bidragspengar så känns det rimligare att man slopar skatt/moms motsvarande samma belopp. Pengarna ska ju ut oavsett så varför inte bara göra det enkelt för sig istället för att tramsa med schablonbelopp som ändå inte blir mer rättvist än slopad skatt/moms.

Vi kan ju bara konstatera att politikerna verkligen har skitit i sina egna stövlar...

Jag tänker att om man har X antal miljarder som man är villig att offra i bidragspengar så känns det rimligare att man slopar skatt/moms motsvarande samma belopp. Pengarna ska ju ut oavsett så varför inte bara göra det enkelt för sig istället för att tramsa med schablonbelopp som ändå inte blir mer rättvist än slopad skatt/moms.

Jag tänker att svenska folket skulle vara mer betjänta av att regeringen öronmärkte dessa 6 miljarder till utveckling av sjukvården med mer robust bemanning (på olika sätt), så kanske fler medborgare skulle med lite större glädje betala den extra höga fakturan kommande månader.

Med tanke på hur många i min närhet som redan varslats om uppsägning så räknar jag krasst med att KFM kommer ha mycket att göra framöver. Redan första veckan ligger Skåne på flest utlagda fastigheter av de listande regionerna, fastighetsförsäljningar hos KFM.

Många lånade ju sig blå för sitt coroahus, och var högmodiga att konstatera att räntan är bunden och låg, vi har råd att ligga på absoluta marginaler. Japp, till en blir sjuk (bägge inkomsttagarna), arbetsgivaren säger upp OCH elpriset skenar. Då går det undan att hamna hos den räliga myndigheten...
Jag drar mig till minnes det huset som budades sönder och samman sommaren 2020. Jag och sambon kollade på det för skojs skull eftersom det såg trevligt ut. Utgångspris 1,8 milj, slutpris 3,6 milj. Jag kan säga att vi tackade för oss rätt snabbt när det drog iväg...

Jag kommenterade ditt argument att du inte gillade kompensationen med 2000 kr, medan du själv föreslog nedsättning av energiskatt och moms som ger absolut mest i fickan, utan tak, även till de som verkligen, verkligen har råd att värma sin pool, sitt spa och sitt garage till lyxbilarna. Det gick helt enkelt inte ihop.

Om ditt argument är att pengarna ska hamna hos de som behöver det och endast de, behövs det ju ett helt annat upplägg - inkomstprövat elbidrag t ex.

Jag hörde att det funderades på en lösning där det reglerades direkt via elnätsbolagen; vilket skulle göra att informationen om förbrukning finns väldigt nära där pengarna återförs. Jag tänker att det aldrig blir fråga om någon form av "utbetalning" eller ansökan och därmed ingen handläggning, utan alltså en sänkning av kommande fakturor direkt.

Det var så jag tolkade att det skulle gå till, och så har väl även elbolagen tolkat det eftersom de redan skriker i högan sky över att bli lämnade med administrationen.

Likvida medel (på marginalen) är bara delvis kopplat till redovisad inkomst; så jag ser det som lite märkligt att basera det på det viset. Jag tycker som sagt att en rak nedsättning av elskatten vore mycket bättre om man nu ska in och pilla.
Ja, att sänka elskatten är ett alternativ. Jag har dock svårt att förstå varför sammhället, på en generell nivå, ska betala för dom som medvetet har valt att inte binda sitt elpris och troligen tjänat pengar på det för att priset nu är högt för dom som inte bundit.

Men sänkning av elskatten låter mer rimligt än det bidrag såsom beskrivs.

Jag drar mig till minnes det huset som budades sönder och samman sommaren 2020. Jag och sambon kollade på det för skojs skull eftersom det såg trevligt ut. Utgångspris 1,8 milj, slutpris 3,6 milj. Jag kan säga att vi tackade för oss rätt snabbt när det drog iväg...

Många har ju valt att lägga sig på helt galna marginaler (inga alls) i sina rosenögda drömmar om egen trädgård att jobba hemifrån i.

Absolut, men det kan också vara vettigt att ha som huvudregel att klara sig på en inkomst (arbetslöshet/separation/sjukdom/död) om det värsta händer. Som det är nu tror jag faktiskt att många bokstavligen får gå från hus och hem för att det drar iväg på flera olika håll samtidigt. Jobbet, sjukdom och ökade boendekostnader. Minskade inkomster kan också göra en utbränd av stress.

Jag tänker att svenska folket skulle vara mer betjänta av att regeringen öronmärkte dessa 6 miljarder till utveckling av sjukvården med mer robust bemanning (på olika sätt), så kanske fler medborgare skulle med lite större glädje betala den extra höga fakturan kommande månader.
Man kan alltid diskutera var olika pengar bäst hör hemma men just nu så verkar ju politikerna vara villiga att avsätta 6 miljarder till just elprisrelaterade åtgärder och då får man försöka hålla sig till det. Det finns massor av miljarder som säkert skulle passat bättre någon annanstans, men nu är det elpriserna som är huvudfrågan.

Jag kommenterade ditt argument att du inte gillade kompensationen med 2000 kr, medan du själv föreslog nedsättning av energiskatt och moms som ger absolut mest i fickan, utan tak, även till de som verkligen, verkligen har råd att värma sin pool, sitt spa och sitt garage till lyxbilarna. Det gick helt enkelt inte ihop.

Om ditt argument är att pengarna ska hamna hos de som behöver det och endast de, behövs det ju ett helt annat upplägg - inkomstprövat elbidrag t ex.

Man kan också tänka sig att man sätter ned elskatten för de första 2000 kWh per månad under dessa månader. Då får alla en lättnad samtidigt som incitamentet att hålla ned förbrukningen kvarstår ograverat. Det blir ungefär som det liggande förslaget som diskuteras; men inte som att generellt sänka elskatten för alla kWh. Utan bara sänkt på en medborgartilldelad andel av produktionen :-)

Ja, att sänka elskatten är ett alternativ. Jag har dock svårt att förstå varför sammhället, på en generell nivå, ska betala för dom som medvetet har valt att inte binda sitt elpris och troligen tjänat pengar på det för att priset nu är högt för dom som inte bundit.

Men sänkning av elskatten låter mer rimligt än det bidrag såsom beskrivs.

Jag tror att många nya husägare helt missat att se över sina avtal. Själv har jag gamblat med rörligt eftersom det över tid visat sig mest förmånligt, men det är nog många som helt enkelt inte kunnat föreställa sig att priset skulle gå upp till 8,65 kr/kWh. Jag är faktiskt en av dem, men jag har gjort ett medvetet val.

Senast ändrad:
Man kan alltid diskutera var olika pengar bäst hör hemma men just nu så verkar ju politikerna vara villiga att avsätta 6 miljarder till just elprisrelaterade åtgärder och då får man försöka hålla sig till det. Det finns massor av miljarder som säkert skulle passat bättre någon annanstans, men nu är det elpriserna som är huvudfrågan.

Fast de avsätter i princip bara tillkommande pengar som kommer direkt av att elpriserna är höga ändå.

Man kan också tänka sig att man sätter ned elskatten för de första 2000 kWh per månad under dessa månader. Då får alla en lättnad samtidigt som incitamentet att hålla ned förbrukningen kvarstår ograverat. Det blir ungefär som det liggande förslaget som diskuteras; men inte som att generellt sänka elskatten för alla kWh. Utan bara sänkt på en medborgartilldelad andel av produktionen :-)

Det kan jag tycka är ett vettigare alternativ om det är den agendan en för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 645
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 354
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar