Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att många nya husägare helt missat att se över sina avtal. Själv har jag gamblat ned rörligt eftersom det över tid visat sig mest förmånligt, men det är nog många som helt enkelt inte kunnat föreställa sig att priset skulle gå upp till 8,65 kr/kWh. Jag är faktiskt en av dem, men jag har gjort ett medvetet val.
Jag har finfint bundet... som går ut sista januari, och det är inte riktigt läge att binda om just nu... :meh:
Så det blir oundvikligen rörligt i februari-mars-april och hoppas på bättre läge att binda framåt våren.

Halvt off topic: Man kanske borde införa en progressiv elskatt där skatten ökar med antal kWh? Svårt med rimliga brytgränser per medborgare bara....

Fast de avsätter i princip bara tillkommande pengar som kommer direkt av att elpriserna är höga ändå.
Allmänt: läste precis följande:
"Totalkostnad för staten blir sex miljarder kronor, men å andra sidan drar staten in ungefär lika mycket i ökade momsintäkter på det skyhöga elpriset."

Dribblar runt nytillkomna pengar som inte fanns i budgeten från början, ungefär...

Jag kommenterade ditt argument att du inte gillade kompensationen med 2000 kr, medan du själv föreslog nedsättning av energiskatt och moms som ger absolut mest i fickan, utan tak, även till de som verkligen, verkligen har råd att värma sin pool, sitt spa och sitt garage till lyxbilarna. Det gick helt enkelt inte ihop.

Om ditt argument är att pengarna ska hamna hos de som behöver det och endast de, behövs det ju ett helt annat upplägg - inkomstprövat elbidrag t ex.
Jag skrev i ett svar till dig tidigare där du taggade mig att jag ansåg att det borde vara inkomstbeprövat-helst.

Jag tror att många nya husägare helt missat att se över sina avtal. Själv har jag gamblat ned rörligt eftersom det över tid visat sig mest förmånligt, men det är nog många som helt enkelt inte kunnat föreställa sig att priset skulle gå upp till 8,65 kr/kWh. Jag är faktiskt en av dem, men jag har gjort ett medvetet val.

Jag hade rörligt en gång i tiden men ogillade den kvadratiska effekten av vargavinter dåligt så sen dess är det förutsägbart pris i perioder som gäller. (vargavinter => askallt en längre period => samtidigt som priset skenar så skenar förbrukningen också så kostnaden går som x^2). Nu blir det bara linjärt i alla fall.

Jag skrev i ett svar till dig tidigare där du taggade mig att jag ansåg att det borde vara inkomstbeprövat-helst.

... och det var inte det argumentet jag diskuterade, jag vet också att du hade lagt det tidigare.

Om vi ska diskutera just det alternativet ser jag det som svårgenomförbart med hänvisning till hur mycket administration som krävs.

Fast stackars Asta med sitt lilla oisolerade hus som Rune byggde på 50-talet... Med direktverkande el, som var vettigt och varmt då.

Det är inget lätt problem att lösa.

Man kan bygga ett komplicerat system där avsaknad av tillgångar och låg inkomst ger rabatt på alla skatter. Alltså kan; nånstans blir det svårt att lösa alla problem och inte bygga in sidoeffekter.

Problemet med att isolera hus är ofta att fukten stannar kvar och det blir mögel istället.... då krävs fläktar, som går på el osv osv.
Det beror mycket på hur det görs, men jo, många moderna metoder skapar problem när de appliceras i t.ex. äldre trähus som är gjorda för att andas. Själv sitter jag med avfuktare igång nästan hela tiden trots att det är dåligt isolerat på grund av att förra ägaren gjort flera "moderna uppgraderingar" av ett 1800-talshus utan att tänka igenom det ordentligt. Vill mest säga att det går att isolera bättre, men en måste tänka på hur.

Fast de avsätter i princip bara tillkommande pengar som kommer direkt av att elpriserna är höga ändå.
Jag är inte insatt i vart pengarna kommer ifrån men jag tänker att problemen inom sjukvården är en fråga och problemen med elpriserna är en fråga och det är nog så politikerna tänker också. Men om man hade låtit folket välja så tror jag nog att många hade kunnat tänka sig att avsäga sig elbidragen om det innebar att pengarna istället gick direkt in till sjukvården. Dock tror jag att den typen av byteshandel är en utopi i praktiken.

251,36 öre/kWh på månadens faktura 😁 Har av princip rörligt och gnäller inte.

Slår jag ut det (har spotpris) ligger kWh på 2,22 kr exkl. energiskatt och överföringsavgift (vilket blir 65 öre tillsammans inkl. moms). Det är inte helt galet, men vi har också t ex vänt kurvan på värmepumpen så vi värmer på natten när strömmen är billigare och sänker temperaturen på dagen när strömmen är dyr och vi kan elda för att hålla vettig temperatur inomhus. ÄNDÅ har vi en förbrukning på 3809 kWh för kalla december.

Som sagt: jag har åtnjutit fördelar av rörligt elpris, så jag har tagit en medveten risk - även om jag fick hicka med spotpris på 8,65 kr/kWh.

Fast det kan behövas hjälp även i lägenhet. Min etta var verkligen inte billig i el. Kallhyra på 5900:- och ett snittpris på el på 1000:-. Hade jag bott kvar så hade jag haft elräkningar på nära 3000:- nu.
Jag bodde i en etta för att jag inte hade råd med annat och så är det nog för de flesta som bor i lägenhet. Varför ska folk i hyresrätter sponsra villaägare?

I tillägg är det framförallt i hyresrätter folk som verkligen inte kan påverka sina marginaler bor. Dels pga att inkomsten kanske nätt och jämnt täcker existensminimum, dels för att man i lägenhet har ytterst begränsade möjligheter att påverka sin förbrukning. De stora posterna är inbyggda i bostaden, och som hyresgäst kan man inte göra annat än att låta bli att använda spisen, eller tömma frysen och ha maten på balkongen? Det finns inga som helst incitament för hyresvärden att sätta in dyra, energieffektiva vitvaror och liknande energitjuvar.

Även om det låter som småpengar för en gårdsägare så kan en tusenlapp extra i månaden vara exakt allt man har att leva på. (Och jo, det går absolut att argumentera för att man i det läget givetvis borde ha bundna priser, men det är också lätt att säga för oss som inte behöver spara på varenda post.)

Med tanke på hur många i min närhet som redan varslats om uppsägning så räknar jag krasst med att KFM kommer ha mycket att göra framöver. Redan första veckan ligger Skåne på flest utlagda fastigheter av de listande regionerna, fastighetsförsäljningar hos KFM.

Många lånade ju sig blå för sitt coroahus, och var högmodiga att konstatera att räntan är bunden och låg, vi har råd att ligga på absoluta marginaler. Japp, till en blir sjuk (bägge inkomsttagarna), arbetsgivaren säger upp OCH elpriset skenar. Då går det undan att hamna hos den räliga myndigheten...
Precis dom tänkte jag sko mig på senare i år,då jag egentligen vill ha ett hus på marken inte som det jag har ,med trappa upp till ingången.

251,36 öre/kWh på månadens faktura 😁 Har av princip rörligt och gnäller inte.
Samma som jag fick, elområde 4, EON.

I morgon ska priset ligga på 19 öre! I hela landet!! Milda utetemperaturer och mycket vind.

Jag ska skriva nytt avtal siste januari. Behåller också rörligt. Kan ta den extra kostnaden, och det känns inte som läge att binda mitt i vintern.

Det som är sagt är att det kommer skötas automatiskt, på något sätt.

Det som har sagts är följande:

"Stödet kommer att betalas ut till hushållen utan att de behöver ansöka om det. Hur det ska gå till är ännu inte klart."

Sedan har de också meddelat att det troligen inte blir någon utbetalning av kompensation förrän i mars, men det får vi väl vänta och se hur det blir.

Eftersom det är elnätsägaren som har koll på hur mycket som förbrukas, eller elsäljaren så känns det som det kommer hamna hos dem att rapportera och justera kompensationen mot fakturan.
Hörde nu på kvällsnyheterna att det rör sig om max 6000kr, 2000kr/månaden för december, januari och februari. Va som killen sa, är ju knappt lönt, men kan ju underlätta lite ändå.

Hörde om en pensionär som inte använt mer ström än vanligt och hade en elräkning på 14 000kr, tror en 12 000kr är rätt saftigt ändå, men man ska väl inte klaga är ju helt klart bättre än inget, men frågan är om det kommer hjälpa i slutänden.

Hörde nu på kvällsnyheterna att det rör sig om max 6000kr, 2000kr/månaden för december, januari och februari. Va som killen sa, är ju knappt lönt, men kan ju underlätta lite ändå.

Hörde om en pensionär som inte använt mer ström än vanligt och hade en elräkning på 14 000kr, tror en 12 000kr är rätt saftigt ändå, men man ska väl inte klaga är ju helt klart bättre än inget, men frågan är om det kommer hjälpa i slutänden.

Inte lönt? Fasiken, ni måste ha mycket pengar för att fnysa åt 6000 kr...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka